Урок "Солі, їх склад, назви. Фізичні властивості солей"

Про матеріал
Урок "Солі, їх склад, назви. Фізичні властивості солей" ознайомлює учнів зі складом солей, їх назвами, алгоритмом складання назв солей, значенням солі в житті людини. Містить цікаві завдання "Що у скриньці?", "Хрестики-нулики", "Хімічний годинник", "Біла ворона", "Цікавинки з торбинки" та ін.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ

Тема: Солі, їх склад,  назви. Фізичні властивості солей


Мета: навчальна: ознайомити учнів зі складом солей, їх назвами; вивчити алгоритм складання назв солей; з'ясувати, яке значення мають солі в житті людини; дати уявлення про фізичні властивості солей та їх поширення у природі;
розвиваюча: удосконалювати логічне мислення, пам'ять, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати творчі здібності;
виховна: виховувати колективізм, екологічну культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи: словесні - бесіда, розповідь; наочні - демонстрації, робота з таблицею.
 

Хід уроку

 

Епіграф

Як без сонця не родить жито.

І без вітру вода не шумить,

Так не можна без солі жити.

І не можна нічого творить.

Абашев Д.М.

 

 

 Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати класи неорганічних сполук. Який саме клас сполук ми будемо вивчати ви здогадаєтеся, зігравши в гру «Що у скриньці?»

Цю речовину вживають у всіх країнах. Без неї не можуть жити ні люди, ні звірі. Дорослій людині для підтримки життєдіяльності необхідно отримувати 8—10 г цієї речовини щоденно. Її недостача (як і її надлишок) згубно впливають на здоров'я. Вона міститься в слині, шлунковому соці; наявність її у крові забезпечує необхідний осмотичний тиск.

Вважають,  наприклад, що масова загибель війська Наполеона, особливо поранених солдат, при відступі, була спричинена нестачею цієї речовини. У древніх народів поширеними були її постійні джерела, а деякі народи Африки платили колись за неї золотим піском. Римські легіонери часів Цезаря також частину платні отримували цією речовиною. Тобто вона замінювала гроші в багатьох країнах. Учені підрахували, що всі жителі нашої планети в рік використовують приблизно 17 млн тонн цієї речовини.

Що знаходиться у скриньці?

 

І досі для багатьох народів сіль — символ гостинності. Хлібом-сіллю зустрічають дорогих гостей українці, а я пропоную вам з хлібом-сіллю та гарним настроєм розпочати наш урок.

 

Щоб перейти до вивчення нової теми, треба перевірити й закріпити знання, отримані на попередніх уроках.

 

  1. Які класи неорганічних речовин ви знаєте?
  2. Які речовини називаються оксидами?
  3. Класифікація оксидів?
  4. Як складаються формули оксидів?

 

 

Вправа «Хрестики-нолики»

 

Таблички із записами формул і завдання, які необхідно виконати.

 

1). Виграшний шлях – формули основних оксидів.

Ca O   СО2   SO2

 HCl   Na2O   H2S

MgO   P2O5   BaO

 

2)Виграшний шлях – формули кислотних оксидів.

 

SO3    SiO2     K2O

N2 O5   CaO    Li2O

P2 O5    MgO   Na2O

  1. Які речовини називаються кислотами?
  2. Як класифікують кислоти? Наведіть приклади.
  3. Як визначити валентність кислотного залишку?

Давайте виконаємо вправу, яка має назву хімічний годинник. Вам потрібно скласти   формули   кислот,   дати  їм назви, вказати основність, наявність оксигену.

 

 

 

 

 

 

Гра « Біла ворона»

У кожному вертикальному стовпчику є біла ворона. Викресліть її. Обгрунтуйте відповідь.

 

   H2S     HCl

  H2CO3  HNO3

  H2 SO4   HBr

  H2 SO3   H2 CO3

       H2 SiO3  HI

 

Зверніть увагу на наш куточок. Про що він нагадує? Так, про наші українські традиції. Давайте тепер пригадаємо звичаї та вислови нашого народу. Продовжіть речення.

  1. Дорогих гостей, улюблених героїв, переможців, знаменитих людей зустрічають та в далеку дорогу проводжають із … (хлібом та сіллю).
  2. Щоб людину пізнати, треба з нею … (пуд солі з’їсти).

Пуд це 16 кілограм (з урахуванням максимальної норми. або трохи більше трьох з половиною років

з урахуванням мінімальної норми або більше 14 з половиною років)

Без чого не проживеш? Без чого і хліб не їсться? (Без солі)

Що за слово приховано в цих прислів’ях та звичаях?

А чи знаєте ви ще якісь крилаті вислови про сіль?

Відповіді учнів. Наприклад

Де хліб – сіль – каша, там домівка наша.

Без солі, без хліба немає обіду.

Без солі не смачно, без хліба не ситно.

Нема долі без солі.

Солоне, як ропа; не солоне, як трава.

«Сіль життя» - слова – символи найголовнішого, найсуттєвішого, наймудрішого.

Також відомі давні приказки, що визначають виняткову роль солі для людини:

«сіль землі» — у сенсі найцінніше

«просипана сіль — до сварки» — означає особливу цінність солі в давнину

«хліб-сіль їж, а правду ріж» — ставить сіль поряд із найголовнішим продуктом харчування землеробської цивілізації — хлібом 
«насолити», «насипати солі на хвіст» — зробити комусь прикро, нашкодити.

«пуд солі з'їсти» - спілкуватися, прожити з людиною пліч-о-пліч тривалий час

 

Ключове слово – сіль, тому тема нашого уроку «Солі, їх склад,  назви. Фізичні властивості солей».

 

 Вивчення нового матеріалу

Учитель. Назва «солі» походить від латинського слова sol — сонце. Осідання солі з морської води під дією сонячних променів у давні часи пояснювали як народження цієї речовини під впливом сонячної енергії.

Назвою «сіль» колись називали лише натрій хлорид, а пізніше — цілий клас речовин. «Сіль» буквально означає «сонячна речовина».

 

Номенклатура солей

Подивіться, будь ласка, на дошку. Скажіть, що спільного ви побачили?

NaCl    K2 CO3    CaSO4     MgSO4

( На першому місці – метал, на другому – кислотний залишок )

А тепер, дайте визначення, що ж таке сіль?

Солі – це складні речовини, утворені атомами металів  і кислотними залишками.

А тепер зачитаємо  визначення солі у підручнику (с.  173) + заг. ф-ла

 Зачитаємо

Атоми металу і кислотного залишку повязані один з одним відповідно до їхніх валентностей.

Назви солей складаються з двох слів: перше – назва металу у називному відмінку, друге – назва кислотного залишку.

Як же скласти формулу солі?

Зачитуємо алгоритм.

Алгоритм складання формули солі.

 

Гляньте, ціла група солей чекає, щоб ви їх назвали.

• для І ряду – К2SіO3, МgСO3, Zn3O4)2, СuС12, FеSО4, Ва(NO3)2

• для ІІ ряду—K2SO4, СuS, Nа2S, КВг, NaI, Мg(NО3)2

  для ІІІ ряду — ZnSО4, FеРО4, ВаSО4, FеS, КС1, АgNО3

  для IV ряду 2СО3, РbS, NаF, КІ; МgSО3, А1РО4

  для V ряду К2СО3, LіСl; Nа2SО3, Li2SіО3, NаВг, NаNО3.

 

Давайте трішечки відпочинемо і переглянемо відео фрагмент «Малюнки сіллю»

 

Складіть формули солей за їх назвами

Ферум (ІІІ) сульфат, ферум (ІІ) сульфат, алюміній сульфат, магній карбонат, магній сульфіт, магній сульфат, магній хлорид, магній сульфід, натрій хлорид, натрій фторид, купрум(ІІ)сульфат, алюміній карбонат , магній нітрат , калій сульфат, барій нітрат                   

             
       Упоралися? Отже, не забули і про валентність металів, і про валентність кислотних залишків.

 

Фізичні властивості солей

Ви всі неодноразовл використовували сіль в своєму повсякденному житті та знаєте деякі фізичні властивості.

Які фізичні властивості мають солі? Відповіді учнів

Робота зі схемою

Отображается файл "кластер фізичні властив.солей.png"

   Таб. розч. 255 ст.

   Вірш про взаємодію солі з водою

Кристалиночки тверді,

Світлі, аж іскряться,

Народились у воді,

А води бояться.

 

Добули їх із води

Білосніжної, твердої,

Знову ж кинули туди –

Вмить зробилися водою.

 

Як ви гадаєте, що спільного має веселка з солями?

 

Як ви гадаєте у нашій країні добувають сіль?  Так, дійсно, Україна здавна славилася своїми запасами солі. Ви, мабуть, пам’ятаєте мультфільм про наших козаків, як вони за сіллю їздили? Як це зараз , давайте переглянемо відео про це.

 

Значення для людини

А яке значення мають солі для людини?

Відомий американський фахівець Пол Брегг вважав, що людський організм абсолютно не потребує кухонної солі, і називав її отрутою.

Помилковість таких поглядів у даний час вважається повністю доведеною. Сіль життєво необхідна людині, як і всім іншим живим істотам. Сіль бере участь у підтримці та регулюванні водного балансу в організмі. У спермі, сечі, крові, сльозах, поті і практично в будь-якому людському органі - і справді міститься сіль, без якої не можуть працювати клітини. Якщо немає води і солі, клітини не отримують харчування і гинуть від зневоднення. При хронічній нестачі солі в організмі можливий смертельний результат.

З іншого боку, смертельний результат неминучий і при разовому переїданні солі. Летальна доза складає 3 грами на 1 кілограм маси тіла. 

 

  А зараз пропоную вам цікавинки з торбинки

 

Цікавинки з торбинки

Біле золото землі кухонна сіль з незапамятних часів є незмінним супутником людини, оскільки без солі життя неможливе. Цей цінний природний мінерал, володіння яким приносило багатство і владу, довгий час був предметом сварок, розбратів, державних конфліктів і навіть воєн. В окремі історичні періоди сіль цінувалася нарівні із золотом. Історики свідчать, що ще до нашої ери люди могли одержувати цей життєво важливий мінерал шляхом випаровування його із солоної води озер. 

 

Стародавні народи цінували сіль на вагу золота. Наприклад частину платні римських воїнів (лат. salarium срібла) видавалася сіллю (лат. SAL); звідси, зокрема, англ. заробітна плата salary («заробітна плата»).

 

Солі приписують магічні властивості. Чимало вірувань повязано з нею як оберегом від злих сил та чар. Сіль завжди була символом багатства та щастя. В старі часи під час роботи на городі в першу борозну обовязково клали й невеличку купку солі. Задля доброго врожаю. На щастя та багатство родини. Існують сотні рецептів лікування, до складу яких входить ця чарівна сіль. 

Кухонна сіль служить джерелом утворення в шлунку соляної (хлороводородной) кислоти, яка є складовою частиною шлункового соку.

 

При замерзанні морської води лід виходить несолоним, а некрижана вода стає набагато солоніша. Розплавляючи лід, можна одержувати прісну воду з морський, а з розсолу виварювали поварену сіль з меншими енергетичними затратами.

 

Ще в давні часи людина вживала сіль. Правда, не в тому вигляді, в якому цей продукт виглядає в наш час. В давнину люди надавали більш пікантний смак їжі за допомогою золи солончакових рослин, водоростей, морської води і навіть крові тварин. Така «підсолена» їжа була смачнішою, краще тамувала голод і швидко відновлювала сили. Особливою знахідкою тоді вважався білий порошок, який збирали з каменів на березі моря або солоних озер. Ось так людина і познайомилася з харчовою сіллю.

А в багатьох західних і східних країнах був обряд «соління» новонароджених дітей: діток натирали дрібною сіллю, вкутували в полотнища і тримали так кілька годин. Іноді сіль засипали навіть у вушка і оченята дитині! А бували випадки, коли наступного дня шкіра на тілі діток просто облазила. Як би це не було болісно, але даний обряд вважався запобіганням від злих духів, символом щастя, чистоти, здоров’я і вічності!

 

У слов’янських традиціях хліб-сіль дуже шанувалися і вважалися джерелом життя, вірності, багатства і благополуччя. До наших днів дожило чимало прислів’їв і приказок, пов’язаних з хлібом і сіллю. 

Перша з великих римських доріг називається Via Salaria — Соляна дорога. Сіль — єдиний харчовий продукт, строк придатності до вживання якого вимірюється мільйонами років. Неподалік відомого родовища солі Уюні в Болівії знаходиться унікальний готель «Hotel de Sal Playa» на 15 номерів, цілком збудований з блоків дрібнозернистого галіту. Меблі теж зроблені з хлориду натрію.

 

У середньовіччі виникли забобони, пов’язані із сіллю. Розсипану сіль вважали передвісником нещастя. Наприклад, у «Таємній вечері» Леонардо да Вінчі зобразив перед Юдою Іскаріотським перекинуту сільничку. Проте до XVIII століття місця для шанованих гостей за столом на бенкеті визначались розташуванням сільнички, ближче до голови столу.

 

У всі віки сіль (хлорид натрію) настільки цінувалась, що через неї навіть спалахували війни. Наприклад, однією з передумов Французької революції був високий податок на сіль, запроваджений Людовіком XVI.

Сіль була і цінним засобом обміну. Маври обмінювали сіль на золото — грам за грам, а плитки кам’яної солі слугували деяким центральноафриканським племенам за гроші.

Греки платили за рабів сіллю, через що виник вираз «не вартий солі», що значить нікудишній, ламаного гроша не вартий.

 

 А ви коли не будь буди в соляних печерах? Я пропоную вам провести відео-екскурсію до соляної печери.

 

Підведення підсумків

У нас є сільничка, але вона порожня. Пропоную заповнити її знаннями про сіль

Солі –………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………

Назви солей складаються з назви ……………. , його змінної валентності ( якщо вона зміннна)  та назви …………… ………………………

Фізичні властивості солей…………………………………………………

…………………………………………………………………………….....

Солі можуть бути забарвлені в різні кольори, наприклад ………………

……………………………………………………………………………….

……………. бере участь у підтримці та регулюванні водного балансу в організмі.

В Україні є ………………. родовища солі

Сьогодні на уроці я дізнався……………………………………………………

…………………………………………………………………………………….

На уроці я відчув труднощі…………………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

На уроці мені найбільше сподобалося…………………………………………

……………………………………………………………………………………

Сьогодні на уроці мене вразило ……………………………………………….

……………………………………………………………………………………

Найбільше мені запам’яталося………………………………………………..

…………………………………………………………………………………….

В повскденному житті я буду використовувати знання про………………….

…………………………………………………………………………………….

Сьогодні на уроці я дізнався……………………………………………………

…………………………………………………………………………………….

На уроці я відчув труднощі…………………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

На уроці мені найбільше сподобалося…………………………………………

……………………………………………………………………………………

Сьогодні на уроці мене вразило ……………………………………………….

……………………………………………………………………………………

Найбільше мені запам’яталося………………………………………………..

…………………………………………………………………………………….

В повскденному житті я буду використовувати знання про………………….

………………………………………………………………………………...

Сьогодні на уроці мене здивувало…………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

На уроці мені найбільше сподобалося…………………………………………

……………………………………………………………………………………

Сьогодні на уроці мене вразило ……………………………………………….

……………………………………………………………………………………

 

Додаткові завдання

  1. Обчисліть кількість речовини барій сульфату масою 815,5 г.
  2. Визначте об’єм вуглекислого газу масою 176 г.

 

Домашнє завдання

ст. 178№1-3, №112-115

 

Однак не варто забувати і про те, що все одно людина не уявляє собі життя без такого простого, загальнодоступного білого порошка, що додає їжі більш солоний присмак. І нехай сіль вже не так цінується людьми, тим не менш, при її відсутності в будинку господарі навіть в самий міцний мороз виходять з теплого дому і йдуть за нею в магазин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Парфілко Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Переверзева Інна Євгенівна
    Дякую колезі за допомогу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
3035
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку