Урок «Солі (середні), їх склад, назви»

Про матеріал
Матеріал допоможе вчителям предметникам в роботі під час уроку вивчення солей. Ознайомить зі складом, назвами, класифікацією солей; розвинить вміння складати формули за їхніми назвами та навпаки.
Перегляд файлу

Тема:                                     «Солі (середні), їх склад, назви.»      

 

Мета:    продовжити вивчати основні класи неорганічних сполук;

                познайомити   учнів зі складом, назвами, класифікацією солей;

                розвивати вміння складати формули за їхніми назвами та навпаки,                                 

                за складеними формулами навчитись давати назви речовинам;

                розвивати логічне мислення, уміння робити висновки на основі

                спостереження;

                наголосити на правилах т/б під час роботи з хімічними речовинами.

 

Учні повинні знати: склад солей; номенклатуру; класифікацію.

Учні повинні вміти: зображувати солі у вигляді формул; давати назву, за формулою

                                      виводити їх назви, приймати рішення у проблемних ситуаціях.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми й методи роботи :  конспект, інтерактивні методи, самостійна робота.

Базові поняття:

1. Кислота.

2. Кислотний залишок.

3. Валентність (властивість атомів елемента з’єднуватися з певним числом атомів інших елементів).

4. Солі.

                                                                         План уроку:

І. Організація класу.-----------------------------------------------------------------------------1-2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань.---------------------------------------------------------------6-8 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.-------------------------------------------------------1-2 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу.------------------------------------------------------------18-20 хв.

 

                                                                      Епіграф уроку:  

СОЛІ - нас запам'ятай,

Метал спочатку, так і знай!

Кислотний залишок в кінці

Відразу видно, що це Ми!

 

1. Правила техніки безпеки при роботі з хімічними речовинам.

2. Склад і назви солей.

3. Класифікація.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.-----------------------------------------------10-13 хв.             

VІ. Домашнє завдання.---------------------------------------------------------------------------3 хв.                                                       

VІІ. Підбиття підсумків уроку.-----------------------------------------------------------------2 хв.                                             

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

Привітання класу.

Пояснення щодо ходу сьогоднішнього уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Розгляньте  таблицю; заповніть  пусті графи:

 

N п/п

Хімічна

фор-ла ки-ти

Назва

ки-ти

Кисл. залиш,

     його вал-ість

Назва кисл. залишку

1

HCl

хлороводнева

Cl (І)

Хлорид

2

HNO3

 

 

Нітрат

3

H2SO3

 

 

Сульфіт

4

H2SO4

 

 

Сульфат

5

H2SiO3

 

 

Силікат

6

H2СO3

 

 

Карбонат

7

H3PO4

 

 

Ортофосфат

8

H2S

 

 

Сульфід

 Чому відповідає валентність кислотного залишку?

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  Які  класи сполук  ми з вами вивчили?

3. Серед наведених речовин визнач подібні за складом та розподіли їх по класам сполук:

K2O, H2SO4, KOH, ZnO, HNO3, NаOН, P2O5, HCl, Mg(OH)2, H2SO3, CO2, Na3РO4, К2SO4,  СаО, H2S,АІ(ОН)3.

 

ІІІ. Мотивація.

Ми вже з вами вивчили три  основні класи неорганічних сполук, на початку уроку про них згадали (ОКСИДИ, КИСЛОТИ, ОСНОВИ), і залишився у нас останній клас неорганічних

сполук –СОЛІ.

Деякі питання, які у вас можуть потрапити на підсумковому уроці ми почнемо розглядати прямо зараз

(НАПРИКЛАД: Дайте назву солям; Виберіть з переліку формул лише солі; за назвою речовин напишіть формулу солі тощо…), тому  будьте уважні і добре слухайте!

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Правила техніки безпеки при роботі з хімічними речовинами.

Кислоти, луги, солі  - їдкі речовини, тому поводитися з ними слід обережно!!!

1. Уважно читайте етикетки на склянках.

2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл. (наливайте обов'язково над лотком!).

3. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий.

4. Якщо випадково хімічна речовина потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою.

 

 

2. Склад і назви солей.

  В ході минулих уроків ми з вами зустрічались вже трішки з солями, наприклад коли вивчали такі класи сполук як оксиди,кислоти та основи.

   Коли ми вивчали властивості цих класів сполук ми бачили , що в результаті багатьох хімічних реакцій між ними утворювались нові для вас тоді речовини – солі. Тоді ми на них не зупинялись, а сьогодні ми повинні більш детальніше їх вивчити.

ПОЧНЕМО!

 Зверніть увагу на епіграф нашого сьогоднішнього уроку. Запам'ятайте його!!!

 

    Отже, Соліце хімічні речовини йонної будови, до складу яких входять кислотні залишки (аніони), поєднані з катіонами різного походження (атомами металів).

  Щоб скласти формулу солі, на першому місті треба записати МЕТАЛ, а праворуч металу – КИСЛОТНИЙ ЗАЛИШОК. Але при цьому не забути про валентності і металу,  і кислотного залишку.

Як тільки ви пригадали їх  - розставте індекси!!!  

    Спочатку візьмемо метали І головної групи і  кислотні залишки HCl   кислоти.

 Отримали такі кислоти: КCl.,

За міжнародною хімічною номенклатурою, щоб дати назву  солям треба просто назвати назву елемента-металу і додати назву кислотного залишку.

Отримуємо:   Калій сульфат, Літій сульфат, тощо….

   По аналогії утворюються і інші солі з металами інших груп: 

візьмемо метали ІІ, ІІІ головних груп  – Са, АІ.

Та кислотні залишки з таких кислот: H3PO4,  H2SO4 .

Що ми отримуємо?

Са3(PO4)2 – кальцій ортофосфат;   АІ2(SO3)3- Алюміній сульфіт.

       А ось у назві солей, що утворені катіонами металів, які виявляють змінну валентність є особливість!!!

  Які  це метали?              Fe,  Mn, Nі, Со, тощо

Спробуємо написати  солі цих металів і дати їм назви.

Для того щоб дати назву цим солям досить тільки визначити  валентність металу за кислотним залишком та  вказати її римськими цифрами!!!

   Приклад:  Fe Cl3 –ферум (ІІІ) хлорид,   Mn3 (PO4 )2– манган (ІІ) ортофосфат.

 

Тепер навпаки,  за назвою речовини спробуємо написати формули солей:

         1) калій нітрат;             2) ферум (ІІ) ортофосфат;     3) кальцій карбонат.

 

3. Класифікація солей.

   Як ви бачите солі – це продукти заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металу.

Якщо у кислоті всі атоми гідрогену заміщенні на атоми металів такі солі називаються середніми.

2LiОН+ H2SO4 = Li2SO4 + H2O

  Але ви знаєте, що кислоти можуть бути  - багатоосновними ( доречи , від чого залежить  основність кислот?),  і атоми Гідрогену не завжди заміщуються повністю у кислоті, а іноді можуть заміститись на катіон металу частково.

  Коли таке відбувається  – утворюється в такому разі кисла сіль, наприклад:  

LiНSO4 – літій гідрогенсульфат; 

Са(Н2PO4 )2  - кальцій дігідрогенортофосфат.

LiОН+ H2SO4 = LiНSO4 + H2O

Щоб закріпити цю частину матеріалу пропоную вам виконати вправу 3, стор. 81.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

Щоб систематизувати і узагальнити отриманні знання зробимо декілька вправ:

  1. З переліку формул вибрати формули солей – Гра «Хрестики –нулики»; 

(середній рівень)

   2)  Скласти формули солей  (картки) .

   3) Знайдіть помилку у формулах (на дошці) - достатній та високий рівень.

 

VІ. Домашнє завдання.

Обов'язкове :

  • читата § 26  (Попель П.П., Крикля Л.С.);
  • завд.    № 197,  199, 200  стр. 140   (письмово);

 

   Творче:

Виконати вправу № 204,  стр. 140  (Попель П.П., Крикля Л.С.).

 

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.   

      1) Солі – складні речовини які складаються з атомів металу і кислотного залишку;

      2) Солі – продукти заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металу, причому, середні (продукти  повного заміщення Гідрогену на метал) і кислі (продукти часткового заміщення Гідрогену на метал) .   

      3) Назви солей утворюються відповідно до назв кислот.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
22 вересня 2019
Переглядів
5773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку