Урок "СЛОВОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ФОРМОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ДІАЛЕКТНИЙ НАГОЛОС"

Про матеріал
Розробка заняття "СЛОВОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ФОРМОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ДІАЛЕКТНИЙ НАГОЛОС"
Перегляд файлу

СЛОВОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ФОРМОРОЗРІЗНЮВАЛЬНИЙ НАГОЛОС. ДІАЛЕКТНИЙ НАГОЛОС

Мета (формування компетентностей): предметні: (знання про правила наголошування слів; знання про орфоепію та орфоепічні норми); ключові: (уміння вчитися: учити самостійно робити висновки, формулювати питання з вивченої теми, завдання, які необхідно вирішити на занятті); комунікативні: (навички роботи в колективі та самостійної роботи); інформаційні: (уміння працювати з текстом, навички роботи з тестами, навички роботи з тлумачним словником); загальнокультурні: (інтерес до вивчення рідної мови).

Тип заняття: формування практичних умінь та навичок.

ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ГРУПИ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання

Лінгвістичне дослідження

► Уставте у визначення пропущене пояснення термінів. Наведіть потрібні приклади.

В українській мові наголос динамічний (...), вільний (...) і рухомий (...).

Коментар для викладача. В українській мові наголос динамічний (наголошений склад звучить сильніше і триваліше), вільний (різномісний, тобто постійно не закріплений за певним складом, як, скажімо, у польській, угорській, французькій, чеській мовах) і рухомий (у процесі словозміни може переходити з одного складу на інший: книжка — книжки, трава — трави).

Орфографічна п'ятихвилинка

► Попрацювати з орфографічним словничком (ЗНО). Виписати слова з наголосами на різних складах, виразно прочитати, вивчити їх наголошування. Особливу увагу звернути на слова з подвійним наголосом.

Наголос на 1-му складі

дОгмат, кИдати, вИпадок, рАзом, рОзвідка, вірші, віршів, прИповідка, Олень, спИна, цАрина, немає чАсу, щИпці, грОшей, дрОва, зОзла, фОльга, кУрятина, бУдемо, дОлішній, підлітковий, дОнька, рЕшето, зАгадка

Наголос на 2-му складі

фенОмен, везлА, генЕзис, завдАння, абИ де, аджЕ, абИколи,аніж, рондО (шрифт), рубЕль, рукОпис, правОпис, перЕбіг подій,пізнАння, новИй, щавЕль, борОдавка, вимОга, вітчИм, граблі, дочкА, зубОжіти, зубОжілий, фартУх, подУшка, позАторік, тріскОтнява, ненАвидіти, добУток, квартАл, налИгач, дичАвіти, чорнОзем, чорнОслив, оптОвий, отАман, індУстрія

На 3-му складі

розв’язАння, сільськогосподАрський, сторінкИ (множина), одинАдцять, кіломЕтр, ідемО, беремО, абИяк, ідетЕ, асиметрія, бюлетЕнь, навчАння, псевдонім, кропивА, болотИстий, валовИй, ветеринАрія, інженЕрія, мозолИстий, наздогАд, некролОг, осокА, каталОг, бюлетЕнь, рукопИсний, кулінарія

Подвійний наголос

пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слізьмИ, рОзбір, бАйдУже, кОрИсний, мАбУть, пЕрвІсний, тАкОж ТОЩО.

Метод сторітелінг.

Скласти цікаву історію, використовуючи слова, в яких нголос падає на другий склад.

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ ЗАНЯТТЯ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Спостереження над мовним матеріалом

► Прочитайте речення. Зверніть увагу на слова, що відрізняються наголосом. Яку назву вони мають?

1. Мала дівчинка мала багато ляльок. 2. Обід у колесі я буду ремонтувати в обід. 3. Дзвони у храмові дзвони. 4. Ця покупка була дуже дорогою, тому я плачу й плачу.

Робота з підручником

► Вивчення параграфа «Словорозрізнювальний та форморозрізнювальний наголос».

Практична робота

► Складіть словосполучення з омографами, поясніть їхнє значення.

У яких парах омографи є різними частинами мови?

Кільця — кільця, замок — замок, дзвінок — дзвінок, горю — горю, стрілок — стрілок.

Складіть словосполучення з поданими словами. Яку функцію виконує наголос у цих словах?

Озера (Р. в. одн.) і озера (Н. в. мн.), пісні (Р. в. одн.) і пісні (Н. в. мн.), новини (Н. в. мн.) і новини (Р. в. одн.).

Лексична робота

Не бійся заглядати у словник

Використовуючи тлумачний словник, поясніть лексичне значення слів.

Госпóдарський і господáрський; деревúна і деревинá, похíдний і похіднúй; людський і людський; переносний і перенóсний; вíдомість і відóмість.

Самостійна робота

► Розставте наголос у словах (на картках, на оцінку).

Болотúстий, борóдавка, вербá, кропивá, кýпіль, кýрятина, кухóнний, ласкáвий, легкий, лéгко, липкúй, літóпис, малúй, посúдіти, постóяти, прúчіп, прúязнь, прúятель, прóріз, прóстір, сорокóвий, спúнa, спустóшити, старúй, стійкúй, стóляр, страшнúй, тяжкúй, урóдженець, усúдіти, черпáти, черствúй, чистéнький, чіткúй, шúроко, шовкóвий, яблунéвий, ясенóвий.

Бліцопитування

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Корекційна робота

► Виправте помилки в наголошуванні слів. (На дошці).

Навчання, завдання, пізнання, запитання, везти, нести, вожу, ношу, веземо, несемо, везла, несла, була, голки, качки, ложки, миски, ластівки, учительки, копійки.

Коментар для вчителя. Навчáння, завдáння, пізнáння, запитáння, везтú, нестú, вожý, ношý, веземó, несемó, везлá, неслá, була, голкú, качкú, ложкú, мискú, ластівкú, учителькú, копійкú.

Готуємось до ЗНО. Тестова робота

► Виконайте тестове завдання.

1. На перший склад падає наголос у слові:

А ожеледь;

Б деінде;

В перекис;

Г експерт;

Д вишиванка.

2. У яких рядках у всіх словах правильно поставлено наголос?

А Мілíметр, український, ознáка, решетó;

Б кúдати, кíшка, літóпис, чорнозéм;

В квартáл, вýзький, підуть, дóчка;

Г спúна, роблю, знáйдеться, довезтú;

Д болóтистий, дошкá, зáгадка, дозúметр.

3. Наголос на першому складі має кожне слово рядка:

А абичий, авгієві, олені, яловичина;

Б азимут, справіку, обруч, обстріл;

В огріх, баєвий, фольга, юань;

Г безмір, фолієва юнкерський, хохуля;

Д фойє, форте, форум, юрмитися.

4. Наголос на третьому складі має кожне слово рядка:

А чорноліс, авіація, п’ятизначний, баклажан;

Б акафіст, бандероль, безпатентний, гвинтовий;

В аксіома, юродивий, самоук, бюлетень;

Г біжутерія, асфальтовий, буханець, вероніка;

Д артикул, бляшаний, валовий, вересневий.

5. Наголос на четвертому складі має кожне слово рядка:

А алмаатинець, самоучитель, електросвердло, ізометрія;

Б веретено, винагорода, громадянин, допоміжний;

Б винагороджений, запліснявілий, інвестувати, клітковина;

Г копійчаний, наднормовий, неподалеку, перевірний;

Д надстроковий, перефарбувати, переносний, перестарок.

6. Неправильно наголошено слово в рядку:

А чýтно;

Б тятивá;

В тисóвий;

Г сóлодощі;

Д рýсло.

Хто перший виконав завдання, той перевіряє іншим.

VI.ПІДСУМОК УРОКУ

ВІДЕО НАГОЛОС (реп)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

 Вивчити реп.

Виконайте вправу з підручника.

Повторіть теоретичний матеріал теми, який викликає у вас труднощі.

Складіть 15 тестових завдань з теми «Орфоепія. Наголос».

 

 

 

 

Спостереження над мовним матеріалом

► Прочитайте речення. Зверніть увагу на слова, що відрізняються наголосом. Яку назву вони мають?

1. Мала дівчинка мала багато ляльок. 2. Обід у колесі я буду ремонтувати в обід. 3. Дзвони у храмові дзвони. 4. Ця покупка була дуже дорогою, тому я плачу й плачу.

► Прочитайте речення. Зверніть увагу на слова, що відрізняються наголосом. Яку назву вони мають?

1. Мала дівчинка мала багато ляльок. 2. Обід у колесі я буду ремонтувати в обід. 3. Дзвони у храмові дзвони. 4. Ця покупка була дуже дорогою, тому я плачу й плачу.

Практична робота

► Складіть словосполучення з омографами, поясніть їхнє значення.

У яких парах омографи є різними частинами мови?

Кільця — кільця, замок — замок, дзвінок — дзвінок, горю — горю, стрілок — стрілок.

Складіть словосполучення з поданими словами. Яку функцію виконує наголос у цих словах?

Озера (Р. в. одн.) і озера (Н. в. мн.), пісні (Р. в. одн.) і пісні (Н. в. мн.), новини (Н. в. мн.) і новини (Р. в. одн.).

Лексична робота

Не бійся заглядати у словник

Використовуючи тлумачний словник, поясніть лексичне значення слів.

Госпóдарський і господáрський; деревúна і деревинá, похíдний і похіднúй; людський і людський; переносний і перенóсний; вíдомість і відóмість.

Самостійна робота----------------------------------------------------

► Розставте наголос у словах (на картках, на оцінку).

Болотистий, бородавка, верба, кропива, купіль, курятина, кухонний, ласкавий, легкий, легко, липкий, літопис, малий, посидіти, постояти,  причіп, приязнь, приятель, проріз, простір, сороковий, спинa, спустошити, старий, стійкий, столяр, страшний, тяжкий, уродженець, усидіти, черпати, черствий, чистенький, чіткий, широко, шовковий, яблуневий, ясеновий.

Готуємось до ЗНО. Тестова робота

► Виконайте тестове завдання.

1. На перший склад падає наголос у слові:

А ожеледь;

Б деінде;

В перекис;

Г експерт;

Д вишиванка.

2. У яких рядках у всіх словах правильно поставлено наголос?

А Мілíметр, український, ознáка, решетó;

Б кúдати, кíшка, літóпис, чорнозéм;

В квартáл, вýзький, підуть, дóчка;

Г спúна, роблю, знáйдеться, довезтú;

Д болóтистий, дошкá, зáгадка, дозúметр.

3. Наголос на першому складі має кожне слово рядка:

А абичий, авгієві, олені, яловичина;

Б азимут, справіку, обруч, обстріл;

В огріх, баєвий, фольга, юань;

Г безмір, фолієва юнкерський, хохуля;

Д фойє, форте, форум, юрмитися.

4. Наголос на третьому складі має кожне слово рядка:

А чорноліс, авіація, п’ятизначний, баклажан;

Б акафіст, бандероль, безпатентний, гвинтовий;

В аксіома, юродивий, самоук, бюлетень;

Г біжутерія, асфальтовий, буханець, вероніка;

Д артикул, бляшаний, валовий, вересневий.

5. Наголос на четвертому складі має кожне слово рядка:

А алмаатинець, самоучитель, електросвердло, ізометрія;

Б веретено, винагорода, громадянин, допоміжний;

Б винагороджений, запліснявілий, інвестувати, клітковина;

Г копійчаний, наднормовий, неподалеку, перевірний;

Д надстроковий, перефарбувати, переносний, перестарок.

6. Неправильно наголошено слово в рядку:

А чýтно;

Б тятивá;

В тисóвий;

Г сóлодощі;

Д рýсло.

 

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
6601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку