Урок 2
Тема. Смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному. Розділові знаки між ними
Мета: поповнити знання про складносурядне речення, навчати визначати сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному, правильно розставляти розділові знаки; розвивати логічне та образне мислення; виховувати дружні взаємовідносини між учнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Сполучники та смислові зв'язки між частинами в складносурядного речення», картина Івана Труша «Гуцулки біля церкви», мультимедійна презентація на тему «Сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному».
Хід уроку
І. Актуалізація та корекція опорних знань.
♦ «Мікрофон».
1. Яке речення називається складним?
2. Які є способи зв'язку простих речень у складному?
3. Яке речення називається складносурядним? Наведіть приклади.
4. Які сполучники вживаються для з'єднання простих (сурядних) речень у складному? Наведіть приклади.
* Робота біля дошки.
Виписати окремо складносурядні речення і прості речення з однорідними членами. Підкреслити граматичну основу.
1. Сонце хилилось уже на захід і кривавим блиском обливало сніжні полонини (І. Франко). 2. Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов). 3. Я нічого не міг зробити, весь час нездужав, та й тепер погано мені (М. Коцюбинський). 4. Чайка летить, і кигиче вона за бурею (Б. Олійник). 5. Я дивився на тиху чарівну річку, на берег, на суворого кормчого діда (О. Довженко).
Довідка: 1) 5) — прості речення з однорідними членами, 2), 3), 4) — складносурядні речення.
II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. На уроці ми поповнимо знання про складносурядне речення, навчимося визначати сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складному, правильно розставляти розділові знаки; розвиватимемо образне та логічне мислення; виховуватимемо дружні взаємовідносини .
III. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
Пояснення вчителем нового навчального матеріалу з використанням мультимедійної презентації.
Прості (сурядні) речення в складносурядному реченні з'єднуються сурядними сполучниками — єднальними, протиставними і розділовими.
Між частинами складносурядного речення можуть бути різні смислові зв'язки.
Робота з таблицею «Сполучники та смислові зв'язки між частинами складносурядного речення».
* Уважно розглянути таблицю.
*Скласти лінгвістичне повідомлення про сполучник як частину мови.
*Звернути увагу на значення складносурядних речень, частини яких пов'язані єднальними, протиставними і розділовими сполучниками.
Вчитель. Єднальні, протиставні та розділові сполучники не можуть змінюватись один одним. Тому треба стежити за правильністю їх уживання. Так, між простими реченнями у складносурядному — Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом (В. Сосюра) — можна вжити лише єднальний сполучник; протиставний чи розділовий суперечитиме тому смисловому зв'язку (послідовність подій), який зумовив поєднання цих двох простих речень в одне складне.
Розряди сурядних сполучників |
Смислові зв'язки між частинами складносурядного речення |
Приклади |
1. Єднальні і(й), та (в значенні і), і... і, ні ...,ні ...ні, ані, також, як так, не тільки .... а й, притому, при чому |
одночасність дій, подій, явищ, станів послідовність дій, подій, явищ, станів причинно-наслідкова залежність між діями, подіями, явищами, станами |
А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить (А. Малишко). Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом (В. Сосюра). Машину повело, і ми згубили шлях (Л. Костенко). |
2. Протиставні а, але, та, (в значенні але), проте, однак, зате, а, й, же |
протиставлення дій, подій, явищ, станів зіставлення дій, подій, явищ, станів |
Поганий на вроду, та гарний на вдачу (Народна творчість). І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть (Т. Шевченко). |
3. Розділові або, чи, чи... чи, або... або, то... то, чи то... чи то, не то ... не то, хоч... хоч |
чергування дій, подій, явищ, станів взаємовиклю-чення дій, подій, явищ, станів |
То вітрець дихне, то коник в житі засюрчить (Л. Глібов). Чи ти мій сон, чи ти моя уява, чи просто чорна магія чола (Л. Костенко). |
Коментоване письмо Записати речення. Визначити смислові зв’язки між їх частинами. Розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.
1.Сніг лежав ще у самих ярах і затінках (,;) а то скрізь позбігав дзюркотливими струмочками. 2.Серед пучечків тогорічної трави де-не-де визирали вже блакитними очима проліски (,-) але вся земля лежала ще чорна. 3.Лежала ще півсонна й зітхала до неба теплими грудьми (,;) і те зітхання злітало вгору легенькою білястою парою.
4.Прийшла весна (,-) і все зазеленіло навколо.
Конструювання - моделювання
(дібрати другу частину до прислів’я, поставити потрібні розділові знаки)
Творча лабораторія «Пишемо твір за п'ять хвилин».
За картиною Івана Труша «Гуцулки біля церкви» скласти і записати невеличкий твір у художньому стилі, використовуючи виражальні можливості складносурядних речень.
IV. Підсумок уроку.
Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Що найбільше зацікавило на уроці?
2. Чи однакові смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному?
3. У чому полягає їх різноманітність?
Самооцінювання, оцінювання роботи учнів учителем.
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Скласти слайд – твір на тему «Моя родина», використовуючи виражальні можливості складносурядних речень.
Іван Труш «Гуцулки біля церкви»