10-Бкл., укр..мова
Урок № 35
Тема: Складні випадки правопису м'якого знака й апострофа
Мета: повторити складні випадки правопису м’якого знака й апострофа; формувати правописні вміння; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; повторити та систематизувати знання учнів про вживання апострофа та м'якого знака; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати патріотичні почуття, любов до рідного краю.
Соціокультурна тема: «Люботин, яка ж це назва дивна!»
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: повторення вживання складних випадків вживання м’якого знака та апострофа; фразеологізмів, до складу яких входить м’який знак та апостроф.
Синтаксис: речення, текст.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні слів з м’яким знаком та апострофом.
Міжпредметні зв’язки: фонетичні й орфографічні особливості деяких слів, відмінних від українських.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація «Складні випадки правопису м'якого знака й апострофа», тести, індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.
Епіграф: У мріях і снах, і в книзі життя
Завжди будеш для нас
Ти на першій сторінці.
Люботин! Люботин!
Я-дочка. А я-син.
Всі ми діти твої – люботинці.
В.Пасічник
ХІД УРОКУ
І. УСТАНОВЧО - МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
- Сьогодні на уроці мови я хочу побачити те, що часом буває непомітним: сміливість - у скромних; комунікабельність – у мовчазних; рішучість – у невпевнених; жагу до навчання - у всіх. Адже країна Знань широко відчинила нам двері. Тож погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному удачі і налаштуйтеся на роботу.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (кросворд)
1. Що об’єднує у написанні слів по вертикалі? - відповіді першої групи (ь)
2. Що об’єднує у написанні слів по горизонталі?- відповіді другої групи (апостроф)
3. Над якою темою на уроці будемо працювати?- відповіді третьої групи
4. Які очікувані результати? (учитель конкретизує)
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, епіграфа.
1.Робота з епіграфом
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
(Запис у зошиті дати, класної роботи, теми).
(Учні поділені на ІІІ групи)
4.1. (мультимедійна дошка)
4.2. Опрацювання таблиць (мультимедійна дошка)
Запам'ятай!!!
Запам'ятай!!! М’який знак пишемо:
БРИНЬЧАТИ РІЗЬБЯР ТЬМЯНИЙ
ЖЕНЬШЕНЬ МАНЬЧЖУРІЯ ГОРЬКИЙ ЗОРЬКІН
Запам'ятай!!! М’який знак НЕ пишемо:
Запам'ятай!!! Апостроф не пишемо:
Орфограма: м’який знак, апостроф
4.3. Робота з підручником
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу п.29, 30.
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
5.1 Робота з підручником: вправа 3 (розподільний диктант; слова з м’яким знаком та без нього записати в дві колонки – І та ІІ групи; ІІІ група – перевіряє, коментує і оцінює).
Мідь, роль, менший, кінчик, Мінськ, сім, кров, буквар, Харків, тінь, кобзарський, неньчин, батько, Степанчук, тонший, друкар, Оксанчин, дівчиноньці, сільський, сьогоднішній, сопілці, кальці, бурульці, сестричці, бульйон, Болонья, Севілья, каньйон, дьоготь, Дьяконов, Дягилев, Дюма, сьомий, мадяр.
5.2. Запишіть фонетичною транскрипцією слова, поділіть на склади, позначте наголос (картки).
1 група — сім’я, кузня; 2 група — дзвякати, в’ється;
3 група – мавпячий, роз'єднати
5.3. Розкрити значення кожного з фразеологізмів, пояснити вживання апострофа. Ввести фразеологізми до самостійно складених речень (картки),(усно).
1-група: Лобом муру не проб’ш. З вогню та в полум’я.
2-група: Людям язика не зав’яжеш. П’яте через десяте.
3-група: Накивати п’ятами. Розв’язати руки.
5.4 Гра «Доповніть прислів’я»(усно), (мультимедійна дошка)
5.5. Комунікативний практикум
Прочитайте вірш Є.Чекардиної, визначте тему, головну думку. Поясніть орфограми(апостроф, м’який знак).
- Які історичні відомості про Люботин ви знаєте?
5.6 Виконання у зошиті тестових завдань (картки). Самоперевірка (відповіді на дошці).
Тести на вивчені орфограми (у форматі ЗНО)
1. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А кол..оровий, ослін..чик, виріз..блений
Б волос..кий, мал..ва, волин..ський
В дівчинон..ці, ковал..ський, лос..йон
Г байкал..ський, гет..манщина, тис..нява
Д буд..те, задзелен..чати, крад..кома
2. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А мал..овничий, з..омка, опрац..ований
Б давн..окиївський, чотир..ох, ра..он
В кра..овий, пен..ок, прац..овитість
Г с..орбати, сер..озний, багат..ом
Д с..огодні, пізн..ого, кол..оровий
3. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.
А Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б редьці, близькість, в’язькість, Федьчишин, тарільці;
В голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.
4. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А Дит..ясла, зішкр..ябувати, під..юджувати, тьм..яний;
Б кав..ярня, п..ятиповерховий, розв..язок, двох..ярусний;
В над..яр..я, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;
Г возз..єднання, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.
5. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А Під’їхати, пів’їдальні, пан’європейський, комп’ютер;
Б п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В перед’ювілейний, зв’язати, В’ячеслав, розпяття;
Г без’язикий, пів’ями, черв’як, арф’ярський.
6. М'який знак на місці пропуску НЕ пишеться в усіх словах рядка
А дівчин..ці, порад..те, сіл..лю
Б кур..йозний, соломин..ці, тон..ший
В батал..йон, сяд..те, ремін..чик
Г куз..ня, смієш..ся, голубон..ці
Д велетен..ський, Галин..ці, посун..ся
VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
1.Інтелектуальна гра « Ти – мені, а я – тобі».
Учні по черзі ставлять питання один одному стосовно теми уроку:
- Чи було цікаво працювати на уроці?
- Що найбільше сподобалось?
- Правопис яких слів викликає труднощі?
- Хто з учнів був найактивнішим на уроці? та ін..
2.Слово вчителя:
- Ви були сьогодні молодці. Ми все встигли. Залишайтеся й надалі такими активними, розумними, працьовитими ЛЮБОТИНЦЯМИ! Згадаймо епіграф уроку:
У мріях і снах, і в книзі життя
Завжди будеш для нас
Ти на першій сторінці.
Люботин! Люботин!
Я-дочка. А я-син.
Всі ми діти твої – люботинці.
-І ніколи не забуваймо слова В.Пасічника:
І де б я не був…
Де б я не була-
Тут мій дім і земля!
Нехай знають чужинці.
Люботин! Люботин!
Я-дочка. А я-син.
Всі ми діти твої – українці!
VІI. Оцінювання.
VІІI. Домашнє завдання:
1. Повторити/вивчити правила правопису м’якого знака та апострофа параграф 29,30.
2. Готуємося до ЗНО: виконати тести за довідником О. Авраменка «ЗНО 2021. Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. Частина 1» (с.45-51).
3. Упорядкувавти міні-словник на вивчену тему;
***скласти історію(розповідь) зі словами-винятками.