Урок " Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів."

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос, формувати вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, правильно наголошувати слова; дати поняття про орфоепічну помилку; формувати орфоепічні навички; розвивати мовлення, логічне мислення учнів;виховувати повагу до природи, усної народної творчості. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож
Перегляд файлу

Тема. Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів.

Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос, формувати вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, правильно наголошувати слова; дати поняття про орфоепічну помилку; формувати орфоепічні навички; розвивати мовлення, логічне мислення учнів;виховувати повагу до природи, усної народної творчості.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка,картки

 

П Е Р Е Б І Г    У Р О К У

І. Організаційний момент.

Всі сідаймо тихо, діти, 
Домовляймось не шуміти, 
Руку гарно піднімати, 
На уроці не дрімати, 
Знання нові здобувати. 
Тож гаразд, часу не гаймо 
Наш урок розпочинаймо. 


ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо подорожувати великою країною, яка називається Фонетика.  Але щоб далі мандрувати нею, треба знати її закони. Давайте пригадаємо деякі з них. Пригадавши, ви отримаєте квитки для нашої подорожі.

 

Розгадування кросворду.

 

Питання 1 (вертикально):
Найменша неподільна одиниця мови та мовлення.

Питання 2 (горизонтально):
Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає звуки мови й мовлення.

Питання 3 (горизонтально):
Розділ науки, що вивчає правильну вимову слів.

Питання 4 (вертикально):
Звуки мовлення, які творяться за допомогою голосу і шуму.

Питання 5 (вертикально):
Приголосні звуки,при творенні яких голос переважає над шумом.

Питання 6 (вертикально):
Звуки мовлення творяться мовними органами людини, до яких належать: губи,зуби,язик, піднебіння, ... і голосові зв'язки.

Питання 7 (вертикально):
Звуки, які утворюються тільки за допомогою голосу.

Питання 8 (горизонтально):
Звуки,при творенні яких шум переважає над голосом.

Питання 9 (горизонтально):
Літери Щ,Ї завжди позначають ....звуки.

 

мм.png

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.(Слайд 1)

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими. Розвиток комунікативних вмінь.

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 

-Погляньте уважно на дошку, з’єднайте вагони і прочитайте отримане речення. 

 


ут лос 
ки 
ють 
Го 
зву 

скла во рю ні 

ди 


 

Безымянный123.png



( Голосні звуки утворюють склади) 

Отже, з чого ми утворили дане речення? ( Ми утворили речення зі слів) 
А з чого ми утворили слова в реченні? (Ми утворили слова зі складів) 


Отже,отримавши квитки, починаємо нашу подорож.

 

Я місце, де лежать товари,

Звичайно, в тарі чи без тари.

А мій омонім є у слові, -

Один чи кілька звуків в слові.

(Склад 2)

Що повинно обов’язково бути в кожному складі? (Повинен бути голосний звук) 

-Пригадайте,що таке склад?

(частина слова, яка вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря)

(Слайд 3)

-Мандруючи країною, хочу вам запропонувати відвідати місцевий зоопарк.Тут у вольєрах живуть птахи.Давайте з ними познайомимося.(Слайд 4)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон» 

 

Прочитайте слова, назвіть голосні звуки, визначте, скільки в кожному слові складів. (Слайд 5)
Грак (голосний а, один склад) (Слайд 6)
Дятел (голосні а, е, два склади) (Слайд 7)
Орел (голосні о, е, два склади) (Слайд 8)
Лелека (голосні е, е, а, три склади) (Слайд 9)
Синиця (голосні и, и, а, три склади) (Слайд 10)

 

Голосні звуки є складотворчими. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних. Склад утворюється або тільки з голосного, або з поєднання голосного з приголосним чи приголосними.(Слайд 11)

Висновок: відкритий склад закінчується на голосний, закритий склад-на приголосний.(Слайд 12)

За кількістю складів слова бувають(Слайд 13)

Односкладові;

Двоскладові;

Багатоскладові.

 

Складання опорної схеми.

15954.002.png

-Давайте познайомимося і з іншими мешканцями зоопарку, але вони сховалися від нас. Спробуємо їх віднайти.

 

Метод брейнстормінгу


- Утворіть нові слова з перших складів першого слова, других складів – другого та третіх складів – третього. Таким чином ми дізнаємося і про інших птахів.
Вода, ворота, сторона – … (ворона) (Слайд 14,15)
Зоря, позує, тополя – … (зозуля) (Слайд 16,17)
Парад, лопухи, дорога – … (папуга) (Слайд 18,19)
Ласка, витівка, загадка – … (ластівка) (Слайд 20,21)

 

-А зараз будьте обережні, бо ми підходимо до вольєрів із звірами.

Директор зоопарку дуже  збентежений,не може зрозуміти,де мають знаходитися його мешканці. Давайте йому допоможемо.

У першому вольєрі треба розмістити  звірів, у назвах яких лише один склад, у другому – звірів, у назвах яких два склади, а у третьому – звірів, назви яких є багатоскладові.

(Виконання  вправи на МД).

Безымянный.png

 

-Звірі вдячні вам, до допомогли їм потрапити до своїх вольєрів і хочуть, щоб ви написали відгук у книзі про тих, які вам найбільше сподобались.

Зробити фонетичний розбір слів за вибором ( лев, зубр, рись, тигр, кінь, зебра, ведмідь, білка, пелікан,жирафа.

 

 

-Мандруємо далі. Доглядальник  зоопарку хоче до нас знову звернутися:

 

Мешкає в дереві наша Сова,

Чув я від неї кумедні слова:

Замок замкнула я на замок,

Дощик пішов, і замок мій замок.

В замок не втраплю – заржавів замок,

Бо він під дощиком дуже замок.(Слайд 22)

 

Знайдіть слова,які пишуться однаково, але читаються по-різному. Чим вони різняться? Яка роль наголосу в таких словах? (змінює лексичне значення).

Сова була дуже засмучена.

-Де ділись мої подруги? Лише вчора вони були зі мною, а сьогодні я одна. Увечері пройшли наголосні бурі, слова змінилися у нашій країні, і я залишилася самотньою. Допоможіть. Хай  мої родичі і подруги повернуться до клітки.

-Як їй допомогти?(Слайд 23)

 

Змінивши наголос, ви із однини зробили множину .

(сови - сови)

Отже, яку ще роль виконує наголос у словах?

(розрізняє однину і множину).

 

Сови подякували і промовили таке прислів’я:

 

БИ   РО

 

РО             ДОБ

 

ВСЮ                                     ЛЯТЬ        ТЕ

 

ДИ       ПО          ХВА        БЕ       ЛЮ

ДИ.

 

Поєднайте склади і прочитайте прислів’я ( Роби добро всюди – похвалять тебе люди).

Які склади тут відкриті, а які закриті? Назвіть наголошені склади.

(Виконання  вправи на МД).

111.png

Хто про себе так говорить?

 

Я всесильний, я могутній,

Хай дізнаються присутні,

Що в країні Фонетичній

Я на службі довговічній,

Славний радник Королеви

У палаці кришталевім.

Слова значення міняю,

Словоформи обираю.

Буде мука чи мука –

Визначить моя рука.

Води є, нема води,

Розберись і розсуди,

Чи важливий я чи ні

В Фонетичній стороні.

(Наголос)

 

-З нами в групі туристів опинилося двоє іноземців: француз і поляк. Нам цікаво, хто з них хто. Але мови ми їхньої не розуміємо та існують певні правила наголошування у французькій і польській мовах. Як нам розрізнити іноземців? Вони звернулись до нас українською мовою:

Будь ласкА, давайтЕ знайомитИсь, - сказав перший. – МенЕ зватИ Жан.

МЕні тАкож хочЕться представИтись. МОє Ім’я – Янек. СкАжіть, а ви звідкІля будЕте? З якОго мІста?

Французи роблять наголос на останньому складі, а поляки на передостанньому.(Слайд 25)

 

      Прийом «Займи позицію»

-Як нам, українцям, розпізнати у слові наголошений склад? (Треба вимовити слово протяжно, той склад, що вимовляється з найбільшою силою голосу, і є наголошеним).

Щоб наголос у слові розпізнати,

Це слово треба проспівати,

І наголошений-чіткий,протяжний звук

Проявить сам себе без зайвих мук!(Слайд 26)

 

Отже,наголос- це виділення складу в слові посиленням голосу. (Слайд 27)

НАГОЛОС

 

Вільний                                       Рухомий                                           Подвійний

    (Слайд 28)

Прослідкуйте:

Зима-зими сніг-сніги

-Чи змінюється місце наголосу при зміни форми слова?

Це- рухомий наголос (може змінювати своє місце залежно від форми слова).

А якщо виникає питання, як правильно наголошувати те чи інше слово, ви зможете звернутись до словника наголосів. (Демонстрація словника  наголосів)(Слайд 29)

 

Створення пошуково-проблемної ситуаці ї.

-Як ви вважаєте, яка роль наголосу у слові?

Діти відпочивали на березі моря. -На березі розпустилися бруньки.

Широка дорога пролягла через степ.- Мама всім дорога.

У Марійки було три брати.-Не треба брати чужі речі!

(Слайд 30)

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Діти, відгадайте загадку:

Я дуже гордий недарма:

Без мене ж колеса нема,

А спробуй наголос змінити,

Без мене й людям важко жити. (Обід – обід).

- Як же називаються слова, які мають однаковий звуковий склад,

тобто однаково пишуться, але мають зовсім різне лексичне

значення? (Омоніми).

- А омоніми, що відрізняються наголосом, називаються

омографами.

 

- Омографи можуть входити у загадки-складки.

Зіставлення не марне,

та й зовсім не складне:

число буває… (парне),

а молоко - … (парне).

Як кажуть, це на носі

нам зарубати слід:

у колесі є … (обід),

а за столом - … (обід).

-Яка роль наголосу?

Висновок: може змінювати значення слова.

(Слайд 31)

 

Сподобалось туристам мандрівка.Вони вирішили відвідати й інші міста. В туристичному агентстві запропонували маршрут. Знайдіть у ньому зайве слово, визначивши наголоси у словах.

Черкаси, Київ, Вінниця, Харків.(Слайд 32,33)

Полтава, Чернівці, Донецьк, Слов’янськ.(Слайд 34,35)

Бахмут, Миргород,Суми,Мирноград. (Слайд 36,37)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1 Колективна робота.

Прослухати вірш і запам’ятати різницю у наголошенні російських

та українських слів.

Українську нашу мову

І російське братнє слово

Ми вивчаєм залюбки.

Дуже мовці ми близькі.

Та закон у кожній свій,

Непорушний і міцний.

Ти про нього пам’ятай,

Будь уважним, розрізняй:

Верба кажуть по-російськи,

А верба – по-українськи.

Українці кажуть кремінь,

Ще ім’я, й петля, і ремінь.

У Росії ж це кремень,

Петля, имя і ремень.

Столяр ми вживаєм слово.

А столяр – в російській мові.

В нас тонкий, у них же – тонкий,

Наш дзвінкий, у них же звонкий.

Їхній новий, наш новий,

Їхній старий, наш – старий,

Дочка в них, у нас – дочка,

Ось різниця тут яка!

 

VІ. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання.

 

      Прийом «Закінчи речення».

«Знати орфоепічні норми і дотримуватися їх – це значить…»

«Сьогодні на уроці я навчився…»

 

Наша подорож закінчилася. Але спогади про цю чарівну країну хай ніколи вас не полишають.

 

VІІ.  Повідомлення домашнього завдання 

Запишіть свій улюблений вірш, розставте наголоси у словах.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
3513
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку