Урок. Складнопідрядне речення з підрядним способу і ступеня дії.

Про матеріал
Розробка сприятиме ознайомленню з концепцією складнопідрядних речень, які мають підрядні відносини за спосіб та ступеневу дію; розвивтку навичок розпізнавання таких речей, аналізу граматичної структури головної та залежної частин; виховуванню інтересу до народної мудрості, вираженої у фольклорі, та шануванню майстерності художників слова; вдосконаленню навичок правильного пунктуаційного оформлення текстів та вмінню працювати з підручником; розвитку уважності, уяви, пам'яті, логічному та образному мисленню, а також вмінню висловлювати свої думки усним мовленням.
Перегляд файлу

Тема: Складнопідрядне речення з підрядним способу і ступеня дії.

4a3b4bef74e8ff8d7188f2f19cfe39e8

Мета: ознайомитися з концепцією складнопідрядних речень, які мають підрядні відносини за спосіб та ступеневу дію; розвивати навички розпізнавання таких речей, аналізу граматичної структури головної та залежної частин; виховувати інтерес до народної мудрості, вираженої у фольклорі, та шанувати до майстерності художників слова; вдосконалювати навички правильного пунктуаційного оформлення текстів та вміння працювати з підручником; розвивати уважність, уяву, пам'ять, логічне та образне мислення, а також вміння висловлювати свої думки усним мовленням

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, постери.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

З'ясування емоційної готовності до уроку.

          Учитель: Добрий день, діти! Вітаю всіх присутніх! Сприятливий психологічний клімат  - одна із важливих складових процесу навчання. Головними чинниками гарного настрою є щирість і відкритість.  Тому пропоную почати наше заняття саме з усмішки. До речі, як правильно сказати «усміхнімося» чи «посміхнімося»? Чому?

                            (Діти висловлюють свої думки)

 

Учитель: Звіримо свої міркування із поясненням мовного експерта Олександра Авраменка (відео урок Олександра Авраменка )              

Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

  1. Очікування від уроку

8642ddf9e59e7a0cdf149e6b35f68764

- Висловіть свої судження про те, що потрібно робити, щоб досягти успіху?

- Тож давайте і ми створимо правила, якими будемо користуватися на уроці, аби досягти успіху на занятті.

-    На уроці ми будемо … (уважні, активні, старанні, творчі)

-    Урок буде …. (цікавий, продуктивний, творчий)

           2. Актуалізація опорних знань.

         Складнопідрядні речення з підрядним способом і ступенем дії - це складні речення, в якій підрядна частина дає інформацію про спосіб або ступінь дії, що включається в головне речення. Вони доповнюють головне речення, відповідаючи на питання «як?», «яким способом?», «якою мірою?», «скільки?».  Приклади:  Головне речення: Вона співала. Підрядне речення способу дії: Вона співала так, як справжній ангел.

        Головне речення: Дощ ішов. Підрядне речення ступеня: Дощ ішов дуже сильно. 

        Головне речення: Вони грали у футбол. Підрядне речення способу дії: Вони грали у футбол, наче професіонали

6b4c8d4bfdee3926d7e44ad358067274

            Підрядні способи речення і ступінь дії зазвичай поєднуються з головним реченням за допомогою сполучних слів, таких як «як», «мов», «неначе», «нібито», «начебто», «ніж», «чим», «що», «щоб». Також у головній частині може бути слово «так». Підрядні частини можуть розміщуватися як після головної частини, так і всередині неї.

                      maxresdefault (2)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Пояснення вчителя.
  •     Складнопідрядними реченнями з підрядними способу і ступеня дії називаються такі складні  речення, в яких  підрядна частина вказує на спосіб або ступінь дії, про яку йдеться в головному реченні. Підрядне речення способу дії відповідає на питання як? яким способом? якою мірою? наскільки? Підрядні речення способу і ступеня дії з’єднується з головним  сполучним словом як і сполучниками підрядності  як, мов (немов, мовби, немовби), наче (неначе), ніби (нібито), начебто, ніж, чим, що, щоб. У головній частині  може бути слово  так.
  •     Підрядні частини способу й ступеня дії  можуть стояти після головної частини.

  •     Складнопідрядні речення з підрядним способом і ступінь дії відображають особливості сполучення інформації у реченнях. Давайте розглянемо деякі приклади:  Головне речення: Вчитель пояснив нове правило. Підрядне речення способу дії: Вчитель пояснив нове правило так, щоб все зрозуміти.  Головне речення: Вони долали всі перешкоди. Підрядне речення ступеня дії: Вони долали всі перешкоди дуже впевнено.  Головне речення: Ми чекали на тебе. Підрядне речення способу дії: Ми чекали на тебе, наче довічно.  Головне речення: Вона працює дуже швидко. Підрядне речення способу дії: Вона працює дуже швидко, як професійно.  Головне речення: Я вчуся, щоб здобути знання. Підрядне речення ступеня: Я вчуся, щоб отримати якомога більше знань.  Головне речення: Цей тест дуже складний. Підрядне речення способу дії: Цей тест дуже складний, чим більше ти надаєш зусиль.  Зверніть увагу, що підрядні способи речення і ступінь дії можуть розташуватися як перед головною частиною, так і після неї, залежно від того, яку акцентацію ви хочете зробити у реченні.
         -   Підрядні ступеня і способу дії  — речення, що вказують на ступінь і спосіб дії головного речення.
  •     Питання як? яким способом? якою мірою? наскільки?
  •     Сполучники як, що, щоб, мов, немов, мовби, наче, неначе, ніби, нібито, ніж .

ІV. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

                 Завдання 1. Визначити вид підрядних частин. Назвати сполучники, якими підрядні частини з’єднуються з головними.

 

«Войовничий пес Патрон – талісман чернігівських піротехніків з армією прихильників у майже 60 тисяч підписників, для якого малюють картини, створюють меми, відео та пишуть книги, а навіть Укрпошта анонсувала випуск нової марки, де буде зображений собака, обожнює свою роботу, адже діловий патрон». У повній амуніції щодня прямує на працю, де потрібно  шукає небезпечні міни, і Чернігівщина місяць була в облозі, тож вся область у вибухонебезпечних предметах, а патрон працює працівникам 40c8096665a10a5adba37837593a2f49ДСНС. Знайти міни у важкодоступних місцях, перейняв навички від саперів і тепер робити вулиці Чернігівщини. безпечнішими, став улюбленим супергероєм для дорослих і дітей, та за даними ДСНС, Патрон підтвердить на момент публікації публікації 236 вибухонебезпечних предметів, встановлених російськими військами, і працює з саперами 24 на 7,їздити з ними на всіх розмінуваннях, і він також присутній при знищенні боєприпасів».

 

    Завдання 2. До поданих частин складного речення доберіть продовження – підрядні способи дії і ступеня. Запишіть утворені речення.

  1. Леся знала класичну літературу так, що... . 2. Як..., так літо не сонце пригрівало землю. 3. Стелився над отавами дощ, немов би... . 4. Багато рiзних думок було в головi, наче... . 5. Як..., так змінювалися пейзажі за вікном потяга . 6. Учениця так швидко формулює правило, що.... 
  • Варіант правильної роботи

                Леся знала класичну літературу так, що могла розповідати про її роки.  Як тільки сонце сяяло на небі, так літо не втомлюючись пригрівало землю.  Розтікався  над отавами дощ, немов би намагаючись приховати свою печаль.  Багато різних думок вирувало в голові, наче річка весною, несучи з собою різні ідеї.  Як швидко минули роки, так змінювалися пейзажі за вікном потягу.  Учениця так швидко формулює правило, що всі залишаються здивовані її ефективністю.

 

  •             Підрядні речення способу дії поділяються на непорівняльні та порівняльні. У складнопідрядному реченні з непорівняльним підрядним способу дії головне та підрядне речення співставляються без порівняння дій та процесів, про які в них ідеться (Так тихо, хоч мак сій (М. Номис)). Коли ж дія головного речення порівнюється з дією підрядного, то це складнопідрядне речення з підрядним способу дії є порівняльним (Червоні, жовтогарячі, жовті веселчані смуги були такі ясні, неначе горіли тихим полум’ям (І. Нечуй-Левицький)). Часто підрядні порівняльні речення бувають неповними (На новому місці хлопці почувалися так, неначе вилізли з чорної нори на світло денне (І. Багряний)).

     Дослідження-трансформація.

Замініть, де можливо, порівняльні звороти орудним відмін­ком порівняння. Поясніть, чому в деяких реченнях така заміна неможлива.

 

             Сонячні зміни грали на воді, мов золоті віночки.  Над людьми зависла небезпека, ніби чорний шматок темряви.  Його очі блищали, як у маленького ведмедя.  З листя дерев стікала вода, наче в маленьких потоках.  У грудях звучала радість, мов спів солов'я.  У покосах заполум'янілося, як червоні груші, небо.  Завірюха віла, як нестримний вітер, ревучи і виючи.  Безмежний степ бушував, неначе нескінченне море, несучи хвилі пшеничного золота.

             V. Рефлексія:

            - Які основні поняття та концепції щодо складнопідрядних речей з підрядним способом і ступенем ви побачили на сьогоднішньому уроці?

            - Які приклади складнопідрядних речень з підрядним способом і ступенем ми аналізували сьогодні?

            - Які знання та навички ви здобули, розглядаючи речення з фольклору та літературних текстів?

           - Які пунктуаційні правила ви нагадали собі, працюючи з цими реченнями?

           - Як ви відчули зв'язок між використанням підрядних речей і виразністю мовлення?

           - Які інші аспекти використання складнопідрядних речень ви стали ближче після сьогоднішнього уроку? 10b3b99b17e44c40f77e56cbe89c09ad

-         Як ви відчули себе під час роботи з цією темою?

-         Чи виникли у вас які-небудь труднощі або запитання?

                       146a8dc5c14307214c7365e26111d6e3

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
17 березня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку