Тема: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ з теми "Атмосфера"
Мета: узагальнити знання з теми "Атмосфера", закріпити основні поняття і терміни;
розвивати вміння робити висновки, встановлювати взаємозв'язки між явищами й процесами, творчо ставитись до отриманих знань, уміти застосовувати їх на практиці;
виховувати господарський продуманий підхід у ставленні до природних явищ.
Тип: повторення та узагальнення знань.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя.
Усі явища й події завжди наближаються до кінця. Упродовж кількох уроків ми «піднімалися» на висоту в десятки й сотні кілометрів і проводили там дослідження, переконалися в тому, що наша планета має захисний бар’єр, який охороняє живі організми від сонячного випромінювання і низьких температур, ознайомилися, як працює «кухня погоди», з’ясували причини різноманітності клімату на планеті. Тему «Атмосфера» завершено!
Ви добре старались, і тому я приготувала для вас сюрприз. До нас у гості завітав знайомий інопланетянин. (Учитель сам вибирає хлопчика, який зможе добре справитись з завданням і готує його заздалегідь. "Інопланетянин" з'являється в відповідній екіпіровці: шолом, великі рукавиці, куртка з багатьма застібками).
Розповідають якось раз
Прибулець з’явився в класі в нас і проказав:
"Допоможіть! Куди потрапив - розкажіть!"
ІІ. Проведення гри-подорожі.
Інопланетянин:
По широкій дорозі.
Яка велика сила
Перегнати в змозі?
Звідки взимку сніг береться?
І чому не усім людям
Його побачить удається?
5. Я бачив грозу...
І не в силах забути
Блискавки тріск,
Гуркіт грому і свист,
Потоки дощу, вітру пориви - Природи буйні мотиви
Що визначає?
І чому грози взимку не буває?
Вчитель. Почекай, друже! Не всі запитання одразу. Якою оболонкою цікавиться інопланетянин? Давайте поведемо для нашого гостя уявну екскурсію. Виберемо транспорт для подорожі і розповімо про будову атмосфери. Хто хоче бути екскурсоводом?
1. "Екскурсія" по атмосфері.
Екскурсовод розповідає про будову атмосфери, склад повітря, озоновий шар та інформує про температуру повітря за бортом.
Інопланетянин: - Ой, як мені холодно! І дихати важко! Звідки такі неприємні зміни? Наступний учень розповідає про температуру повітря та її зміну з підняттям вгору, про атмосферний тиск та його зміну.
2. Географічний практикум.
Інопланетянин: А як же ви дізналися про зміни температури і тиску. Як їх можна виміряти?
3. Географічна лабораторія.
Учні вибирають з усіх запропонованих учителем прилади для вимірювання температури повітря та атмосферного тиску, розповідають про їх призначення.
Командир корабля (літака) повідомляє про посадку. Прибулець ступає кілька кроків і вигукує, похитуючись:
Інопланетянин: - Ой, що це мене ледве з ніг не звалило? Хто пояснить мені це явище?
4. «Чомучка»
Учень пояснює, чому буває вітер
Інопланетянин: Тільки цього мені не вистачало! Вода ллється прямо з повітря! Як вона там опинилась?
Діти пояснюють, чому буває дощ.
Інопланетянин: А чому ж коли ми літали там було багато красивих біленьких хмар, а вода з них не текла?
Клас розповідає про різні хмари і про те, що не всі вони дощові.
Інопланетянин:
Я згадав!
Я бачив грозу...
І не в силах забути
Блискавки тріск,
Гуркіт грому і свист,
Потоки дощу, вітру пориви -Природи буйні мотиви
Що визначає?
І чому грози взимку не буває?
Діти дають відповіді і на ці каверзні запитання.
Інопланетянин:
Із тарілочки своєї
Бачив я жаркі краї,
А на окраїнах планети Нескінченнії льоди.
Як це явище називається?
І чому ж сонячне тепло
Так несправедливо розподіляється?
Учень пояснює, що причина всьому кут нахилу Земної осі до площини орбіти; про кут падіння сонячних променів та кліматотвірні чинники.
Інопланетянин: А в якому тепловому поясі живете ви? І які кліматотвірні чинники найбільше впливають на клімат вашої місцевості.
Учні відповідають.
5. Експрес-тест.
Вчитель: А тепер я хочу в усіх ( в т. ч. і в гостя) перевірити знання з теми. (Заздалегідь для кожного учня готується листок з тестовими завданнями).
1) На рівні моря тиск становить 760 мм. рт. ст., на висоті 3000 м ....
а) 560 мм рт. ст.; б) 460 мм рт. ст.; в) 360 мм рт. ст.
2) На рівні моря температура повітря становить +240С, на висоті 3000 м ...
а)= 12°С; б) 18°С;в)=6°С
3) Погода - це ...
а) стан атмосфери в даний час;
б) стан нижнього шару атмосфери у даний час у даному місці.
4) Абсолютна вологість повітря - це ...
а) кількість водяної пари в грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря при
даній t°С;
б) відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого
при даній t°С, виражене у відсотках.
5) Відносна вологість повітря - це ...
а) кількість водяної пари в грамах, яка може міститися в м3 повітря при
даній t0;
б) відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого
при даній t0, виражене у відсотках.
6) Мусони - це ...
а) постійні вітри; б) сезонні вітри.
7) Пасати - це ...
а) постійні вітри; б) сезонні вітри.
8) Літній мусон дме з ...
а) моря на суходіл; б) суходолу на море.
9) Денний бриз дме з ...
а) моря на узбережжя; б) узбережжя на море.
10) Вітер - це ...
а) рух повітря в різних напрямках;
б) рух повітря у горизонтальному напрямку з місць високого тиску до
місць низького;
в) рух повітря в горизонтальному напрямку з місць низького тиску до місць високого.
11) Серед опадів, що не випадають з хмар, ...
а) іній; б) сніг; в) град.
ІІІ. Підсумок уроку
Інопланетянин:
Все я вивчив, все я знаю.
Ось придумав я загадки -
Ще й вам загадаю.
Без ніг біжать0
Без паруса пливуть. (Хмари)
5) Пил з дороги підхопив,
А тоді, набравшись сил,
Завертівся, закрутився,
І бігом до неба звився. (Смерч)
6) Без шляху і без дороги
Ходить самий довгоногий.
В хмарах заховавсь, в пітьмі ,
Тільки ноги на Землі. (Дощ)
7) Молоко плило по річці,
Що не видно і при свічці.
А коли з'явилось Сонце
Враз розвиднілось віконце. (Туман)
8) І не сніг, і не лід,
Але сріблом дуб блищить. (Іній)
Прощання інопланетянина:
Всі загадки розгадали,
Про знання рапортували.
А тепер мені пора:
До зустрічі, дітвора!
Учитель підбиває підсумки уроку, відмічає найкмітливіших, виставляє оцінки.
ІV. Домашнє завдання.
а) Визначте, чому дорівнює висота гірської вершини, якщо біля вершини барометр показував 760 мм. рт.ст., а на вершині - 440 рт. ст. б) У прогнозі погоди сказали: за температури +100 С відносна вологість повітря 50%, скільки грамів води містить 1м3?