Тема: Складнопідрядні речення з кількома підрядними. (Тренувальні вправи)
Мета: Забезпечити глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми, а саме: розрізняти за характером взаємозв'язків головну і підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною підрядністю, правильно ставити коми між частинами складнопідрядного речення, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою правил; продовжувати формувати уміння й навички розпізнавання й аналізу складнопідрядних речень з кількома підрядними, розвивати логічне мислення, культуру мислення; збагачувати лексичний запас учнів , спонукати до творчої діяльності; виховувати патріотизм, любов до рідного краю, до рідної мови.
Очікувані результати
Учні повинні знати:
- визначення складнопідрядного речення з кількома підрядними;
-сполучники і сполучні слова, що вживаються у складнопідрядному реченні з кількома підрядними;
- особливості структури складнопідрядного речення з кількома підрядними.
Учні повинні вміти:
- правильно ставити і пояснювати розділові знаки між частинами складнопідрядного речення;
-трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з кількома підрядними;
-створювати власне висловлювання, використовуючи складнопідрядні речення.
Тип уроку: Урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: Мультимедійний проектор, підручники,
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів уроку. Звертаю увагу учнів на епіграф уроку (Слайд 3, 4, 5), також на те, що весь матеріал уроку побудований на основі книги Ю. Безуха «Квітка степова», із творчістю якого учні 9 класу знайомилися у грудні на уроці вивчення літератури рідного краю.
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Чи можна забути ту пісню,
Що мати співала малому, коли засинав,
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
ІУ. Формування знань, умінь і навичок учнів.
Розплутайте “павутинку”, правильно поєднавши речення і його назву.
ачальними і обст
Зіставте подані речення. Порівняйте їх будову, розділові знаки. Чим схожі і чим різняться подані речення. Зробіть висновок, використовуючи метод “Прес”.
Тепер уявіть собі ситуацію, яка максимально сприяє розслабленню. Відчуйте її до найменших дрібниць. Відчуйте звуки, запахи, дотики. Можливо, ви стоїте серед степу теплого сонячного дня або після свіжого вранішнього дощу. Яким би не був цей образ, зануртеся в нього.
Прочитати. Чи можна подане висловлювання назвати текстом? Визначити тему та стиль висловлювання.
Виписати складнопідрядне речення з кількома підрядними. Визначити головну і підрядні частини, зробити синтаксичний розбір речення.
Ірбіс – сніговий барс, надзвичайно рідкісний, граціозний та могутній
дикий кіт, який живе високо в льодових горах, що є для нього рідною домівкою. Є “снігові барси” і серед людей. Один із них – Кочетов Володимир Ілліч, мужній альпініст, який підкорив всі чотири вершини СРСР висотою понад 7 тисяч метрів: пік Леніна (7134 м), пік Комунізму (Памір, 7 495 м), пік Перемоги (Тянь-Шань), пік Хан-Тегрі (6995 м).
Серед альпіністської еліти ім'я майстра спорту з альпінізму Кочетова – дев'яте. Трагічні події, пов'язані з розпадом СРСР, закинули спортивну сім`ю Кочетових (дружина – теж альпініст) у наше рідне Степне, де вони і проживають з 1995 року.
Зі скриньки учні дістають аркуші із завданням: до поданих слів дібрати фразеологізми-синоніми.
1. Реготати –
2. Прагнути досягти успіху одночасно у двох справах –
3. Міцна дружба –
4. Нервувати, тривожитися –
5. Бігти, швидко йти –
6. Ніде не працювати –
7. Багато чогось –
8. Мало чогось –
10. Складаємо сенкан до вивченої теми (Слайд 20)
V. Рефлексія, підсумок уроку (Слайд 21)
1. Фронтальна бесіда:
VI. Домашнє завдання (Слайд 22)