Урок "Слова, протилежні за значенням (антоніми). Спостереження за роллю антонімів у тексті. "

Про матеріал

Використання лінгвістичних казок допоможе вчителю розв'язати багато педагогічних проблем, а систематичне використання комп'ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, на мою думку, сприяє:

• концентрації уваги;

• включення всіх видів пам'яті: зорової, слуховий, моторної, асоціативної;

• більш швидкому і глибокому сприйняттю викладеного матеріалу

Щоб детальніше ознайомитися із використанням казок та мультимедійних презентацій, пропоную цикл уроків з української мови "Слово . Значення слова" (на сайті 6 уроків та презентації до них)

Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку:

        Слова, протилежні за значенням (антоніми). Спостереження за                   роллю антонімів у тексті. (Слайд №1)

Мета уроку:

  Розширити уявлення учнів про антоніми, ознайомити з терміном;

формувати вміння добирати антонімічні пари, користуватися ними для образного зіставлення конкретних явищ навколишньої дійсності;

розвивати мовлення;

 виховувати пізнавальний інтерес. (Слайд №2)

 

Обладнання: демонстраційна картка букви „ве“, мікрофон, чарівне перо, ширма, за якою заховані завдання, презентація.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

 

  1. Організація класу

 

Ось дзвінок нам дав сигнал -

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

                               Л.Вартабедян    (Слайд №3)

- Я вам бажаю  показати свою кмітливість, розум, проявити активність, не втратити гарний настрій.

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. Перевірка раніше засвоєних знань

                  Тест

  1. Зараз ми працюємо над темою:

а) текст;

б) слова, значення слова;

в) речення.

  1. У словосполученні срібний голос слово срібний вжите в

а) переносному значенні;

б) прямому значенні.

3. Багатозначними є слова:

а) сміливий, золотий;

б) гребінець, лінійка;

в) шию, злий.

4. Синонімами до слова рухливий є слова:

а) швидкий, жвавий, моторний;

б) повільний, в’ялий.

в) мужній, хоробрий.

5. У словосполученні гостра коса слово гостра вжито в

а) переносному значенні;

б) прямому значенні.

6. Прикладом слів, які звучать і пишуться однаково, але мають різні значення, є слова:

а) ніс, приклад, поле;

б) земля, лінійка.

7. Синоніми – це слова,

а) що мають кілька значень;

б) які звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;

в) які близькі за значенням.

Взаємоперевірка. (Слайд №4)

Виставлення оцінок дітьми  за таблицею  (Додаток №1)

 

 

 

 

 

- Підніміть руки всі, хто одержав 12 балів.

- Чудово!

  • У кого 11 балів? (І так далі).

2.Перевірка домашнього завдання (Слайд №5)

3.Синонімічний диктант. (Слайд №5) ( Вчитель читає речення, а учні під час запису змінюють ключове слово на синонім.)

Іде по воду молодиця, за нею тюпає хлоп’я. Так провештались у місті до вечора. Назустріч нам по дорозі неквапливо бреде пастух.

  1. Каліграфічна хвилинка (Слайд №6)

- Під час хвилини каліграфії ми повторимо написання букви «ве» із верхнім з’єднанням. 
- Запишіть три букви «ве». Порівняйте зі зразком на дошці. Напишіть ще дві букви. 
-З якими буквами поєднується буква «ве» верхнім з’єднанням? 
-Записати буквосполучення: вв, вч, ви, ві, ву, ве, вигадка (дібрати синонім).
-Запишіть речення. 
Ученому – світло, а невченому – тьма. (Діти пояснюють значення )

- Перед тим, як перейти до нової теми, я вам пропоную прочитати віршик. (Слайд №7)

 

 

 

 

 

В. Бичко

 

- Підберіть до підкреслених слів синоніми. (Вигадка, смачне, сміло, думать)

- Чи сподобався вам цей віршик?

- Чому він вас навчає? 

- Чи хотіли б ви сьогодні почути казочку від Української мови, яка вас познайомить ще з одним секретом слова.

Тоді вмощуйтесь зручненько

І слухайте уважненько.

ІІІ. Повідомлення  теми і мети (Слайд №8)

