У розробці уроку використовуються інтерактивні вправи: "Дерево рішень", "Мішечки", а також метод "Прес". Робота в групах та парах сприяє розвитку комунікативних вмінь учнів. На уроці жоден школяр не залишається поза увагою, оскільки вислуховується думка кожного.
Іменник. Слова - назви істот та неістот. Читання в особах.
Мета. Ознайомити учнів з термінами "іменник", "назви істот", "назви неістот". Вчити розпізнавати іменники — назви істот та іменники — назви неістот, групувати слова за питаннями. Розвивати увагу, зв'язне мовлення, логічне мислення, пам'ять. Виховувати читацький інтерес.
Обладнання: предметні малюнки, запис на дошці, картки, вироби, тлумачні словники
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
3.Каліграфічна хвилинка.
--- Каліграфічно запишемо букви і буквосполучення:
Кк Вв Гг ки ил лим ве ед мі дь гле еч ик
--- Які слова можна утворити? (Килим, ведмідь, глечик).
--- Що ж означають слова килим, ведмідь, глечик? (тлумачний словник)
--- Яке тлумачення слова килим?Це словникове слово.
---На яке питання відповідає слово килим? (Щ о?)
(Килим — тканий виріб із візерунками для оздоблення стін, покривання підлоги).
--- Складімо словосполучення з цим словом (килим тканий, ворсистий, оксамитовий, дорогий, квітчастий).
--- Введімо це слово в речення. (Усе в дворі вкрив білий сніжний килим. У кімнаті над ліжком висить дорогий килим) - коментоване письмо.
--- Запишімо одне речення на дошці та в зошитах (на вибір). Підкреслимо орфограму у словниковому слові.
--- Яке тлумачення слова ведмідь?
--- На яке питання відповідає слово ведмідь? (X т о?)
(Ведмідь — великий хижий звір із густою буро- білою чи чорною шерстю, що живе у дрімучих лісах, високих горах та на Півночі).
--- Побудуймо словосполучення (побачити ведмедя, зустрітися з ведмедем, ведмідь ричить).
--- Складімо речення з цим словом. (Бурий ведмідь водиться в Карпатах. Білого ведмедя ми бачили в зоопарку).
--- Яке тлумачення слова глечик?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
--- Сьогодні ми продовжимо вивчати слова, які відповідають на питання
X т о? Що? Дізнаємось, як правильно називаються такі слова, і зустрінемось із зовсім новим для вас словом, яке подорожуватиме з нами країною знань. Мотивація навчальної діяльності.
На ярмарок прошу гуртом чи поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, |городу,
Тут пісні і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний' посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'ятам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
--- Що таке ярмарок?
Ярмарок (нім. слово — річний ринок) — періодичні торги та місце, де відбувалася гуртова і роздрібна торгівля різними товарами; продавці й покупці з'їжджалися на ярмарок з різних місць, зокрема й із-за кордону.
IV.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
1.Робота з підручником. (Авт. М.Захарійчук). Впр. 1 с. 65.
--- На ярмарку багато людей, одні з них щось продають, інші — купують. Уявіть, що ми з вами на ярмарку, де звідусіль чути голоси продавців.
Полив'яна — покрита поливою.
Глечик — висока, кругла, переважно глиняна посудина.
--- Що продають на ярмарку?
--- Продовжіть речення.
На ярмарку продавали: писанки, килими, ковдри, хустки, намисто, віночки, тарелі, глечики.
--- Яке питання можна поставити до виписаних слів?
--- Це слова, що означають неживі предмети, або неістоти.
Отже, слова-неістоти відповідають на питання щ о?
Заучування правила на с. 66.
--- Прочитайте текст.
--- Хто повертався з ярмарку? (Ведмідь, лисиця, їжак).
--- Які з цих слів словникові?
--- Продовжіть речення.
З ярмарку поверталися: ведмідь,..., ... .
--- Яке питання можна поставити до цих слів? (Хто?)
--- Що означають ці слова? (Живі предмети).
--- Тобто істоти. Отже, слова-істоти відповідають на питання хто?
Заучування правила.
Фізхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз – присіли, другий – встали.
Всі за парти посідали.
Вправа «Мішечки»
Під кришкою стола у вас прикріплені слова. Зберемо їх у мішечки. Поставте запитання до слова, визначте – це назва істот чи неістот і покладіть у відповідний мішечок.
--- Дайте відповіді на питання впр. 3.
--- Що купив ведмідь? (Ведмідь купив діжку меду).
--- Що несе лисиця? (Лисиця несе солодкого півника на паличці).
--- Хто купив нитки? (Нитки купив їжак).
(Речення учні записують у зошитах і на дошці).
V. Осмислення нових знань.
--- Настав час дати ім'я словам — назвам істот та словам — назвам неістот. Яке саме? Дізнаємось з вірша.
Який співець, поет, письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник. Він узяв собі на плечі
Велике діло – називати речі,
Ім`я, найменування, і наймення:
Робота, біль і радість, і натхнення.
--- Яку ж роботу виконує іменник? (Він називає речі).
Заучування правила за підручником.
Робота з правилом (прочитати, в парах поставити запитання) VI. Закріплення.
Трактор – назва неістот. Білка – назва істот. Гриб – іменник.
1-ша пара — «Я вважаю, що...»
2-га пара — «...тому, що...»
3-ти пара — «...наприклад...»
4-та пара — «Таким чином...»
VII. Підсумок уроку.
--- Продавці збираються додому, а нам час до класу.
--- На які питання відповідають слова - назви неістот та істот?
Гра «Перетворімо істоту на неістоту».
VIII. Домашнє завдання.