Урок навчить:
- визначати складнопідрядні речення, їх будову;
- складати схеми таких складних речень;
- розпізнавати сполучники підрядності та сполучні слова.
Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники і сполучні слова в СПР
Мета:- дати поняття про СПР, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; поглиблювати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників підрядності, якими поєднуються частини складнопідрядного речення; розпізнавати сполучники підрядності і сполучні слова; покращувати пунктуаційну грамотність;
- розвивати логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення;
- виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
Засоби навчання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійні засоби.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Психологічна настанова і внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння. Таблицю спроектовано на дошку.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Вдалося/не вдалося |
|
|
|
III. Відтворення та узагальнення учнями понять і опанування відповідної системи знань
— Які речення називають складними?
— Як з’єднуються між собою частини складного речення?
— На основі чого складні речення поділяють на складносурядні і складнопідрядні?
— Якими сполучниками поєднуються між собою частини складносурядних речень?
— Пригадайте групи сполучників підрядності.
Вивчення нового матеріалу(компетенція саморозвитку і самоосвіти).
— Запишіть речення, підкресліть граматичні основи.
— Чи є прості речення, що входять до складного, рівноправними за змістом? Від якого речення можна поставити питання до іншого? Поставте такі питання.
— Як пов’язані між собою частини складного речення?
— Укажіть, у якій позиції розміщені підрядні частини складного речення. Зробіть висновок. Накресліть схеми першого, третього, п’ятого речень.
Опрацювання теоретичного матеріалу (параграф 13 ст. 88).
— У кожному з речень підкресліть граматичні основи, поставте питання від головної до підрядної частини. Накресліть схеми речень.
Матеріал для вчителя.
Засоби зв’язку між головною і підрядною частинами. Підрядні сполучники є основним засобом поєднання підрядної частини з головною. За будовою, як відомо, їх поділяють на прості (що, як, бо, хоч, мов, наче, коли та ін.) і складені (тому що, через те що, так що, дарма що, для того щоб, незважаючи на те що та ін.).
У ролі сполучних слів виступають:
Займенники й прислівники є самостійними повнозначними словами, тому вони не лише з’єднують підрядне речення за головним, а й виступають членами підрядного речення.
Щоб розрізнити сполучники і сполучні слова, потрібно пам’ятати такі способи розпізнавання:
1) сполучне слово є членом підрядного речення; до нього можна поставити питання; на нього падає логічний наголос; його не можна пропустити, тому що речення втрачає зміст; його як правило, можна замінити іншим сполучним словом або іншою самосійною частиною мови: У слові рідному велика сила є, що розбива граніт і золото кує (М. Рильський). Благословенна та ясна година, коли дитя читає «Кобзаря» (Д. Павличко);
2) сполучник не виступає членом речення, а лише виконує службову функцію; до нього не можна поставити питання; на нього не падає логічній наголос, його можна пропустити, при цьому смисл речення зберігається; його можна замінити лише сполучником: Либонь, запізно зрозумів я, що слово треба берегти (Л. Дмитерко). Коли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво (Б.-І. Антонич).
Практичні прийоми розрізнення омонімічних сполучників і сполучних слів. Лише три слова «що», «коли» і «як» можуть бути і сполучниками, і сполучними словами.
Що:
— Порівняйте роль слова що в таких реченнях:
Пахнуть хлібом слова,
Що мене їх навчила мати.
Пахне хлібом земля,
Що дала мені сонце й крила (Д. Павличко).
У першому реченні «що» — сполучник, у другому — сполучне слово (яка дала крила).
Коли:
Як:
Співвідносні слова. Сполучникам і сполучним словам у головній частині можуть відповідати відносні займенники або займенникова прислівники. їх називають співвідносними, або вказівними, словами: такий, той, там, тоді, звідти, стільки та ін.
Співвідносні слова разом зі сполучними словами утворюють сполучникові пари: такий — який, так — як, там — де, тоді — коли, той — хто тощо.
Тоді і роси кам’яніють на землі (Т. Осьмачка).
Там не живе, не б’ється і життя (Олександр Олесь).
Хто доброго нічого не зробив (В. Вихрущ).
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
— Завершіть прислів’я.
— До записаних на дошці головних частин складнопідрядних речень усно додайте підрядну частину, використовуючи у мовленні здобуті на уроці знання.
VI. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання
Учитель ставить питання учневі. Той відповідає на нього і формулює наступне питання, передаючи слово іншому учневі, який, відповівши на попереднє, ставить питання далі.
— Отже, за кількістю граматичних основ речення бувають...
Знаю |
Хочу дізнатися |
Вдалося/не вдалося |
— Чи досягли мети, поставленої на уроці?
— Що запам’ятали?
— Оцініть свою роботу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання