Тема: «Солі (середні), їх склад, назви.»
Мета: продовжити вивчати основні класи неорганічних сполук;
познайомити учнів зі складом, назвами, класифікацією солей;
розвивати вміння складати формули за їхніми назвами та навпаки,
за складеними формулами навчитись давати назви речовинам;
розвивати логічне мислення, уміння робити висновки на основі
спостереження;
наголосити на правилах т/б під час роботи з хімічними речовинами.
Учні повинні знати: склад солей; номенклатуру; класифікацію.
Учні повинні вміти: зображувати солі у вигляді формул; давати назву, за формулою
виводити їх назви, приймати рішення у проблемних ситуаціях.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми й методи роботи : конспект, інтерактивні методи, самостійна робота.
Базові поняття:
1. Кислота.
2. Кислотний залишок.
3. Валентність (властивість атомів елемента з’єднуватися з певним числом атомів інших елементів).
4. Солі.
План уроку:
І. Організація класу.-----------------------------------------------------------------------------1-2 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань.---------------------------------------------------------------6-8 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.-------------------------------------------------------1-2 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу.------------------------------------------------------------18-20 хв.
Епіграф уроку:
СОЛІ - нас запам'ятай,
Метал спочатку, так і знай!
Кислотний залишок в кінці
Відразу видно, що це Ми!
1. Правила техніки безпеки при роботі з хімічними речовинам.
2. Склад і назви солей.
3. Класифікація.
V. Узагальнення і систематизація знань.-----------------------------------------------10-13 хв.
VІ. Домашнє завдання.---------------------------------------------------------------------------3 хв.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.-----------------------------------------------------------------2 хв.
Хід уроку
І. Організація класу.
Привітання класу.
Пояснення щодо ходу сьогоднішнього уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Розгляньте таблицю; заповніть пусті графи:
N п/п |
Хімічна фор-ла ки-ти |
Назва ки-ти |
Кисл. залиш, його вал-ість |
Назва кисл. залишку |
1 |
HCl |
хлороводнева |
Cl (І) |
Хлорид |
2 |
HNO3 |
|
|
Нітрат |
3 |
H2SO3 |
|
|
Сульфіт |
4 |
H2SO4 |
|
|
Сульфат |
5 |
H2SiO3 |
|
|
Силікат |
6 |
H2СO3 |
|
|
Карбонат |
7 |
H3PO4 |
|
|
Ортофосфат |
8 |
H2S |
|
|
Сульфід |
Чому відповідає валентність кислотного залишку?
2. Які класи сполук ми з вами вивчили?
3. Серед наведених речовин визнач подібні за складом та розподіли їх по класам сполук:
K2O, H2SO4, KOH, ZnO, HNO3, NаOН, P2O5, HCl, Mg(OH)2, H2SO3, CO2, Na3РO4, К2SO4, СаО, H2S,АІ(ОН)3.
ІІІ. Мотивація.
Ми вже з вами вивчили три основні класи неорганічних сполук, на початку уроку про них згадали (ОКСИДИ, КИСЛОТИ, ОСНОВИ), і залишився у нас останній клас неорганічних
сполук –СОЛІ.
Деякі питання, які у вас можуть потрапити на підсумковому уроці ми почнемо розглядати прямо зараз
(НАПРИКЛАД: Дайте назву солям; Виберіть з переліку формул лише солі; за назвою речовин напишіть формулу солі тощо…), тому будьте уважні і добре слухайте!
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Правила техніки безпеки при роботі з хімічними речовинами.
Кислоти, луги, солі - їдкі речовини, тому поводитися з ними слід обережно!!!
1. Уважно читайте етикетки на склянках.
2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл. (наливайте обов'язково над лотком!).
3. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий.
4. Якщо випадково хімічна речовина потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою.
2. Склад і назви солей.
В ході минулих уроків ми з вами зустрічались вже трішки з солями, наприклад коли вивчали такі класи сполук як оксиди,кислоти та основи.
Коли ми вивчали властивості цих класів сполук ми бачили , що в результаті багатьох хімічних реакцій між ними утворювались нові для вас тоді речовини – солі. Тоді ми на них не зупинялись, а сьогодні ми повинні більш детальніше їх вивчити.
ПОЧНЕМО!
Зверніть увагу на епіграф нашого сьогоднішнього уроку. Запам'ятайте його!!!
Отже, Солі – це хімічні речовини йонної будови, до складу яких входять кислотні залишки (аніони), поєднані з катіонами різного походження (атомами металів).
Щоб скласти формулу солі, на першому місті треба записати МЕТАЛ, а праворуч металу – КИСЛОТНИЙ ЗАЛИШОК. Але при цьому не забути про валентності і металу, і кислотного залишку.
Як тільки ви пригадали їх - розставте індекси!!!
Спочатку візьмемо метали І головної групи і кислотні залишки HCl кислоти.
Отримали такі кислоти: КCl.,
За міжнародною хімічною номенклатурою, щоб дати назву солям треба просто назвати назву елемента-металу і додати назву кислотного залишку.
Отримуємо: Калій сульфат, Літій сульфат, тощо….
По аналогії утворюються і інші солі з металами інших груп:
візьмемо метали ІІ, ІІІ головних груп – Са, АІ.
Та кислотні залишки з таких кислот: H3PO4, H2SO4 .
Що ми отримуємо?
Са3(PO4)2 – кальцій ортофосфат; АІ2(SO3)3- Алюміній сульфіт.
А ось у назві солей, що утворені катіонами металів, які виявляють змінну валентність є особливість!!!
Які це метали? Fe, Mn, Nі, Со, тощо
Спробуємо написати солі цих металів і дати їм назви.
Для того щоб дати назву цим солям досить тільки визначити валентність металу за кислотним залишком та вказати її римськими цифрами!!!
Приклад: Fe Cl3 –ферум (ІІІ) хлорид, Mn3 (PO4 )2– манган (ІІ) ортофосфат.
Тепер навпаки, за назвою речовини спробуємо написати формули солей:
1) калій нітрат; 2) ферум (ІІ) ортофосфат; 3) кальцій карбонат.
3. Класифікація солей.
Як ви бачите солі – це продукти заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металу.
Якщо у кислоті всі атоми гідрогену заміщенні на атоми металів такі солі називаються середніми.
2LiОН+ H2SO4 = Li2SO4 + H2O
Але ви знаєте, що кислоти можуть бути - багатоосновними ( доречи , від чого залежить основність кислот?), і атоми Гідрогену не завжди заміщуються повністю у кислоті, а іноді можуть заміститись на катіон металу частково.
Коли таке відбувається – утворюється в такому разі кисла сіль, наприклад:
LiНSO4 – літій гідрогенсульфат;
Са(Н2PO4 )2 - кальцій дігідрогенортофосфат.
LiОН+ H2SO4 = LiНSO4 + H2O
Щоб закріпити цю частину матеріалу пропоную вам виконати вправу 3, стор. 81.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Щоб систематизувати і узагальнити отриманні знання зробимо декілька вправ:
(середній рівень)
2) Скласти формули солей (картки) .
3) Знайдіть помилку у формулах (на дошці) - достатній та високий рівень.
VІ. Домашнє завдання.
Обов'язкове :
Творче:
Виконати вправу № 204, стр. 140 (Попель П.П., Крикля Л.С.).
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
1) Солі – складні речовини які складаються з атомів металу і кислотного залишку;
2) Солі – продукти заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металу, причому, середні (продукти повного заміщення Гідрогену на метал) і кислі (продукти часткового заміщення Гідрогену на метал) .
3) Назви солей утворюються відповідно до назв кислот.