  Не за синіми морями, не за темними лісами, а на Словниковій галявині стояла незвичайна хатинка. Господарювала в ній одна із доньок Королеви Мови – Лексика. Ця хатинка дуже зацікавила учнів Лісової школи, і вони вирішили подивитися, що ж там відбувається. Підкрались звірята тихенько та й почали спостерігати. А в цей час із хатинки вийшла господарка, посміхнулась до сонечка та й  лагідно промовила: « Любе сонечко, виглянь із-за хмаринки та зайди в мою хатинку». Погодилось сонечко, та тільки простягло промінчика до хатинки, а хмаринка, не гаячи часу, пустила свої холодні слізки – дощик. У Доньки-Лексики аж серце замліло від несподіванки. Та не образилась вона на хмаринку за такий подарунок, швидко вдягла свою тепленьку шубку, щоб відігрітись, а дощик  запросила  до своєї господи. Час спливав, господині так було добре у своїй шубці, що вже не хотілось знімати її, тому вийшла вона зі свого будинку вдруге. Цього  разу покликала  зиму. Уявила донька Королеви, як на білогривому сріблястому конику приїде зараз бабуся зима, та її мрії не здійснились, тому що несподівано на поріг зявилось веселе зеленооке літечко. Зняла свою шубку, а літечко запросила також до оселі. Звірята не могли нічого збагнути. Та Білочка спробувала зрозуміти, що ж відбувається в чудо-хатинці.(Можна запропонувати учням, щоб вони спробували пояснити від імені Білочки, а потім перевірити свої припущення із змістом казки). «Ця хатинка дійсно незвичайна. Погляньте, друзі, господарка покликала сонечко, а прийшов дощик, звала зиму, а прилетіло літо. Мені  здається, що в цю хатинку заходять слова «навпаки». Це наша люба Королева Мова вирішила нам відкрити ще один секрет». Так звірята знали, що на Словниковій галявині живуть слова «навпаки», а для чого вони потрібні - залишалось для них таємницею. Та незабаром  відгадали і  її, а  допоміг це зробити зайчик.  Було це так.

 Неподалік від хатинки «навпаки» звірята та Донька-Лексика почули, як хтось плакав. То був зайчик. Виявляється, він чув, як володарка будинку звала зиму і швидко поміняв свій сіренький кожушок на біленький і тепер між кущиками його легко помітить злий мисливець або голодний звір. Ніхто не знав, як допомогти бідоласі. А Лексика не гаяла часу і  наказала: «Вийди з хатинки слово «плаче»». Всі помітили, як з хатинки щодуху примчало слово «сміється», підійшло до зайчика, подарувало йому свою посмішку і сіренький кожушок.

 З того часу всі учні Лісової школи знали про цю диво-хатинку, в якій мешкали слова «навпаки». А Лексика розказала, що з першою її  групкою, синонімами, ви вже знайомі, а про другу групку слів    антоніми, які живуть в хатинці «навпаки», .дізналися сьогодні. І тепер, коли Мудра Сова давала своїм учням такі завдання, вони швидко подумки поверталися на Словникову галявину, заглядали в хатинку «навпаки» , де жили антоніми і завжди правильно все виконували. А на згадку про це диво зайчик  навіть віршик склав.

                 Щоб мова милозвучною була,

                 В ній є синоніми слова,

                 А ще – хатинка непроста,

                 Куди заходять «навпаки-слова».

                 Ось пройде  літо – зиму вже чекай,

                 І теплу шубку швидше одягай.

                 Я довго плакав, а тепер -  сміюся.

                 Бо в цій хатинці я нікого не боюся.

 

 

- З яким секретом нас  познайомили учні лісової школи? (Що є слова- навпаки)

- Чому вони вирішили познайомити нас з такими словами  ( Щоб ми знали про те, що існують такі слова. І коли будемо виконувати завдання короля Слова, то нам було легше).

- Отже, я запрошую вас до острова, де живуть слова- навпаки.

- Хочете дізнатися, як називаються  такі слова  в українській мові?

Робота  з книгою. Діти читають правило і дізнаються як називаються слова- навпаки ( Антоніми)

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

- Ми сьогодні відправляємося в подорож на острів «Антоніми». Нас зустрічають жителі острова і король Слово (К.С.), на якому він зараз перебуває. Подивіться, як нам радий король Слово. (Слайд №9)

К. С. Діти, мені повідомили,  що ви вже  знаєте той секрет, з яким я вас хотів познайомити.

В. А звідки ви знаєте?

К.С.  У мене був гість з Лісової школи.

В.  Діти, а як ви думаєте, хто був у  короля і розказав цю новину? (Діти називають)

К. С. Ні . Прослухайте підказку і  дізнайтесь.

Біла латка, чорний хвіст. По деревах скаче.

К.С. Я радий, що ви змогли відгадати,  хто був у мене в гостях. Сорока на згадку про себе залишила своє чарівне перо. А для чого воно потрібне, ви дізнаєтеся трішки пізніше. Сьогодні вашим супутником на уроці є казка, тому і завдання вам підібрали учні Лісової школи.  Для того, щоб дізнатися, які завдання Вам приготували лісові мешканці,  потрібно вивчити магічні слова для пера. І лише після того, як ви їх вивчите. воно  допоможе  вам відкрити завдання.

Ти чаруй, перо,  чаруй,

Нам завдання подаруй .

Раз, два, три,

Завдання, відімри.

( На дошці, за ширмою,  заховане написане завдання.  Я відкриваю ширму і діти знайомляться із завданням. Попереджую, що ширма буде відкрита лише 3 (4, 5) хвилин , а потім закриється. За цей час діти повинні встигнути виконати завдання).

 

1 завдання  від Вінні Пуха. (Слайд №10)

- Переглянути прислів’я з каліграфічної  хвилинки і загадку та спробувати утворити антонімічні пари. (Ученому – невченому, світло – тьма, біла – чорний.)

- Перше завдання ми виконали. Сподобалося вам? То будемо виконувати ще завдання від лісових учнів?  Давайте звернемося знову до чарівного пера.

Ти чаруй, перо,  чаруй,

Нам завдання подаруй .

Раз, два, три,

Завдання, відімри.

2 завдання від Тигра (Слайд №11)

 Гра «Влучний стрілець» (робота в парах).

1 рівень

З’єднайте антоніми парами.

Голосний                      мовчати

Швидко                         літо

Високо                          відповідь

Бігати                            відпочинок

Кричати                        тихий

Зима                              повільно

Запитання                    низько

Праця                           стояти

2 рівень


Доберіть словосполучення з протилежним значенням. Зєднайте стрілками

 

Вчора приїхав                      дивиться сумно 
допоможу тепер                   відпочиває вночі 
летить високо                        сідає низько

розмовляє весело                 сьогодні від’їхав 
працює вдень                       відпочину потім   

 

    3 рівень      

 

Дібрати антоніми-фразеологізми. Зєднати стрілками.

 

Байдики бити                       Як кіт наплакав

Ні пари з уст                        Чорний, як сажа

Ляси точити                          В рот води набрати

Білий, як сніг                       Працювати в поті чола

Хоч греблю гати                 Розпустити язика

 

4 рівень     

Вправа 146 (1)

(роботу перевіряємо)

- А  зараз знову звернемося до чарівного пера і подивимося, яке завдання нас чекає далі.

Ти чаруй, перо,  чаруй,

Нам завдання подаруй .

Раз, два, три,

Завдання, відімри.

- Погляньте,  всі лісові звірята турбуються про ваше здоров’я і хочуть, щоб ви трішки відпочили. В подарунок прийміть фізкультхвилинку.

V. Фізкультхвилинка (Слайд №12 - 23)

- Відпочили, а тепер мерщій до роботи.  Давайте подивимось, які ще завдання вам підготували звірята.

Ти чаруй, перо,  чаруй

Нам завдання подаруй .

Раз, два, три,

Завдання, відімри.

3 завдання від Білочки (Слайд №  24)

- Білочка  у Лісовій школі - відмінниця. Вона завжди виконує найважчі завдання. Адже і ми з вами вже знаємо, що чим важче завдання, тим дорожча перемога.

Завдання на картках.

Картка №1

Списати, замінивши виділені слова так, щоб похмура картина природи змінилася на протилежну.

Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.

 

Картка №2

Списати. Замінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені. 

Легкі білі хмаринки пливли по небу. Лагідний вітерець злегка гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна. 

 

- Діти,  всі завдання ми з вами виконали. Давайте подякуємо мешканцям лісу за чудові завдання. Настав час повертатися додому.

(Слайд № 25 )Сорока (скрекоче) . Зачекайте, любі діти, зачекайте!  Для вас у мене є подарунок від мешканців цього острова та лісових звіряток. 

В. Діти , це лист, але цей лист незвичайний. Для того, щоб зрозуміти зміст цього листа, ми повинні показати, як вивчили нову тему. Читаючи лист, вам потрібно замінити виділені слова на антоніми.

                                              Дорогі друзі!

Нам сумно (радісно, весело), що ви подорожували по нашому острові. Діти, вам залишилося подолати перше (останнє) легке (важке) завдання, щоб дістатися до замку короля Слово. Мінус (плюс), що ви ворогуєте (дружите) із синонімами, антонімами, фразеологізмами, багатозначними та іншими словами. Дуже погано (добре), що ви пасивні (активні), не розумні (розумні), негативні (позитивні), ледачі (працьовиті), злі (добрі) діти. Невдач (успіхів) вам у навчанні. Прощавайте (до зустрічі)! (Додаток №2)

 

VІ. Підсумок уроку. (Слайд № 26 )

- От ми і повернулися назад до нашого порту. Давайте підведемо підсумки сьогоднішньої  подорожі.

Метод «Вільний мікрофон»

- Що нового дізналися на уроці?

- Які слова називають антонімами?

  • Наведіть приклади антонімів.
  • Чому ви навчилися на уроці?

-    Яке завдання  найбільше запам’яталося?

  • Яке завдання було найважчим?

 

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване) (Слайд № 27)

«Легко» -  Вправа 148;

«Важко» -Вправа 150;

« Ще важче» -  Спробувати написати казку про антоніми.

 

 

Література:

Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006

Вашуленко М. С., Мельничайко О.І., Рідна мова: підручник для 3 кл.-К.: Освіта, 2003.

Дидактичні ігри з української мови. К.: Початкова освіта, 2006.

Календарні плани для 3 класу.

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 2 клас, 3 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2007

Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 3 клас, 2 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2008

Ресурси інтернету

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 ДОДАТОК 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           ДОДАТОК 2

 

C:\Users\Люда\Desktop\Снимок.PNG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вікторова Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
5087
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку