Урок "СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ."

Про матеріал
Ознайомити учнів із особливостями соціально-економічного розвитку Наддніпрянської України наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння учнів аналізувати й порівнювати історичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до історії України, формувати ціннісне ставлення до держави.
Перегляд файлу

Урок №4                                        9 клас історія України                            Дата____

Тема. Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України.

Мета: ознайомити учнів із особливостями соціально-економічного розвитку Наддніпрянської України наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.; розвивати вміння учнів аналізувати й порівнювати історичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до історії України, формувати ціннісне ставлення до держави.

Основні дати: 30-ті рр. ХІХ ст. – початок індустріальної революції в Україні.

Основні поняття: «чумакування», «порто-франко», «індустріальна революція (промисловий переворот)».

Обладнання: карта, підручник, дидактичні матеріали.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою та іноземними мовами, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя.

Змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Цінності й моральність».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Індивідуальне завдання біля дошки.
  2. Бесіда за питаннями після § 3.
  3. Бесіда з метою актуалізації опорних знань учнів за питаннями перед § 4.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель. Сьогодні на уроці ми дізнаємось коли і за яких обставин розпочався промисловий переворот в Україні, якими особливостями він характеризувався та які мав наслідки.

ІV. Повідомлення теми, мети і плану уроку, постановка проблемного питання

*Проблемне запитання. Наддніпрянська Україна – внутрішня колонія Російської імперії. Доведіть або спростуйте це твердження.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Сільське господарство.

Робота із статистичними даними, евристична бесіда, формування понять «аграрний характер економіки», «поміщицькі і державні селяни» (робота із схемою в зошиті), «урочна система», «обезземелення селянства», «товаризація сільського господарства виробництва», «раціоналізація господарства», «диференціація (розшарування) селянства», «криза кріпосницької системи», «ефективність кріпацької праці».

Проміжний підсумок. Бесіда:

  • Що свідчить про те, що сільське господарство знаходилось в стані кризи? Що було її основною причиною? Чим небезпечна така ситуація? Який можливий вихід ви бачите?

2. Початок промислової революції в Наддніпрянській Україні.

Коментоване читання п.2 § 4 або пояснення з елементами бесіди з використанням статистичних даних (час, галузі, умови праці робітників).

Проміжний підсумок. Бесіда:

  • Які особливості індустріальної революції в Україні? Що гальмувало темпи її розвитку? Проблемне запитання.
  • Який вплив індустріальної революції на розвиток міст (формування поняття статус «порто-франко» Одеси 1817 (1819) р.), торгівлі, транспорту, соціальну структуру суспільства?

3. Розвиток міст і торгівлі.

Самостійна робота з текстом підручника та додатковими джерелами.

4. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України.

Розповідь вчителя (нова модель соціально-економічного розвитку: використання найманої (сезонної) праці, переселенці, галузі: вівчарство (Олешківська пустеля), вирощування пшениці, виноградарство, торгівля тощо.

Проміжний підсумок. Бесіда:

  • Про що свідчив успішний економічний розвиток Південної України?

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 4 і конспект уроку, підготувати повідомлення про розвиток міст і торгівлі.

docx
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
5514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку