Тема: Службові слова. Роль службових слів у реченні
Мета: ознайомити з поняттям «службові слова»; вчити будувати речення, використовуючи службові слова; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати наполегливість у праці, бажання вчитися.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
|
Для дитини з ООП (умовні позначення: вади слуху –С., порушення інтелекту – І., порушення мовлення- М., порушення зору –З. порушення опорно-рухового апарату- О\Р.) |
|||
І. Організаційний момент Ось дзвінок сигнал подав — До роботи час настав. Ось і ми часу не гаймо, А урок свій починаймо. |
|
|||
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання (вправа234, с. 96) — Прочитайте записаний текст. — До яких частин мови належать виділені слова? — Чергування яких звуків відбулося в коренях цих слів? 2. Фронтальне опитування — Які частини мови ви знаєте? — На які питання вони відповідають? — До кожної групи іменників доберіть загальну назву. Карась, щука, окунь — це... Літо, зима, осінь, весна — це... Липа, дуб, береза — це... 3. Гра «Ти — мені, я — тобі» Робота за сигнальними картками: іменник — І, прикметник — П, дієслово — Д. Учитель називає слова, які належать до різних частин мови, а клас сигналізує картками. Стіл, веселий, морозиво, сміятися, парта, сонячний, ручка, писати. 4. Хвилинка каліграфії Зз Зз Зз Зи За Зе Зл зв зр за аз зя Зимонька завила, зразу загула, Закружила, захазяйнувала, Завітрила, засніжила, замела, Землю заметілями заткала. — Слово зимонька розберіть за будовою. — Підкресліть підмет. — Скільки присудків належить до підмета зимонька? |
С .і.о\р.м– (додаток 1)
З – сигнальні картки за формою букв І,П.Д С.- покалсувати надруковані слова 4. Хвилинка каліграфії С.- списує все о\р.і.м.- перший рядок Зз Зз Зи За Зе Зл зв зр за аз зя з- пише під диктовку асистента або сусіда по парті — Слово зимонька розібрати на склади. (і.о\р.м) З.с- будова — знайти і Підкреслити підмет(головне слово). |
|||
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ — Прочитайте вірш, записаний на дошці: Жив (на) світі дід Василь. (У) кисіль він сипав сіль. Цукор клав (у) холодець, (а) (у) чай — жовтки (з) яєць. Був дідусь наш (не) дивак, (а) робив це просто так, (а) робив це все (для) штуки, (щоб) сміялися онуки. (В. Бичко) — Що ви помітили? (У вірші пропущені слова.) — Вставте їх і прочитайте, що вийшло. — Хто знає, як називаються такі слова? (Службові) — Сьогодні ми й поговоримо про службові слова: чому вони так називаються, яка їх роль у реченні. Також сьогодні ми вчитимемося складати текст із деформованих речень. |
З- слухає І.о\р.- читають вірш з картки |
|||
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1.Ознайомлення з поняттям «службові слова» а\Словникова робота – В царстві Граматики в одному будинку жили слова: дивлюся, у, вікно, забіг, за, дерево, яскраве, сонечко, глибока, річка, від, понеділка, до четверга. Жили вони дружно, разом працювали та відпочивали. – Якось для гри їм треба було поділитися на 3 групи. Як ви вважаєте, за якою ознакою вони це зробили? (За питаннями, на які відповідають.) 1р.-хто? Що? 2.р- Який? Яка? Яке? 3р. Що робить? Що буде робити? (Діти записують слова у 3 стовпчики.) 4. Ознайомлення із службовими словами та їх роллю. – Першу групу утворили іменники, другу – прикметники, третю – дієслова. А на які питання відповідають слова, що залишилися? (Вони без питання.) – Здивувалися спочатку іменники, прикметники та дієслова, а потім вирішили прогнати ці слова, бо вони маленькі і не мають питання. – Прикро стало маленьким словам, але вони змушені були піти. – Залишилися іменники, прикметники та дієслова у будинку самі. Вони продовжували разом працювати та відпочивати. Одного разу слова вирішили пограти у свою улюблену гру – утворювати словосполучення. – Які словосполучення вони утворили? (Яскраве сонце, глибока річка.) – Чому інші слова не змогли утворити словосполучення? (Їм потрібні слова-помічники.) – Згадали тоді іменники, прикметники та дієслова про те, як образили маленькі слова, знайшли їх, вибачилися та повернули у будинок. Які ще словосполучення змогли утворити слова? (Дивлюся у вікно, забіг за дерево, від понеділка до четверга.) – Бувають великі і малі дерева, великі і малі будинки. Та й інші предмети можна порівняти за величиною, довжиною, шириною і висотою. Як і слова. Не всі слова однакового «зросту» і мають питання. – Те, що деякі слова малі, ще не означає, що вони якісь нікчеми. Вони використовуються для поєднання великих слів. Називають ці маленькі слова службовими. Без службових слів аж ніяк не обійтись. – Найменші слова в українській мові, наприклад, у, в, з, о, і, й, а, ж. Ці слова складаються з одного звука. – Трохи більші слова: на, до, по, об. В мові такі слова називають службовими словами. — Такі слова належать до службових частин мови. Службові частини мови поділяються на сполучники і прийменники. Слова у, на, під, за тощо — це прийменники. Слова і, а, але, та — це сполучники. Вони сполучають між собою слова і речення. 2. Робота за вправою 365 (с. 139) — прочитайте речення — Спишіть речення, що відповідає схемі __________ ________ ____ _______. Полічіть скільки слів у реченні. Поставте питання до кожного слова. До якого слова в речення не можна поставити питання? Усно так само розбираємо друге речення. Чи можна обійтися без цих слів? 3. Самостійна робота (вправа 366, с. 139)
|
І.о\р.м.с.- виконують з дошки З- слухає вчителя
З- збільшений зразок завдання
· Бджола мала, а й та працює. · Землі кланяйся низько, до хліба будеш близько. І.м.о\р. –прочитати прислів’я, підкреслити найменші слова.
2. З – збільшений зразок С- читає і виконує самостійно (асистент контролює) І.о\р.м.- маленькі слова з обох речень. 3. З – збільшений зразок С- читає і виконує самостійно (асистент контролює) І.о\р.м.- списати перше речення, підкреслити найменше слово. |
|||
4 Фізкультхвилинка |
|
|||
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над правилом (с.139). – На які питання відповідають службові слова? – Що вони означають? – Ви правильно відповіли на запитання і отримуєте наступну квітку. (4)
2. Вправа 366. Робота у парах.(асистент слідкує) – Прочитайте речення, знайдіть у них службові слова. До яких слів у реченні вони відносяться? – Запишіть речення, підкресліть службові слова.
3. Сприймання службових слів на слух. Гра «Впіймай службове слово» (діти плескають в долоні, коли чують службове слово)
З води кицю витягати Щука — риба, а бджола — ... Чоботи — взуття, а сорочка — ... Морква — овоч, а яблуко — ... Дуб — дерево, а малина — ... 5. Гра «Хто швидше?» – Впишіть потрібні за змістом службові слова.
|
1.І.м.о\р.с.- читають самостійно або асистент так як зір З- читає сусід по парті напівголосно або асистент(вчителя) 2.І.з.с.о\р.-списати 1 речення і підкреслити службове слово З – пише під диктовку сусіда 3.І.м.о\р.з- разом з дітьми С- підкреслити сл.сл.у тексті (вірш окремо)
С- показ написаних фраз 5. і.о\р.м.-переписати і підкреслити сл.сл. С- як усі З- читає асистент або збільшений зразок Встановити відповідність Щука — риба, а бджола — ... кущ Морква — овоч, а яблуко — ... Комаха Дуб — дерево, а малина — ... фрукт |
|||
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— – З якими новими словами ви ознайомились на уроці? – Які службові слова ви запам’ятали? – Як пишуться службові слова з наступним словом? – Для чого потрібні службові слова? — Що вам найбільше сподобалося на уроці? Телеграма Ми вивчили……. .Вони …відповідають на питання. З наступним словом пишуться … Вони потрібні для…..слів у реченні . |
|
|||
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с.139 вправа 367 (списати службові слова і ті слова, які з ними пов’язані) |
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С- як всі З- збільшений варіант І.м.о\р..139 вправа 367 (списати 2-4 речення, підкреслити службові слова) |
Тема. Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог
Мета: дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченні; формувати навички правильно вимовляти їх та писати окремо від інших слів; вчити складати текст з деформованих речень, вести діалог; виховувати любов до природи та обережність у поводженні на дорогах.
2 V. Навчальний діалог
Складання діалогу на тему «Телефон».
— Використовуйте ввічливі слова, звертання. Дотримуйтеся
правил спілкування.
— Це говорить…
— чи вдома…
— Мені треба поговорити з…
— Зачекайте, зараз я його покличу.
— Він вийшов. Зателефонуйте йому через годину.
VI. Підсумок уроку
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Назвіть службові слова, які ви запам’ятали.
Українська мова 2 клас
Тема уроку. Службові слова, їх роль у реченні.
Мета уроку: 1) дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченнях;
2) вчити дітей розрізняти службові слова та писати їх окремо від інших слів;
3) вчити узгоджувати слова в реченні за допомогою службових слів і питань;
4) формувати навички правильного вживання службових слів в мовленні;
5) закріплювати знання про частини мови;
6)розвивати уміння ставити до слів питання;
7) розвивати зв’язне мовлення учнів;
8) виховувати інтерес до навчання, любов до рідної мови та цікавість до її вивчення,культуру мовлення, любов до праці, старанність та охайність.
Обладнання: підручники, робочі зошити, малюнки квітів, написи частин мови, слова на картках, картки для групової роботи, картки для індивідуальної роботи.
додаток 1
Окунь, карась, щука, - це
Літо, зима, осінь, весна — це...
Липа, дуб, береза — це...
.