Урок "Скринька лічилок"Опрацювання лічилок. Складання лічилок за поданим початком.

Про матеріал

Нестандартний урок - «скринька скарбів». з використанням об'ємного дидактичного матеріалу, ТЗН, інтерактивних вправ. Мета даного уроку:розширювати знання учнів про малі літературні жанри; ознайомити дітей з лічилками; ознайомити з поняттям «ритм»; навчати визначати ритм лічилки;навчитися складати лічилки за поданим початком, використовувати в іграх; удосконалювати навички виразного читання; розвивати уміння аналізувати, порівнювати, розвивати зв'язне мовлення учнів і творчість, виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема: «Скринька лічилок.»                                                                                                   Опрацювання лічилок. Складання лічилок за поданим початком.

Мета: розширювати знання учнів про малі літературні жанри; ознайомити дітей з лічилками; ознайомити з поняттям «ритм»; навчати визначати ритм лічилки;навчитися складати лічилки за поданим початком, використовувати в іграх; удосконалювати навички виразного читання; розвивати уміння аналізувати, порівнювати, розвивати  зв'язне мовлення учнів і творчість, виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: ТЗН(телевізор ), плакат (визначення понять),

Матеріали уроку: підручник «Літературне читання»(2 клас)- Науменко В.

Тип уроку: комбінований; урок - «скринька скарбів».

Клас: 2-Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    План уроку

1.Організація класу до уроку.

1.1. Привітання з учнями.

1.1.Створення  сприятливого психологічного комфорту і емоційного настрою.

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.

* Намистинка червона (мова)

2. Мовна розминка.

2.1. Робота над диханням.

           А) Вправа «Погаси  свічку»

           Б) Вправа «Продовж чистомовку»

2.2 Вправи на розвиток артикуляції..

          А) Емоційна гра «Зроби як….»

          Б) Мовна вправа-гра «Склади та прочитай»

3. Перевірка домашнього завдання.

* Намистинка оранжева( скринька)

3.1. Усне опитування учнів.

3.2. Конкурс  « Найкраща скоромовка».

4. Вивчення нового матеріалу.

* Намистинка жовта ( ігри)

4.1. Повідомлення теми та мети навчальної діяльності.

4.1.1. Створення проблемної ситуації.

4.1.2. Оголошення теми.

4.2. Ознайомлення з жанровими особливостями лічилок.

              4.2.1. Ознайомлення з жанром «лічилка».

              4.2.2. Ознайомлення з поняттям «ритм».

4.3. Опрацювання лічилок за підручником(ст.19)

               4.3.1. Опрацювання лічилки «Бігли коні….»

                   А)Зразкове читання лічилки Читання вчителем.

                  Б) Перевірка первинного сприймання твору.

                  В) Колективне читання лічилки учнями( хором).

                  Г) Виразне читання учнями (2-3 учнів) .

* Намистинка зелена ( Танець)

Фізкультхвилинка.

*Намистинка голуба ( торбинка)

               4.3.2. Опрацювання лічилки «Котилася торба…»

                 А) Зразкове читання лічилки вчителем.

                 Б) Самостійне перечитування лічилки учнями.

                 В)  Читання лічилки хором.

                 Г) Виразне читання учнями  (2-3 учнів).

 

4.4. Закріплення вивченого матеріалу.

            4.1. Вивчення лічилок за  рядами.

            4.2. Творчий конкурс «Складання лічилок».

5. Узагальнення та закріплення знань, умінь і навичок учнями за розділом «Усна народна творчість» .

5.1.  Робата за підручником (ст.20) .

5.1.1. Аналітична бесіда.

5.1.2. Виразне читання з розпізнаванням жанру.

*Намистинка синя ( писанка)

            А) Читання заклички « Дощику, дощику!». («дощиком») 

            Б)  Читання забавлянки «Ой чук-чуки, чуки-чок,».( в парі)

            В) Розгадування загадки « Вузлата , листата…..».

            Г) Читання скоромовки  « Раз, два, три…..». (на швидкість)

5.2.   Гра «Відгадай твір та його жанр».

6. Підсумок уроку.

* Намистинка фіолетова( намисто)

6.1. Підсумкова бесіда та вербальне оцінювання.

6.2. Повідомлення домашнього завдання з коментуванням.

6.3. Прощання з учнями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        План-конспект уроку

1.Організація класу до уроку.

1.1. Створення  сприятливого психологічного комфорту і емоційного настрою.

- Доброго вам діти дня! Мене звати Марія Андріївна ,і урок з літературного читання проведу з вами я.

- Сьогодні у нас незвичайний урок.  Я прийшла до вас з гарним настроєм і з чарівною скринькою.

- Давайте заглянемо до скриньки. Що ви там бачите? (намисто)

- Намисто буде символізувати  -  цінність українського народу,  красу українців, адже це атрибут української культури. Ви погоджуєтеся зі мною? (так)

- А коли ми його зберемо , то ще більше зрозуміємо який скарб є у нашого народу. Але для цього ви повинні бути активними, енергійними кмітливими і уважними.

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.

- Тож подивіться чи немає нічого зайвого на партах?

Залишіть тільки підручник і ручку.

- Наше намисто розсипалося  на дошці. І щоб почати його збирати відгадайте загадку.

Розфарбоване коромисло

Через річку повисло. (Веселка)

- Наше намисто має також такі кольори що й у веселки. Перша намистинка символізує любов один до одного? (червона)

* Намистинка червона ( мова)

- Що для вас означає «мова»? (так,  це головна ознака народу)

 Тож для українців українська мова – безцінний скарб народу

- Як ви гадаєте що нам підказує ця намистинка? ( ми будемо робити мовну розминку )

2. Мовна розминка.

2.1. Робота над диханням.

А) «Погаси свічку.» Спочатку 1, потім 2, потім торт.

 

Б)  Продовж чистомовку.

Ра-ра –ра –надворі весела г…(ра).

Ро-ро –ро –в зайця тепленьке хут…( ро ).

Ру-ру-ру –зайчик цей живе в бо…(ру).

Рі-рі-рі –він сподобався дітво…(рі).

 

2.2. Вправи на розвиток артикуляції.

А). Емоційна  гра   «  Зроби  як …»

- А зараз ми пограємо в гру «Зроби як..». Всі готові?

- Плаче  дитина?

- Сміється  маля ?

- Мама заколисує дитину?

Б). Мовна вправа-гра « Склади та прочитай»

- складіть слова, букви яких порозбігалися.

 

 

 

 

2.2. Робота над диханням.

1. Вдихнути повітря й полічити до трьох, до п'яти, до десяти...

3. «Погаси свічку.» Спочатку 1, потім 10, потім 30.

 

4. Продовж чистомовку

Ра-ра –ра –надворі весела г…(ра).

Ро-ро –ро –в зайця тепленьке хут…( ро ).

Ру-ру-ру –зайчик цей живе в бо…(ру).

Рі-рі-рі –він сподобався дітво…(рі).

 

3. Перевірка домашнього завдання.

* Намистинка оранжева ( скринька)

- Ви , напевне, здогадалися, який наступний колір веселки? ( оранжевий)

- Ми бачимо скриньку,  !!!!!!!!!

3.1. Бесіда з учнями.

- Я знаю, що ви вже кілька уроків вивчаєте усну народну творчість, а хто може мені сказати , що ж таке усна народна творчість? ( Це твори які складав народ, і передавав з покоління  в покоління з уст в уста)

- Які жанри усної народної творчості ви вивчали? ( пісні - небилиці, пісні – забавлянки , пісні – заклики,  пісні – ігри, загадки, прислів’я і приказки, скоромовки)

3.2. Конкурс  « Найкраща скоромовка».

- А зараз проведемо конкурс «Найкраща лічилка»

- Хто бажає?

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Повідомлення теми та мети навчальної діяльності

4.1.1. Створення проблемної ситуації

* Намистинка жовта ( ігри)

- Тож, яка наступна намистинка? (жовта)

- Що вона відображає, що бачимо на ній? ( діти граються)

- Отже, це ще один цінний скарбом для  українців

- Чи любите ви гратися? ( так)

-  А в які ігри граєте?

- Що вкрай необхідно для гри? Що слід в першу чергу зробити на початку гри?

- Так, гра не проводиться, без самих учасників та розподілу.

- А як ми можемо вибрати ведучого під час гри? ( полічити, лічилкою)

4.1.2. Оголошення теми.

- Так, правильно!

- Сьогодні ми і будемо вивчати лічилки. Темою нашого уроку є – «Скринька лічилок. Опрацювання лічилок. Складання лічилок за поданим початком.»

- Ми  з вами позначимося з ще одним жанром усної народної творчості - лічилками,  з поняттям «ритм», ритмічно промовлятимемо їх, і звичайно вивчимо декілька лічилок , щоб ви могли їх використовувати в іграх, а ще будемо вчитися складати лічилки.

- Ви готові? (Так)

4.2. Ознайомлення з  жанровими особливостями лічилок.

4.2.1. Ознайомлення з жанром «лічилка».

- Поміркуйте, що означає це слово. Назвіть до нього споріднені слова. (лічити)

- Скажіть , навіщо народ (а пізніше — й поети) складав лічилки? ( для діток, щоб вони могли лічити один одного, обирати ведучого у грі)

- А зараз погляньте на дошку я вам зачитаю , що таке лічилка.( плакат)

-  А тепер, відкрийте підручник на ст. 19.

- В підручнику також представлене визначення, яке ми буде вивчати.

«Лічилка – це короткий віршик, який допомагає під час гри визначати чергу учасників.»

  • А тепер хором прочитаємо
  • Перечитайте мовчки кілька разів , що таке «лічилка»,  для кращого запамятовування.

- Запрошуємо бажаючих сказати самостійно, що таке «лічилка»

4.2.2. Ознайомлення з поняттям «ритм».

- Із цією метою лічилки промовляють в особливому ритмі, який допомагає рахувати.

Ритмом називається повторюваність однакових або подібних явищ через певні, сумірні відрізки часу.

Явища ритму оточують нас всюди: ритмічно б’ється наше серце, ритмічно змінюються день і ніч, пори року …

А ми будемо ритмічно читати лічилки.

 

4.3. Опрацювання лічилок за підручником(ст.19)

   4.3.1. Опрацювання лічилки «Бігли коні….»

                   А)Зразкове читання лічилки Читання вчителем.

- Відкрийте ст..19. , я прочитаю першу лічилку «Бігли коні…..»

                  Б) Перевірка первинного сприймання твору.

-  Про що розповідається в лічилці?

- На скільки частин поділено кожний рядок?( на 4 частини)

-  Як це допомагає рахувати? (кожний рядок лічилки поділено на однакові 4 частини, які допомагають ритмічно рахувати).

                 В) Колективне читання лічилки учнями( хором).

                Г) Виразне читання учнями (2-3 учнів) .

* Намистинка зелена ( Танець)

- Погляньте , яку ж намистинку ми відкриємо наступною?( зелену)

- Так , що ж зображено на намистинці? (діти танцюють)

- А ви хотіли б потанцювати? ( так)

- Ми потанцювати не зможемо , але провести фізкультхвилинку це нам під силу.

- Отже, всі піднялися.

          Фізкультхвилинка

Учні імітують дії ,які згадуються у вірші.

      Раз! Два! Всі присіли.

Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири! Нахилились,

Із струмочка гарно вмились.

П'ять! Шість! Усі веселі.

Летимо на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли

Ніжками затупотіли.

Дев'ять! Десять! Відпочили

І за парти дружно сіли.

 

*Намистинка голуба ( торбинка)

- Наступний колір веселки? (голубий)

- Що зображено на намистинці? ( торбинка)

- А хто кмітливий і вже здогадався що ми будемо зараз робити? ( вивчати наступну лічилку, яка називається « Котилася торба….»

4.3.2. Опрацювання лічилки «Котилася торба…»

   А) Зразкове читання лічилки вчителем.

- Всі знайшли лічилку? Слідкуйте. я буду читати « Котилася торба….»

    Б) Самостійне перечитування лічилки учнями.

- А зараз , самостійно перечитайте 1 раз. Але звертайте увагу на знаки наголосу й пауз у тексті. Вони визначають  ритм: ділять рядок на дві частини.

  В)  Читання лічилки хором.

   Г) Виразне читання учнями  (2-3 учнів).

- Розкажіть прочитану лічилку для двох півників. З якого півника треба починати рахунок, щоб зернятко дісталося білому?

- Хто бажає?

4.4. Закріплення вивченого матеріалу.

            4.1. Вивчення лічилок за  рядами.

- Погляньте на екран.  У нас є три лічилки.  Перша лічилка - перший ряд , друга - другий,  і третя - третій.  Ваше завдання найкраще прочитати лічилку цілим рядом, враховуючи ритм. Перший раз ми зробимо репетицію по 1 разу.

Покололо, покотило,

По дорозі волочило

Сонце, місяць і зірки,

На кілочку вийдеш ти.

***

Йшла Маринка по стежинці,

Загубила там корзинку.

А в корзинці паляниця,

Хто з’їв – тому жмуриться!

***

Сидить жабка під корчем,

Починає рити.

Хто до неї доторкнеться,

Той буде жмурити.

  4.2. Творчий конкурс «Складання лічилок».

- Ваше завдання скласти лічилку за поданим початком на 4 рядочки.

1.Діти читають,                

пишуть…. ( рахують , а ще вони гарно  і добре малюють.)

2. Раз, два,

три….. ( танцювати( малювати, читати, співати) будеш ти.)

  • Будь ласка хто може зачитати свою лічилку?

5. Узагальнення та закріплення знань, умінь і навичок учнями за розділом «Усна народна творчість» .

5.1.  Робата за підручником (ст.20) .

5.1.2. Виразне читання з розпізнаванням жанру.

*Намистинка синя ( писанка)

- Який наступний колір ? ( синій)

- В нас зображена писанка. Подивіться скільки українська писанка має візерунків, яка писанка багата на кольори.  Так само усна народна творчість , різноманітна і цікава.

- Зараз ми повторимо і пригадаємо що ми вивчали на попередніх уроках.

- Ви повинні визначити жанр усної народної творчості.

            А) Читання заклички « Дощику, дощику!». («дощиком») 

Читання дощиком  закличку «Дощику, дощику!».

  • А зараз, хоч за віконечком сонечко, уявімо, що падає дощ? ( ні або так)
  • Коли я буду казати дощик накрапає - ви легенько не підвищуючи голос починаєте  читати.
  • Коли я кажу - сильнішає, ви підвищуєте голос.
  •  Коли  злива, то ви голосно читаєте.
  • Коли  стихає -  ви тихіше читаєте.
  • І коли я кажу припиняється, ви припиняєте читати.
  • Всі зрозуміли? Починаємо читати колективно.
  • Який різновид усної народної творчості  ви прочитали? ( закличку)

- А як ви визначили, що це закличка? ( є слова Дощику, дощику, ми кличемо його).

            Б)  Читання забавлянки «Ой чук-чуки, чуки-чок,».( в парі)

Наступний віршик  ми будемо читати по парах, один одному.

- Що ми тільки що прочитали? (забавлянка)

- Чому ви назвали забавлянку? (там розповідається про  діточок, що їх забавляють квіточками)

            В) Розгадування загадки « Вузлата , листата…..».

Наступний твір прочитає             

   - Це була? ( загадака)

           Г) Читання скоромовки  « Раз, два, три…..». (на швидкість)

 - Прочитайте самостійно і визначте жанр усної народної творчості.

 - А зараз будемо читати лічилку на швидкість. Хто бажає?

Молодці!

5.2.   Гра «Відгадай твір та його жанр»

— Відгадайте твір та його жанр.

1.  Танцюй, танцюй, козуненько,

Ніженьками туп-туп! («Два півники». Народна дитяча пісенька)

2.  Ніс Гриць пиріг через поріг.

Став на горіх, упав на поріг. (Скоромовка)

3.  3 добрим дружись,

А лихих стережись. (Прислів'я)

4.   Сидить Марушка в семи кожушках.

Хто її роздягає, той сльози проливає. (Загадка)

5.  Десь тут була подоляночка.

Десь тут була молодесенька... («Подоляночка». Пісенька-гра)

6.  Іди, іди, дощику,

Зварю тобі борщику! (Пісня-закличка)

6. Підсумок уроку.

6.1. Підсумкова бесіда та вербальне оцінювання.

* Намистинка фіолетова( Намисто)

- Залишилася в нас одна намистинка. Давайте поглянемо, що там?

- Це наше зібране намисто

- Ми сьогодні плідно попрацювали,  повторили усну народну творчість.

- Ви зрозуміли, який скарб ми маємо? ( усну народну творчість)

- Це дійсно так, адже це великий скарб, який нам передали наші бабусі і дідусі, це усна народна творчість, яку ми маємо знати, адже це наша гордість, яка супроводжує нас все життя, і веселить нас в різних ситуаціях.

Це пісня( забавлянка, колискова, потішка) , це також прислів’я, приказки і загадки, це чистомовки і скоромовки, які збагачують нашу мову, це і лічилки, які допомагають нам гратися.

- Ви погоджуєтеся зі мною? (так)

- А чи є у когось 3 намистинки? Ви  молодці!

- А у кого 2 намистинки, підніміться, ви  дуже гарно попрацювали.

- А хто отримав тільки 1 намистинку, ви теж добре працювали, але тільки менше.

- Ви сьогодні були всі  активними і дуже гарно працювали.

6.2. Повідомлення домашнього завдання з коментуванням.

- І на домашнє завдання вам потрібно знайти і вивчити цікаву лічилку.

6.3. Прощання з класом.

- Дякую вам за урок і за співпрацю.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Glyan Katya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Яремин Марія
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
5827
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку