Урок "Складнопідрядне речення"

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань. Учні закріплюють навички розрізнення за характером взаємозв'язків головну і підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною підрядністю, обгрунтовують вживання розділових знаків за допомогою правил; здобувачі освіти збагачують лексичний запас.
Перегляд файлу

Тема: Складнопідрядні речення з кількома підрядними. (Тренувальні вправи)

Мета:  Забезпечити глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми, а саме: розрізняти за характером взаємозв'язків головну і підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною підрядністю, правильно ставити коми між частинами складнопідрядного речення, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою правил; продовжувати формувати уміння й навички  розпізнавання й аналізу складнопідрядних речень з кількома підрядними, розвивати логічне мислення, культуру мислення; збагачувати лексичний запас учнів , спонукати до творчої діяльності; виховувати патріотизм, любов до рідного краю, до рідної мови.

Очікувані результати

Учні повинні знати:

- визначення складнопідрядного речення з кількома підрядними;

-сполучники і сполучні слова, що вживаються у складнопідрядному реченні з кількома підрядними;

 - особливості структури складнопідрядного речення з кількома підрядними.

Учні повинні вміти:

 - правильно ставити і пояснювати розділові знаки між частинами складнопідрядного речення;

-трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з кількома підрядними;

-створювати власне висловлювання, використовуючи складнопідрядні речення.

Тип уроку:  Урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання:  Мультимедійний проектор, підручники,

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Інтелектуальна розминка.(Слайд 2)
  • Які ознаки властиві складнопідрядному реченню з кількома підрядними?
  •  На які типи поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними за характером взаємодїі підрядних частин з головною?
  •   Як поєднується головна частина з підрядними частинами у складнопідрядному реченні з кількома підрядними?

ІІІ. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів уроку. Звертаю увагу учнів на епіграф уроку (Слайд 3, 4, 5),  також на те, що весь матеріал  уроку побудований на основі книги Ю. Безуха «Квітка степова», із  творчістю якого учні 9 класу знайомилися у грудні на уроці вивчення літератури рідного краю.

Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Чи можна забути ту пісню,
Що мати співала малому, коли засинав,
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?

ІУ. Формування знань, умінь і навичок учнів.

  1. Дослідження-аналіз (Слайд 6, 7)
  • Визначте головну і підрядні частини. Які відношення між ними, яким засобом зв'язку вони виражаються? Назвіть вид підрядної частини.
  • Через села Братське і Степне тече загадкова балка Турбай, про яку старі люди розповідають дивні речі, що трапилися ще  у неспокійні 20-і роки ХІХ століття.
  • Коли їхати повз неї ближче до опівночі, тим гучніше  десь із-під землі чути брязкіт зброї, іржання коней, розпачливі крики людей, які волають про допомогу.

 

  1. Робота в парах. Незакінчене речення. (Слайд 8, 9)
  • Поширити головну частину двома підрядними так, щоб утворилися складнопідрядні речення з різними видами підрядності.
  • Курган Огуз – це найбільший із царських  скіфських курганів Причорномор'я та України,…
  • Пропонуються такі можливі варіанти   схем речення:
  • 1. (   ),  [ який ],  [ що ].
  • 2. (   ),  [ де ],  [ який ].
  • 3. (   ), [ тому що ],  [ щоб ].
  1. «Павутинка»  (Слайд 10)

Розплутайте “павутинку”, правильно поєднавши речення і його назву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ачальними і обст

                                                                                           

 

 

 

 

 

  1. «Коректор»  (Слайд 11, 12)
  • Відредагуйте речення і запишіть. Свій вибір обгрунтуйте.
  1.  Так як клімат у ті давні часи був дещо іншим, люди жили в центрі нашого безводного Таврійського  степу, тому що теперішні балки були повноводними ріками.
  2. Я знаю, що червона книга  України вміщає різні  рослини, де є                 тюльпан скіфський, що росте на території поду Гарбузи біля нашого села Степне.

 

  1. Дослідження-спостереження (Слайд 13, 14)

Зіставте подані речення. Порівняйте їх будову, розділові знаки. Чим схожі і чим різняться подані речення. Зробіть висновок, використовуючи метод “Прес”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Хвилина релаксації. Звучить скрипка, демонструються слайди «Нижньосірогозький степ».

Тепер уявіть собі ситуацію, яка максимально сприяє розслабленню. Відчуйте її до найменших дрібниць. Відчуйте звуки, запахи, дотики. Можливо, ви стоїте серед степу теплого сонячного дня або після свіжого вранішнього дощу. Яким би не був цей образ, зануртеся в нього.

  1. Вибірковий диктант (Слайд 15, 16)

Прочитати. Чи можна подане висловлювання назвати текстом?  Визначити тему та стиль висловлювання.

 Виписати складнопідрядне речення з кількома підрядними. Визначити головну і підрядні частини, зробити синтаксичний розбір речення.

Ірбіс – сніговий барс, надзвичайно рідкісний, граціозний та могутній

дикий кіт, який живе високо в льодових горах, що є для нього рідною домівкою. Є “снігові барси” і серед людей. Один із них – Кочетов Володимир Ілліч, мужній альпініст, який підкорив всі чотири вершини  СРСР висотою понад 7 тисяч метрів: пік Леніна (7134 м),  пік Комунізму (Памір, 7 495 м), пік Перемоги (Тянь-Шань), пік Хан-Тегрі  (6995 м).

 Серед альпіністської еліти ім'я майстра  спорту з альпінізму Кочетова – дев'яте. Трагічні події, пов'язані з розпадом СРСР, закинули спортивну сім`ю Кочетових (дружина – теж альпініст) у наше рідне Степне, де вони і проживають з 1995 року.

  1. Мовна гра «Третє зайве» (Слайд 17, 18)
  • З'ясувати, яка синтаксична конструкція є зайвою в кожній групі. Свій вибір обгрунтувати.
  • І. 1. Коли наші предки майже 200 років тому прибули в Таврійські степи, вони застали їх такими ж, як і в часи кіммерійців та скіфів. 2. Коли переселенці  прибули, вони побачили величезні безкраї простори, які були вкриті височенними травами. 3. У степу водились дрохви, стрепети, чорногузи, орли, беркути і навіть величезний змій-полоз, який міг догнати вершника, і щасливий був  той, у кого кінь швидкий.
  • ІІ. 1. Наш степ радів колись тому, що по ньому вільно бігали дикі  коні-тарпани з вільним і незалежним норовом, які ніколи не піддавалися прирученню. 2. Любов тарпанів до волі проявлялася у тому, що вони гризли вуздечку, ламали оглоблі, руйнували огорожу і тікали в степ, який був для них рідною домівкою. Останній косяк диких коней бачили у 1866 році, а повний скелет  і череп таврійського  тарпана зберігається в одному з музеїв Санкт-Петербурга.
  1. Лінгвістичне лото (Слайд 19)

Зі скриньки учні дістають аркуші із завданням: до поданих слів дібрати фразеологізми-синоніми.

1. Реготати –

2. Прагнути досягти успіху одночасно у двох справах –

3. Міцна дружба –

4. Нервувати, тривожитися –

5. Бігти, швидко йти –

6. Ніде не працювати –

7. Багато чогось –

8. Мало чогось –

10. Складаємо сенкан до вивченої теми (Слайд 20)

  • Варіанти першого рядка:
  • Складнопідрядне речення;
  • Розділові знаки;
  • Сполучні слова;
  • Підрядні частини.

V. Рефлексія, підсумок уроку (Слайд 21)

1. Фронтальна бесіда:

  •  Що нового дізналися на уроці?
  •  Що викликало труднощі?
  •  Яким чином можна використати знання, що отримали на уроці?
  • Зверніть увагу на епіграф уроку. Що ви можете сказати про структуру речень? Як ви розумієте зміст епіграфу?

VI. Домашнє завдання (Слайд 22)

  • Вправа 216 . Виконати тест для самоперевірки.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку