Урок систематизації знань з теми "Атмосфера"

Про матеріал
Для учнів 6 класу можна запропонувати види ігор, що з одного боку, розвивають увагу й просторове мислення, з іншого, — підвищують їхній рівень знань з географії та допомагають кращому їх засвоєнню. Урок сприятиме здобуттю та закріпленню географічних знань, розвивиткові творчої активністі учнів на уроці узагальнення знань з теми "Атмосфера"
Перегляд файлу

Тема: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ з теми "Атмосфера"

Мета: узагальнити знання з теми "Атмосфера", закріпити основні поняття і терміни;

      розвивати вміння робити висновки, встановлювати взаємозв'язки між явищами й процесами,  творчо  ставитись до отриманих знань,  уміти застосовувати їх на практиці;

      виховувати господарський продуманий підхід у ставленні до природних явищ.

Тип: повторення та узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

І.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя.

Усі явища й події завжди наближаються до кінця. Упродовж кількох уроків ми  «піднімалися» на висоту в десятки й сотні кілометрів і проводили там дослідження, переконалися в тому, що наша планета має захисний бар’єр, який охороняє живі організми від сонячного випромінювання і низьких температур, ознайомилися, як працює «кухня погоди», з’ясували причини різноманітності клімату на планеті. Тему «Атмосфера» завершено!

Ви добре старались, і тому я приготувала для вас сюрприз. До нас у гості завітав знайомий інопланетянин. (Учитель сам вибирає хлопчика, який зможе добре справитись з завданням і готує його заздалегідь. "Інопланетянин" з'являється в відповідній екіпіровці: шолом, великі рукавиці, куртка з багатьма застібками).

 Розповідають якось раз

Прибулець з’явився в класі в нас і проказав:

"Допоможіть! Куди потрапив - розкажіть!"

       ІІ. Проведення гри-подорожі.

Інопланетянин:

  1. Що за "ковдра" є у Землі? Розповісти б ви не могли?
  2. Про що це кажуть: "екран Землі і щит?" Допоможіть скоріше зрозуміть.
  3. Великі маси повітря

    По широкій дорозі.

    Яка  велика сила

    Перегнати в змозі?

Звідки взимку сніг береться?

 І чому не усім людям

Його побачить удається?

5. Я бачив грозу...

   І не в силах забути

   Блискавки        тріск,

  Гуркіт грому і свист,

 Потоки дощу, вітру пориви -      Природи буйні мотиви

Що визначає?

   І чому грози взимку не буває?

 

Вчитель.  Почекай, друже! Не всі запитання одразу. Якою оболонкою цікавиться інопланетянин? Давайте поведемо для нашого гостя  уявну екскурсію. Виберемо транспорт для подорожі і розповімо про будову атмосфери. Хто хоче бути екскурсоводом?

1.  "Екскурсія" по атмосфері.

Екскурсовод розповідає про будову атмосфери, склад повітря, озоновий шар та інформує про температуру повітря за бортом.

Інопланетянин: - Ой, як мені холодно! І дихати важко! Звідки такі неприємні зміни? Наступний учень розповідає про температуру повітря та її зміну з підняттям вгору, про атмосферний тиск та його зміну.

 2.  Географічний практикум.

  1. На якій висоті знаходиться наш літак, якщо атмосферний тиск за бортом 460 мм. рт. ст.
  2. Яка температура повітря за бортом літака, який знаходиться на висоті 2000м, якщо біля поверхні вона становить +18 градусів.

Інопланетянин: А як же ви дізналися про зміни температури і тиску. Як їх можна виміряти?

3. Географічна лабораторія.

Учні вибирають з усіх запропонованих учителем прилади для вимірювання температури повітря та атмосферного тиску,  розповідають про їх призначення.

Командир корабля (літака) повідомляє про посадку. Прибулець ступає кілька кроків і вигукує, похитуючись:

Інопланетянин: - Ой, що це мене ледве з ніг не звалило? Хто пояснить мені це явище?

4. «Чомучка»

Учень пояснює, чому  буває  вітер

Інопланетянин: Тільки цього мені не вистачало! Вода ллється прямо з повітря! Як вона там опинилась?

Діти пояснюють, чому буває дощ.

Інопланетянин: А чому ж коли ми літали там було багато красивих біленьких хмар, а вода з них не текла?

Клас розповідає про різні хмари і про те, що не всі вони дощові.

Інопланетянин:

Я згадав!

Я бачив грозу...

 І не в силах забути 

Блискавки тріск,

Гуркіт грому і свист,

Потоки дощу, вітру пориви -Природи буйні мотиви

Що визначає?

І чому грози взимку не буває?

Діти дають відповіді і на ці каверзні запитання.

Інопланетянин:

Із тарілочки своєї

Бачив я жаркі краї,

А на окраїнах планети Нескінченнії льоди.

Як це явище називається?

І чому ж сонячне тепло

Так несправедливо розподіляється?

 Учень  пояснює, що причина всьому кут нахилу Земної осі до площини орбіти; про кут падіння сонячних променів та кліматотвірні чинники.

Інопланетянин: А в якому тепловому поясі живете ви? І які кліматотвірні чинники найбільше впливають на клімат вашої місцевості.

Учні відповідають.

5. Експрес-тест.

  Вчитель: А тепер я хочу в усіх ( в т. ч. і в гостя) перевірити знання з теми.  (Заздалегідь для кожного учня готується листок з тестовими завданнями).

1) На рівні моря тиск становить 760 мм. рт. ст.,  на висоті 3000 м ....

а) 560 мм рт. ст.; б) 460 мм рт. ст.; в) 360 мм рт. ст.

2) На рівні моря температура повітря становить +240С, на висоті 3000 м ...

а)= 12°С; б) 18°С;в)=6°С

3) Погода  - це ...

а) стан атмосфери в даний час;

б) стан нижнього шару атмосфери у даний час у даному місці.

    4) Абсолютна вологість повітря - це ...

а) кількість водяної пари в грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря при
даній t°С;

б) відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого
при даній t°С, виражене у відсотках.

5) Відносна вологість повітря - це ...

а) кількість водяної пари в грамах, яка може міститися в м3 повітря при
даній t0; 

б) відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого
при даній t0, виражене у відсотках.

6) Мусони - це ...

а) постійні вітри; б) сезонні вітри.

7) Пасати - це ...

а) постійні вітри; б) сезонні вітри.

8) Літній мусон дме з ...

а)  моря на суходіл; б)  суходолу на море.

9) Денний бриз дме з ...

а) моря на узбережжя; б) узбережжя на море.

10) Вітер - це ...

а) рух повітря в різних напрямках;

б) рух повітря у горизонтальному напрямку з місць високого тиску до
місць низького;

в) рух повітря в горизонтальному напрямку з місць низького тиску до місць високого.

11) Серед опадів, що не випадають з хмар, ...

а) іній; б) сніг; в) град.

ІІІ. Підсумок уроку

Інопланетянин:

Все я вивчив, все я знаю.

Ось придумав я загадки -

Ще й вам загадаю.

  1. Розсипався горох  на 70 дорог. (Град).
  2. Меланка пройшла  - вогонь принесла, Пробіг Пахомзатряслося  все кругом. (Блискавка й грім)
  1. Летить без крил він і співає, у піжмурки бешкетник грає та інших підганяє. (Вітер)
  2. Без крил летять ,

      Без ніг біжать0

Без паруса пливуть. (Хмари)

5) Пил з дороги підхопив,
А тоді, набравшись сил,
Завертівся, закрутився,

І бігом до неба звився. (Смерч)

6) Без шляху і без дороги
Ходить самий довгоногий.

В хмарах заховавсь, в пітьмі ,

Тільки ноги на Землі. (Дощ)

7) Молоко плило по річці,
Що не видно і при свічці.
А коли з'явилось Сонце

Враз розвиднілось віконце. (Туман)

8) І не сніг, і не лід,

Але сріблом дуб блищить. (Іній)

Прощання інопланетянина:

Всі загадки розгадали,

Про знання рапортували.

А тепер мені пора:

До зустрічі, дітвора!

 Учитель підбиває  підсумки уроку, відмічає найкмітливіших, виставляє оцінки.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Повторити тему «Атмосфера»
  2. Розв’язати задачі. 

а) Визначте, чому дорівнює висота гірської вершини, якщо біля вершини барометр показував 760 мм. рт.ст., а на вершині - 440 рт. ст.     б) У прогнозі погоди сказали: за температури +100 С відносна вологість повітря 50%, скільки грамів води містить 1м3?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2023
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку