8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок "Складнопідрядне речення з кількома підрядними частинами"

Про матеріал
Оскільки тема розглядається на початку грудня, матеріал до уроку підібраний про цикл зимових свят.
Перегляд файлу

Тема:     Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами.

               Загальне ознайомлення

 Мета:     дати поняття про складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами (однорідну, неоднорідну, послідовну, комбіновану підрядність); вчити знаходити їх у тексті, аналізувати зв’язки між частинами, види підрядних частин; розвивати комунікативні навички учнів, уміння самостійно мислити, аргументовано доводити свою думку, оперувати лінгвістичними поняттями й категоріями; виховувати повагу до народних звичаїв і традицій, пов’язаних із грудневим циклом християнських свят.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійна презентація

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Вступне слово вчителя

 

Зимові місяці найбагатші на свята. Основні роботи по господарству закінчилися, і в грудні вже можна було відпочити, посвяткувати, на вечорницях погуляти. Деякі з цих святкових днів уже минули, а деякі – попереду.

  1. Оголошення теми й завдань уроку

 

Сьогодні ми з вами поговоримо про найбільші грудневі свята, а разом із тим ознайомимося з таким типом складнопідрядних речень, як СПР із кількома підрядними частинами. 

Отже, завдання уроку – навчитися знаходити СПР з кількома підрядними в тексті, визначати тип підрядності, удосконалювати вміння будувати схеми СПР та аналізувати їх.

(учні записують у зошити тему)

 

  1. Актуалізація опорних знань – повторення вивченого про складнопідрядне  речення

 

Зараз пропоную пригадати вивчене про СПР з допомогою лінгвістичної гри «Так / Ні». На кожне запитання треба дати коротку ствердну чи заперечну відповідь.

  1.         У СПР частини рівноправні? (ні)
  2.         Підрядні частини поділяються на три види? (так)
  3.         Підрядна означальна може стояти тільки після головної? (ні)
  4.         Підрядна з’ясувальна відповідає на питання чому? (ні)
  5.         Підрядна частина та, у якій підрядний сполучник? (так)
  6.         Головна частина повинна бути завжди двоскладною? (ні)
  7. Серед підрядних обставинних є така, яка не відповідає на жодне питання? (так)
  8. Підрядна причини відповідає на питання навіщо? (ні)
  9. Підрядна наслідкова може стояти перед головною частиною? (ні)
  10.    Займенники хто, що можуть бути сполучними словами? (так)
  11.    Частини СПР у схемі позначаються квадратними дужками? (ні)
  12.  Кількість підрядних частин можна визначити за кількістю підрядних сполучників? (так)
  1. Опрацювання нового матеріалу (евристична бесіда за презентацією про грудневі свята)

                                        Робота з текстами за алгоритмом

  1.         Прочитати текст.
  2.         Знайти СПР з кількома підрядними частинами.
  3.         Записати речення, побудувати його схему.
  4.         Визначити тип підрядності.
  5.         Визначити види підрядних частин.

 

Текст 1

У легенді розповідається, що в цей день Іоаким і Анна ввели свою трирічну доньку Марію до Єрусалимського храму й передали її під опіку святителю Захарії, щоб вона все своє життя присвятила служінню Всевишньому.

 Так вони віддячили Богу за те, що послав їм дитину в похилому віці. Служба священика вразила маленьку дівчинку і заронила в її душу урочисте світло любові до Бога.

 

Текст 2

 Катерина була дочкою грецького царя. Здібна та допитлива дівчина вивчала філософію,  медицину, мови.

 Через матір, яка була таємною християнкою,  дівчина ознайомилася з християнським ученням, що справило на неї надзвичайне враження.              Благочестивим життям та молитвами Катерина досягла такого стану, що їй дано було побачити в чудесному видінні прекрасного юнака -судженого.              Але заручитися з красунею Катериною зажадав сам імператор-язичник.

 Катерина не зрадила віру й своє видіння, через що була страчена. 

 

Текст 3

13 грудня святкуємо День святого Андрія Первозванного. Андрій був першим із апостолів, хто пішов слідом за Ісусом Христом, хто після смерті Спасителя продовжив його справу. Згодом він привів до Спасителя свого рідного брата — святого апостола Петра. Із братом раніше Андрій займався рибальством. І вирушив святий Андрій із проповіддю святого слова у східні країни, до Дніпра.

 

 

   

Текст 4

 У фінському місті жив багатий та знатний чоловік Діоскор і сам виховував єдину дочку Варвару.               Юна Варвара перейнялася думкою про те, що має бути єдиний Творець Всесвіту, і  прийняла святе хрещення.
 Коли батько довідався, що його дочка стала християнкою, він відмовився від неї й наказав стратити. Це було в 306 році.
Нині мощі святої Великомучениці Варвари знаходяться у Володимирському соборі м. Києва.

 

Текст 5

Вважалося, що Миколай - захисник усіх бідних і знедолених, особливо дітей.

 У західних областях України, коли наставав вечір, хтось найповажніший із родини (переважно дідусь) перевдягався на вулиці в «доброго Миколая», заходив до оселі з подарунками, які батьки готували заздалегідь, бо знали про дитячі забаганки.

 Вручаючи кожному окремо гостинець, святий Миколай згадував усе те добре, що зробив дітлах протягом року, і соромив за нечемні вчинки. Відтак діти свято вірили в існування цього доброго захисника й намагалися не гнівити «діда Миколая, який про все знає».

 

Текст 6

На цей день припадає зимове сонцестояння, після чого воно повертає вже на літо. З Ганниного дня починали готуватися до Різдва — вибілювали й чепурили хати, наводили порядок у господарстві. Літні люди завбачували погоду: «Яка Ганна до полудня, така зима до кінця грудня. Яка Ганна до ніченьки, така зима до весноньки». А ще в народі говорили, що, коли сніг у грудні глибокий, урожай буде високий.

 

ІІІ. Домашнє завдання

 

  • опрацювати матеріал підручника;
  • виписати з художньої літератури 3 СПР з кількома підрядними частинами.

 

ІV. Підсумок уроку

 

  • Що з вивченого матеріалу здалося вам найлегшим?
  • Що здалося найважчим?
  • Що треба враховувати при визначенні типу підрядності?

 

 

 

 

 

 

 

ТЕКСТИ ДЛЯ РОБОТИ В КЛАСІ

Текст 1

У легенді розповідається, що в цей день Іоаким і Анна ввели свою трирічну доньку Марію до Єрусалимського храму й передали її під опіку святителю Захарії, щоб вона все своє життя присвятила служінню Всевишньому.

 Так вони віддячили Богу за те, що послав їм дитину в похилому віці. Служба священика вразила маленьку дівчинку і заронила в її душу урочисте світло любові до Бога.

 

Текст 2

 Катерина була дочкою грецького царя. Здібна та допитлива дівчина вивчала філософію,  медицину, мови.

 Через матір, яка була таємною християнкою,  дівчина ознайомилася з християнським ученням, що справило на неї надзвичайне враження.              Благочестивим життям та молитвами Катерина досягла такого стану, що їй дано було побачити в чудесному видінні прекрасного юнака - судженого.              Але заручитися з красунею Катериною зажадав сам імператор-язичник.

 Катерина не зрадила віру й своє видіння, через що була страчена. 

 

Текст 3

13 грудня святкуємо День святого Андрія Первозванного. Андрій був першим із апостолів, хто пішов слідом за Ісусом Христом, хто після смерті Спасителя продовжив його справу. Згодом він привів до Ісуса свого рідного брата — святого апостола Петра. Брати раніше займалися рибальством. І вирушив святий Андрій із проповіддю святого слова у східні країни, до Дніпра.

 

Текст 4

 У фінському місті жив багатий та знатний чоловік Діоскор і сам виховував єдину дочку Варвару. Юна Варвара перейнялася думкою про те, що має бути єдиний Творець Всесвіту, і  прийняла святе хрещення.
 Коли батько довідався, що його дочка стала християнкою, він відмовився від неї й наказав стратити. Це було в 306 році.
           Нині мощі святої Великомучениці Варвари знаходяться у Володимирському соборі     м. Києва.

 

Текст 5

Вважалося, що Миколай - захисник усіх бідних і знедолених, особливо дітей.

 У західних областях України, коли наставав вечір, хтось найповажніший із родини (переважно дідусь) перевдягався на вулиці в «доброго Миколая», заходив до оселі з подарунками, які батьки готували заздалегідь, бо знали про дитячі забаганки.

 Вручаючи кожному окремо гостинець, святий Миколай згадував усе те добре, що зробив дітлах протягом року, і соромив за нечемні вчинки. Відтак діти свято вірили в існування цього доброго захисника й намагалися не гнівити «діда Миколая, який про все знає».

 

Текст 6

На цей день припадає зимове сонцестояння, після чого воно повертає вже на літо. З Ганниного дня починали готуватися до Різдва — вибілювали й чепурили хати, наводили порядок у господарстві. Літні люди завбачували погоду: «Яка Ганна до полудня, така зима до кінця грудня. Яка Ганна до ніченьки, така зима до весноньки». А ще в народі говорили, що, коли сніг у грудні глибокий, урожай буде високий.

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
18 травня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку