Урок "Складносурядне речення. Основні пунктограми в складносурядному реченні"

Про матеріал
Поданий матеріал допоможе розширити знання учнів з теоретичних питань синтаксису складносурядного речення, удосконалити пунктуаційні вміння та навички, розвивати культуру усного та писемного мовлення, формувати зацікавленість до звичаїв і традицій українського народу.
Перегляд файлу

Тема. Складносурядне речення. Основні пунктограми в складносурядному реченні.

Мета:

навчальна –

розширити знання учнів з теоретичних питань синтаксису складносурядного речення, удосконалювати пунктуаційні вміння і навички;

розвивальна –

розвивати культуру усного і писемного мовлення, пізнавальні процеси;

виховна –

формувати зацікавленість до звичаїв і традицій українського народу, влучно сказаного слова, народної мудрості.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання:  Сучасний тлумачний словник української мови, картки із завданнями.

Епіграф:

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Т.Г. Шевченко

Хід уроку

  1. Повідомлення мети уроку, усвідомлення її учнями.

Слово вчителя.

  Ми продовжуємо роботу над темою «Складне речення». На сьогоднішньому уроці будемо працювати над синтаксисом та пунктуацією складносурядного речення, застосовуватимемо теоретичні знання на практиці, розвиватимемо комунікативні здібності, а також знаходитимемо творчі підходи до вирішення навчальних завдань. Але спочатку перевіримо, як ви справилися з виконанням домашнього завдання.

 II. Актуалізація опорних знань учнів.

Методична ремарка. Учитель пропонує об’єднатися учнів в пари, обмінятися зошитами та перевірити завдання одногрупника та презентувати виконану роботу. Після цього перевіряється фронтально виконання письмових видів робіт.

Бесіда за епіграфом.

  • Як ви розумієте слова поетичного епіграфа?
  • Чи актуальні вони сьогодні?
  • Чи варто у вік науково-технічного прогресу звертатися до досвіду пращурів? Відповідь обґрунтуйте.

III. Відтворення теоретичних відомостей.

Методична ремарка. Кожен учень отримує картку із зображенням соняшника, пелюстки його пронумеровані. До кожного номера є завдання. Після того, як обрано номери (учитель слідкує, щоб вони не повторювалися), учні отримують картки із запитаннями. Таким чином, кожен зачитує своє запитання та дає на нього відповідь.

  1. Що називається граматичною основою речення?
  2. Які бувають види граматичних основ за будовою?
  3. Які речення називаються односкладними?
  4. Назвіть види односкладних речень.
  5. Назвіть характерні ознаки означено-особового речення.
  6. Яке речення називається неозначено-особовим?
  7. Чим виражається присудок в безособових реченнях?
  8. До якого виду односкладних речень найчастіше належать прислів’я?
  9. Які речення називаються двоскладними?
  10. Яке речення називається складним?
  11. За якими ознаками можна зробити висновок, що речення складне?
  12. На які види поділяється складне речення?
  13. Яке речення називається складносурядним?
  14. На які види поділяються сурядні сполучники?
  15. Назвіть єднальні сполучники.
  16. Назвіть протиставні сполучники.
  17. Назвіть розділові сполучники.
  18. Які розділові знаки можуть ставитися у складносурядному реченні?
  19. На які види поділяються речення за їх інтонаційним забарвленням?
  20. Назвіть види речень за метою висловлювання.

IV. Формування знань, умінь і навичок.

Інтерактивна технологія «Пошук інформації»

Методична ремарка. Учні об’єднуються в групи, знаходять та опрацьовують матеріал до теми «Складносурядне речення, розділові знаки в ньому» з підручників. Голова кожної групи отримує картку з завданнями, яке виконується після опрацювання матеріалу.

Група № 1

Запитання

  • Які смислові відношення бувають між частинами складносурядного речення?
  • Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає правила вживання розділових знаків?
  • Які розділові знаки вживаються між простими реченнями у складі складносурядного?
  • За яких умов у складносурядному реченні ставиться кома?

Завдання

Із двох простих речень утворіть складносурядне, використавши запропоновані в дужках сполучники, прокоментуйте вживання розділових знаків. Простежте, як змінюються відтінки значення речення в залежності від використаних сполучників.

  1. Українська обрядовість дуже багата і різноманітна. Одними із найцікавіших є жниварські обряди (проте, але, та, або, то…то, чи…чи).
  2. Жнива скінчилися. Копи ще не скрізь складені (але, і, а, проте, однак, зате).
  3. Сплетений вінок кладуть на голову найкращій дівчині. Всі гуртом ідуть на господарський двір, співаючи пісень (і, й, а, також).
  4. Усі обжинкові звичаї виконуються тільки з озимими хлібами. Закінчення жнив не відзначається якимись спеціальними обрядами (і, а, але, хоч, проте).
  5. Тут виходить господар на подвір’я. Дівчина з волосяним вінком вклоняється. (а, ні….ні, й).
  6. Попереду обжинкового гурту йшов хлопчик. Поспішала весела молодь (або…, або, то…то, чи…чи, та, і, чи то…чи то).

Група № 2

Запитання

  1. Назвіть групи сполучників, які вживаються для поєднання частин складносурядного речення.
  2. Що вивчає синтаксис?
  3. Перед якими сполучниками, що з’єднують частини складносурядного речення, завжди ставиться кома?
  4. Коли в складносурядному реченні ставиться крапка з комою? Проілюструйте це правило самостійно складеними реченнями.

 

Завдання

Перепишіть речення, поставте потрібні розділові знаки, прокоментуйте їх. Чи  знаєте ви ще які-небудь рецепти «Знахарської ботаніки».

  1. Папороть, за народним повір’ям, наділена великою магічною силою і збирається знахарями в ніч на Івана Купайла але для ворожіння потрібен тільки цвіт цієї рослини.
  2. Траву прикрит використовують як захист проти весільних наговорів а збирають її травники з 15 серпня до 1 жовтня, тобто між першою Пречистою і Покровою.
  3. Квіти сон-трави треба класти під подушку і сон обов’язково збудеться.
  4. Тирлич росте й збирається тільки в Києві, перед Івановим днем, на Лисій горіхоч саме цієї ночі всі відьми туди злітаються.
  5. Трава розрив може розірвати на дрібні шматки навіть метал а тому говорять, що за допомогою неї можна відчинити навіть найміцніші замки.
  6. Ця трава (розрив) надзвичайно рідкісна і самі знахарі за неї дуже дорого платять.
  7. Є на Україні трава, яка перетворює людей на злак а називається вона Іван да Мар’я.
  8. Дуже багато секретів є від хвороб і чар проте найчастіше знахарі лікують від пристріту, переляку, курячої сліпоти.  (За М. Марковичем).

Група № 3

Запитання

  1. Назвіть розділові сполучники.
  2. Назвіть види складних речень.
  3. Який розділовий знак треба поставити між частинами складносурядного речення, якщо вони виражені двома називними або безособовими реченнями?
  4. У яких випадках у складносурядному реченні ставиться тире? Проілюструйте правило прикладами самостійно складених речень.

Завдання

Ознайомтеся з одним із весільних обрядів, описаних автором з деякими етнографічними подробицями. Укажіть прості й складні речення. Виділіть граматичні основи. Утворіть, де можна, із простих речень складносурядні, запишіть їх, розставляючи розділові знаки. Поясніть значення виділеного слова.

  Поки перезва доїхала  до Вільшаниці, надворі зовсім смеркло. Люди з усього села збіглись подивитись на молодих, на перезву, подивитись як «молоду смалять» по народному звичаю. На всій широкій вулиці господарі повідчиняли ворота, на воротах поставили застелені столи з хлібом і сіллю. По всій вулиці коло кожного двору лежали купи соломи та стриміли кулі. Перезва в’їхала в село. Багаття запалали. Вся вулиця ніби горіла. Хлопці розіклали багаття понад ставком, в садку, коло церкви і по обидва боки воріт двора. Коло двору і в дворі стояла сила народу і ждала молодих. Між двома багаттями перезва в’їхала в двір. Багаття палало й обливало двір червоним світом. Дзвінкі весільні пісні перемішувалися з мотивами музик. (За кн. І.С. Нечуя-Левицького «Старосвітські батюшки та матушки».)

Обговорення самостійно опрацьованого матеріалу.

Методична ремарка. Члени кожної групи відповідають на поставлені питання, одночасно з цим представники від кожної групи записують на дошці приклади речень для ілюстрації правил. Учні записують речення в зошити.

V.  Закріплення знань, умінь і навичок.

Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»

Прослухайте, а потім доповніть складносурядні речення. Визначте тип сполучників, обґрунтуйте розділові знаки.

  1. Гора з горою не зійдеться, а чоловік з чоловіком…
  2. Чужа біда перед очима, а своя стоїть…
  3. Хто діло робить, а він гав …
  4. Сталь гартується в огні, а людина…
  5. Один панує, а сотня…
  6. Діти плачуть, а в матері серце…
  7. Життя не має ціни, а воля дорожча за …
  8. Правду кожний хвалить, та не кожний її…
  9. Лякає миша кицьку, та сама з нори…
  10. На вовка помовка, а злодій корову…

Пояснювальний диктант

Знайдіть в тексті складносурядні речення, побудуйте до них схеми, обґрунтуйте розділові знаки.

   Традиційно український вінок сплітався з дванадцяти лісових квіток, з’єднаних у барвисте коло; і був він і окрасою, і оберегом, і «знахарем душі», знімав біль та зміцнював волосся. Найпочесніше місце в ньому належало деревію. У вінку він є символом нескореності.

   З барвінку ж плетуть весільні букетики, прикрашають святковий хліб, хату. Взимку вип’єш відвар барвінку – і простуду як рукою зніме.

   Наймолодша у вінку – ромашка. Її вплели у вінок люди, коли переконались, що вона приносить не тільки здоров’я, а й добробут та ніжність.

Методична ремарка. Після виконання завдання до диктанту один учень зачитує знайдені в тексті складносурядні речення і креслить до них схеми  (робота біля дошки).

Робота з таблицею

Заповніть пропущені частини таблиці.

Опорна таблиця «Розділові знаки в складносурядному реченні»

Крапка з комою (;)

Розділовий знак відсутній

Тире (-)

Любов до рідного краю починається із поваги до його мови, звичаїв і традицій; і до кінця днів своїх ми пам’ятаємо милі серцю весільні обряди, різдвяні колядки та щедрівки…

 

 

?

Між частинами складносурядного речення існує причинно-наслідковий зв’язок або виражається швидка зміна подій.

 

?

 

У мові зберігаються духовні надбання народу і розкриваються ментальні особливості нації.

 

?

 

 

 

VI. Домашнє завдання

Високій рівень

Напишіть твір-мініатюру, складаючи речення, які б відповідали запропонованим схемам.

Об’єднайте їх темою про обряди або звичаї нашого народу.

  1. [  ], і  [  ].
  2. [  ] - і  [  ].
  3. [  ], але  [  ].

*Підготуйте повідомлення

  • Види підрядних речень
  • Види підрядності

Достатній та середній рівень

Випишіть із творів художньої літератури три складносурядних речення, у яких би вживалася кома, крапка з комою, тире. Побудуйте їх схеми.

Низький рівень

Розставте розділові знаки в поданих реченнях.

Згода дім будує  а незгода руйнує.

Життя прожити не поле перейти.

Година за годиною так і вік зійде.

День довгий а вік короткий.

Де є життя там є надія.

Життя любить того, хто за нього бореться а нищить того, хто йому піддається.

Чоловік змінюється у житті а по правді життя змінює чоловіка.

 

 

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку