Урок "Слова, що звучать однаково, але мають різні значення"

Про матеріал
Матеріал уроку направлений на ознайомлення учнів зі словами, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення (омоніми), вчити виявляти у тексті такі слова; розвивати усне й писемне мовлення, уміння помічати в тексті незнайомі слова, з’ясовувати їх значення, збагачувати словниковий запас школярів, вчити спілкуватися державною мовою; виховувати уважність та спостережливість.
Перегляд файлу

 

Тема: Слова, що звучать однаково, але мають різні значення

Мета: ознайомити учнів зі словами, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення (омоніми), вчити виявляти у тексті такі слова; розвивати усне й писемне мовлення, уміння помічати в тексті незнайомі слова, з’ясовувати їх значення, збагачувати словниковий запас школярів, вчити спілкуватися державною мовою; виховувати уважність та спостережливість.

 

Перебіг уроку

  1.           Організаційна частина
  1.          Психологічна вправа

-  Покажіть, будь ласка, який у вас настрій перед початком уроку.

- Підніміть того кольору цеглинку, який у вас настрій (зелений – чудовий, жовтий – так собі, червоний – поганий).

- Будемо намагатися так працювати, щоб покращити наш настрій на протязі уроку.

 

II. Перевірка домашнього завдання

  •              Що вам було задано додому? (Скласти речення зі словом земля, яке вживається в таких значеннях – планета, берег, город)

Мої речення

  •              Земля – третя по порядку від Сонця велика планета.
  •              Морякам залишається рукою подати і вони вже на омріяній землі.
  •              Плоди яблук падали на землю.

 

  •              3 учня читають свої речення.
  •              Скажіть, будь ласка, вірно вжито слово земля в поданих значеннях?
  •              Чи ні?

Додаткові запитання учням:

  • Що виражає речення?
  • Які є речення за інтонацією?
  • Що таке іменник?
  • Що таке дієслово?
  •                  Оцінювання учнів. Ви гарні склади речення. На додаткові запитання відповіли, молодці.
  •                   
  1.   Актуалізація опорних знань
  1.          Робота на картках

Картка 1   

Підкреслити головні і другорядні члени речення.

Вузенька стежка підбігла до кручі.

Картка 2   

Підкреслити словосполучення, які вжито в переносному значенні.

Веселі бджоли, золота каблучка, золоті руки, тепла осінь, замовкло поле.

Перевірка

  • Чи правильно визначили головні і другорядні члени речення?
  • Що виражає речення?
  • Які є речення за метою висловлювання?
  • Яке це переносне значення слова?

Оцінювання учнів. Ви виконали завдання на карточці. На додаткові запитання відповіли, молодці.

 

 

  1. Асоціативний кущ «Слово»
  •                  Яке значення мають слова? (пряме і переносне). Наведіть приклади – золота каблучка, золота мла
  •                  Як називаються слова, протилежні за значенням? (антоніми). Наведіть приклади – чорний-білий, високий-низький.
  •                  Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми). Наведіть приклади – говорити-казати, мовити. Екзамен-іспит, випробування
  •                  Як називаються слова, які мають багато значень? (багатозначні)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Наведіть приклади –замок – будівля, замок – що відкривають двері.
  •                   Як називають стійкі сполучення слів, які використовуються в мові як засіб влучної передачі думки? (фрезеологізми). Наведіть приклади – ані пари з вуст – мовчати, водити за носа – обманювати.

 

3. Каліграфічна хвилинка+словникова робота

- Відгадайте, яке слово зашифроване.

рКияцни

  2  1  3  7  6  4 5   

 

  • Що за слово зашифроване? (Криниця)
  • Що означає це слово?

Криниця - глибоко викопана й захищена цямринами від обвалів яма для добування води з водоносних шарів землі; колодязь.

Криниця –джерело.

Криниця - скарбниця чого-небудь.

  • Отже ,сьогодні ми повторимо написання літери ка.
  •                  Велика буква "К" складається з трьох елементів. Починається, як і буква "І", продовжується прямою похилою, яка біля нижньої рядкової лінії заокруглюється вліво, як у великих буквах/, /, Т, Н. Другий елемент почина­ється трохи нижче міжрядкової, біля неї заокруглюється вліво і ведеться похило вниз, а не доходячи верхньої рядкової лінії, повертає вліво до пер­шого елемента. Звідти починається третій елемент, який пишеться по дру­гому до того місця, де другий піднімається вгору, а він продовжується вниз прямою лінією до нижньої рядкової, де заокруглюється вправо.
  •                  Мала буква "к" складається з трьох елементів: з прямої похилої палички і двох кривих ліній. Починаємо писати пряму похилу паличку від верхньої рядкової лінії до нижньої. Потім під верхньою рядковою робимо заокруглення і, відхиляючись ліворуч, ведемо лінію до середини першого елемента. Не відриваючи руки, ведемо вправо коротку горизонтальну лінію, заокруглюємо вправо і закінчуємо майже на середині рядка.
  • К к
  • кр кл кі
  • криниця
  • криниця криниця криниця криниця
  • Давайте складемо речення зі словом криниця.
  • Катерина стоїть біля криниці.
  •              Спишіть. Підкресліть головні і другорядні члени речення (учень робе біля дошки).
  •              Додаткові питання +Оцінювання

 

  1. Оголошення теми і мети уроку

– Ми сьогодні поглибимо свої знання про слова ,а саме відкриємо нові секрети про слово.

 

  1.                     Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
  1. Колективна письмова вправа (впр.86)
  • Відкрийте підручник на с. 43., вправа 86. Прочитайте вірш.

У степу біля криниці

Хазяйнують сніговиці.

Завивають люті бурі

Замітають трави бурі.

 

  • Про що в ньому йдеться?
  • Прочитайте виділені речення

 Завивають люті бурі

 Замітають трави бурі.

  •                  Спишіть виділене речення (1 учень пише біля дошки), визначте головні і другорядні члени речення.
  •                  Підкресліть їх. Бурі (що роблять?) завивають, замітають. Це два присудка, це однорідні присудки.
  • Визначте, які слова у вірші звучать і пишуться однаково.
  • Що розуміємо у першому рядку під словом бурі?
  • Бурі - навальний вітер з дощем, грозою, а взимку зі снігом.
  • А у другому?
  • Бурі – у значенні кольору.
  • Давайте запишемо значення цих слів.

На дошці пише учень.

Бурі - навальний вітер з дощем, грозою, а взимку зі снігом.

  • Бурі – у значенні кольору (трави).
  • Що ви можете сказати, про ці два слова?(звучать однаково, пишуться однаково, але мають різне значення)
  • Як їх можно назвати?(однозвучні)
  •                  А як ми з вами з’ясували, що вони мають різне значення? (в сполученні з іншими словами)
  •                  Ось ми і відкрили ще один секрет слова.
  •                  Який?
  •                  Слова, що звучать однаково і пишуться однаково, але мають різне значення називаються однозвучними.
  •                   
  1. Вивчення правила

- Давайте прочитаємо у підручнику, чи правильно ми зробили висновок.

-  Так, які це однозвучні слова?

- Я к ми можемо з’ясувати значення однозвучних слів?

 

3. Первинне закріплення (усно)

- Послухайте речення і скажіть, які слова повторюються в даних реченнях.

У Іринки розкішна коса (Коса – заплетене волосся.)

Піщана коса заходила далеко в море (Коса – морська чи річкова мілина.)

  • В першому реченні слово коса в якому значення вжито?
  • Якою частиною мови виражена?
  • А в другому реченні?
  • Так ,які це однозвучні слова?

Висновок. Слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення, є однозвучними словами.

 

4. Фізкультхвилинка (за допомогою м’ячиків)

 

5. Вибіркове списування (с. 43, впр. 87)

— Прочитайте текст (1 учень читає, інші слідкують)

— Про що ви дізналися з цього тексту?

— Знайдіть речення, в яких є однозвучні слова. Зачитайте їх.

1 варіант – запише речення з однозвучним словом літа.

2 варіант – зі словам мати.

  •                  Списати так, як вони записані у підручнику. Потім вам треба записати за зразком. Написати слово і вказати, якою частиною мови воно виражене.
  •                  Мати-іменник, мати- дієслово.

Перевірка

1 варіант

  • Глянь, он літа орел! – зауважила моя мати.
  • Мабуть,  літа йому дозволяють так високо літати.

Літа – дієслово. Літа - іменник

2 варіант

  •                  Мати друзів – це дуже добре, але орел завжди усамітнюється або ж літає зі своєю подругою, відповіла мати.

Мати – дієслово, мати – іменник.

  • Так, які це однозвучні слова?
  • Як ми можемо визначити їх значення?

Висновок. Слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення, є однозвучними словами.

  • Визначте корінь у виділеному слові подругою

-Що треба зробити, щоб визначити корінь слова? (підібрати спільнокореневі слова)

Подругою – друг.

 

VІ. Домашнє завдання

С. 44, впр. 89

  •              Прочитайте словосполучення. Складіть із ними речення. Доберіть словосполучення слів, у яких підкреслені слова вживалися б в іншому значенні.

Мила дівчинка підставляє своє личко сонечку.

Оленка мила вікно.

Зелені сади милують очі своєю красою.

Сади картоплю, Андрію.

 Розумні діти на тонкий лід не підуть.

Нема куди діти.

 

VІI. Підсумок уроку

  1. Бесіда

—Який новий секрет ми дізналися про слово?(до асоціативного куща додаємо однозвучні слова)

— Які ж це однозвучні слова? Наведіть приклад.

  •              Як ви визначаємо  значення однозвучних слів? (в сполучення з іншими словами)
  • Ви добре працювали на уроці, гарно відповідали ,який у вас настрій?
  • Покажіть ценлинкою.
  • Я задоволена вашою роботою на уроці. Дякую вам за роботу!!!!

2. Робота в парах

— Прочитайте вірш. Чи є в цьому вірші слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення? Підкресліть їх і вкажіть, якою частиною мови виражене.

Був холодний місяць лютий.

Лис ходив голодний, лютий.

Всюди ліз, куди й не слід,

Замітав хвостищем слід,

До курей поліз у хижу.

Пес піймав звірину хижу,

Він до лиса мав відразу,

То й загриз його відразу.

Т. Чорнобицька

 

doc
Додано
8 листопада 2019
Переглядів
18726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку