Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів. Орфоепічна помилка ( практично)
Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос; ознайомити п’ятикласників із орфоепічним словником і словником наголосів; вчити учнів правильно наголошувати слова; формувати вміння знаходити орфоепічні помилки і виправляти їх як у мовленні друзів, так і у своєму.
Розвивати увагу, чуття мови, пам’ять.
Виховувати в учнів любов до українських звичаїв і традицій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Засоби навчання: підручник, словники, світлини з рушниками, картинки
Українські вишиванки-
Наче райдуги світанки.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
Перевірка емоційного стану учнів до уроку.
Кожен учень відображає смайликом свій емоційний стан.
Учні повертаються один до одного обличчям, говорять товаришеві комплімент.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
їжак, вітер, ялина, лялька, мільярд, польовий, щука, дзвін, стояти, троянда, п’ять.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
У наш час кожна освічена людина повинна грамотно користуватися таким інструментом як слово.
Як лікар вправно володіє скальпелем, художник – пензлем, пілот веде літак, так кожен повинен володіти СЛОВОМ. Слово піднімає в бій, заспокоює, лікує…Але все це діє у вправних руках майстра. Неправильно сказане слово може глибоко поранити, а то й вбити!
Важливе значення у мові має правильне наголошування слів.
Сьогодні ми поглибимо знання про склад слова, наголос, логічний наголос, ознайомимося з орфоепічним словником та словником наголосів. А ще ми торкнемося наших українських звичаїв: рушник у житті українців.
Робота з епіграфом уроку.
VІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1.Що таке склад?
Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. Склад утворюється тільки з голосного звука або поєднанням голосного з одним або кількома приголосними. За кількістю складів слова бувають односкладові, двоскладові та багатоскладові.
Склад, що закінчується приголосним звуком, називається закритим: РУШ- НИК
Склад, що закінчується голосним звуком, називається відкритим: ЗВИ-ЧА-Ї
Вимову одного зі складів з більшою силою голосу називають НАГОЛОСОМ
Склад, на який падає наголос, називають наголошеним: лю-бИ-ти, О-сінь
Решта- ненаголошені
Слова з подвійним наголосом : ал-фА-вІт, зА-гАд-ка, зАв- ждИ,пО-мИл-ка
Правильність наголошування слів перевіряй за словником наголосів!
У межах речення може виділятися голосом одне або кілька слів. Таке виділення слів називають логічним наголосом.
На сьогодні обіцяють сніг. На сьогодні обіцяють сніг.
Робота зі словничком наголосів ( сторінка 200, додаток 2, О. В. Заболотний)
Прочитати слова, правильно їх наголошуючи. Виписати 10 слів на вибір.
Правильну вимову слів перевіряй за орфоепічним словником.
Прочитати слова з орфоепічного словничка (сторінка 199, додаток 1)
Релаксаційна хвилинка. Робота з друдлами.
Вибрати картинку. Домалювати її. Розкрити, що ви уявляєте. Намалюйте словесну картину за вашим малюнком.
VІІ.Закріплення знань, умінь і навичок
Записати по 3 односкладових, двоскладових і трискладових слова.
Прочитати пари слів. Простежити, як зі зміною наголосу змінюється лексичне значення слова.
ДорОга – дорогА, зАмок – замОк, бІгом – бігОм, пАрне – парнЕ, сОрок – сорОк, нікОли – нІколи.
Складіть з однією парою (на вибір) словосполучення.
Односкладовим є кожне слово в рядку:
А явір, хрущ, рис
Б гість, ключ, джем
В дощ, алея, міст
Г моє, ніч, слух
На другий склад падає наголос у слові:
А чотирнадцять
Б новий
В олень
Г сантиметр
Робота з підручником. Виконання вправи 225 ( життєва ситуація).
Уявіть, що ви прийшли в магазин, щоб купити канцтовари. Зверніться до продавця і замовте товар відповідно до поданого списку, правильно наголошуючи слова.
Потрібно купити:
Учитель про рушник в житті українців.
Здавна оселя кожного українця була в рушниках: тканих, вишиваних. Давня народна мудрість зауважила, що людина тричі буває дивною, тобто пройнята вищим духом: коли народжується, одружується, помирає. У трьох основних обрядах в житті людини рушник відігравав головну роль магічних дій:
1) піднімання - народжене немовля тричі піднімали на рушнику вгору - злітала душа, злітало тіло у високості, щоб праведна дорога з небес послалася дитині;
2) ставання - одружувалася людина - у парі ставала на рушник, щоб вирушити в щасливу дорогу нового життя; а цій обрядодії передували інші дійства з рушниками: ними пов'язували весільних старостів; батьки з хлібом на рушнику благословляли молодих до шлюбу і зустрічали вже одружених на порозі хати; над молодими на покуті був розпростертий рушник як високе небо;
3) опускання - в землю на рушниках опускали домовину, на могилі пов'язували рушником хрест.
Про те, що вишиваний рушник здатний берегти від лиха, свідчить і його використання під час проводів у далеку дорогу. Коли син вирушав із дому, мати обов'язково дарувала йому рушник, щоб захистити від поганої долі. Сьогодні традицій із виробництвом та використанням рушника в українців є надзвичайно багато.
Прослуховування пісні А. Малишка « Пісня про рушник»
Робота з текстом « Давній наш звичай».
Виконання вправи 229.
VІІІ. Контрольно-рефлексійний етап. Рефлексія. Підсумкки уроку. Оцінювання.
Інтерактивна вправа « Незакінчене речення».
На уроці я навчився(-лася)…
Новим для мене було…
Я уже вмію…
Тепер я знаю…
Мені найбільше сподобалося…
ІХ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання.
Опрацювати параграф 28. Виконати вправи 223, 224.