Урок "Складні випадки правопису м'якого знака й апострофа"

Про матеріал
Матеріали уроку допоможуть повторити теоретичні засади та удосконалити практичні навички.
Перегляд файлу

10-Бкл., укр..мова

Урок № 35                                                                                  

Тема: Складні випадки правопису м'якого знака й апострофа

Мета: повторити складні випадки правопису м’якого знака й апострофа; формувати правописні вміння; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; повторити та систематизувати знання учнів про вживання апострофа та м'якого знака; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати патріотичні почуття, любов до  рідного краю.

Соціокультурна тема: «Люботин, яка ж це назва дивна!»

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: повторення вживання складних випадків вживання м’якого знака та апострофа; фразеологізмів, до складу яких входить м’який знак та апостроф.

Синтаксис: речення, текст.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні слів з м’яким знаком та апострофом.

Міжпредметні зв’язки: фонетичні й орфографічні особливості деяких слів, відмінних від українських.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація «Складні випадки правопису м'якого знака й апострофа», тести, індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.

  Епіграф:                                                              У мріях і снах, і в книзі життя

                                                                                 Завжди будеш для нас

                                                                                 Ти на першій сторінці.

                                                                                 Люботин! Люботин!

                                                                                 Я-дочка. А я-син.

                                                                                  Всі ми діти твої – люботинці.

                                                                                                                 В.Пасічник                                    

 

ХІД  УРОКУ

І. УСТАНОВЧО - МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

- Сьогодні на уроці мови я хочу побачити те, що часом буває непомітним: сміливість - у скромних; комунікабельність – у мовчазних; рішучість – у невпевнених; жагу до навчання - у всіх. Адже країна Знань широко відчинила нам двері. Тож погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному удачі і налаштуйтеся на роботу.

    ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (кросворд)

  1.   Прізвище російського письменника з іменем Максим (Горький).
  2. Третя особа множини теперішнього часу від дієслова казати (Кажуть).
  3.   Присвійний прикметник чоловічого роду від іменника учень(Учнівський ).
  4.   Відносний прикметник від іменника різьба (Різьблений).
  5.   Відносний прикметник чоловічого роду від іменника чех (Чеський ).
  6.   Прикметник чоловічого роду , що означає безлісий простір , де росте трава (Польовий).
  7.   Іменник чоловічого роду 2-ї відміни, антонім іменника ніч (День).
  8.   Кількісні числівники між 4 і 7 (5, 6 ).
  9.   Присвійний прикметник чоловічого роду, утворений від іменника рибалка (Рибальський).            

 

  1.   Антонім слова з’єднати (Роз’єднати).
  2.   Іменник середнього роду 2-ї відміни, що означає частину туші тварини (М’ясо).
  3.   Іменник жіночого роду 1-ї відміни, синонім іменника оголошення (Об’ява).
  4.   Дієслово доконаного виду, утворене за допомогою префікса від дієслова їхати (Об’їхати).
  5.   Називний відмінок жіночого роду прикметника, утвореного від іменника камінь (Кам’яний).
  6.   Іменник середнього роду 2-ї відміни з тим же коренем, що й у прикметника здоровий (Здоров’я).
  7.   Орудний відмінок однини іменника мати (Матір’ю).
  8.   Орудний відмінок однини іменника верф (Верф’ю).
  9.   3-я особа однини теперішнього часу від дієслова бити (Б’є).

     1. Що об’єднує у написанні слів по вертикалі? - відповіді першої групи (ь)

     2. Що об’єднує у написанні слів по горизонталі?- відповіді другої групи  (апостроф)

3. Над якою темою на уроці будемо працювати?- відповіді третьої групи

4. Які очікувані результати? (учитель конкретизує)

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, епіграфа.

1.Робота з епіграфом

  • Як ви розумієте слова В.Пасічника?
  • Які почуття передає поет у поетичних рядках?
  • Кого з поетів-люботинців ви знаєте?

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

 (Запис у зошиті дати, класної роботи, теми).

 (Учні поділені на ІІІ групи)

 

4.1. (мультимедійна дошка)  

 

 

 

  4.2. Опрацювання таблиць (мультимедійна дошка)

Запам'ятай!!!

C:\Users\admin\Desktop\images (2) - копия.jpg

C:\Users\admin\Desktop\49.jpg

Запам'ятай!!! М’який знак пишемо:

БРИНЬЧАТИ                РІЗЬБЯР                          ТЬМЯНИЙ

ЖЕНЬШЕНЬ          МАНЬЧЖУРІЯ       ГОРЬКИЙ       ЗОРЬКІН

 

 

 

Запам'ятай!!! М’який знак  НЕ пишемо:

C:\Users\admin\Desktop\img9.jpg

 

 

 

 

 

Запам'ятай!!! Апостроф не пишемо:

C:\Users\admin\Desktop\апостроф.jpg

Орфограма: м’який знак, апостроф

4.3. Робота з підручником

Самостійне опрацювання  теоретичного матеріалу  п.29, 30.

V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

5.1 Робота з підручником: вправа 3 (розподільний диктант; слова з м’яким знаком та без нього записати в дві колонки – І та ІІ групи; ІІІ група – перевіряє, коментує і оцінює).

     Мідь, роль, менший, кінчик, Мінськ, сім, кров, буквар, Харків, тінь, кобзарський, неньчин, батько, Степанчук, тонший, друкар, Оксанчин, дівчиноньці, сільський, сьогоднішній, сопілці, кальці, бурульці, сестричці, бульйон, Болонья, Севілья, каньйон, дьоготь, Дьяконов, Дягилев, Дюма, сьомий, мадяр.

5.2. Запишіть фонетичною транскрипцією слова, поділіть на склади, позначте наголос (картки).

1 група  сім’я, кузня; 2 група  дзвякати, в’ється;

3 група     мавпячий, роз'єднати

5.3. Розкрити значення кожного з фразеологізмів, пояснити вживання апострофа. Ввести фразеологізми до самостійно складених речень (картки),(усно).

1-група: Лобом муру не проб’ш.  З вогню та в полум’я.

2-група: Людям язика не зав’яжеш. П’яте через десяте.

3-група: Накивати п’ятами. Розв’язати руки.

 

5.4  Гра «Доповніть  прислів’я»(усно), (мультимедійна дошка)      

5.5. Комунікативний практикум

Прочитайте вірш Є.Чекардиної, визначте тему, головну думку. Поясніть орфограми(апостроф, м’який знак).

       

 

 

 

- Які історичні відомості про Люботин ви знаєте?

5.6 Виконання у зошиті тестових завдань (картки). Самоперевірка (відповіді на дошці).

Тести на вивчені орфограми (у форматі ЗНО)
1. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А кол..оровий, ослін..чик, виріз..блений

Б волос..кий, мал..ва, волин..ський

В дівчинон..ці, ковал..ський, лос..йон

Г байкал..ський, гет..манщина, тис..нява

Д буд..те, задзелен..чати, крад..кома

 2. М'який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка

А мал..овничий, з..омка, опрац..ований

Б давн..окиївський, чотир..ох, ра..он

В кра..овий, пен..ок, прац..овитість

Г с..орбати, сер..озний, багат..ом

Д с..огодні, пізн..ого, кол..оровий

3. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.

А Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б редьці, близькість, в’язькість, Федьчишин, тарільці;
В голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.

4. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.

А Дит..ясла, зішкр..ябувати, під..юджувати, тьм..яний;
Б кав..ярня, п..ятиповерховий, розв..язок, двох..ярусний;
В над..яр..я, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;
Г возз..єднання, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.

5. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.

А Під’їхати, пів’їдальні, пан’європейський, комп’ютер;
Б п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В перед’ювілейний, зв’язати, В’ячеслав, розпяття;
Г без’язикий, пів’ями, черв’як, арф’ярський.

6. М'який знак на місці пропуску НЕ пишеться в усіх словах рядка

А дівчин..ці, порад..те, сіл..лю

Б кур..йозний, соломин..ці, тон..ший

В батал..йон, сяд..те, ремін..чик

Г куз..ня, смієш..ся, голубон..ці

Д велетен..ський, Галин..ці, посун..ся

VI. Підведення підсумків уроку.  Рефлексія

1.Інтелектуальна гра « Ти – мені, а я – тобі».

Учні по черзі ставлять питання один одному стосовно теми уроку:

- Чи було цікаво працювати на уроці?

- Що найбільше сподобалось?

- Правопис яких слів викликає труднощі?

- Хто з учнів був найактивнішим на уроці?  та ін..

2.Слово вчителя:

- Ви були сьогодні молодці. Ми все встигли. Залишайтеся й надалі такими активними, розумними, працьовитими ЛЮБОТИНЦЯМИ! Згадаймо епіграф уроку:

              У мріях і снах, і в книзі життя

              Завжди будеш для нас

              Ти на першій сторінці.

              Люботин! Люботин!

              Я-дочка. А я-син.

              Всі ми діти твої – люботинці.

-І ніколи не забуваймо слова В.Пасічника:

               І де б я не був…

               Де б я не була-

               Тут мій дім і земля!

               Нехай знають чужинці.

               Люботин! Люботин!

               Я-дочка. А я-син.

             Всі ми діти твої – українці!

 

 

VІI. Оцінювання.

VІІI. Домашнє завдання:

1. Повторити/вивчити правила правопису м’якого знака та апострофа параграф 29,30.

2. Готуємося до ЗНО: виконати тести за довідником О. Авраменка «ЗНО 2021. Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. Частина 1» (с.45-51).

3. Упорядкувавти міні-словник на вивчену тему;

***скласти  історію(розповідь) зі словами-винятками.

 

                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марчук Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
5102
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку