Урок. Складання текстів-описів, художніх та науково-популярних описів..

Про матеріал

Мета. Формувати в учнів уміння складати науково-популярні та художні описи. Удосконалювати спостережливість, формувати уяву, здатність дітей до аналізу та синтезу. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

Тема.   Складання текстів-описів, художніх та науково-популярних описів..

Мета. Формувати в учнів уміння складати науково-популярні та художні описи. Удосконалювати спостережливість, формувати уяву, здатність дітей до аналізу та синтезу. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання і матеріали: малюнок соняшника, їжачка, підсніжника.

 

Хід уроку.

 

I. Організація класу до уроку.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 - Сьогодні ми з вами знову працюватимемо з текстами. Будемо їх порівнювати , а також складатимемо тексти.

 

ІII. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Спостереження за текстами.

- Зверніть увагу на тексти.

а) Соняшник - однорічна рослина. Стебло високе, струнке, міцне. Листки овально-серцеподібні великі. Суцвіття має жовті пелюстки. Ця рослина росте на полях, городах.

б) Ось стоїть, як вартовий, високий соняшник. Міцне стебло і великі листки надають йому особливого вигляду. А яскраві жовті квітки з золотими пелюстками схожі на сонце. Яка гарна рослина!

- Що спільного в цих текстах?

(Описується соняшник).

 

2.Читання вголос першого тексту.

3. Словникова робота з використанням малюнка соняшника.

- Пояснення значення слова суцвіття.

 

4. Аналіз текстів.

- Чи однаково описаний соняшник у цих текстах?

- Який з цих текстів-описів можна прочитати в довіднику про рослини?

-А який у  художньому оповіданні чи почути від товариша?

-У якому описі названі ознаки соняшника, за допомогою яких можна відрізнити його від інших рослин?

- У якому тексті автор ділиться своїми враженнями та захопленнями цією рослиною?

- Які слова з другого тексту свідчать, що соняшник сподобався авторові?

  • Чим відрізняються ці тексти?
  • Як бачите, одну й ту ж квітку, з огляду на умови спілкування, можна описати по-різному: передати її ознаки по-науковому або художньо.

 

IV.Робота над вивченням нового матеріалу

1. Спостереження за науково-популярним описом.

- А зараз послухайте загадку.

 (малюнки рослин, у тому числі й підсніжника).

«Це багаторічна трав'яниста рослина. Висота її від 10 до 15см. Листки довгі вузькі. Стебло пряме, тонке. Квітки білі, осередок обрамлений жовто-зеленим вінцем».

  • Де ми можемо прочитати такий опис: у художній книзі чи в довіднику?
  • Чому ви так думаєте?

(Діти співставляють опис з малюнком).

 

2. Складання художнього опису.

Мовленнєва ситуація:

- Уявіть собі, що маленький Промінчик сонця, що щойно з'явився на світ, побачив на прогалинці у лісі чарівну квіточку підсніжника. Вона йому надзвичайно сподобалася. І Промінчикові захотілося розповісти своєму батькові - Сонцю про цю красу.

Як ви вважаєте, чи зміг би Промінчик передати своє захоплення підсніжником словами попереднього тексту.

  • То ж давайте допоможемо сонячному Промінчикові описати підсніжник.
  • Яке стебло? Які листочки? На що схожа квіточка? Чим вона особливо приваблює?
  • Яким реченням, на вашу думку, краще почати опис підсніжника? (Я бачив у лісі на галявині чудову квіточку.)
  • Про що писатимемо далі?

З чим можна порівняти квіточку підсніжника?

(З ніжною зірочкою, білим метеликом, балериною, срібним дзвіночком...)

- Що скажете про листочки?

- Якою повинна бути кінцівка тексту, щоб показати своє ставлення до квітки?

Колективне складання опису підсніжника. Самостійний запис.

 

  1. Зачитування текстів учнями.
  2.   Фізкультхвилинка.

Йшов по лісі їжачок, (Ходьба на місці)

В нього шубка з голочок, (нахиляння тулуба в

ніс багато грушечок, сторону)

Аж болів йому бочок

Раз, два, три, чотири, п'ять (стрибки)

Зупинився спочивать

Піклувався їжачок

Про маленьких діточок, (вправи для кистей рук)

Чарівних, непосидючих,

Дуже милих і колючих.

Десять, дев'ять, вісім, сім! (стрибки)

Грушечки ці ніс він їм.

 

5. Складання науково-популярного опису.

- Уявімо, що ми отримали завдання написати для довідника про тварин про цю тваринку.

-А про кого відгадайте:

В мене шубка з голочок,

В мене сіра спинка.

Ніс,як чорний п'ятачок.

Очі – намистинки.

(Їжак)

 ( Зображення їжака )

  • Як ми повинні його описати: художньо чи по-науковому, як у підручнику з природознавства.
  • Яка це тваринка?
  • Який їжачок за розміром?
  • Чим покрите його тіло?
  • Якого він кольору?
  • Які у звірка лапки?
  • Подивіться на мордочку. Чим цікавий носик?
  • Які очі?
  • Отже, ми описуємо їжака для довідника. Зверніть увагу на план, що записаний на кубі.

                          План

1.  Який їжак?

2. Яке в нього тіло?

3. Яка мордочка?

  1.       Які очі?
  2.       Які лапки у цієї тваринки?
  3.       Чим він живиться?
  • Подумайте, як краще почати опис? (Їжак - це дика тварина).

 

  1. Колективне складання та запис опису.
  2. Зачитування описів, редагування текстів
  • Чи зможуть читачі за такими описами впізнати їжачка?
  • Порівняйте як сказано про їжачка в загадці, а як у складеному описі. Чим різняться ці описи?

Висновок:

У загадці змальовано їжачка образно, живописно, а в нашому описі називаються точні ознаки цієї тварини.

 

V. Підсумок уроку.

- Отже, як бачите, про одне і те ж можна сказати по - різному.

Вправа "Продовж речення"

Художні описи зустрічаються…

Наукові описи можна прочитати…

 

VІ. Д/з. Скласти міні - описи рослин, тварин чи іншого предмета або явища, не називаючи його.
 

doc
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
3639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку