Громадянська освіта, 10 клас
СОЦІАЛЬНІ ЦІЛІ ЕКОНОМІКИ
Очікувані результати:
Знання і розуміння:
- учень/учениця може дати визначення поняття «економіка як сфера життя»;
- розуміє відмінності між потребами, бажаннями і можливостями людини.
Вміння і навички:
- учень/учениця визначає інтереси економічних суб’єктів.
Установки і цінності:
- учень/учениця поважає економічні інтереси інших суб’єктів економічних відносин.
План уроку:
1. Економіка як сфера життя людей.
2. Економічні потреби та блага.
3. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання.
4. Учасники (суб’єкти) економічних відносин.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання для фронтальної бесіди:
Функції громадянського суспільства:
- допомагає самовираженню індивідів,їх самоорганізації і відстоюванню ними власних інтересів;
- гарантує непорушність особистих прав громадян, дає їм впевненість у власних силах, слугує опорою у їх можливому протистоянні з державою;
- створює сприятливі умови для функціонування демократичної влади;
- дає кожному громадянинові шанс бути почутим.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання для учнів:
Учитель записує на дошці слово «добробут» і пропонує учням визначити, які асоціації викликає у них це слово (метод мозкового штурму). А по завершенні вибирають ті поняття, що найкраще характеризують власний добробут.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Потреби – усвідомлене відчуття нестачі чогось необхідного для життєдіяльності організму і розвитку особистості.
Блага – все те, що задовольняє потреби.
Потреби (відчуття нестачі чогось необхідного для життєдіяльності організму та розвитку особистості) – господарська діяльність (виробництво, розподіл доходів, обмін) – блага (все, чим задовольняються потреби: товари, послуги, виконані роботи) – мета (споживання благ для задоволення потреб).
Основні учасники (суб’єкти) економічних відносин:
- домашні господарства, що є основними власниками виробничих ресурсів і водночас – основними споживачами економічних благ;
- підприємства (організації, установи), що виробляють економічні блага;
- держава (уряд), яка також бере участь у всіх економічних процесах.
V. Рефлексія
Головною метою економіки як сфери життя є якнайповніше задоволення потреб кожної людини і суспільства загалом. Реальна економіка має різні масштаби – світова, національна, економіка домогосподарства чи підприємства, тому для кожної в певні моменти її учасники визначають найактуальніші цілі.
Наприклад,для національної економіки демократичної країни:
- економічна свобода;
- економічна безпека;
- економічне зростання;
- економічна стабільність;
- економічна ефективність.
VІ. Домашнє завдання
Завдання для учнів:
Поясніть вислів «Прогрес людства спричиняє збільшення кількості потреб».