Урок№2 Тема: Склад крові.
Мета: ознайомити учнів зі складом крові, з будовою еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів, встановити взаємозв’язок з виконуваними функціями; розвивати вміння працювати в групах, самостійно, використовуючи підручник і мультимедійні презентації; розвивати біологічну мову, уміння доповідати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до навчання, бережливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Перевірка домашнього завдання
Прийом «Офіс коректора»
Слово вчителя. Діти, у наш час комп’ютерних технологій мало хто з вас пише комусь листи. Зараз ви спілкуєтесь з друзями і родичами за допомогою смс-повідомлень або через Інтернетну мережу, та все одно ви для цього використовуєте слова, у яких, на жаль, робите дуже багато помилок. Для того, щоб перевірити домашнє завдання пропоную вам уявити, що наш клас – це офіс, у якому ви працюєте «коректорами», і виправити помилки. Пригадаємо ми тему минулого уроку «Внутрішнє рідке середовище організму»
Слайд№1
ІІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Метод «Асоціації на дошці – «Поняття»»
Учитель вертикально записує на дошці основне поняття, після цього він просить учнів назвати, які асоціації викликають у них це поняття. Умовою є те, щоб ці слова мали спільні з основним поняттям літери.
Слайд№2
Слово вчителя: «А чи знаєте ви , що тільки самки комарів кусають людей і п’ють їхню кров. Життя самки триває в середньому 43 дні, а самця – лише 19 днів. А запах поту ці істоти можуть почути за три кілометри!
Характерний звук, який ми чуємо від комарів – це так самки привертають увагу самців за допомогою крил. Вусиками самці ловлять ці коливання, утворюючи рій з самками, де і відбувається спарювання. У результаті відкладається близько 200 яєць кожні три дні.
Самки комарів використовують кров для вироблення яєць, оскільки в людській крові знаходяться деякі білки, необхідні для розмноження. Більше крові – більше яєць.
Свербіж, що виник в результаті укусу спровокований слиною комара, в якій є речовина запобігає згортання крові».
ІV Вивчення нового матеріалу.
Як ви здогадалися, темою нашого з вами уроку є «Склад крові»
Слайд№3
Слово вчителя: Вивчення складу крові я пропоную вам провести в вигляді подорожі роблячи певні зупинки на таких станціях:
Слайд№4
1. Станція «Склад крові»
Слайд№5
2 Станція «Плазма»
(Самостійна робота учнів з підручником)
Слайд№6
3.Станція «Формені елементи»
«Робота в групах»
(Учні діляться на групи, кожна опрацьовує задані йому клітини крові заповнюючи при цьому таблицю)
Слайд№7
Після заповнення певної частини таблиці кожна група доповідає про опрацьовані клітини крові, всі інші заповнюють при цьому до кінця таблицю.
Слово вчителя: «А чи знаєте ви, що формені елементи крові займають у нижчих хребетних до 40%, у вищих – 54%. Мають більшу густину, ніж плазма, тому легко відокремлюються від неї центрифугуванням.
Зверніть, будь ласка, свою увагу на слайд № 8.Подумайте, який процес відображає цей малюнок. Ваше завдання користуючись цим малюнком і певними правилами складіть «Сенкан» - вірш з п’яти рядків.
Слайд№8
4.Станція «Мікроскопічна будова крові»
Слово вчителя: «Користуючись постійними мікропрепаратами, мікроскопом, а також слайдом № 9 , розгляньте еритроцити жаби і людини, порівняйте і заповніть таблицю, яка наведена в слайді №10»
Слайд№9
Слайд№10
V Закріплення, узагальнення і систематизація знань
Прийом «Розв’яжи задачу»
Задача№1 В нашому організмі близько 1/13 складає кров. Визначте масу крові у організмі людини при вазі 60 кг.
Задача№2 Підрахуйте кількість NaCl та води, необхідних для приготування 400гр. фізіологічного розчину.
Прийом «Анаграма»
(з набору слів визначте правильно зашифроване слово)
Малапз(плазма);
Цоритирети(еритроцити);
Вохр(кров);
Ноласо(солона);
Цобитиморт(тромбоцити);
Нянатрогз(згортання);
Хазист(захист).
Слайд№11
VІ Повідомлення домашнього завдання, підведення підсумків уроку
Слово вчителя: «Опрацювати матеріал підручника, конспект. Скласти кросворд з ключовим словом «Еритроцит». Повторити особливості складу крові та будови кровоносної системи різних видів тварин»