Урок з української мови для учнів 3 класу "Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Поділ іменників на групи. Вправи на визначення роду іменників."

Про матеріал

Урок має на меті розширювати знання учнів про іменник; формувати вміння визначати рід іменників, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє; розвивати навички визначення роду іменників за родовими закінченнями; продовжувати роботу зі збереження здоров'я дітей; виховувати охайність під час письма, бажання допомагати оточуючим, любов до рідного краю та дбайливе ставлення до власного здоров'я.

Перегляд файлу

 Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Поділ іменників на групи. Вправи         на визначення роду іменників.

Мета: розширювати знання учнів про іменник; формувати вміння визначати рід іменників, підставляючи слова: він, мій; вона, моя; воно, моє; розвивати навички визначення роду іменників за родовими закінченнями; продовжувати роботу зі збереження здоров’я дітей; виховувати охайність під час письма, бажання допомагати оточуючим, любов до рідного краю та дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Хід уроку

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Привітання. Створення емоційного фону.

Я всміхнуся сонечку: - Здрастуй, золоте! -

Я всміхнуся квітоньці – Хай вона цвіте!

Я всміхнуся дощику: Лийся, мов з відра!

Друзям усміхнуся - Зичу їм добра!

 

-Любі діти! Прошу вас посміхнутися один одному . Подумки побажайте добра і здоров’я присутнім, усім людям на Землі, собі.

-Сонце зігріває всіх своїми променями, даруючи тепло. А як воно зігріє нас і наскільки буде щедрим до нас - залежатиме від наших знань та роботи під час уроку. Кожна ваша відповідь — це окремий промінчик «Сонечка». Чим більше правильних відповідей, тим і більше промінчиків! Тим більше сонця в нашому класі! Упродовж уроку ви будете ставити за кожне правильно й легко виконане завдання жовтий промінчик. (Рефлексія)

 

ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В Країну Назв, країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

 

  •                   Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати іменник, зокрема вивчимо 3 великі групи,на які поділяються всі назви предметів – це роди іменників.
  1.    Мотивація навчальної діяльності

 Вправа «Очікування»

  •         Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  •         Як ми повинні працювати, щоб наші очікування здійснилися?
  •          

ІІІ  АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.

1. Лінгвістична казка

Казка про частини мови.

       Колись дуже давно було на світі велетенське царство слів. Правила ним цариця Граматика. Слова постійно працювали, метушились, поспішали. І кожне із них мало своє місце в царстві.

Та ось почався неспокій. Слова почали хвастатись одне перед одним тим, що саме воно найважливіше, бо найпотрібніше людям. Слова сварилися, але не поступалися один одному. Назрівав великий бунт. Але розумна цариця Граматика не могла допустити ворожнечі, бо добре розуміла, що всі слова важливі і потрібні людям.

Вона вишикувала  слова і розподілила їх в такому порядку.

Першими мають стати слова, що називають всі предмети і відповідають на питання хто?, що?.

Другими – слова, що називають ознаки цих предметів і відповідають на питання який?, яка?, яке?, які?.

Далі слова, що означають дію предметів і т. д.

Всі слова було поділено на 10 частин. І це був справедливий поділ. Слова перестали сваритись, жили в мирі та дружбі.

 

Першими вишикувалися іменники. Але вони шикувалися дуже довго . Як ви думаєте, чому?(відповіді дітей)

Хвилинка - цікавинка (доповідь довідкового бюро):

–Іменник – велетенська, могутня, незрівнянна за можливістю поповнення новими словами частина мови. Бо людина завжди щось пізнане опредмечує.

У найбільшому 11 – томному Словнику української мови нараховується близько 135000 слів. Половина з них припадає на іменники.

 

2.Гра «Павутинка знань»   (Метод «Мозковий штурм»)

- Що таке іменник?  Наведіть приклади.

- На які питання він відповідає?                                  

- Як називають іменники, які відповідають на питання «Що?»

- Як називають іменники, які відповідають на питання «Хто?»

- На які ще групи поділяються іменники? (Загальні та власні)

- Загальні іменники пишуться з якої букви в реченнях?

- А власні? Наведіть приклади.

 

  • На уроці ми спробуємо створити сторінки  «Мовного  журналу порад», куди будемо вписувати поради юних мовознавців.

І  девізом нашого уроку будуть такі слова, які ми запишемо на першій сторінці журналу:

Мову рідну я вивчаю

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати!

 

     3. Каліграфічна хвилинка

К к ка ал на калина

а) Валеологічна пауза за методикою «Навчання в русі»

Написати букву "к" головою.

в) Виконати завдання

Скласти сенкан зі словом калина.

г) Перевірка(зачитування) сенканів.

Наприклад:     Калина

                        Червона, смачна

                        Лікує, милує,оберігає

                        Калина – це символ України.

                        Оберіг

- Яку пораду запишемо у наш журнал?

        Сторінка «Каліграфічна»

Пишіть каліграфічно!   Красиво писати - себе поважати!

Фізкультхвилинка                  

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1.     Теоретична сторінка. Робота з підручником

а)  Робота над загадкою (вправа 266)

б) Знаходження імен хлопчиків та дівчаток, додаючи слова він,мій або вона, моя.

- Назвіть власні іменники.

- До якого слова можна підставити слова воно, моє? (Яблуко - відгадка)

в) Виведення правила (колективно).

г) Вивчення правила (с.111).

 

Вчіть правила рідної мови!

 

2. Працюємо разом. Вправи на застосування правила. 

- Як правильно сказати? Мій, моя, моє…

… брат – агроном, … працює в полі.

… сестра – банкір, … працює в банку.

… пальто висить у шафі, … нове.

 

3.Гра «Зміни слово»  Робота в групах                                           

Змінити за зразком: слон – слониха, слоненя.              Кіт,лев,кріль,лис,вовк,гусак.                                                       

 

  1. Підсумок

На які групи можна поділити іменники? (Чоловічий, жіночий та середній рід)

 

- Яку пораду запишемо у наш журнал?

 

Постійно збагачуйте свої знання!

 

 

V  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ. 

ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

                Сторінка « Тренувальна»

  1. Робота з вправою підручника с 110, впр.267.
  2.    Прочитати «буксиром»
  3.    Яка тема тексту?
  4.    Яка мета, головна думка його?
  5.    Дібрати заголовок

 

Ігр. -  виписати іменники чоловічого роду        

ІІ гр. – виписати іменники жіночого роду        

ІІІгр. –  виписати іменники середнього роду      

 

 

  1. Робота в групах . Відгадати слово, визначити рід, скласти речення.

1 група. Корінь від слова риб’ячий, суфікс і закінчення від слова гойдалка. (Рибалка)

2 група. Корінь від слова синові, суфікс і закінчення від слова голосочок. (Синочок)

3 група. Корінь від слова морський, закінчення -е. (Море)

         4 група. Префікс від слова під’їзд; корінь від слова сніжок; суфікс від слова лісник; закінчення – як у слові вітер. (Підсніжник)

- Яку пораду запишемо в наш журнал?

Працюйте в групах!

 

  1.    Робота в парах

 Розташуйте іменники в три стовпчики за родами. Виділіть закінчення.

Пшениця, жито, хліб, колос, паляниця,  борошно, калач, перепічка, бублик, пампушка, зерно, пиріжок,

 

  1.    Самостійна робота. Робота з перфокартами (звіряємо за проектором)

Слова

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Піч

 

 

 

Вокзал

 

 

 

Батько

 

 

 

Криниця

 

 

 

Озеро

 

 

 

Школа

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яку пораду напишемо в журнал?

Пишіть грамотно!

Будьте уважні!

 

VІ  ПІДСУМОК УРОКУ.

Сторінка «Підсумкова»

Прийом «Так чи Ні»

  1.    Іменники  відповідають на питання «Хто? Що?»
  2.    Вони означають ознаку предмета?
  3.    Мають тільки чоловічий рід та жіночий?
  4.    Поділяються на чоловічий, жіночий, середній рід?
  5.    До іменників чоловічого роду можна додати слово «моя»?
  6.    До них додається слово «він»?
  7.    До іменників жіночого роду можна додати слово «моя»?
  8.    Іменник «урок» чоловічого роду?
  9.    Іменник «сонце» чоловічого роду?
  1. Іменник «сонце» середнього роду?

      Підведення підсумків. Фронтальна бесіда

  •         Що вивчали на уроці?
  •         Яке завдання було найлегше виконувати?     Яке найважче?
  • Яких промінчиків на ваших сонечках більше? Який настрій переважав на уроці?
  •         Якими трьома словами охарактеризуєте наш сьогоднішній урок?
  •         Чи справдилися ваші очікування?

 

docx
Додав(-ла)
Паук Тетяна
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку