Тема. Складносурядне речення. Основні пунктограми в складносурядному реченні.
Мета:
навчальна –
розширити знання учнів з теоретичних питань синтаксису складносурядного речення, удосконалювати пунктуаційні вміння і навички;
розвивальна –
розвивати культуру усного і писемного мовлення, пізнавальні процеси;
виховна –
формувати зацікавленість до звичаїв і традицій українського народу, влучно сказаного слова, народної мудрості.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Обладнання: Сучасний тлумачний словник української мови, картки із завданнями.
Епіграф:
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Т.Г. Шевченко
Хід уроку
Слово вчителя.
Ми продовжуємо роботу над темою «Складне речення». На сьогоднішньому уроці будемо працювати над синтаксисом та пунктуацією складносурядного речення, застосовуватимемо теоретичні знання на практиці, розвиватимемо комунікативні здібності, а також знаходитимемо творчі підходи до вирішення навчальних завдань. Але спочатку перевіримо, як ви справилися з виконанням домашнього завдання.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Методична ремарка. Учитель пропонує об’єднатися учнів в пари, обмінятися зошитами та перевірити завдання одногрупника та презентувати виконану роботу. Після цього перевіряється фронтально виконання письмових видів робіт.
Бесіда за епіграфом.
III. Відтворення теоретичних відомостей.
Методична ремарка. Кожен учень отримує картку із зображенням соняшника, пелюстки його пронумеровані. До кожного номера є завдання. Після того, як обрано номери (учитель слідкує, щоб вони не повторювалися), учні отримують картки із запитаннями. Таким чином, кожен зачитує своє запитання та дає на нього відповідь.
IV. Формування знань, умінь і навичок.
Інтерактивна технологія «Пошук інформації»
Методична ремарка. Учні об’єднуються в групи, знаходять та опрацьовують матеріал до теми «Складносурядне речення, розділові знаки в ньому» з підручників. Голова кожної групи отримує картку з завданнями, яке виконується після опрацювання матеріалу.
Група № 1
Запитання
Завдання
Із двох простих речень утворіть складносурядне, використавши запропоновані в дужках сполучники, прокоментуйте вживання розділових знаків. Простежте, як змінюються відтінки значення речення в залежності від використаних сполучників.
Група № 2
Запитання
Завдання
Перепишіть речення, поставте потрібні розділові знаки, прокоментуйте їх. Чи знаєте ви ще які-небудь рецепти «Знахарської ботаніки».
Група № 3
Запитання
Завдання
Ознайомтеся з одним із весільних обрядів, описаних автором з деякими етнографічними подробицями. Укажіть прості й складні речення. Виділіть граматичні основи. Утворіть, де можна, із простих речень складносурядні, запишіть їх, розставляючи розділові знаки. Поясніть значення виділеного слова.
Поки перезва доїхала до Вільшаниці, надворі зовсім смеркло. Люди з усього села збіглись подивитись на молодих, на перезву, подивитись як «молоду смалять» по народному звичаю. На всій широкій вулиці господарі повідчиняли ворота, на воротах поставили застелені столи з хлібом і сіллю. По всій вулиці коло кожного двору лежали купи соломи та стриміли кулі. Перезва в’їхала в село. Багаття запалали. Вся вулиця ніби горіла. Хлопці розіклали багаття понад ставком, в садку, коло церкви і по обидва боки воріт двора. Коло двору і в дворі стояла сила народу і ждала молодих. Між двома багаттями перезва в’їхала в двір. Багаття палало й обливало двір червоним світом. Дзвінкі весільні пісні перемішувалися з мотивами музик. (За кн. І.С. Нечуя-Левицького «Старосвітські батюшки та матушки».)
Обговорення самостійно опрацьованого матеріалу.
Методична ремарка. Члени кожної групи відповідають на поставлені питання, одночасно з цим представники від кожної групи записують на дошці приклади речень для ілюстрації правил. Учні записують речення в зошити.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
Прослухайте, а потім доповніть складносурядні речення. Визначте тип сполучників, обґрунтуйте розділові знаки.
Пояснювальний диктант
Знайдіть в тексті складносурядні речення, побудуйте до них схеми, обґрунтуйте розділові знаки.
Традиційно український вінок сплітався з дванадцяти лісових квіток, з’єднаних у барвисте коло; і був він і окрасою, і оберегом, і «знахарем душі», знімав біль та зміцнював волосся. Найпочесніше місце в ньому належало деревію. У вінку він є символом нескореності.
З барвінку ж плетуть весільні букетики, прикрашають святковий хліб, хату. Взимку вип’єш відвар барвінку – і простуду як рукою зніме.
Наймолодша у вінку – ромашка. Її вплели у вінок люди, коли переконались, що вона приносить не тільки здоров’я, а й добробут та ніжність.
Методична ремарка. Після виконання завдання до диктанту один учень зачитує знайдені в тексті складносурядні речення і креслить до них схеми (робота біля дошки).
Робота з таблицею
Заповніть пропущені частини таблиці.
Опорна таблиця «Розділові знаки в складносурядному реченні»
Крапка з комою (;) |
Розділовий знак відсутній |
Тире (-) |
Любов до рідного краю починається із поваги до його мови, звичаїв і традицій; і до кінця днів своїх ми пам’ятаємо милі серцю весільні обряди, різдвяні колядки та щедрівки… |
? |
Між частинами складносурядного речення існує причинно-наслідковий зв’язок або виражається швидка зміна подій. |
?
|
У мові зберігаються духовні надбання народу і розкриваються ментальні особливості нації. |
?
|
VI. Домашнє завдання
Високій рівень
Напишіть твір-мініатюру, складаючи речення, які б відповідали запропонованим схемам.
Об’єднайте їх темою про обряди або звичаї нашого народу.
*Підготуйте повідомлення
Достатній та середній рівень
Випишіть із творів художньої літератури три складносурядних речення, у яких би вживалася кома, крапка з комою, тире. Побудуйте їх схеми.
Низький рівень
Розставте розділові знаки в поданих реченнях.
Згода дім будує а незгода руйнує.
Життя прожити не поле перейти.
Година за годиною так і вік зійде.
День довгий а вік короткий.
Де є життя там є надія.
Життя любить того, хто за нього бореться а нищить того, хто йому піддається.
Чоловік змінюється у житті а по правді життя змінює чоловіка.