24 липня о 18:00Вебінар: Методи фасилітації для планування та реалізації STEM-проектів і не тільки

Урок "Складні випадки правопису великої літери "

Про матеріал

Тема: Складні випадки правопису великої літери

Соціокультурна тема: Мандрівка країнами

Мета навчальна: повторити складні випадки правопису великої букви,

формувати правописні вміння;

Мета розвивальна: удосконалювати вміння вживати велику букву в

писемному мовленні;

Мета виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного

матеріалу виховувати у школярів гідність за свою

Батьківщину, її історичне минуле, а також толерантність,

повагу до культури, історії й мови інших народів.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок

Обладнання: схеми, роздатковий матеріал

Епіграф: Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти,

А у нас, в усіх одна країна,

Найрідніша нам усім

То – прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

Хід уроку:

Перегляд файлу

Урок № 12

Тема: Складні випадки правопису великої літери

Соціокультурна тема: Мандрівка країнами

Мета навчальна: повторити складні випадки правопису великої букви,

                                формувати правописні вміння;

 Мета розвивальна: удосконалювати вміння вживати велику букву в

                                    писемному мовленні;

Мета виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного

                           матеріалу виховувати у школярів гідність за свою

                           Батьківщину, її історичне минуле, а також толерантність,

                           повагу до культури, історії й мови інших народів.

Тип уроку: урок  формування умінь і навичок

Обладнання:  схеми, роздатковий матеріал

Епіграф:             Різні в світі є країни,

                  Різні люди є на світі,

                   Різні гори, полонини,

                   Різні трави, різні квіти,

                   А у нас, в усіх одна країна,

          Найрідніша нам усім

                    То – прекрасна Україна,

                   Нашого народу дім.

 

 

Хід уроку:

І. Повідомлення мети роботи, усвідомлення її учнями.

1.1. Повідомлення теми, мети.

  Сподіваюся, що всі знайомі з твором Жуль Верна «Навколо світу за 80 днів». Так, і книгу читали, фільм і мультфільм бачили.

Сьогодні таким рекордом уже нікого не здивуєш. Я уклала парі з містером Фіксом на те, що ми з вами здійснимо мандрівку навколо земної кулі за 45 хвилин. Ну що, згодні? Ви зі мною? Тоді вперед і попутного нам вітру!

 Тема нашого уроку є наступна: «Складні випадки правопису великої літери ». Також ми поговоримо на тему: «Мандрівка країнами».

1.2.Мотивація за методом «Мозковий штурм»

Повторити...

З'ясувати...

Навчитися...

Працюватимемо, щоб...

 

1.3.Робота з епіграфом

  • Як ви розумієте епіграф нашого уроку?
  • Які почуття передає поет у поетичних рядках?

 

ІІ.Відтворення теоретичних відомостей, необхідних на уроці.

2.1. Робота з таблицею

Уважно роздивиться таблицю.

 

Велика літера

Мала літера

Імена, прізвища людей, уживані в загальному значенні без негативної оцінки: Платони, Колумби.

Імена, прізвища людей, уживані в загальному значенні із зневажливою оцінкою: кайдаші, герострати.

Назви дійових осіб у художніх творах, казках: Вовк та Ягня, Бджола і Шершень, Мавка, Водяник.

Загальні назви тварин, міфологічних істот: вовк, ягня, мавка, русалка.

Присвійні прикметники, утворені від власних назв осіб: Миколин брат, Грінченків словник, Шевченків «Заповіт».

Присвійні прикметники, що входять до фразеологічних сполук чи наукових термінів: езопова мова, прокрустове ложе, архімедова сила.

Відносні прикметники, утворені від власних назв: дніпровські схили, шекспірівські сонети, шевченківський стиль.

Астрономічні назви: Сонце, Земля, Юпітер, Меркурій, Велика Ведмедиця, Оріон.

Слова земля, сонце, місяць, коли вони не позначають астрономічні поняття.

Назви найвищих державних посад: Голова Верховної Ради, Президент України, Посол Республіки Угорщини.

Назви посад, звань, наукових ступенів: президент компанії, голова профкому, ректор університету, доктор педагогічних наук, академік, народний артист, лауреат премії.

Абревіатури: ВУЗ, РАГС, НЕП.

Усе слово пишеться малими літерами, якщо воно перейшло в іменник (уживається як загальне слово й відмінюється): вуз, рагс, неп.

 

2.2. Робота з підручником

Самостійне опрацювання  теоретичного матеріалу  с.162.

 

ІІІ. Виконання учнями вправ.

3.1.Слово вчителя

Проте ми не можемо вирушити, не визначив маршруту. Я заздалегідь готувалася до нашої подорожі та вже склала маршрутний лист, але містер Фікс намагається нам перешкодити. Він запустив вірус у мій комп’ютер і через це всі великі літери стали малими, а лапки зникли.

 

3.2. Дослідження-відновлення

Дослідження-відновлення

Необхідно відновити всі назви та правильно їх записати.

школа, тролейбусна зупинка площа свободи, міський залізничний вокзал, станція київ, київський залізничний вокзал, станція метро вокзальна, станція метро либідська, центральний автовокзал, міжнародний аеропорт бориспіль, аеропорт париж-орлі, місто париж, ейфелева вежа, собор паризької богоматері, тріумфальна арка, набережна ріки сени, палац-музей лувр, вулиця єлисейські поля, готель дю комерс…

Матеріал:

Школа, тролейбусна зупинка «Площа свободи», міський залізничний вокзал, станція Київ, Київський залізничний вокзал, станція метро «Вокзальна», станція метро «Либідська», центральний автовокзал, Міжнародний аеропорт «Бориспіль», аеропорт Париж-Орлі, місто Париж, Ейфелева вежа, Собор Паризької Богоматері, Тріумфальна арка, набережна ріки Сени, палац-музей Лувр, вулиця Єлисейські поля, готель «дю Комерс».

Далі маршрут обірвано.

 

3.3. Робота в групах (по 3-4 чоловіки)

Завдання: продовжити маршрут, знайшовши ще 10 географічних місць, де можна здійснити зупинки, на задану букву (користуючись картою світу).

Кожна група отримує букву й карту світу.

 

3.4. Слово вчителя

Отже, ми у Франції. Але починати екскурсію, на мою думку, не можна, не знаючи історії країни та її видатних діячів.  Містер Фікс залишив мені запитання, на які ви повинні правильно відповісти, щоб ми змогли продовжити нашу подорож. Ми повинні лишити записи для містера Фікса на дошці.

До дошки виходять два учні й записують відповіді, що їм підказує клас.

1. Усесвітньо відомий казкар, автор казки «Червоний Капелюшок». Шарль Перо.

2. Французький мислитель, композитор, педагог, письменник, автор роману «Нова Елоїза». Жан-Жак Руссо.

3. Французький генерал, вісімнадцятий Президент Франції, перший Президент П’ятої республіки. Шарль де Голль.

4. Відомий французький учений, океанограф, режисер, винахідник  аквалангу.  Жак Ів Кусто.

5. Ще один відомий француз, його ім’я ви всі добре знаєте. Це вигаданий герой – літературний персонаж. Він був четвертим товаришем бравих мушкетерів. Д’Артаньян.

Париж здавна вважався культурним центром, містом краси й романтики. Недаремно, що митці з усього світу намагалися потрапити в Париж. Так, з історією цього міста пов’язано багато всесвітньо відомих імен. Їх тайни дбайливо оберігає кладовище Пер-Лашез. Пер-Лашез, без сумніву, найвідоміший цвинтар-музей у світі. Тут поховані такі знамениті особистості, як: П’єр Абеляр і його кохана Елоїза, Жан-Батист Мольєр, П’єр Бомарше, Оноре де Бальзак, Оскар Уайльд, Марсель Пруст, Гертруда Стайн, Гійом Аполлінер, Поль Елюар, Ежен Делакруа, Амедео Модильяні, Джоаккіно Россіні, Винченцо Белліні, Жорж Бізе,  Едіт Піаф, Сара Бернар, Ів Монтан, Нестор Махно.

 

3.5. Самодиктант

Правильно записати по пам’яті імена згаданих видатних людей, країни їх походження та пояснити, ким вони були, чим прославилися. Указати найбільш відомі твори згаданих письменників.

 

 

3.6. Аудіювання

Нарешті ми виконали запропоновані завдання. Але трошки затрималися. Отже, нам пора прискорюватися. Далі продовжувати шлях будемо ракетою «Антей». До речі, як правильно записати цю назву?

 

СОБАКИ-КОСМОНАВТИ

Чи знаєте ви, що першими в космос літали собаки?

Собаки допомагали вченим в освоєнні міжзоряного простору. Альбіна, Лайка, Білка та Стрілка, Мушка, Бджілка, Чорнушка, Звьоздочка, Угольок – це  собаки-космонавти. Цікаво те, що всі собаки, які побували у космосі, –  дворняги. Це пояснюється тим, що безпородні собаки не тільки кмітливіші за своїх аристократичних родичів, але й більш стійкі до різних нервових навантажень, легше переносять усякі життєві негаразди.

Назвіть, будь ласка, клички тварин, що згадані в тексті. Як їх правильно їх записати?

 Правильно. Тоді у мене трохи складніше запитання. Чи у всіх випадках слова Земля, Місяць, Сонце пишуться з великої літери? (Тільки якщо позначають астрономічні поняття). А які ще назви в українській мові можуть уживатися як з малою, так і з великою літерою?

 

 

3.7.Слово вчителя

Поки ви відповідали, з Землі керівник польотів повідомив, що ми не можемо повернутися на Україну, якщо не виконаємо завдання, доручене Урядом України. Він прислав зашифроване послання. Список, у якому є назви міст України, історію походження яких треба з’ясувати, ви отримали раніше.

Учитель відкриває дошку, на ній такий запис:

Завдання Уряду України групі дослідників:

1. Розшифрувати назви міст:

Жито і мир                                                Петро, Дніпро

Микола                                                      Іван Франко.

 

Спробуйте розшифрувати назви міст.

Відповідь:  Житомир, Дніпропетровськ, Миколаїв, Івано-Франківськ.

 

 

IV. Перевірка якості самостійної роботи учнів

 

4.1. Самостійне топонімічне дослідження

З’ясувати історію походження назв Львів, Харків, Чернігів, Полтава.

Учні мали завчасно дослідити походження назв запропонованих українських міст і підготувати невелику доповідь.

Матеріал :

Львів

Місто Львів виникло у XIII столітті. Згідно з одними джерелами, його побудував князь Данило Галицький і назвав на честь найстаршого сина Лева, а Лев Данилович успадкував місто після смерті батька. Інші перекази доносять до нас свідчення про те, що місто заснував не Данило Галицький, а сам князь Лев Данилович. Таким чином, назва даного міста тісно пов'язана з іменем сина славетного галицького князя Данила Романовича. Також кажуть, що місто зазнало скрутних часів, коли його захопили іноземні загарбники. Після звільнення спорудили на його підступах багато кам'яних левів.

 

Харків

Був собі козак Харко (тобто Харитон). Легенда розповідає, що уподобав він собі місце біля річки Харків і поселився там. І чи то від назви ріки вона пішла, чи від першого поселенця козака Харко – так і не відомо. На поселенців часто нападали татари. Одного разу в бою загинув і сам Харко. Хутір Харків на деякий час запустів, однак незабаром був відновлений і зберіг свою назву.

 

Чернігів

Історики пов'язують назву міста Чернігова з назвою Чорна гора. Вона й нині стоїть поблизу міста. Інша легенда твердить, що жила собі княгиня Чорна. Була вона гарна й горда, і от коли вороги напали на місто, вона викинулася з вікна замку. Ну, а в пам'ять про неї і назвали місто Чернігів. А ріка, яку називають молодшою сестрою нашого Дніпра, протікає через Чернігів і називається Десна. Річка Десна отримала свою назву від слов’янського слова «десниця» – права рука, бо була по праву руку Дніпра для полян, що рухалися від річки Рось.

Полтава

Полтава – старе місто, що стоїть на річці Ворсклі. Як засвідчує літопис, була колись у Ворскли притока-річечка, яку люди звали – Лтава (або Олтава). Історія цікава, бо від поселення «по Лтаві» і пішла назва – Полтава. Щодо походження назви річки Ворскла, то в істориків думки різні, і, виходячи з етимології, тлумачать її, як “глибоке місце в річці”, “біла ріка”, “озеро, рукав ріки” тощо. Але старі люди розказують легенду про Петра Першого, який, мандруючи річкою, випадково упустив свій годинник. За це річку назвали Вор скла.

 

 

V. Завдання додому та інструктаж про його виконання

Дібрати текст про  рідне місто. Пояснити у ньому випадки вживання великої літери.

 

VI. Підведення підсумків уроку

6.1. Слово вчителя

Оскільки ми з усіма завданнями успішно справились, нам дозволяють приземлитися.

Уряд України нагородив вас за вчасно виконане доручення Почесною грамотою.. Також ми виграли парі – обігнули Землю за 45 хвилин. Перемога наша. Поаплодуємо!

Нашу подорож завершено. Та на останнє хочу сказати, що де б ви не були, куди б не поїхали, пам’ятайте, що усі міста красиві, а рідне – наймиліше.

 

6.2.Рефлексія за методом незакінчених речень

Я знаю...

Я можу...

Я пам'ятаю...

Я вмію...

 

 

 


 

doc
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку