Мета: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складносурядне речення, його будовою та засобами зв’язку в ньому; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети і обставин спілкування; виховувати на основі краєзнавчого матеріалу любов до рідного краю, до краси українського слова.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: використання краєзнавчого матеріалу.
Культура мовлення: інтонація складного речення.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Бесіда з учнями за питаннями
2. Перевірка письмового завдання.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
1.Орфографічний диктант-передбачення «Знаю-сумніваюсь»
Записати слова у дві колонки: 1- з відомими орфограмами, 2 – з сумнівними.
Чигиринщина, козацький, Дике поле, Холодний Яр, Северин Наливайко, вулиця Одеська, рід Хмельницьких, польський король, визвольний рух.
Чи можна за словами диктанту передбачити соціокультурну тему нашого уроку? З якою метою ми до неї звернулися?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань урок
1. Оголошення епіграфа
Чигирине, Чигирине,
Скрізь про тебе слава лине…
Григорій Смілянець
2. Інформаційна довідка
Учні зачитують заздалегідь підготовлені короткі повідомлення про Чигиринщину доби козацтва
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виділити в реченнях граматичну основу та визначити зв’язки між простими реченнями. Порівняти їх.
А он з далекого лісу-пралісу вершники виступають, а коні воронії під ними виграють. На території Чигиринщини є цікаві історичні пам’ятки, які свідчать про багате історичне минуле.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи
Визначити граматичні основи, проаналізувати зв’язки між простими реченнями.
Історія Чигирина сягає в сиву давнину і недаремно тут відкриті залишки поселень епох бронзи і черняхівської культури.
Висновок. Складне речення складається з двох простих, які поєднані сурядним сполучником.
Самостійне опрацювання матеріалу підручника ст.. 49-50
Запитання до учнів
Виконання вправи 76.
Прочитайте текст (на картках), доберіть заголовок, знайдіть та випишіть складносурядні речення.
Потрапивши у другій половині 14 століття до складу Литовського князівства, Чигиринщина стала безлюдним урочищем. Та відродився степ і середня Наддніпрянщина гостинно прийняла селянську бідноту. Вона натерпілася лиха і Дике поле стало її притулком.
Утворити з двох простих речень складносурядне.
(Звучить аудіозапис козацького маршу)
Скласти складносурядне речення про славний свій край.
Запитання до учнів
V. Підсумок уроку
Запитання до учнів
VІ. Домашнє завдання 1 група – вправа 83, 2 група – скласти два складносурядні речення про козацький край.