Урок "Складні випадки правопису великої букви,слів із подвоєнням і подовженням приголосних"

Про матеріал

Мета: повторити і систематизувати знання учнів про правила вживання великої букви, про подвоєння й подовження приголосних; формувати правописні вміння,мовленнєво-комунікаційні компетенції; навчити укомплектувати теоретичний матеріал; розвивати логічне мислення, пам'ять; використовуючи історико-літературне краєзнавство,прищеплювати любов до рідного краю, формувати духовність учнів.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Фонетика: подовження приголосних, уподібнення приголосних.

Будова слова (морфеміка)

Міжпредметні зв'язки:

Література: УНТ, сучасні письменники

Історія,краєзнавство: заснування с.Прелесне,відомі історичні особи,історія Слов`янщини

Математика: логічні зв`язки, алгоритм дій

Перегляд файлу

Складні випадки правопису великої букви,слів із подвоєнням і          подовженням приголосних

Мета: повторити і систематизувати знання учнів про правила вживання великої букви, про подвоєння й подовження приголосних; формувати правописні вміння,мовленнєво-комунікаційні компетенції; навчити укомплектувати теоретичний матеріал; розвивати логічне мислення, пам’ять; використовуючи історико-літературне краєзнавство,прищеплювати любов до рідного краю, формувати духовність учнів.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Фонетика: подовження приголосних, уподібнення приголосних.

Будова слова (морфеміка)

Міжпредметні зв’язки:

Література: УНТ, сучасні письменники

 Історія,краєзнавство: заснування с.Прелесне,відомі  історичні особи,історія Слов`янщини

 Математика: логічні зв`язки, алгоритм дій

Тип уроку: комбінований (урок повторення вивченого в попередніх класах; узагальнення і систематизація вивченого).
Обладнання: комп’ютер, мультимедійне забезпечення, електронний варіанти орфографічного словника.

Наочність: схеми, таблиці,  роздатковий матеріал.

Методи:

-словесні(бесіда,поясненя,робота з підручником,інструктаж)

 -наочні(ілюстрування,самостійне спостереження,таблиці,опорні схеми)

-практичні

-частково-пошуковий

-інструктивно-практичний

-пояснювально-спонукальний

                                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя

Добрий день, діти! Сьогодні у нас особливий урок – до нас завітали гості. Хочу звернути вашу увагу на девіз нашого уроку,який ви бачите на екрані. Головне, щоб ви були не мовознавцями-теоретиками, а гуманними та освіченими людьми. Навчатися ми будемо не словом,а справою. І я сподіваюся,що сьогодні я проведу урок не для вас,а разом з вами.(слайд 1)

ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів

Перегляд «Захисного листа» (учні,які не хочуть, щоб їх сьогодні викликали,записують свої прізвища. Проте вони знають,що лист аналізується вчителем постійно і не зловживають частими записами)

Учитель акцентує увагу на тому, що можливо впродовж уроку в учнів  покращиться настрій і вони приєднаються до роботи. 

До класу заходить учень, який спізнився. Учитель запитує про причину спізнення, дозволяє йому сісти.

Слово вчителя

Діти, що ви відчули,коли  ............ зайшов до класу? Страх,здивування,ніяковість,невпевненість? Розкрию вам таємницю: це спізнення було нами сплановане. Аде безліч моїх повчань безсилі перед тією гамою почуттів,які ви відчули. Уявіть, що так само невпевнено,з острахом ви йдете на ЗНО,пишете резюме або заяву при прийомі на роботу.

Сподіваюся, ви розуміли, що грамотність – це запорука успіху. Саме вона дозволить вам бути всебічно обізнаними. Тож бажаю вам плідної роботи.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою  уроку
На дошці висять таблички з назвами сіл:

П                                                                             П

р                                                                               р

е                                                                               и

л                                                                               в

е                                                                                і

с                                                                               л 

н                                                                               л

е                                                                               я

Учням пропонується кожну букву з назви рідного села Прелесного включити до слова-асоціаціїї,пов`язаного з селом.

                                        Поле                                                                            

                                        радість                                                                             

                                    степ                                                                              

                                      люди                                                                              

                                    небо                                                                              

                                     сосни                                                                              

                             дитинство                                                                              

                                    веселка                                                                              

Бесіда:

-Якщо я виділю певні букви у назвах двох сусідніх сіл,чи зможете ви здогадатися,що ми сьогодні будемо вивчати?

Прелесне                                     Привілля

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

1. Дослідження-відновлення раніше вивченого про складні випадки правопису великої букви за колажем (слайд 3)

2.Колективна робота з таблицею

Правопис великої літери

  1. З великою літерою пишуться:
  1. імена, по батькові, прізвища, псевдоніми. прізвиська людей, назви божеств і міфологічних істот
  2. клички свійських тварин, назви дійових осіб у художніх творах
  3. назви найвищих державних українських і міжнародних установ і посад
  4. астрономічні назви, крім родових позначень, назви сортів рослин у спеціальній літературі
  5. географічні назви, окрім слів море, острів, озеро, гора й под.
  6. назви вулиць, проспектів, майданів, парків, залізничних, морських шляхів
  7. назви груп або союзів держав і найвищих міжнародних організацій
  8. назви держав і автономних адміністративно  - територіальних одиниць (всі слова), автономних областей та округів, країв, областей, районів(тільки перше слово)

 

Павло Михайлович, Ярослав Мудрий

Господь Бог, Артеміда, Святий Дух

Мурка, Сірко, Дід Мороз(казковий персонаж), Мавка

Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України

 

Чумацький Шлях, сузір’я Малої Ведмедиці, Сніговий кальвіль

 

Біловезька Пуща, Зелений Гай, Чорне море, Кримський півострів

проспект Перемоги, майдан Незалежності, Молодіжний парк, Сімферопольська автострада

Співдружність Незалежних Держав, Організація Об’єднаних Націй

 

Республіка Білорусь, Сполучені Штати Америки, Харківська область, Київський район, Слобожанщина, Батьківщина                 (= вітчизна)

 

  1. З великої літери пишуть тільки перше слово:
  1. у назвах державних, партійних, громадських установ, організацій, міністерств України і інших держав, а також найважливіших документів
  2. у назвах установ місцевого значення
  3. у повних назвах заводів, виробничих об’єднань, підприємств, наукових і навчальних закладів, кінотеатрів, парків, клубів і т. ін. (символічна назва в лапках теж з великої букви)
  4. у назвах художніх творів, наукових праць, газет, журналів (назва береться в лапки)
  5. у назвах пам’яток архітектури, храмів, історичних епох, подій, знаменних дат, а також релігійних свят і постів
  6. у назвах орденів, відзнак

 

 

Національна гвардія і Збройні сили України, Демократична партія України, Акт проголошення незалежності України

 

Сумський міський відділ народної освіти

Харківський завод “Світло шахтаря”, Книжкова палата, дитсадок “Ромашка”, стадіон “Металіст"

 

 

роман “Людина і зброя”, журнал             ” Українська мова в школі”

 

Печерський монастир, Покровський собор, Великий піст, Великдень

 

 

орден “Дружби народів”, медаль “За відвагу”

  1. З великої літери пишуться прикметники, утворені від власних особових імен:
  1. за допом. суф. –їв-, -ів-, -ов-, -ев-,  -ин-, - їн- у значенні належності чогось  цій особі
  2. за доп. суф.  –івськ-, -евськ-, -инськ-, -інськ- у значенніімені, пам’яті когось”

 

 

 

Грінченків словник, Шевченкова проза

 

Пушкінське свято поезії, але шевченківські вірші, пушкінський рукопис

4. З великої літери пишуться скорочені назви одиничних установ, організацій

Укрінформ, Держкомнафтогазпром, але: сільгоспінститут

5. Великими літерами пишуться абревіатури, утворені з початкових букв власних і загальних імен

СНД, МАГАТЕ, АТС, ТЕЦ

 

2. Диктант-приклад

Завдання: вибрати з тексту та розподілити по колонкам відповідні приклади

-географічні назви

-імена,прізвища

-назви в лапках

-назва установ

Село Прелесне історично належить до Слобідської України. Перша назва села — Веселе. Воно відоме з XVIII століття, коли виходець з Молдови дворянин Бантиш оселився в цих місцях. Його онук у 1837 році побудував двоповерховий будинок, що зберігається і донині. У будинку-флігелі  деякий час жив відомий російський письменник українського походження Григорій Данилевський, автор історичних романів «Княжна Тараканова», «Мирович», «Спалена Москва». Він написав тут автобіографічну повість «Дев'ятий вал», у якій є розповідь про село. Художня дитяча студія-школа та музей у селі Прелесне створені більше двадцяти років тому Олександром Івановичем Шевченком — вчителем і художником. Зараз музей у Прелесному -філія Донецького обласного художнього музею і належить до найвизначніших пам'яткок Донецької області.

географічні назви

імена,прізвища

назви в лапках

назва установ

Прелесне

Бантиш

«Княжна Тараканова»

Донецького обласного художнього музею

Слобідської України

Григорій Данилевський

«Спалена Москва».

Донецької області

Веселе

Олександром Івановичем Шевченком 

«Мирович»

 

Молдови

 

«Дев'ятий вал»,

 

 

3.Робота з теоретичним матеріалом підручника,ст.64-65

4.Заповнення опорної схеми (схема роздрукована для всіх учнів)

 

                 Подвоєння

      (Однакові приголосні)

 

 

               Подовження

         (м`які і пом`якшені)

 

Д

Т

З

С

Ц

Л

Н

Ж

Ч

Ш

       Після голосних

¬     ͡    

Від діл

 

                 Багаття

                 Миттю

                 Суддя

 

͡         ^

Осін н ій

  ^      ^

енн,анн

Непримиренний,старанний

Основа слова на н + афікс  -ся

Розрісся

Складноскорочені слова

Військкомат

 

5.Знайомство з електронним орфографічним словником (слайд 4)

6.Фізкультхвилинка

Вихідне положення – сидячи на стільці.

  1. Витягнути і розчепити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримати протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці. Повторити вправу 5 разів.
  2. Повільно і плавно опустити підборіддя, залишити у такому положенні 2-3с і розслабитися.
  3. Сидячи на стільці піднести  руки якомога вище, потім плавно опустити їх додолу, розслабити. Вправу повторити 5 разів.
  4. Переплести пальці рук і покласти їх за голову. Звести лопатки, залишатися у такому положенні 5с, а потім розслабитись. Повторити вправу 5 разів.

7.Дослідження-трансформація

1) Впр.81( 1-4 речення)

 Виписати з вправи слова з пропущеними літерами, розділити їх по морфемам:  ¬  ͡     ^

2)Поставити наведені іменники в орудному відмінку однини, пояснити їх написання.

Молодь, розповідь, повість, чесність, ніч, річ, кількість, власність, акварель, любов, активність , тінь.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок 

Дати відповіді на запитання:

  • У чому різниця між подовженням і подвоєнням приголосних?
  • У яких випадках пишеться велика буква?

1.Робота з картками

 

Сучасний український письменник Віктор Терен сказав:

 “Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад”.

Що він мав на увазі? Складіть усне висловлювання.

 

 

Переписати речення й вставити в словах пропущені букви.

З розпеченими обли…ями, замазані болотом метушаться люди коло вогню. Його сірі з проси…ю очі світились лагідністю і добротою
Я попросив Софію розповісти про сім’ю, яка прийняла її по замі…ю . Скупе промі…я осі…ього сонця самітньо відсвічує немічною прозолотою на білому тілі беріз.

 

 

Відредагувати текст. У тексті є орфографічні та пунктуаційні помилки.

1.Історія народу, як і житя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки.

2. В героїчному найбільше виявляється національний характер народу, його душевна краса його незрівняний талант.

3. Ці сторінки особливо хвилюють, захоплюють, викликають почутя національної гордості.

4.Як свідчать історики на місці, де зараз знаходиться слов’янськ, між соляними озерами, у 1185 році полки князя Ігоря Святославовича билися з Половцями. 5.Фортеця Тор знаходячись на дорозі до торського перелазу не один раз терпіла облогу Кримських татар.

6. Числені орди грізних і безпощадних іновірців, ворогів наших предків, довгий час залишали кривавий слід на слов’янській багатостраждальній землі , але так і не зламали міцного духу нашого народу.

 

-текст перевіряється учнями за правильним варіантом,поданим у презентації (слайд 5)

 

2.Формування мовленнєво-комунікативної компетенції

Робота у групах

Прослухайте пісню»Не питай» на слова М.Петренка,відомого поета-романтика Слов`янщини. Дайте відповідь на питання:

-Яка таємниця «шукань,чистоти,висоти є в житті кожного з нас»?

 

VI. Підсумок уроку, оцінювання учнів з використанням «оцінки в кредит»

VII. Домашнє завдання

     1)Вправа 88

2)Навести п’ять прикладів народної мудрості із словами, в яких відбувається подовження або подвоєння приголосних.

3)Дослідити походження назв вулиць села Прелесного

     4) Написати листа історичній  особі  і розповісти про місця Слов`янщини,  які варто було б відвідати. У творі обов’язково  вживати власні назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

https://www.youtube.com/watch?v=B6a6-TLYWOY

https://uk.wikipedia.org/wiki/Прелесне_(Слов%27янський_район)

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
27 січня 2018
Переглядів
2009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку