Тема: Складнопідрядне речення з підрядним способу і ступеня дії.
Мета: ознайомитися з концепцією складнопідрядних речень, які мають підрядні відносини за спосіб та ступеневу дію; розвивати навички розпізнавання таких речей, аналізу граматичної структури головної та залежної частин; виховувати інтерес до народної мудрості, вираженої у фольклорі, та шанувати до майстерності художників слова; вдосконалювати навички правильного пунктуаційного оформлення текстів та вміння працювати з підручником; розвивати уважність, уяву, пам'ять, логічне та образне мислення, а також вміння висловлювати свої думки усним мовленням
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, постери.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
З'ясування емоційної готовності до уроку.
Учитель: Добрий день, діти! Вітаю всіх присутніх! Сприятливий психологічний клімат - одна із важливих складових процесу навчання. Головними чинниками гарного настрою є щирість і відкритість. Тому пропоную почати наше заняття саме з усмішки. До речі, як правильно сказати «усміхнімося» чи «посміхнімося»? Чому?
(Діти висловлюють свої думки)
Учитель: Звіримо свої міркування із поясненням мовного експерта Олександра Авраменка (відео урок Олександра Авраменка )
Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
- Висловіть свої судження про те, що потрібно робити, щоб досягти успіху?
- Тож давайте і ми створимо правила, якими будемо користуватися на уроці, аби досягти успіху на занятті.
- На уроці ми будемо … (уважні, активні, старанні, творчі)
- Урок буде …. (цікавий, продуктивний, творчий)
2. Актуалізація опорних знань.
Складнопідрядні речення з підрядним способом і ступенем дії - це складні речення, в якій підрядна частина дає інформацію про спосіб або ступінь дії, що включається в головне речення. Вони доповнюють головне речення, відповідаючи на питання «як?», «яким способом?», «якою мірою?», «скільки?». Приклади: Головне речення: Вона співала. Підрядне речення способу дії: Вона співала так, як справжній ангел.
Головне речення: Дощ ішов. Підрядне речення ступеня: Дощ ішов дуже сильно.
Головне речення: Вони грали у футбол. Підрядне речення способу дії: Вони грали у футбол, наче професіонали.
Підрядні способи речення і ступінь дії зазвичай поєднуються з головним реченням за допомогою сполучних слів, таких як «як», «мов», «неначе», «нібито», «начебто», «ніж», «чим», «що», «щоб». Також у головній частині може бути слово «так». Підрядні частини можуть розміщуватися як після головної частини, так і всередині неї.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Завдання 1. Визначити вид підрядних частин. Назвати сполучники, якими підрядні частини з’єднуються з головними.
«Войовничий пес Патрон – талісман чернігівських піротехніків з армією прихильників у майже 60 тисяч підписників, для якого малюють картини, створюють меми, відео та пишуть книги, а навіть Укрпошта анонсувала випуск нової марки, де буде зображений собака, обожнює свою роботу, адже діловий патрон». У повній амуніції щодня прямує на працю, де потрібно шукає небезпечні міни, і Чернігівщина місяць була в облозі, тож вся область у вибухонебезпечних предметах, а патрон працює працівникам ДСНС. Знайти міни у важкодоступних місцях, перейняв навички від саперів і тепер робити вулиці Чернігівщини. безпечнішими, став улюбленим супергероєм для дорослих і дітей, та за даними ДСНС, Патрон підтвердить на момент публікації публікації 236 вибухонебезпечних предметів, встановлених російськими військами, і працює з саперами 24 на 7,їздити з ними на всіх розмінуваннях, і він також присутній при знищенні боєприпасів».
Завдання 2. До поданих частин складного речення доберіть продовження – підрядні способи дії і ступеня. Запишіть утворені речення.
Леся знала класичну літературу так, що могла розповідати про її роки. Як тільки сонце сяяло на небі, так літо не втомлюючись пригрівало землю. Розтікався над отавами дощ, немов би намагаючись приховати свою печаль. Багато різних думок вирувало в голові, наче річка весною, несучи з собою різні ідеї. Як швидко минули роки, так змінювалися пейзажі за вікном потягу. Учениця так швидко формулює правило, що всі залишаються здивовані її ефективністю.
Дослідження-трансформація.
Замініть, де можливо, порівняльні звороти орудним відмінком порівняння. Поясніть, чому в деяких реченнях така заміна неможлива.
Сонячні зміни грали на воді, мов золоті віночки. Над людьми зависла небезпека, ніби чорний шматок темряви. Його очі блищали, як у маленького ведмедя. З листя дерев стікала вода, наче в маленьких потоках. У грудях звучала радість, мов спів солов'я. У покосах заполум'янілося, як червоні груші, небо. Завірюха віла, як нестримний вітер, ревучи і виючи. Безмежний степ бушував, неначе нескінченне море, несучи хвилі пшеничного золота.
V. Рефлексія:
- Які основні поняття та концепції щодо складнопідрядних речей з підрядним способом і ступенем ви побачили на сьогоднішньому уроці?
- Які приклади складнопідрядних речень з підрядним способом і ступенем ми аналізували сьогодні?
- Які знання та навички ви здобули, розглядаючи речення з фольклору та літературних текстів?
- Які пунктуаційні правила ви нагадали собі, працюючи з цими реченнями?
- Як ви відчули зв'язок між використанням підрядних речей і виразністю мовлення?
- Які інші аспекти використання складнопідрядних речень ви стали ближче після сьогоднішнього уроку?
- Як ви відчули себе під час роботи з цією темою?
- Чи виникли у вас які-небудь труднощі або запитання?