Урок "Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення"

Про матеріал

Комбінований урок, на якому ключові компетентності учнів формуються за допомогою біоадекватної (ноосферної) технології, що дає змогу поглибити й систематизувати знання учнів про словосполучення, утворюючи асоціативні мислеобрази; навчити відрізняти словосполучення від слова та речення; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати будову словосполучень; розвивати усне та писемне мовлення, творчі здібності школярів; природовідповідне, логічне та образне мислення, завдяки гармонізації право- та лівопівкульного типів мислення учнів.

Перегляд файлу

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення

Коренюк Л.П.,

учитель української мови та літератури,

спеціаліст

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про словосполучення, утворюючи асоціативні мислеобрази; навчити відрізняти словосполучення від слова та речення; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати будову словосполучень; розвивати усне та писемне мовлення, творчі здібності школярів; природовідповідне, логічне та образне мислення, завдяки гармонізації право- та лівопівкульного типів мислення учнів; виховувати любов до рідного слова, вчити бачити й розуміти красу природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових  знань за біоадекватною (ноосферною) технологією.

Обладнання: проектор, ноутбук, мультимедійна презентація з теми, малюнки до теми, роздатковий матеріал.

Методи, прийоми та форми роботи: «Асоціативна павутинка», розповідь, робота з текстом, творча робота.

Перебіг уроку

  1.                     Підготовчий етап
  1. «Асоціативна павутинка»
  • C:\Users\Юрбан\Desktop\Новая папка\image-0-02-04-17083ec903a596008a33d65f39e1b5e127a9fc6d41e34ab5f35a8e221c246235-V.jpgДіти, розгляньте, будь ласка, малюнки й доберіть асоціації до зображеного.
  •                Чи всі ви використовували по одному слову? Можливо, комусь для передачі асоціації знадобилось поєднання декількох слів?
  1. Визначення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
  1.                     Сенсорно-моторний етап
  1. Психофізіологічна підготовка

Розташуйтеся, як можна зручніше. Заплющіть очі. Відчуйте, як стають легкими кінчики пальців, розслабляються руки. Стають м’якими м’язи шиї, обличчя, з’являється невимушена посмішка. Вона зігріває все ваше тіло. Ваші руки, ноги, усе тіло розслаблене. Почуття приємного спокою наповнює вас зсередини.

  1. Уведення нового матеріалу через формування мислеобразу

Ви опинилися на березі мальовничого озера. Шурхіт зеленої трави заколисує вас. Плюскіт чистої води ніби наспівує чарівну мелодію. Серед цієї природної гармонії поважно й граційно пропливає лебідь, ім’я якого Словосполучення.

Голова його піднята високо вгору – це головне слово, шия рухається в один бік із головою – це залежне слово. Упевнено й рішуче лебідь розгортає свої крила-зв’язки: змістовий та граматичний.

Усі частини тіла лебедя граційно поєднані й не можуть існувати окремо одна від одної: вони залежні та взаємопов’язані. Ви спостерігаєте за спокійно плаваючим лебедем, і цей спокій поступово передається вам.

  1. Вихід

Ви отримуєте задоволення й відчуваєте приплив сил до рук і ніг. Енергія рухається вашим тілом до спини та плечей, досягає обличчя й виливається в приємну посмішку. Відчуйте спину, плечі. Усміхніться й зробіть глибокий вдих.

Розплющіть очі, потягніться. Посміхніться сусідам, які сидять поруч. Чарівний світ наповнив вас свіжими силами та енергією. Ви гарно відпочили, у вас бадьорий настрій.

  1.                     Символьний етап
  1. Бесіда
  •                Чи вдалося вам побачити мальовниче озеро? Яке воно?
  •                Чи почули ви шурхіт трави та плюскіт води?
  •                А який запах вам вдалося відчути?
  •                Чи бачили ви чарівного лебедя? Яке він справив на вас враження?
  1. Створення образона
  •                Замалюйте уявлені вами мислеобрази.

C:\Users\Юрбан\Desktop\лебеди.jpg

  1.                     Логічний етап
  1. Представлення образона вчителя.
  • Чи збігається зображення на малюнку вчителя з вашим уявним образом?

 

 

 

  1. Робота з теоретичним матеріалом.
  • Користуючись мислеобразами й теоретичним матеріалом, дайте визначення словосполучення та сформулюйте його ознаки.

Словосполучення – це сполучення двох і більше повнозначних слів (одне з яких головне, а друге – залежне), пов’язаних між собою за змістом і граматично.

Ознаки словосполучення:

  •                  складається з двох (кількох) повнозначних слів;
  •                  називає предмет, дію, їхні ознаки;
  •                  становить розчленовану конкретизовану назву певного явища;
  •                  виступає елементом речення;
  •                  позбавлене завершеного інтонаційного оформлення;
  •                  не є самостійною одиницею мовного спілкування.
  1.                     Лінгвістичний етап. Робота з текстом
  1. Вибірково-розподільний диктант
  • Випишіть із тексту по 5 іменникових словосполучень, дієслівних словосполучень та сполучень слів, які не належать до словосполучень.

Лебідь – величний білий птах царської божественної краси та грації. Він здатен викликати захоплення не тільки своїм прекрасним оперенням, але й неймовірною поставою. На сьогодні ці красиві птахи є символом духовної чистоти, непорочності й подружньої вірності.

C:\Users\Юрбан\Desktop\Новая папка\image-0-02-04-831d84ea1ad139871d30d05e8cd890aa18fa157dc37cac2fd73d3f7014fdee7c-V.jpgУ природі, як правило, ці пернаті мешкають на малолюдних водоймах, які поросли очеретом. На час холодів вони відлітають у теплі країни, а при настанні весни повертаються.

На суші рідко можна зустріти лебедя. Ця птиця воліє проводити час на воді, подалі від шуму й людей.

Іменникові: білий птах, божественної краси, прекрасним оперенням, символ чистоти, на час холодів.

Дієслівні: викликати захоплення, мешкають на водоймах, поросли очеретом, відлітають у теплі країни, зустріти лебедя.

Не є словосполученнями: краси та грації, здатен викликати, на сьогодні, вони відлітають, при настанні.

  1. Фізкультхвилинка

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Зошит розгортаємо —

Знання здобуваємо!

  1. Відновлення тексту
  • Допишіть словосполучення, яких бракує, щоб змалювати в уяві картину за змістом тексту.

Лебідь – білий птах божественної краси. Лебеді викликають захоплення прекрасним оперенням і неймовірною поставою. Ці птахи мешкають на малолюдних водоймах, які поросли очеретом. Ця птиця воліє проводити час на воді, подалі від шуму й людей.

  1. C:\Users\Юрбан\Desktop\Новая папка\image-0-02-04-262bab6f14fd23095204814a967cc129eb12da6d645206bbef026e47bb36d7d1-V.jpgЛогічний ланцюжок
  • Які синтаксичні одиниці ми розглянули протягом уроку?
  • Створіть логічний ланцюжок із цих одиниць.

 

  1. Підбиття підсумків уроку. Творча робота
  • C:\Users\Юрбан\Desktop\Новая папка\image-0-02-04-762cabf07824ef1b19d6d28dffab93329396c62a61c846ed2493c8f9f99c19e5-V.jpgЗапишіть, як ви розумієте зміст останнього абзацу (4-5 речень). Чому лебеді воліють жити на самоті?
  1. Рефлексія
  2. Оцінювання
  3. Домашнє завдання

Опрацювати § 9, виконати вправу 77, с. 52; * підготуйте фото-колаж «Лебідь – чарівний птах».

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку