Урок створено на основі використання розроблених мною завдань на розвиток критичного мислення, які стимулюють пізнавальну діяльність, активізують спілкування в процесі взаємодії, позбавляють напруження, сприяють читати вдумливо, розвивають вміння вибирати головне, виділяти головну думку, висловлювати власну думку, поважати думку інших, розмірковувати над інформацією, сприяють готовності учнів до пошуку інформації самостійно.
Тема: Л.Компанієць «Зимовий вечір».
«Канікули! Канікули! Весела пора» . За Аллою Коваль.
Мета: Викликати в учнів прагнення до нових знань, до пошуку відповідей в довідковій літературі, вчити правильно і свідомо читати тексти;
розвивати мовну спостережливість;
виховувати поетичні почуття.
Обладнання: Запис уривка балету П. Чайковського «Танець маленьких лебедів»; картки для контролю техніки читання, етимологічні словники, картки зі словами.
Технології: «Чарівна скринька», «Різнокольорові капелюшки», «Прес-конференція», «Есе».
Зміст уроку
Розминка
|
Привітання. Вчитель. Дорогі діти, вітаю вас на нашому уроці читання. Т: «Сюрприз» для вас є сюрприз - ось така чарівна скринька. По черзі візьміть, те, що там лежить. Об’єднайтесь у групи і прочитайте девіз групи (ялинка, сніжинка, санки). 1.Хто сказав, що читання – це нудна наука? Читання – це весела і цікава штука! 2.Твій успіх іде на користь мені, а мій на користь тобі, бо він у нас - спільний. 3.Один – за всіх, усі – за одного, бо ми – одна команда! Повторіть правила роботи в групі, розподіліть ролі. Ролі в групі: спікер ( той, хто читає) референт (той, хто веде записи) прес-секретар (той, хто презентує роботу) генератор ідей (той, хто вибирає правильну відповідь). За кожну правильну відповідь команда отримує фішку.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обґрунтування навчання Актуалізація
|
Вибрати зайве слово і скласти з ним речення. Метелиця, хуртовина, вітрисько, завірюха. Слухач, музика, слухавка, заслухався. Відпочинок, відпочивати, канікули, відпочиваючі. Т: «Мікрофон» Що означає слово канікули? Чим любите займатися на канікулах? Як плануєте провести свої канікули?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Усвідомлення змісту
|
І.Опрацювання вірша Т.Коломієць «Зимовий вечір». 1.Читання вірша вчителем. Чим заслухався хлопчик у вечірній час? 2. Напівголосне читання вірша учнями. 3. Т: «Акваріум»? Завдання:
4. Послухайте і ви уривок із балету Петра Чайковського, а один з учнів спробує в цей час передати настрій вірша під час читання вголос. ІІ. Опрацювання твору «Канікули! Канікули! Веселая пора» за Аллою Коваль.
До вашої уваги текст «Канікули! Канікули! Веселая пора». Т: «Читання з маркуванням тексту». Ви будете читати його з одночасним маркуванням окремих його частин спеціальними позначками на полях («V» – знайома інформація, «+» - нова інформація, «-» - раніше думали інакше, «?» - інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися про це більше. Зробимо аналіз маркування. І – зачитати знайому інформацію ІІ – нову інформацію ІІІ – раніше думали інакше. ІV – інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися більше. Уявіть, що вам треба підготувати матеріал до передачі «Пригоди слова». Що із сьогоднішнього уроку ви взяли б? Напишіть протягом 5 хвилин. Презентація «Есе». «Крісло автора» |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Рефлексія |
1.Підведемо підсумки, яка команда набрала більше балів. Для визначення остаточного переможця проведемо прес-конференцію, команда надає свого представника.
Викликається один учень. Він займає місце вчителя за столом. Учні задають йому запитання. Я фіксую кількість відповідей на дошці у таблиці з іменами учнів, коригую питання, відповіді.
2.Т: «Різнокольорові капелюшки» Домашнє завдання.
Мовчун А., Соловець Л. «У світі етимології». Коваль А. «Життя і пригоди знайомих і незнайомців» Тучапська Г. «Зазирни у слово». 3. Вправа - енергізатор «Аплодисменти».
|
Додаток
Індивідуальна картка учня №1
Звідки взялися канікули?
Лідія Коломієць «Зимовий вечір»
«Канікули! Канікули! Веселая пора». За Аллою Коваль.
Девіз:
Наш успіх – у наших руках.
Ролі в групі:
спікер ( той, хто читає)
референт (той, хто веде записи)
прес-секретар (той, хто презентує роботу)
генератор ідей (той, хто вибирає правильну відповідь).
