12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок "Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення"

Про матеріал
Тема. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Для учнів 5 класу
Перегляд файлу

Тема. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення.  

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови словосполучень, навчити відрізняти словосполучення від слова, його форми і речення, поглибити знання про головне і залежне слово; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити головне і залежне слово; розвивати творчі вміння побудови словосполучень; виховувати дружелюбність, потреби мати справжніх друзів.

Обладнання: підручник, схеми, текст

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Мовна розминка.

У народі кажуть :  «Слова щирого вітання – дорожчі частування»

Урок почну з побажання. Я бажаю вам веселого, щасливого дня.

Погляньте у вікно. Надворі – весна. Вона може бути різною: сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною.Одним словом мінлива пора року.  Хочу , щоб ваші знання отримані на уроці не були мінливими, а постійними і міцними.

Усміхніться один одному, побажайте подумки успіхів на цілий день.

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів.

Епіграф.

Дружба – то найдорожчий скарб.

1.Повторення . Пригадайте розділи науки про мову.

Фонетика – вивчає звуковий склад мови.

Лексикологія – вивчає лексику.

Граматика – вивчає будову мови.

 

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Синтаксис – вивчає речення і словосполучення.        Таблиця

 Які завдання ми повинні  виконати на уроці.

  • дізнатися про синтаксис і пунктуацію;
  • визначити поняття «словосполучення»
  • навчитися виділяти словосполучення із інших поєднань слів.
  • будувати й аналізувати словосполучення
  • відрізняти словосполучення від форми слова

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

Дослідження-спостереження

До слова друг  дібрати епітети :    щирий, справжній, добрий, вірний

- Як називаються ці сполучення слів?  - Слово чи словосполучення?

1.Пояснення вчителя

Словосполучення це  -

Міцна дружба.      Дружба (яка?) міцна.

        Працювати  дружно    Працювати (як?) дружно

 

Змістовий і граматичний зв’язок

Дружні стосунки  ( стосунки (які?) дружні   (за допомогою питання змістовий зв’язок)

Граматичний зв’язок за допомогою закінчення і закінчення і прийменника (дружніми стосунками) , дружити з Павликом.

Дослідження-аналіз

- Подумайте, чи можна вважати подані сполуки словосполученням?

Взаємний допомога, говорити правдою       (Взаємна допомога, говорити правду)

   Виправте помилки, щоб утворилось словосполучення. Що для цього потрібно зробити?

 

2.Робота з підручником

3. Робота біля дошки

Для синтаксичного аналізу складне словосполучення треба розкласти на прості

 

Мати друзів серед однокласників

Мати (кого?) друзів

Друзів (де?) серед однокласників

 

        Дотримати даного другові  слова

        Дотримувати (чого?) слова

        Слова (кому?) другові

        Слова (якого?) даного

 

Написати книжку про друга

Написати (що?) книжку

Книжку (яку?) про друга

 

 Шкільний товариш,  вірна дружба,  дружити віддано,  зустрітися з товаришем, добре вчитися

 

 

Неправильно                                правильно

Підніміть руку                               піднесіть руку

Відповідати по бажанню              відповідати за бажанням

 

1) радісна ( яка?) зустріч;         2) святкувати(що?) перемогу;

3) благородні (які?) вчинки;    4) наполегливо (як?) вчитися

У будинку людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол.Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися. Річ краще нова, а дружба – стара. Вірного друга народ прославить, бо він товариша в біді не оставить. Якщо людина має щастя дружити й ці почуття справжні, то ніщо їх не зруйнує. Справжнього друга за гроші не купиш.

4.Робота з текстом

 

Ішли лісом два товариші, і вискочив супроти них ведмідь. Один кинувся навтьоки, видерся на дерево й заховався, а другий залишився на дорозі. Робити йому було нічого,— він упав на землю й удав з себе мертвого.

Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: той і дихати перестав.

Ведмідь понюхав йому обличчя, подумав, що мертвий, і відійшов.

Коли ведмідь пішов, хлопець зліз з дерева і сміється: "Ну що,— каже,— ведмідь тобі на вухо говорив?"

"А він сказав мені, що погані ті люди, які в небезпеці від товаришів тікають".

Бесіда за змістом

1) Чи може справжній друг покинути у біді?

2) Як би ви вчинили на місці цього чоловіка?

«Хто більше?»      Виписати з тексту словосполучення.

6.Поетична хвилинка.

СПРАВЖНІ ПОДРУГИ


П'ятикласниця Людмила вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду!
Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,бо у Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита відмовляється дружити...

Здивувалась мама дуже:
— Ви ж були найкращі друзі!?
—Так.
Але сказала Рита: поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці —
їй не хочеться й дивиться, бо вона вважає:
жінці для краси
потрібні джинси...
Мамо!
Дружбу виручай:джинси і мені придбай!

Мама пильно подивилась
на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...
Ви — спра-а-вжні подруги  й пішла...

А ви що скажете
мені:
це справжні подруги
чи ні?


Робота з реченням. Мама пильно подивилась  на похнюплену Людмилу.

З чого складається речення?

Яку функцію виконують слова в реченні? (Називають предмет, дію, ознаку)

Яку функцію виконують словосполучення? ( позначають ширше, конкретніше дії, предмети, вказуючи на їх ознаки)

Завдання на закріплення матеріалу.

Утворити з поданих слів словосполучення, визначити головні й залежні слова, записати:

(Люди) щастя,(батьківський) земля; (віра) друг; прочитати в (підручник); на(шкільна) парті; під (розкішна) вербою; не побачити (помилка); (цікавий)книга; турбуватись про (батьки)

 

Відредагувати словосполучення. Вказати головне і залежне слово.

Вибачте мене   -- мені     Пробачити друга   -- другу   Дякую вас     ---вам

Поєднати слова    Друг, дружба, друзі               міцна справжній найкращі        

Підсумок уроку

Домашнє завдання  Повт. § 14  Вивч. § 47  впр. 367 письм.

 

Я вам бажаю бути добрими , відвертими, щирими, веселими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які зможуть разом з вам розділити радощі і печалі, допомогти у складній ситуації. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг.

 

docx
Додано
16 травня
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку