Мета проекту:
навчальна - розкрити поняття «сленг», «суржик», виявити особливості української жаргонної лексики, дослідити її місце й роль у сучасному суспільстві, допомогти учням уникнути «суржика», удосконалювати комплексні вміння й навички школярів у царині культури мовлення, сприяти виробленню в них уявлення про мовний ідеал та шляхи його досягнення;
виховна - пробуджувати в дітей бажання підносити власну мовленнєву культуру;
розвивальна – розвивати в дітей спостережливість, мовно-аналітичні здібності, швидку реакцію, уміння працювати в групі, узгоджуючи свої дії з діями інших.
Проект «Чистота мовлення і боротьба проти забруднення рідної мови»
Мета:
навчальна - розкрити поняття «сленг», «суржик», виявити особливості української жаргонної лексики, дослідити її місце й роль у сучасному суспільстві, допомогти учням уникнути «суржика», удосконалювати комплексні вміння й навички школярів у царині культури мовлення, сприяти виробленню в них уявлення про мовний ідеал та шляхи його досягнення;
виховна - пробуджувати в дітей бажання підносити власну мовленнєву культуру;
розвивальна – розвивати в дітей спостережливість, мовно-аналітичні здібності, швидку реакцію, уміння працювати в групі, узгоджуючи свої дії з діями інших.
Завдання проекту:
Обладнання: мультимедійна презентація вчителя, мультимедійні проекти дітей, комікс , учнівська публікація, роздатковий дидактичний матеріал.
Тип і вид уроку: захист проекту; урок тренувальних вправ в ігрових формах.
Хід уроку
Учитель: О. Гончар писав: «Усунути деформацію мови, очистити її від спотворення, повернути нашій мові справжню народну красу – це справа честі усіх нас, і старших, і молодших, це природний обов’язок кожного перед незалежною, вільною Україною. Адже і мовою нації визначається моральне здоров’я народу, його розвиненість, культурність».
Питаннями культури мови, звичайно, переймаються мовознавці. Проте, незважаючи на спроби науковців дослідити культуру мови нашого суспільства, усе ж залишається проблемним питання чистоти мови сучасної молоді. Сьогодні ви не просто учні, а творчі дослідники, респонденти, які в ході роботи повинні усвідомити, що ви зможете зробити для розквіту рідної мови.
Ключове питання: що ви зможете зробити для розквіту рідної мови?
І . Дослідницький блок
Повідомлення раніше підготовлених учнів, мультимедійні проекти.
I група
Завдання:
II група
Завдання:
III група
Завдання:
Учитель. Кажуть, що негарно висміювати чиїсь помилки, не помічаючи власних. А ми самі, часто не задумуючись над власним мовленням, калічимо рідне слово. Зараз існує загроза українській мові саме з боку її носіїв (людей), які засмічують її мішаниною з російсько – українсько – англійських слів, так званим « суржиком» і « сленгом». Пропоную вам взяти участь у грі «Сходження до Мовного Ідеалу».
II. Гра «Сходження до Мовного Ідеалу».
Модель гри. Учні одержують картки «Сходження до Мовного Ідеалу». Їм належить виконати ці завдання, що являють собою різнотипні тренувальні вправи й покликані перевірити в дітей рівень лінгвістичних знань і сформованість відповідних умінь та навичок. Долаючи випробування, вони наближаються таким чином до вершини – Мовного Ідеалу. Той, хто найшвидше і правильно виконає всі завдання, вважається переможцем змагання – почесним носієм Мовного Ідеалу – одержує найвищий бал.
Завдання.
Сходинки.
1.«Громи наголосів».
Правильно визначте наголоси у словах.
Приятель, випадок, каталог, вишиваний, донька, спина, олень, новий, подруга, дочка, солодощі, маркетинг, зозла, граблі, зручний, загадка, рукопис, фольга, дрова, вітчим.
2. «Евфонічний град».
Знайдіть випадки порушень законів милозвучності української мови .
Була у/в Львові, слово у/в відповідь, лежала у/в лікарні, приїзд у/в Польщу, плавати у/в океані, прибула у/в Одесу, успіх у/в навчанні, прочитала у/в оголошенні, зайшов у/в клас, прочитала у/в журналі, мир і/й спокій, запитай у/в батька, веселі і/й усміхнені, служити у/в армії, збиратися у/в дорогу.
3. «Граматичні пастки».
Знайти граматично правильно утворені словосполучення.
Вибачте мене, вибачте мені, легкий нежить, легка нежить, тонкий тюль, тонка тюль, самий головний, найголовніший, далека Сибір, далекий Сибір, запобігати помилкам, запобігати помилок, подякую вас, подякую вам, півтора тижня, півтора тижні, довгий тунель, довга тунель, по всім правилам, за всіма правилами .
4. «Семантичні пастки».
Витлумачте значення слів і правильно поєднайте у словосполучення.
Ефективний/ефектний (вихід на сцену, метод лікування); громадський / громадянський (транспорт, обов’язок); воєнний/ військовий (конфлікт, шпиталь); визначальний /визначний (елемент, діяч); комунікаційний/ комунікативний ( засіб, шляхи).
5.«Прірва суржику»
Знайдіть випадки суржикового мовлення й виправте їх.
Халатне відношення, приймати участь, учбовий заклад, займатися в школі, написав об’яву, моє заключення, здати іспит, крупне підприємство, відносяться з розумінням, любий предмет.
6. «Синонімічні містки через сленгові річки».
Дібрати нормативні синоніми до поданих сленгів.
Хавати, прикольно, прикид, тіпа, О’К, блін, ботан, гьорл, дискач, звалити, спс, туса, братан, ізі, фейс, фіолетово, смаіл, пахати, прикинь, галімо,на хаузі, скинути бомжа, таски, шарити, задовбав.
Молодці! А тепер давайте підрахуємо бали і визначимо переможця змагань - почесного носія Мовного Ідеалу.
III. Підсумки. Оцінювання
Учитель У нас, українців, є скарб, що дістався нам у спадок, - мова. У кожного з нас є право користуватися ним. Але є і обов’язок - зберегти і передати його дітям і онукам, як родинну цінність. Це можна зробити лише за умови вмілого користування нею. Коли у магазині купуєш товар, отримуєш інструкцію з його використання. За умови дотримання вимог він служитиме вам довго. Своєрідну інструкцію з користування мовою я пропоную вам.
(Учитель зачитує, а потім вручає учням «Мовні обов’язки свідомого громадянина»).
1. Мова - то серце народу: гине мова - гине народ.
2. Хто цурається рідної мови, той у саме серце ранить свій народ.
3. Літературна мова - то головний двигун розвитку духовної культури народу, то найміцніша основа її.
4. Уживання в літературі тільки говіркових мов сильно шкодить культурному об'єднанню нації.
5. Народ, що не створив собі соборної літературної мови, не може зватися свідомою нацією.
6. Для одного народу мусить бути тільки одна літературна мова й вимова, тільки один правопис.
7. Головний рідномовний обов'язок кожного свідомого громадянина - працювати для збільшення культури своєї літературної мови.
8. Стан літературної мови - то ступінь культурного розвитку народу.
9. Як про духовну зрілість окремої особи, так і про зрілість цілого народу судять найперше з культури його літературної мови.
10. Кожний свідомий громадянин мусить практично знати свою соборну літературну мову й вимову та свій соборний правопис, а також знати й виконувати рідномовні обов'язки свого народу.
Учитель. Сподіваюсь, що ви не будете засмічувати свою мову жаргонізмами, говоритимете літературною мовою, а не "суржиком". Це обов'язок кожної культурної людини. І " не бійтесь заглядати у словник", доглядайте " свій сад" – українську літературну мову.
Хотілося б наостанок згадати слова Ліни Костенко, які змушують все-таки замислитись над питанням культури мовного спілкування українців: «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для нас актуальна і в ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу».
IV. Рефлексія.
Сьогодні я :
Зрозумів..
Дізнався..
Щоб мова рідненька розквітала, я…………
Домашнє завдання: написати твір-роздум на тему: «Що я можу зробити для рідної мови»