Урок №4 9 клас історія України Дата____
Тема. Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України.
Мета: ознайомити учнів із особливостями соціально-економічного розвитку Наддніпрянської України наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння учнів аналізувати й порівнювати історичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до історії України, формувати ціннісне ставлення до держави.
Основні дати: 30-ті рр. ХІХ ст. – початок індустріальної революції в Україні.
Основні поняття: «чумакування», «порто-франко», «індустріальна революція (промисловий переворот)».
Обладнання: карта, підручник, дидактичні матеріали.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою та іноземними мовами, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя.
Змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Цінності й моральність».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель. Сьогодні на уроці ми дізнаємось коли і за яких обставин розпочався промисловий переворот в Україні, якими особливостями він характеризувався та які мав наслідки.
ІV. Повідомлення теми, мети і плану уроку, постановка проблемного питання
*Проблемне запитання. Наддніпрянська Україна – внутрішня колонія Російської імперії. Доведіть або спростуйте це твердження.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Сільське господарство.
Робота із статистичними даними, евристична бесіда, формування понять «аграрний характер економіки», «поміщицькі і державні селяни» (робота із схемою в зошиті), «урочна система», «обезземелення селянства», «товаризація сільського господарства виробництва», «раціоналізація господарства», «диференціація (розшарування) селянства», «криза кріпосницької системи», «ефективність кріпацької праці».
Проміжний підсумок. Бесіда:
2. Початок промислової революції в Наддніпрянській Україні.
Коментоване читання п.2 § 4 або пояснення з елементами бесіди з використанням статистичних даних (час, галузі, умови праці робітників).
Проміжний підсумок. Бесіда:
3. Розвиток міст і торгівлі.
Самостійна робота з текстом підручника та додатковими джерелами.
4. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України.
Розповідь вчителя (нова модель соціально-економічного розвитку: використання найманої (сезонної) праці, переселенці, галузі: вівчарство (Олешківська пустеля), вирощування пшениці, виноградарство, торгівля тощо.
Проміжний підсумок. Бесіда:
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 4 і конспект уроку, підготувати повідомлення про розвиток міст і торгівлі.