Вибрати зайве слово і скласти з ним речення.
Метелиця, хуртовина, вітрисько, завірюха.
Слухач, музика, слухавка, заслухався.
Відпочинок, відпочивати, канікули, відпочиваючі.
Завдання:
Читання тексту з маркуванням
V |
знайома інформація |
+ |
нова інформація |
- |
раніше думали інакше |
? |
інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися про це більше |
Аналіз маркування
ІV – відмітити і зачитати інформацію, яка здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися більше
Інформація |
V |
+ |
- |
? |
Зимові канікули – пора весела. |
|
|
|
|
Слово канікули зоряного походження. |
|
|
|
|
Канікули це запах хвої, бенгальських вогнів, апельсинів, мандаринів. |
|
|
|
|
Першу ялинку прикрасили у Франції. |
|
|
|
|
У нашого народу був звичай посипати один одного зерном, бажаючи цим щедрого врожаю і здоров’я. |
|
|
|
|
На Новий рік наші предки готували пироги, вареники, кашу з пшеничного борошна, гриби, рибу. |
|
|
|
|
У Чехів на столі обов’язково мав бути короп. |
|
|
|
|
Окрасою новорічного столу в американців вважається індик. |
|
|
|
|
У наш час бажані гості на новорічному столі – апельсини і мандарини. |
|
|
|
|
Батьківщина апельсинів – Китай. Апельсин (апель – «яблуко» , Сіна – Китай.
|
|
|
|
|
В українській мові апельсин ще називають помаранча (назва італійського походження помо – «яблуко», оранж – «оранжевий колір») |
|
|
|
|
Мандарини з’явилися пізніше, ніж апельсини. |
|
|
|
|
Мандар – «наказувати», «розпоряджатися». |
|
|
|
|
Місцевих китайських чиновників називали «мандаринами» - «той, хто розпоряджається». |
|
|
|
|
На базарах європейських міст з’явилися плоди, якими ласували китайські управителі-мандарини. Ці плоди почали називати в Європі мандаринами. |
|
|
|
|
Прес-конференція
1 |
Що таке Сіріус? |
2 |
Яка латинська назва зірки Сіріус? |
3 |
Що означало у нашого народу на Новий рік посипати один одного зерном? |
4 |
Що наші предки колись готували на Новий рік? |
5 |
Що обов’язковим було на новорічному столі у чехів? |
6 |
Що в американців вважається окрасою новорічного столу? |
7 |
Яка Країна є батьківщиною апельсинів? |
8 |
Хто привіз апельсини в Росію? |
9 |
Що означає слово апельсин? |
10 |
Яку ще назву в українській мові має апельсин |
11 |
Що з’явилось раніше, апельсини чи мандарини? |
12 |
Кого португальці називали в Китаї мандаринами? |
Есе «Пригоди слова»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Різнокольорові капелюшки»
Найкраще на уроці ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мій успіх у тому, що ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
Мовчун А., Соловець Л. «У світі етимології».
Коваль А. «Життя і пригоди знайомих і незнайомців»
Тучапська Г. «Зазирни у слово».
Індивідуальна картка учня №2
Звідки взялися канікули?
Лідія Коломієць «Зимовий вечір»
«Канікули! Канікули! Веселая пора». За Аллою Коваль.
Девіз:
Тільки разом ми сильні, тільки дружба нам успіх дає.
Ролі в групі:
спікер ( той, хто читає)
референт (той, хто веде записи)
прес-секретар (той, хто презентує роботу)
генератор ідей (той, хто вибирає правильну відповідь).
Вибрати зайве слово і скласти з ним речення.
Слухач, музика, слухавка, заслухався.
Завдання:
Чому у зимовий холодний вечір так затишно було сім’ї?
Читання тексту з маркуванням
V |
знайома інформація |
+ |
нова інформація |
- |
раніше думали інакше |
? |
інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися про це більше |
Аналіз маркування
V – відмітити і зачитати інформацію, яка була для тебе новою.
Інформація |
V |
+ |
- |
? |
Зимові канікули – пора весела. |
|
|
|
|
Слово канікули зоряного походження. |
|
|
|
|
Канікули це запах хвої, бенгальських вогнів, апельсинів, мандаринів. |
|
|
|
|
Першу ялинку прикрасили у Франції. |
|
|
|
|
У нашого народу був звичай посипати один одного зерном, бажаючи цим щедрого врожаю і здоров’я. |
|
|
|
|
На Новий рік наші предки готували пироги, вареники, кашу з пшеничного борошна, гриби, рибу. |
|
|
|
|
У Чехів на столі обов’язково мав бути короп. |
|
|
|
|
Окрасою новорічного столу в американців вважається індик. |
|
|
|
|
У наш час бажані гості на новорічному столі – апельсини і мандарини. |
|
|
|
|
Батьківщина апельсинів – Китай. Апельсин (апель – «яблуко» , Сіна – Китай.
|
|
|
|
|
В українській мові апельсин ще називають помаранча (назва італійського походження помо – «яблуко», оранж – «оранжевий колір») |
|
|
|
|
Мандарини з’явилися пізніше, ніж апельсини. |
|
|
|
|
Мандар – «наказувати», «розпоряджатися». |
|
|
|
|
Місцевих китайських чиновників називали «мандаринами» - «той, хто розпоряджається». |
|
|
|
|
На базарах європейських міст з’явилися плоди, якими ласували китайські управителі-мандарини. Ці плоди почали називати в Європі мандаринами. |
|
|
|
|
Прес-конференція
1 |
Що таке Сіріус? |
2 |
Яка латинська назва зірки Сіріус? |
3 |
Що означало у нашого народу на Новий рік посипати один одного зерном? |
4 |
Що наші предки колись готували на Новий рік? |
5 |
Що обов’язковим було на новорічному столі у чехів? |
6 |
Що в американців вважається окрасою новорічного столу? |
7 |
Яка Країна є батьківщиною апельсинів? |
8 |
Хто привіз апельсини в Росію? |
9 |
Що означає слово апельсин? |
10 |
Яку ще назву в українській мові має апельсин |
11 |
Що з’явилось раніше, апельсини чи мандарини? |
12 |
Кого португальці називали в Китаї мандаринами? |
Есе «Пригоди слова»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Різнокольорові капелюшки»
Моя творчість проявилась у тому______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На уроці творчо працювали ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Мій успіх у тому, що__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
Мовчун А., Соловець Л. «У світі етимології».
Коваль А. «Життя і пригоди знайомих і незнайомців»
Тучапська Г. «Зазирни у слово».
Індивідуальна картка №3
Звідки взялися канікули?
Лідія Коломієць «Зимовий вечір»
«Канікули! Канікули! Веселая пора». За Аллою Коваль.
Девіз:
3.Один – за всіх, усі – за одного, бо ми – одна команда!
Ролі в групі:
спікер ( той, хто читає)
референт (той, хто веде записи)
прес-секретар (той, хто презентує роботу)
генератор ідей (той, хто вибирає правильну відповідь).
Вибрати зайве слово і скласти з ним речення.
Відпочинок, відпочивати, канікули, відпочиваючі.
Завдання:
Читання тексту з маркуванням
V |
знайома інформація |
+ |
нова інформація |
- |
раніше думали інакше |
? |
інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися про це більше |
Аналіз маркування
ІІІ – виділити і зачитати «раніше думали інакше».
Інформація |
V |
+ |
- |
? |
Зимові канікули – пора весела. |
|
|
|
|
Слово канікули зоряного походження. |
|
|
- |
|
Канікули це запах хвої, бенгальських вогнів, апельсинів, мандаринів. |
|
|
|
|
Першу ялинку прикрасили у Франції. |
|
|
|
|
У нашого народу був звичай посипати один одного зерном, бажаючи цим щедрого врожаю і здоров’я. |
|
|
|
|
На Новий рік наші предки готували пироги, вареники, кашу з пшеничного борошна, гриби, рибу. |
|
|
|
|
У Чехів на столі обов’язково мав бути короп. |
|
|
|
|
Окрасою новорічного столу в американців вважається індик. |
|
|
|
|
У наш час бажані гості на новорічному столі – апельсини і мандарини. |
|
|
|
|
Батьківщина апельсинів – Китай. Апельсин (апель – «яблуко» , Сіна – Китай.
|
|
|
|
|
В українській мові апельсин ще називають помаранча (назва італійського походження помо – «яблуко», оранж – «оранжевий колір») |
|
|
|
|
Мандарини з’явилися пізніше, ніж апельсини. |
|
|
|
|
Мандар – «наказувати», «розпоряджатися». |
|
|
|
|
Місцевих китайських чиновників називали «мандаринами» - «той, хто розпоряджається». |
|
|
|
|
На базарах європейських міст з’явилися плоди, якими ласували китайські управителі-мандарини. Ці плоди почали називати в Європі мандаринами. |
|
|
|
|
Прес-конференція
1 |
Що таке Сіріус? |
2 |
Яка латинська назва зірки Сіріус? |
3 |
Що означало у нашого народу на Новий рік посипати один одного зерном? |
4 |
Що наші предки колись готували на Новий рік? |
5 |
Що обов’язковим було на новорічному столі у чехів? |
6 |
Що в американців вважається окрасою новорічного столу? |
7 |
Яка Країна є батьківщиною апельсинів? |
8 |
Хто привіз апельсини в Росію? |
9 |
Що означає слово апельсин? |
10 |
Яку ще назву в українській мові має апельсин |
11 |
Що з’явилось раніше, апельсини чи мандарини? |
12 |
Кого португальці називали в Китаї мандаринами? |
Есе «Пригоди слова»
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Різнокольорові капелюшки»
На уроці я дізнався (дізналась) про _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Найактивнішими на уроці був
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
я досяг__ успіху, тому що_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
Мовчун А., Соловець Л. «У світі етимології».
Коваль А. «Життя і пригоди знайомих і незнайомців»
Тучапська Г. «Зазирни у слово».
Індивідуальна картка учня №4
Звідки взялися канікули?
Лідія Коломієць «Зимовий вечір»
«Канікули! Канікули! Веселая пора». За Аллою Коваль.
Девіз:
1.Хто сказав, що читання – це нудна наука?
Читання – це весела і цікава штука!
Ролі в групі:
спікер ( той, хто читає)
референт (той, хто веде записи)
прес-секретар (той, хто презентує роботу)
генератор ідей (той, хто вибирає правильну відповідь).
Вибрати зайве слово і скласти з ним речення.
Метелиця, хуртовина, вітрисько, завірюха.
Завдання:
Під завірюхи |
зачарований |
сестра |
заслухавсь |
нескінченний |
лебедята |
не бачить |
маленька |
спів |
танцюють |
молоденькі |
татусь |
Читання тексту з маркуванням
V |
знайома інформація |
+ |
нова інформація |
- |
раніше думали інакше |
? |
інформація здивувала, викликала інтерес, виникло бажання дізнатися про це більше |
Аналіз маркування
І – відмітити і зачитати знайому інформацію
Інформація |
V |
+ |
- |
? |
Зимові канікули – пора весела. |
|
+ |
|
|
Слово канікули зоряного походження. |
|
|
- |
|
Канікули це запах хвої, бенгальських вогнів, апельсинів, мандаринів. |
|
|
|
|
Першу ялинку прикрасили у Франції. |
|
|
|
|
У нашого народу був звичай посипати один одного зерном, бажаючи цим щедрого врожаю і здоров’я. |
|
|
|
|
На Новий рік наші предки готували пироги, вареники, кашу з пшеничного борошна, гриби, рибу. |
|
|
|
|
У Чехів на столі обов’язково мав бути короп. |
|
|
|
|
Окрасою новорічного столу в американців вважається індик. |
|
|
|
|
У наш час бажані гості на новорічному столі – апельсини і мандарини. |
|
|
|
|
Батьківщина апельсинів – Китай. Апельсин (апель – «яблуко» , Сіна – Китай.
|
|
|
|
|
В українській мові апельсин ще називають помаранча (назва італійського походження помо – «яблуко», оранж – «оранжевий колір») |
|
|
|
|
Мандарини з’явилися пізніше, ніж апельсини. |
|
|
|
|
Мандар – «наказувати», «розпоряджатися». |
|
|
|
|
Місцевих китайських чиновників називали «мандаринами» - «той, хто розпоряджається». |
|
|
|
|
На базарах європейських міст з’явилися плоди, якими ласували китайські управителі-мандарини. Ці плоди почали називати в Європі мандаринами. |
|
|
|
|
Прес-конференція
1 |
Що таке Сіріус? |
2 |
Яка латинська назва зірки Сіріус? |
3 |
Що означало у нашого народу на Новий рік посипати один одного зерном? |
4 |
Що наші предки колись готували на Новий рік? |
5 |
Що обов’язковим було на новорічному столі у чехів? |
6 |
Що в американців вважається окрасою новорічного столу? |
7 |
Яка Країна є батьківщиною апельсинів? |
8 |
Хто привіз апельсини в Росію? |
9 |
Що означає слово апельсин? |
10 |
Яку ще назву в українській мові має апельсин |
11 |
Що з’явилось раніше, апельсини чи мандарини? |
12 |
Кого португальці називали в Китаї мандаринами? |
Есе «Пригоди слова»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Різнокольорові капелюшки»
Мені сподобалось______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мій настрій дуже гарний, тому що ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Я досягнув (досягнула) успіху, тому що ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання:
Мовчун А., Соловець Л. «У світі етимології».
Коваль А. «Життя і пригоди знайомих і незнайомців»
Тучапська Г. «Зазирни у слово».