Урок "Смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному"

Про матеріал
Матеріал допоможе поглибити знання про складносурядне речення, його будову та засоби зв’язку , удосконалити вміння знаходити в тексті складносурядні речення , правильно будувати їх та використовувати у мовленні .
Перегляд файлу

Урок 2

 Тема. Смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному. Розділові знаки між ними

Мета: поповнити знання про складносурядне речення, навчати визначати сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному, правильно розставляти розділові знаки; розвивати логічне та образне мислення; виховувати дружні взаємовідносини між учнями.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Сполучники та смислові зв'язки між частинами в складносурядного речення», картина Івана Труша «Гуцулки біля церкви», мультимедійна презентація на тему «Сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складносурядному».

Хід уроку

І. Актуалізація та корекція опорних знань.

    «Мікрофон».

1.   Яке речення називається складним?

2.   Які є способи зв'язку простих речень у складному?

3.   Яке речення називається складносурядним?  Наведіть при­клади.

4. Які сполучники вживаються для з'єднання простих (суряд­них) речень у складному? Наведіть приклади.

* Робота біля дошки.

Виписати окремо складносурядні речення і прості речення з одно­рідними членами. Підкреслити граматичну основу.

1. Сонце хилилось уже на захід і кривавим блиском облива­ло сніжні полонини (І. Франко). 2. Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов). 3. Я нічого не міг зробити, весь час нездужав, та й тепер погано мені (М. Коцюбинський). 4. Чайка летить, і кигиче вона за бурею (Б. Олійник). 5. Я ди­вився на тиху чарівну річку, на берег, на суворого кормчого діда . Довженко).

Довідка: 1) 5) прості речення з однорідними членами, 2), 3), 4) складносурядні речення.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. На уроці ми поповнимо знання про складносурядне речення, навчимося визначати сполучники та смислові зв'язки між простими реченнями в складному, правильно розставляти розділові знаки; розвиватимемо образне та логічне мислення; ви­ховуватимемо дружні взаємовідносини .

III. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

    Пояснення вчителем нового навчального матеріалу з використанням мультимедійної презентації.

    Прості (сурядні) речення в складносурядному реченні з'єднуються сурядними сполучниками — єднальними, протистав­ними і розділовими.

Між частинами складносурядного речення можуть бути різні смислові зв'язки.

  Робота з  таблицею    «Сполучники  та    смислові зв'язки між частинами складносурядного речення».

* Уважно розглянути таблицю.

*Скласти   лінгвістичне   повідомлення   про   сполучник   як   частину мови.

*Звернути увагу на значення складносурядних речень, частини яких пов'язані єднальними, протиставними і розділовими сполучниками.

Вчитель. Єднальні, протиставні та розділові сполучники не можуть змінюватись один одним. Тому треба стежити за правиль­ністю їх уживання. Так, між простими реченнями у складносу­рядному — Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом  (В. Сосюра)    можна вжити лише єднальний сполуч­ник; протиставний чи розділовий суперечитиме тому смисловому зв'язку (послідовність подій), який зумовив поєднання цих двох простих речень в одне складне.

 

 

Розряди

сурядних

сполучників

Смислові зв'язки

між частинами

       складносурядного

речення

Приклади

1. Єднальні і(й), та (в зна­ченні і),

і... і, ні ...,ні ...ні, ані, також,

як так, не тільки .... а й, притому, при чому

одночасність дій, подій, явищ, ста­нів

послідовність дій, подій, явищ, станів

причинно-наслідкова залеж­ність між діями, подіями, явища­ми, станами

А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить

(А. Малишко).

Пройшла гроза, і ніч про­мчала, і знову день шумить кругом (В. Сосюра).

Машину повело, і ми згу­били шлях

(Л. Костенко).

2. Протистав­ні а, але, та, (в значенні але), проте, однак, зате, а, й, же

протиставлення дій, подій, явищ, станів

зіставлення дій, подій, явищ, станів

Поганий на вроду, та гар­ний на вдачу (Народна творчість).

І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями по­ростуть, веселим птаством оживуть

(Т. Шевченко).

3. Розділові

або, чи, чи... чи, або... або, то... то, чи то... чи то, не то ... не то, хоч... хоч

чергування дій, подій, явищ, станів

взаємовиклю-чення дій, подій, явищ, станів

То вітрець дихне, то коник в житі засюрчить (Л. Глібов).

Чи ти мій сон, чи ти моя уява, чи просто чорна ма­гія чола

(Л. Костенко).

  Коментоване   письмо Записати речення. Визначити смислові зв’язки між їх частинами. Розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.

1.Сніг лежав ще у самих ярах і затінках (,;) а то скрізь позбігав дзюркотливими струмочками. 2.Серед пучечків тогорічної трави де-не-де визирали вже блакитними очима проліски (,-) але вся земля лежала ще чорна. 3.Лежала ще півсонна й зітхала до неба теплими грудьми (,;) і те зітхання злітало вгору легенькою білястою парою.

4.Прийшла весна (,-) і все зазеленіло навколо.

Конструювання - моделювання

(дібрати другу частину до прислів’я, поставити потрібні розділові знаки)

  • Злий плаче від заздрості (а добрий від радості).
  • Дерево шанують, як добре родить (а чоловіка, як добре робить.
  • Життя не має ціни ( а воля дорожча за життя).

Творча лабораторія «Пишемо твір за п'ять хвилин».

За картиною Івана Труша «Гуцулки біля церкви» скласти і запи­сати невеличкий твір у художньому стилі, використовуючи вира­жальні можливості складносурядних речень.

IV.  Підсумок уроку.

   Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.   Що найбільше зацікавило на уроці?

2. Чи  однакові  смислові  зв'язки  між  простими  реченнями в складносурядному?

3.   У чому полягає їх різноманітність?

Самооцінювання, оцінювання роботи учнів учителем.

V.  Домашнє завдання.

1.   Опрацювати теоретичний матеріал.

2.   Скласти  слайд – твір на тему «Моя родина», використо­вуючи виражальні можливості складносурядних речень.

 

 

Іван Труш «Гуцулки біля церкви»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
1020
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку