Мета. Формувати в учнів уміння складати науково-популярні та художні описи. Удосконалювати спостережливість, формувати уяву, здатність дітей до аналізу та синтезу. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Тема. Складання текстів-описів, художніх та науково-популярних описів..
Мета. Формувати в учнів уміння складати науково-популярні та художні описи. Удосконалювати спостережливість, формувати уяву, здатність дітей до аналізу та синтезу. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання і матеріали: малюнок соняшника, їжачка, підсніжника.
Хід уроку.
I. Організація класу до уроку.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми з вами знову працюватимемо з текстами. Будемо їх порівнювати , а також складатимемо тексти.
ІII. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Спостереження за текстами.
- Зверніть увагу на тексти.
а) Соняшник - однорічна рослина. Стебло високе, струнке, міцне. Листки овально-серцеподібні великі. Суцвіття має жовті пелюстки. Ця рослина росте на полях, городах.
б) Ось стоїть, як вартовий, високий соняшник. Міцне стебло і великі листки надають йому особливого вигляду. А яскраві жовті квітки з золотими пелюстками схожі на сонце. Яка гарна рослина!
- Що спільного в цих текстах?
(Описується соняшник).
2.Читання вголос першого тексту.
3. Словникова робота з використанням малюнка соняшника.
- Пояснення значення слова суцвіття.
4. Аналіз текстів.
- Чи однаково описаний соняшник у цих текстах?
- Який з цих текстів-описів можна прочитати в довіднику про рослини?
-А який у художньому оповіданні чи почути від товариша?
-У якому описі названі ознаки соняшника, за допомогою яких можна відрізнити його від інших рослин?
- У якому тексті автор ділиться своїми враженнями та захопленнями цією рослиною?
- Які слова з другого тексту свідчать, що соняшник сподобався авторові?
IV.Робота над вивченням нового матеріалу
1. Спостереження за науково-популярним описом.
- А зараз послухайте загадку.
(малюнки рослин, у тому числі й підсніжника).
«Це багаторічна трав'яниста рослина. Висота її від 10 до 15см. Листки довгі вузькі. Стебло пряме, тонке. Квітки білі, осередок обрамлений жовто-зеленим вінцем».
(Діти співставляють опис з малюнком).
2. Складання художнього опису.
Мовленнєва ситуація:
- Уявіть собі, що маленький Промінчик сонця, що щойно з'явився на світ, побачив на прогалинці у лісі чарівну квіточку підсніжника. Вона йому надзвичайно сподобалася. І Промінчикові захотілося розповісти своєму батькові - Сонцю про цю красу.
Як ви вважаєте, чи зміг би Промінчик передати своє захоплення підсніжником словами попереднього тексту.
З чим можна порівняти квіточку підсніжника?
(З ніжною зірочкою, білим метеликом, балериною, срібним дзвіночком...)
- Що скажете про листочки?
- Якою повинна бути кінцівка тексту, щоб показати своє ставлення до квітки?
Колективне складання опису підсніжника. Самостійний запис.
Йшов по лісі їжачок, (Ходьба на місці)
В нього шубка з голочок, (нахиляння тулуба в
ніс багато грушечок, сторону)
Аж болів йому бочок
Раз, два, три, чотири, п'ять (стрибки)
Зупинився спочивать
Піклувався їжачок
Про маленьких діточок, (вправи для кистей рук)
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять, дев'ять, вісім, сім! (стрибки)
Грушечки ці ніс він їм.
5. Складання науково-популярного опису.
- Уявімо, що ми отримали завдання написати для довідника про тварин про цю тваринку.
-А про кого відгадайте:
В мене шубка з голочок,
В мене сіра спинка.
Ніс,як чорний п'ятачок.
Очі – намистинки.
(Їжак)
( Зображення їжака )
План
1. Який їжак?
2. Яке в нього тіло?
3. Яка мордочка?
Висновок:
У загадці змальовано їжачка образно, живописно, а в нашому описі називаються точні ознаки цієї тварини.
V. Підсумок уроку.
- Отже, як бачите, про одне і те ж можна сказати по - різному.
Вправа "Продовж речення"
Художні описи зустрічаються…
Наукові описи можна прочитати…
VІ. Д/з. Скласти міні - описи рослин, тварин чи іншого предмета або явища, не називаючи його.