Мета: ознайомити з поняттями : « імунітет»; « туберкульоз»; « ВІЛ – інфекція»; «СНІД»; розглянути умови інфікування, визначити збудників, умови розвитку захворювань та методи і способи захисту від цих інфекцій; формувати практичні вміння та навички особистої безпеки від ВІЛ – інфікування та туберкульозу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я; толерантне ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.
Тема: Соціальна небезпека інфекційних захворювань
Мета: ознайомити з поняттями : « імунітет»; « туберкульоз»; « ВІЛ – інфекція»; «СНІД»; розглянути умови інфікування, визначити збудників, умови розвитку захворювань та методи і способи захисту від цих інфекцій; формувати практичні вміння та навички особистої безпеки від ВІЛ – інфікування та туберкульозу; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я; толерантне ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.
Обладнання:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Епіграф:
«Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш.
Якщо ти знаєш тільки себе – можливо, ти виграєш.
Якщо знаєш і себе, і супротивника – перемога буде на твоєму боці».
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день! Американський психолог так описує одну з емоцій: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді зостається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!». Ви здогадалися про щойдеться? Так, це посмішка. Тоді подаруйте її один одному.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Кожному від народження дається найцінніший дар – життя.
І найдорожче, що є в житті – це здоров’я. Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваємо, що втратити здоров’я легко, а повернути – дуже важко, інколи – неможливо. Про це є цікава притча.
Один бізнесмен нагромадив великий капітал. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив будь-що умовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Бесіда за запитаннями.
1. Що таке здоров’я? (Це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад).
2. Складові здоров’я (фізична, емоційна, соціальна, духовна, інтелектуальна).
3.Правила здорового способу життя (правильне харчування, заняття спортом, відмова від шкідливих звичок, правильний розпорядок дня, позитивний настрій, дбайливе ставлення про себе).
4. Що таке загартування (це підвищення опору організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища й виховання в ньому здатності пристосуватися до атмосферних і температурних коливань).
5.Методи загартування (сонце, повітря, вода, комплексне).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Які асоціації у вас виникають, коли ви бачите ці малюнки?
(Учні говорять про свої асоціації щодо малюнків. Страховисько – небезпека, хвороба, інфекція; сльози – горе, печаль; серце – любов, турбота)
Учитель. Подивіться на епіграф нашого уроку.
Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш.
Якщо ти знаєш тільки себе – можливо, ти виграєш.
Якщо знаєш і себе, і супротивника – перемога буде на твоєму боці ”.
Супротивник (страховисько) – це ВІЛ та СНІД, Туберкульоз, хвороби, небезпеки, інфекції, що викликають сльози, горе, печаль, Наша мета – дізнатися якомога більше про них, та толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ, бо кожній людині потрібні любов та турбота, особливо у тяжку хвилину.
Тема сьогоднішнього уроку: «Соціальні небезпеки інфекційних захворювань». Давайте визначимо очікувані результати нашого уроку.
Очікувані результати:
- ознайомитись з поняттями: «Імунітет»; «Туберкульоз»; «ВІЛ – інфекція»; «СНІД»;
- розглянути умови інфікування, визначити збудників та методи і способи захисту від цих інфекцій;
- толерантне ставлення до людей, які живуть з ВІЛ.
1. Туберкульоз.
Учитель. Люди, які живуть поруч, утворюють ваше соціальне середовище. Це ваші батьки, родичі, друзі, вчителі, сусіди, знайомі і незнайомі тобі люди, громада твого міста, населення країни. Переважна більшість із них - чесні, порядні люди. Та це не означає, що у соціальному середовищі не існує можливих небезпек для твого життя і здоров'я. На жаль, в Україні триває епідемія туберкульозу і ВІЛ/СНІДу. Тому всім необхідно знати, у чому небезпека цих захворювань і як захистити себе від зараження.
Домашнім завданням вам було підготувати повідомлення.
Учень1. Туберкульоз – хвороба, на яку люди хворіють уже кілька тисячоліть. Це соціально – небезпечна захворювання.
Це інфекційне захворювання спричиняє бактерія паличка Коха, яка передається переважно через повітря: повітряно – крапельним шляхом. Зараження відбувається при контактах з хворими людьми, коли вони кашляють, у повітря потрапляє велика кількість збудників туберкульозу. Інфікування можливе через продукти харчування.
Найбільшу небезпеку для оточуючих становлять хворі з відкритою формою хвороби (мокротними виділеннями з рештками крові).
Ця інфекційна паличка стійка до холоду, тепла, вологи та світла. У вуличному пилу, на сторінках книг зберігається живою впродовж трьох місяців.
Туберкульоз підступний. На ранній стадії хвороби немає ні скарг ні ознак захворювання. Лише в разі подальшого розвитку захворювання у людини з’являються ознаки хвороби.
Найтиповішими проявами туберкульозу органів дихання є:
- нездужання, підвищена стомлюваність, погіршення апетиту, погіршення сну, схуднення, холодний піт уві сні, підвищення температури тіла до невисоких цифр, кашель, кровохаркання… Часто він протікає «під маскою» грипу, пневмонії із затяжним перебігом.
Учень 2. Як запобігти інфікуванню туберкульозом?
1.Уникати прямих контактів з хворими на туберкульоз людьми і тваринами, бездомними тваринами;
2. Не докурювати цигарки після курців, а якщо вже є така необхідність, то слід докурювати через мундштук;
3. Користуватися особистими предметами гігієни;
4. Вести здоровий спосіб життя: регулярно відпочивати, виконувати фізичні вправи, не палити, не вживати алкоголю, наркотиків;
5. Докласти зусиль, щоб їжа кожної людини була поживною, багатою на вітаміни, білки, жири і вуглеводи, мінеральні речовини для підвищення імунітету;
6. Не купувати продукти на стихійних ринках, бо вони можуть бути заражені мікобактеріями туберкульозу;
7. Регулярно провітрювати житло, не допускати накопичення пилу в приміщенні
Щоб виявити туберкульоз дорослим роблять флюорографію - знімок легень, а для дітей застосовують щеплення - реакцію Манту.
Учитель. Пам’ятаєте, як вам робили подряпину на руці, а на третій день вимірювали діаметр пухирця, що утворився навколо неї. Коли дитина здорова, то пухирець невеликий. В іншому разі проводять додаткові обстеження. Якщо виявлять туберкульоз, хворого неодмінно лікують.
24 березня – всесвітній день боротьби з туберкульозом. Біла ромашка – символ боротьби з туберкульозом.
Нажаль, через поширеність цієї хвороби ніхто не застрахований від зараження нею. Однак, інфікується далеко не кожен. Все залежить від стану твоєї імунної системи. Адже імунітет – могутня зброя проти збудників туберкульозу.
Що ж таке імунітет?
Учень 3. Людський організм це ніби то фортеця, імунітет - могутнє військо, яке захищає його від загарбників - вірусів. Імунітет організму – система, що забезпечує захист організму від впливів зовнішнього середовища та зберігає основні функції життєдіяльності організму. Наприклад, ми легенько пошкодили палець. Ми, може, і не помітимо, а наші захисники – клітини крові, що називаються лімфоцитами, вже вступили в бій. Наступного дня навколо ранки з'являється почервоніння, згодом - гній; гнійник проривається, ранка загоюється. Так працюють лімфоцити: кров'яними руслами вони поспішають до місця «аварії». Тобто сама система організму спрямована на те, щоб знешкодити або прогнати «чужинця». Існує безліч людей, які день у день руйнують ці захисні споруди свого організму. Руйнують алкоголем, сигаретами, різними хімічними речовинами.
Учень 4. Чинники, що ослаблюють імунітет:
|
|
|
|
|
|
|
Чинники, що підвищують імунітет:
|
|
|
|
|
|
|
Учитель. Отже, імунітет – це твоя зброя проти мікробів і вірусів. Він не лише захищає організм від зараження, а й допомагає одужати, якщо ти захворів. Ви вже знаєте, що здоров’я людини має здатність відновлюватися. Захворівши, залишитесь дома, батьки викличуть лікаря, ви виконуватиме його поради і за кілька днів одужаєте. Це станеться завдяки тому, що у вас сильний імунітет. Але, ще в середині ХХ століття ніхто б і не подумав, що з’явиться колись хвороба, здатна знищити природний захист людини.
З’явився такий вірус, який знищує імунну систему організму людини.
В – вірус
( дуже маленький мікроорганізм, що пошкоджує імунну систему людини. Він вражає клітини і може не проявляти себе багато років. Та навіть коли людина здорова, може передавати вірус іншим людям.)
І – імунодефіциту
(вражаючи імунну систему виникає дефіцит її, тобто нестача)
Л – людини
(цей вірус живе тільки в людському організму).
Робота з підручником, с.121, мал..71.
Учитель. Уявіть собі укріплену фортецю, за мурами якої перебуває численне військо. Як ви думаєте, чи легко ворогам захопити її? Звісно, ні. Та що станеться, коли заразити воїнів небезпечною інфекцією? Один за одним вони слабшатимуть і вмиратимуть, інфікуючи при цьому інших. Через деякий час фортецю вже нікому буде захищати, її може захопити будь –хто.
Так само відбувається і при зараженні ВІЛ. Людський організм – ніби фортеця, а імунітет могутнє військо. Якщо до організму потрапляє ВІЛ, він уражає імунітет і робить людину беззахисною перед мікробами і вірусами. Коли імунітет pheqyjdfyj, починається остання стадія хвороби – СНІД (синдром набутого імунодефіциту) , коли людина може померти від будь – якої інфекції, наприклад від запалення легень чи туберкульозу.
Робота в групах
Завдання. Кожній групі треба підготувати наступну інформацію:
І група. «Захисники» Інфікування ВІЛ не відбувається (с. 123)
ІІ група «Загарбники» Шляхи інфікування ВІЛ ( стор.122)
ІІІ група «Здоров’я» Профілактика ВІЛ-інфікування (Інструктивний лист).
Інструктивний лист «Профілактика ВІЛ-інфікування»
Профілактика ВІЛ-інфікування:
Оскільки ВІЛ-інфекція невиліковна, головним заходом у боротьбі з її поширенням є профілактика зараження.
Профілактика на особистому рівні:
• інформованість про шляхи передачі вірусу;
• відмова від вживання наркотиків;
• застосування одноразових шприців і систем переливання крові;
• використання індивідуальних або стерильних інструментів для манікюру.
Висновок.
Запам’ятайте, ВІЛ передається 3 шляхами:
ВІЛ не передається:
- через обійми або поцілунок (ВІЛ може передатися, якщо у обох партнерів є відкрита рана в ротовій порожнині)
- через рукостискання
- при проживанні в одній квартирі; використанні спільної ванни або туалету, спільного посуду для їжі; користуванні спільним басейном
- через укуси комах
- при використанні спільного телефону
Учитель. Кожному з вас я роздаю карточку ,на якій записана ситуація .
На дошці таблички: « Ризик високий» , «Ризик низький» , « Ризик відсутній»
Для виконання цієї вправи пригадайте все ,що ви чули про цю хворобу. Будьте уважні. Кожен з вас читає ситуацію вголос і прикріплює карточку до таблички, яка несе правильну відповідь.
Отже, починаємо.
Ситуації:
1. гратись у «кровне братання» В
2. проколювати вуха однією голкою В
3. вживат иін’єкційні наркотики В
4. лікувати зуби нестерильними інструментами В
5. робити перев’язку без рукавиць В
6. користуватись чужою бритвою Н
7. користуватись чужою зубною щіткою Н
8. плавати в одному басейні НЕ
9. їсти те,що приготував ВІЛ-інфікований НЕ
10. дружити з ВІЛ-інфікованими НЕ
11. користуватися спільним посудом НЕ
12. обмінюватися одягом НЕ
13. бути покусаним комаром НЕ
14. жити в одній кімнаті з ВІЛ-інфікованим НЕ
15. сидіти за одною партою з ВІЛ-інфікованим НЕ
16. користуватися спільним шкільним приладдям НЕ
17. їхати в одному транспортному засобі НЕ
18. торкатися кров’яних плям на предметах хворого В
19. дружній поцілунок НЕ
20. робити пірсинг у нестерильни хумовах В
21. користуватися спільним туалетом НЕ
Учитель. Дякую. Ви бачите ,що не так багато ситуацій, коли можна інфікуватися, але їх потрібно уникати,щоб не захворіти.
Запобігання дискримінації людей, які живуть з ВІЛ
Учитель: Діти, кожен із вас мабуть найбільше цінує в людях вірність, повагу, доброту, терпимість. А чи завжди ми ставимося до інших так, як хотіли б, щоб ставилися до нас?
Нажаль, на сьогоднішній день ВІЛ/СНІД в Україні дійшов до масштабів епідемії. Ураженою ВІЛ може стати і дитина, що народилася від ВІЛ-інфікованої матері. Хтось може постраждати через недбалість медиків.
Вправа. «Цукерка». Роздати невеликій кількості учнів цукерки.
Учитель. Скажіть, що відчувають ті учні, які не отримали цукерки? (відповіді дітей).
Висновок. По відношенню до вас відбулась дискримінація - це порушення прав людини (будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав).
Учитель. Для того, щоб всі присутні не відчували себе обмеженими чи відмінними від тих, хто отримав цукерки, я хочу виправити ситуацію (роздати тим, хто не має цукерок + гостям).
Висновок. Треба усвідомити кожному, що ВІЛ-інфіковані люди живуть серед нас. Вони так як і ми мають почуття, бажання, надії. Але часто, замість підтримки вони отримують негативне ставлення до них. Вони мають такі ж права, як і всі інші люди.
Тож не потрібно давати хворому приводу думати, що його бояться оточуючі, а навпаки, ставитись до нього з особливою повагою, йому це якраз дуже необхідно. Таким хворим потрібна тільки підтримка.
1 грудня – Всесвітній день боротьби зі Снідом. Символом цього дня стала «Червона стрічка»
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1. Вправа «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД»
Учитель. Кожному з вас я роздала по дві картки: на одній написано слово «факт» (зелена), а на другій — «міф» (червона).
Якщо інформація, або твердження, які я буду читати, вам здаються правильними, ви показуєте картку зі словом «факт», якщо ж ні — «міф».
Якщо сумніваєтесь – поясніть, чому.
2. Давайте повернемось до очікуваних результатів.
Учитель. Молодці! Добре засвоїли тему
V. Підсумок уроку
«Усе в твоїх руках»
Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про розум якого поширювалася далеко від його рідного краю. Проте був у місті і чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Спіймав він метелика і подумав: «А що, як я спитаю у мудреця, який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а як скажу, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший».
Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках». (Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)
Пам’ятайте про це.
V. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати §23 (стор.119-124)
Використовуючи матеріал підручника і уроку підготувати пам’ятку про:
І варіант - туберкульоз
ІІ варіант - ВІЛ/СНІД
Учитель. Діти! Подивіться один на одного і подумки побажайте всім здоров’я.
Молодці! Дякую всім за співпрацю та продуктивну роботу на уроці! До побачення!
Вправа:«Так – ні».
Отже, давайте підведемо підсумок і дамо коротку відповідь на мої запитання – «так» або «ні».
Ситуація 1. Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з ним, хворіє на СНІД. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає,щоб він покинув цю роботу.
Запитання:
1. Що Вадим має розповісти своїй матері (про шляхи поширення ВІЛ) 2. Чи повинен він залишати свою роботу? Якщо «так» (або «ні»), то чому? 3. Який ступінь ризику для Вадима інфікуватися ВІЛ, працюючи разом з Олексієм? Ситуація 2 Юрі 15 років, він інфікований ВІЛ, який викликає СНІД. Юра не виглядає хворим, але швидко стомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає,чи потрібно розповідати комусь про те, щовін ВІЛ-інфікований.
Запитання:
1. Чи повинен Юра і далі відвідувати школу? Якщо «так» (або «ні»), то чому? 2. Чи повинен він розповісти комусь про те, що він ВІЛ-інфікований? Якщо так, то кому? 3. Як ви відреагуєте, якщо він розповість про це вам? 4. Який ступінь ризику для вас, якщо Юра сидітиме поруч у школі? Ситуація 3. Олег – ВІЛ-інфікований. Він вирішує відвідати стоматолога. Запитання