Українська мова
3 клас
Тема. Слова протилежні за значенням. Спостереження за роллю антонімів у тексті.
Мета. Розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням; формувати вміння користуватися антонімами у мовленні для контрастного зіставлення явищ, ознак, дій; збагачувати словниковий запас; розвивати пам’ять і мовлення.
Зміст роботи
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Послухайте і скажіть, про яку пору року йде мова?
Як помандруєм по гаях
З чарівним пензлем у руках
Все розмалює по путі.
Берези стануть золоті!
І ми її уклінно просим!
Заходь у гості, щедра …! (Осінь)
2. Каліграфічна хвилинка.
а) Оо ос ол ов ок оо во бо
- Який останній звук у слові осінь?
- Яка буква вказує на м’якість попереднього приголосного?
б) Прочитайте слова, складіть речення.
Осінь, гаєм, ходить, тихо.
3. Повторення вивченого.
- Над якою темою працюємо?
- Що виражає речення?
- Які бувають члени речення?
- Що таке головні члени речення?
- Що таке синоніми?
- Для чого у мовленні вживаєм синоніми?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми познайомимося зі словами, протилежними за значенням. Такі слова називаються антонімами. Будемо вчитися добирати антоніми, вживати їх у своєму мовленні.
– Прочитайте прислів’я, поясніть їх зміст.
– Знайдіть у кожному з них антоніми.
Праця годує, а лінь марнує.
Від рідної землі віє теплом, а від чужої – холодом.
Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
Праця – лінь ( що?);
теплом – холодом (чим?);
гіркий – солодкий (який?);
рідної – чужої ( якої?).
Учні по черзі швидко називають відповідний антонім.
білий - чорний;
важкий - легкий;
великий - малий;
високий - низький;
верхній - нижній;
голосно - тихо;
весело - сумно;
цікаво - нудно;
сміятися - плакати;
наздоганяти - відставати;
мороз - спека;
вітатися - прощатися;
чисто - брудно;
радість - горе.
ІV Закріплення вивченого матеріалу.
Журавлі
Восени журавлі відлітають у вирій. Сумно звучать їхні голоси. Журавлі прощаються з рідною домівкою. Тому й називають цих птахів журавлями.
Слова для довідок: весело, навесні, веселики, повертаються, вітаються.
Іти -
тиша -
веселий -
сміятися -
мокрий -
(Стояти, сумний, крокувати, реготати, спокій, плакати, шум, радісний, сухий, вологий).
V. Підсумок уроку.
-Що вам сподобалося?
- Коли виникали труднощі?
- Що таке антоніми?
VІ. Домашнє завдання.
Записати двоє прислів’їв. Підкреслити антоніми.