Українська мова 5 клас
Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Правопис. Кома між однорідними членами.
Мета:
□ навчальна: поглибити знання учнів про однорідні члениречення; навчити знаходити їх у реченні; формувати вмінняставити розділові знаки при однорідних членах речення;
□ розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
□ виховна: виховувати інтерес до державної символікиУкраїни, гордість за традиції свого народу.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок поглиблення знань.
ХІД УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Виразне читання
► Прочитайте виразно вірш.
НАШ ПРАПОР
Небеса блакитні
сяють з глибини,
а пшеничні й житні
мерехтять лани.
Образ цей не зблідне,
хоч минуть жнива,
Це знамено рідне —
злото й синява.
Д. Павличко
Бесіда
► Про що в ньому йдеться?
► Як автор вірша описує державний прапор?
► Запишіть першу строфу. Знайдіть і підкресліть однорідні члени речення.
Пояснення вчителя
Однорідні члени речення – слова, що відносяться до одного і того ж члена речення й відповідають на одне й те саме питання. Однорідні члени речення вимовляються з перелічувальною інтонацією. На письмі між однорідними членами речення ставиться кома.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Виконати вправу за підручником
Синтаксичний розбір (робота на дошці)
► Зробіть синтаксичний розбір речення.
1.У безмежному небі яскраво сяяло і посміхалось літнє сонечко.
2.Злетіла пташка високо та сіла на хмарину.
3.Я беру собі відерце і біжу мерщій по воду.
4.Уже відлетіли у теплі краї зозулі, ластівки, солов’ї.
Виконати вправу за підручником
Виразне читання
► Виразно прочитайте, особливу увагу звертаючи на перелічувальну інтонацію при однорідних членах речення.
Любимо землю свою
Квітне-веснує земля,
рястом синіють поля.
В небі, у ріках блакить,
як цю красу не любить?
Любимо сонячний цвіт —
квіти у полі, в гаю.
Любимо землю свою.
М. Сингаївський
Пояснювальний диктант
► Запишіть текст. Поясніть орфограми. Знайдіть і підкресліть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.
Князь Ярослав Мудрий мав нахил до книг. Читав їх удень і вночі. При ньому привезено з інших країв багато цікавих і цінних книжок. Кожна книжка бібліотеки коштувала дорого. За одну книгу можна було купити ціле село з людьми, землею й майном. У книгозбірні були літописи, Євангеліє, збірки мудрих висловлювань. На жаль, сліди бібліотеки Ярослава Мудрого загубилися (З журналу).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Усна робота
► Закінчіть речення.
Однорідні члени речення є …
Однорідні члени речення відповідають …
Однорідні члени речення виражаються …
Однорідні члени речення належать …
Однорідні члени речення вимовляються …
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправу з підручника.
► Запишіть 8 рядків свого улюбленого вірша. Підкресліть у ньому другорядні члени речення.