Урок "Систематизація вивченого про прислівник. Розбір прислівника як частини мови."

Про матеріал

Використання інтерактивних технологій на уроках української мови

(при вивченні теми « Прислівник » у 7 класі)

Перегляд файлу

Використання інтерактивних технологій на уроках української мови (при вивченні теми « Прислівник » у 7 класі)

image

Григорук В.І.

Тема уроку: "Систематизація вивченого про прислівник. Розбір прислівника як частини мови." Мета уроку:

-                      Узагальнити та систематизувати знання учнів з розділу "Прислівник", включаючи його вживання та правопис.

-                      Сформувати цілісну систему особистих знань учнів з даної теми.

-                      Удосконалити орфографічні навички учнів.

-                      Розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати пізнавальні завдання.

-                      Розвивати мисленнєві дії, зокрема аналізувати, порівнювати та узагальнювати.

-                      Розвивати образне мислення, спостережливість, уважність та кмітливість як важливі елементи розумової діяльності.

-                      Виховувати повагу та любов до рідної мови.Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Хід уроку І. Організаційний момент.

1.            Вступне слово вчителя.

На уроці будемо працювати в групах. Група експертів оцінюватиме ваші відповіді. За кожну правильну відповідь ви одержите бонуси у вигляді карточок із зображенням сови. Ви знаєте, що сова – це символ мудрості.

2.            Протягом уроку записуйте незрозумілі вам слова. В кінці уроку складемо словничок з поясненням цих слів.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.

Праця людини – окраса і слава,

Праця людини – безсмертя її. Без праці немає успіху. (В. Симоненко)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.      Дати відповіді на запитання, використовуючи виключно прислівники.

Сьогодні в нашому кабінеті як? (чисто, затишно, тепло, святково)

На уроці слід поводитися як? (дисципліновано, тихо, спокійно)

Будемо працювати як? (творчо, гарно, активно, в групах успішно) ІV. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми.

1. Це дуже цікава вікторина з мовознавства! Давайте розглянемо запитання по черзі:

1.   Що таке прислівник? На які питання відповідає?

-              Прислівник - це самостійна частина мови, яка вказує на обставини часу, місця, способу, причини, міри, ступеня, порядку, додаткові обставини дії або стану. Він відповідає на питання: де? коли? як? чому? наскільки? тощо.

2.   Чим прислівники відрізняються від інших самостійних частин мови?

-              Прислівники        відрізняються      тим,   що     вони  не      мають          граматичного відмінювання та не змінюються за числами, родами або відмінками.

3.   Від яких частин мови утворюються прислівники? (навести приклади)

-              Прислівники можуть утворюватися від прикметників, дієслів або інших прислівників. Наприклад: швидко (від прикметника "швидкий"), читаючи (від дієслова "читати"), дуже (від прислівника "дуже").

4.   Назвати способи творення прислівників (навести приклади).

-              Способи творення прислівників включають в себе додавання суфіксів, зміну закінчення або вживання без змін. Наприклад: швидко (за допомогою суфікса "-о"), добре (без змін), ходячи (зміна закінчення).

5.   Чи можна поза контекстом визначити, до якої частини мови належить сполучення слів на славу, на сміх, до краю? Пояснити на прикладах.

-              На жаль, без контексту важко визначити до якої частини мови належать сполучення слів. Наприклад, "на славу" може бути як прикметником (на славу зроблено), так і прислівником (працювати на славу).

6.   Пояснити         розбіжність у        написанні   н-      і         нн-    у        прислівниках      сказано       і законно.

-              Розбіжність у написанні "н-" і "нн-" залежить від того, чи є основа слова однокореневою з прикметником чи іншим словом. Наприклад: сказано (за прикметником "сказаний"), законно (за словом "закон").

7.   Прислівник як частина мови складна з погляду правопису, а тому як можуть писатися прислівники?

-              Прислівники можуть писатися разом, окремо або через дефіс в залежності від правописних норм та логіки вживання. Наприклад: разом -

"швидкоплинно", окремо - "дуже багато", через дефіс - "по-людськи".

8.   Які прислівники пишуться разом, окремо, через дефіс?

-              Прислівники пишуться разом, коли вони утворюють одне слово з допомогою префіксів або суфіксів (наприклад: швидкоплинно). Вони можуть писатися окремо, якщо вони вживаються без змін (наприклад: дуже багато). І вони можуть писатися через дефіс, коли складаються з двох частин, які виступають окремо (наприклад: по-людськи).

V.       Підсумок    мовознавчої         вікторини.  Презентація         з        теми "Прислівник"(на комп'ютері)

VІ. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок.

1.              Питання до учнів.

·        Яка синтаксична роль прислівника?

2.              Практичне завдання. Робота біля дошки. Записати речення на дошці. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених прислівників.

1) Справи в мене пішли добре – Мені було добре. 2) Ми весело захитали головами. - 3) У класі весело.

Тихо задував низовий вітер – Надворі тихо.

                3.        Робота з текстом(за варіантами)

Прочитати текст. З'ясувати його стилістичну належність і тип мовлення. Виписати з тексту прислівники: розкрити дужки, пояснити правопис, спосіб творення. Зробити морфологічний розбір виділених прислівників.

Варіант 1. Я відчиняю хатні двері, що (з)(на)двору пахнуть макухою, а з хати – хлібом і калачиками, які стоять у нас на всіх вікнах. За столом біля вузликів я знову бачу схилене обличчя мами. Вона вдивляється в яке(сь) насіння і що(сь) (по)шепки говорить до нього. А найближче до матері лежать вузлики з гарбузовим насінням. У мене одразу похололо (в)середині й нашорошились вуха. Я вже хотів було податися назад, та в цей час мати побачила мене (За М.Стельмахом).

Варіант 2. Я завжди пам'ятаю, як урочисто проводжали в поле плугатарів із раннім плугом. Коли ж вони повертались (у)вечері (до)дому, їх стрічали (на)(пів)дорозі старі й малі. А яка то була радість, коли орач (по)малу виймав тобі з торби шматок причерствілого хліба й казав, що він од зайця! Це був найкращий хліб мого дитинства! А хіба не святом ставав той день, коли ти сам торкався до чепіг і (в) раз проводив свою першу борозну? (За М.Стельмахом).

.

4.              Ситуативне завдання(робота в парах). Уявити ситуацію: ваш однокласник вважає, що можна бути щасливим, не приносячи користь іншим. Спробуйте переконати його, що це не так – людина народжена для того, щоб приносити користь іншим. Скласти й розіграти діалог відповідно до запропонованої ситуації, використовуючи прислівникові сполучення, подані в рамці.

Нещодавно, жваво, без сумніву,

по - справжньому, в нагороду, до останку, на жаль, на радість

5.              Творче конструювання.

Від поданих слів утворити прислівники. Указати на спосіб їх творення.

Назвати прислівники, від яких можна утворити ступені порівняння.

Варіант 1.

Весняний, весна, легкий, перший, день.

Варіант 2.

Новий, високий, другий, ранок, тиждень.

6.              Дослідження – відновлення

Відновити й записати прислів'я, дібравши їх продовження з другої колонки. Пояснити правопис наявних прислівників.

Що маєш робити,…

Без діла жить - …

Хто спішить,…

Лінивому…

Грамоті вчиться - …

Письменний        бачить більше,…

Хто нічого не робить,…

поноч

(и,

і)

все ніколи (и, і) той ніколи (и, і) не має часу завжди (и, і) пригодиться то зроби сьогодні (и, і) як неписьменний удень тільки (и, і) небо коптить той двічі(и, і) робить

З'ясувати тематику прислів'їв.

VII. Підсумок уроку.

Виконання тестових завдань з метою корекції знань(за допомогою комп'ютерів). Відзначення кращих знавців з теми "Прислівник".

VІІІ. Словникова робота. Пояснення незрозумілих слів.

IX. Завдання додому.

Розкрити зміст вислову. Вчитися ніколи не пізно.. Свої міркування оформити у вигляді твору - мініатюри.

pdf
Додано
31 березня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку