Конспект уроку з української мови у 9 класі з розвитку комунікативних умінь на навичок на тему "Складання й розігрування діалогу-домовленостіз відповідною аргументацією" допоможе вчителю навчити дев'ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги-домовленості з урахуванням мети й адресата мовлення.
Українська мова, 9 клас
Тема: Складання й розігрування діалогу-домовленості з відповідною аргументацією
Мета: формувати предметні компетентності: навчити дев’ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги-домовленості (орієнтовно 12-14 реплік) з урахуванням мети й адресата мовлення (тривалість діалогу 3-5 хвилин), використовувати стимулюючі та реагуючі репліки, а також формули мовленнєвого етикету тощо; формувати ключові компетентності: уміння вчитися (активну пізнавальну діяльність, словниковий запас); комунікативні (стимулювати вміння учнів висловлювати власну точку зору, навички спілкування); інформаційні (вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її); загальнокультурні (прагнення до мовної освіти, світогляд, культуру спілкування)
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь та навичок
Обладнання: дидактичний матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
IV. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
- Що таке діалог?
- Які є види діалогів? (побутовий, навчальний, діловий, художній)
- Будова діалогів?
- Розділові знаки у діалозі.
V. Основний зміст уроку
1) Пояснення вчителя
Діалог-домовленість — діалог, під час якого співрозмовники домовляються про зустріч або спільні наміри. Під час такого діалогу співрозмовники повідомляють інформацію, запитують, ставлять уточнювальні запитання, спонукають до дій і вчинків.
Під час діалогу варто дотримуватися таких правил:
— урахуйте мету діалогу й особливості співрозмовника (вік, стать, статус, інтереси тощо);
— швидко реагуйте на репліки, але пам’ятайте, що слово не горобець: вилетить — не впіймаєш;
— підтримуйте розмову вербально (ставте уточнювальні запитання) і невербально (дивіться на співрозмовника, не відводьте очей);
— заохочуйте співрозмовника, щоб досягти домовленості;
— дотримуйтеся мовленнєвого етикету.
2) Записати діалог, правильно розставляючи розділові знаки. Чи можна цей діалог назвати діалогом-домовленістю?
Одна дівчина вирішила замовити сукню у відомого кравця, бо шив він красиво і завжди на совість. Правда, вона вважала, що сукні його занадто дорогі. А тому, прийшовши в майстерню, насамперед вирішила домовитися про ціну.
— Ви дуже багато берете за свої сукні, — заявила вона.
— Хіба? Я зовсім так не вважаю, — заперечив кравець.
— Ще й як дорого! Самі посудіть — на пошиття сукні для мене буде потрібно не більше двох метрів тканини. Так?
— Так, — погодився той.
— Ну от, якщо до вартості матеріалу додати вартість ниток, голок і навіть ножиці, якими ця сукня буде розкроєна, все одно вийде як мінімум вдвічі дешевше. Так що і платити я вам повинна, відповідно, вдвічі менше.
Кравець помовчав якусь хвилину, а потім відповів:
— Ну що ж, юна леді, ви мене майже переконали. Настільки, що я навіть згоден взяти з вас половину початкової вартості. Якщо ви наполягаєте, звичайно.
— Звичайно, наполягаю! — зраділа дівчина.
— Домовились. Зараз я зніму необхідні мірки, і через тиждень посильний доставить вам замовлення прямо додому.
Весь тиждень дівчина хвалилася подругам, як дешево вона отримає сукню від відомого кравця. Ті не вірили і захотіли переконатися особисто, що їх не обманюють. У призначений час всі зібралися у неї вдома. Прийшов і посильний з коробкою. Дівчина урочисто зняла кришку і витягла звідти … два метри тканини, пару котушок ниток, голки та ножиці.
У гніві вона кинулася до кравця.
— Як ви посміли мене обдурити?! — скрикнула вона, ледь переступивши поріг.
— Ніякого обману не було, — похитав головою кравець, — я склав в коробку все те, що було перераховано вами. Якщо ж там все ж таки чогось не вистачає, то, можливо, це тому, що ви забули це сплатити.
3) Складання і розігрування діалогів (робота в парах)
Складіть і розіграйте діалог-домовленість (10–12 реплік) за однією із ситуацій: 1) ви домовляєтеся з товаришем про відвідування прем’єрного показу художнього фільму; 2) ви домовляєтеся з батьком разом сходити на риболовлю; 3) Дев’ятикласники вирішили прикрасити стіну свого будинку розписом у стилі графіті, на що намагаються одержати дозвіл у всіх сусідів; 4) Складіть і розіграйте діалог між двома дев’ятикласницями, які вирішують, кого з успішних людей запросити на зустріч зі школярами. Одна дівчина пропонує організувати спілкування зі знаменитим артистом, бо саме цю професію мріє опанувати в майбутньому, інша — відомого спортсмена — переможця олімпіади, бо він зможе розповісти про причини й передумови своїх успіхів.
VI. Підсумки
VII. Домашнє завдання
Скласти і записати діалог, запропонованої учителем ситуації.