Тема. Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора
Мета:
навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу твору, спостереження над текстом, характеристики героїв, визначення головної думки;
виховна: виховувати любов до прекрасного, до мистецтва, почуття доброти й милосердя, вміння прощати.
Обладнання: ілюстрації до казки, портрет письменника, запис співу солов’я, комп’ютерна презентація, «чарівна торбинка».
Тип уроку: розвиток знань, умінь і навичок
Життя коротке - мистецтво вічне.
О.Уайльд
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, скажіть, казка – це диво?
- А хто створює це диво?
- А чи можна казкаря назвати чарівником?
Слайд 1. Сьогодні я знову запрошую вас до чарівного світу казок Ганса Крістіана Андерсена. На попередньому уроці почали вивчати казку Андерсена «Соловей». Ми пересвідчилися, що без казок Андерсена важко уявити життя. Вони потрібні і дітям, і дорослим. Читаючи казки, ми сприймаємо створений письменником світ як реальний. Із казок Г. К. Андерсена ми вчимося протистояти нещирості, зраді, жадібності, душевній черствості, вчимося бачити красу, справжню дружбу, щиру любов. Отже, славетний казкар поруч, він залишиться з нами на все життя. І кожна зустріч з його витвором – це якесь відкриття.
Тож уявімо, біля входу зупинився екіпаж. Чуєте? Кроки на сходах… Це Андерсен. ( Заходить учень в ролі казкаря). Він запалює свічки на підсвічниках, сідає у крісло. Про що думки письменника?
- Згадує своє життя…
- Обдумує нову казку.
Андерсен. Коли вогонь потріскує в каміні, приходить моя муза, розповідає безліч казок та історій, приводить до мене героїв зі звичайного життя й каже: «Поглянь на цих людей, ти їх знаєш, намалюй їх, вони повинні жити».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Андерсен. - Діти, чи подобаються вам мої казки?
Тож пропоную вам пограти у гру «Впіймай помилку» . Таким чином я зможу дізнатися, що ви знаєте про мене та мої казки. Я називаю твердження, якщо в ньому є помилка, то ви плескаєте в долоні. Будьте уважні. Не всі твердження будуть помилковими.
1. Г.К.Андерсен народився в Китаї. (данському місті Оденсе)
2. Його батько був простим шевцем-чоботарем.
3. Малий Ганс жив в достаку. ( в бідності)
4. Найбільше він полюбляв слухати казки та гратися з однолітками. (з ляльками).
5. Хлопець мріяв стати кравцем. (актором)
6. В 14 років Ганс поїхав з дому до Копенгагена шукати кращої долі.
7. Безкоштовне навчання в гімназії давалося Андерсену легко. (важко)
8. Актором Андерсен так і не став.
9. У 1841 році виходить збірка казок Ганса Андерсена під назвою «Казки, що були розказані дітям»
10. Події в казці «Соловей» відбуваються в Японії. (Китаї).
Молодці! Бачу, знаєте про мене багато чого. Але прийшов час, і я мушу з вами попрощатися. То ж до нових зустрічей. До побачення!
2. Гра «Речі із «чарівної» торбинки» Слайд 3
Горошина – «Принцеса на горошині»
ліжко в горіховій скорлупі – «Дюймовочка»
велика сніжинка, скалки дзеркала – «Снігова королева»
морська ракушка – «Русалонька»
паперовий кораблик – «Стійкий олов'яний солдатик»
голка – «Нове вбрання короля»
пташеня – «Соловейко»
3. Гра «Впізнай казку та її героя»
«У квітці сиділа маленька дівчинка. Вона була така ніжна, маленька, лише з дюйм зростом» («Дюймовочка») (Слайд 4 )
«Не біда з’явитись на світ у качиному гнізді, якщо ти вилупився із лебединого яйця!» («Гидке каченя») (Слайд 5 )
«Очі її сяяли, як зірки, але в них не було ні тепла, ні миру» («Снігова королева») (Слайд 6)
«Скільки ночей простояла вона біля відчиненого вікна, дивлячись вгору крізь морську блакить, де ворушили своїми плавцями і хвостиками риби» («Русалонька») (Слайд 7)
«Вони кружляли над дахом, витягували свої шиї і хлопали крильми, але ніхто не чув і не бачив їх…» («Дикі лебеді») (Слайд 8)
«Тридцять три рази проспівав він одну й ту саму мелодію і не зморився» («Соловейко») (Слайд 9)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Слайд 10
Сьогодні ми знову помандруємо сторінками казки «Соловей» Ганса Крістіана Андерсена, яка написана за одну добу 11 – 12 жовтня 1843р. Ми продовжимо знайомитися з прекрасним майстром пісенного мистецтва – Соловейком; торкнемося того чудового світу, який створений гарячим серцем казкаря (запис у зошит теми уроку).
ІV. Робота над темою уроку
Діти, читаючи вдома казку, дехто із вас малювали ілюстрації. На них ви зображували солов’я.
Дія казки відбувається в Китаї, країні з найдавнішою культурою. Китайські майстри залишили нащадкам неповторні й вічні архітектурні пам’ятки: загадкові й величні пагоди – вежеподібні меморіальні споруди на честь діяння буддійських святих, а також на честь важливих для китайців подій, палаци китайських імператорів, вироби з фарфору, малярські твори. Велика Китайська стіна, яку вивели будівники у 4 – 3 ст. до н. е. Китай – країна філософів, митців, мореплавців, мандрівників, винахідників (їм належить винахід пороху, мистецтво виготовлення порцеляни, шовку). Ще в далеку давнину китайці створили писемність. Весь світ знає китайські ієрогліфи. Протягом 7 – 13 ст. живопис займає центральне місце в образотворчому мистецтві Китаю.
3. Бесіда за матеріалом прочитаного.
Як ми вже казали, дія казки відбувається в Китаї.
- Що було головною визначною пам’яткою цієї країни у казці Андерсена? (Палац богдихана).
[Богдихан - титул імператорів (верховних правителів) Китаю]
- Ми потрапляємо у палац. Зачитайте його опис. Давайте звернемо увагу на те, із чого він був зроблений. Слайд 12
- А як ви думаєте, чи зручно жити в такому палаці, де немає нічого справжнього, все зроблене із коштовної порцеляни, такої крихкої, що страшно було доторкнутися?
- Для чого до чудесних квітів у саду імператора були прив’язані дзвіночки? (Щоб захоплюватися красою квітів, дзвоном срібла, сяянням порцеляни, зовнішньою пишнотою палацу).
- Що протиставляє автор палацу? (Ліс, в якому живе соловей).
- Як називається прийом, при якому протиставляються образи чи поняття? (Антитеза).
- Прочитайте опис лісу.
- Давайте уявимо, що бачать і чують кожного дня богдихан і люди, які живуть у палаці, і прості рибалки і селяни, які знали солов’я. Чи не здається вам, що вони живуть в різних світах?
4. Робота із таблицею. Слайд 13
І - де живуть богдихан і соловей;
ІІ – що вони бачать;
ІІІ – що вони чують. (слайд )
|
Соловей |
Богдихан та його придворні |
Де живуть |
Густий ліс |
Чудовий палац |
Що бачать |
Глибокі озера, берег синього моря, кораблі |
Стіни й підлога із коштовної порцеляни |
Що чують |
Шум моря, плюскіт хвиль, шелест листя |
Звук дзвіночків, прив’язаних до квітів |
Висновок: світ, у якому жив соловей, відрізнявся красою живої природи від штучної краси палацу.
- Чому богдихан нічого не знав про солов’я? Чому нічого не чули про нього придворні? (Бо вони не виходили за межі палацу).
- Звідки правитель дізнався про пташку? (Із книги, яку прислав японський імператор).
- Богдихан вимагав, щоб увечері пташка була в палаці й співала. Піддані бігали сходами вгору і вниз, але ніхто не знав, де живе соловей. Хто ж їм допоміг? (Бідна дівчина, яка працювала на кухні).
- Згадайте, як міністри разом із дівчиною добирались до лісу, де жив соловей?
- Кого вони зустрічали? (Корова – жаби - соловей).
- Чому сцена пошуків пташки викликає у нас сміх? ( Вони приймали за спів солов’я мукання корови, квакання жаб. Вони не знають справжнього життя).
- Знайдіть і зачитайте уривок, в якому описана зустріч державного урядовця і солов’я. - Як поводить кожен із них поводить себе при цій зустрічі? (Державний службовець- пихатий, а соловей веде себе просто).
- Чому соловей погодився полетіти у палац, незважаючи на те, що його краще слухати у зеленому лісі? (Полетів, коли почув, що його хоче послухати богдихан).
5. Порівняльна характеристика живого та штучного солов’я. Слайд 14-15
На екрані ви бачите характеристики штучного та живого солов’їв. Оберіть ті, які відносяться до кожного із них (по варіантах) ( на листочках помітити потрібне)
1. Його заслухувався рибалка, забуваючи про свої турботи.
2. Увесь обсипаний діамантами, рубінами і сапфірами.
3. Маленький сіренький птах.
4. Можна розібрати його і показати внутрішню будову
5. Жив на дереві у гілках, що нависали над водою.
6. 33 рази проспівав одне і теж.
7. Хвостик його блищав золотом і сріблом.
8. Спів його торкався серця, а на очах виступали сльози.
9. Народ послухав його і був задоволений.
10. На шиї у нього була стрічка з написом.
11. Надзвичайна пташка.
12. Увесь так і блищав коштовностями.
(Перевірка) (слайд 13,14) Складання грона «Живий соловей» та «Штучний соловей»
- Що приваблює в штучному птахові? (Зовнішній вигляд. Він був гарний).
- Що приваблює в живому? (Гарний спів).
- Які почуття викликає він своїм співом? (Радість, повноту життя).
Висновок: штучний соловей красивий тільки зовні, всередині у нього механізм. Він - наслідування природі, справжньому мистецтву.
Живий соловей зовні не дуже гарний, але він – творіння природи, а живий голос – справжнє мистецтво.
6. Фізкультхвилинка
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Розмістити ілюстрації до казки у хронологічному порядку. Слайд 16
__________ _________ __________ __________
Допоможіть мені нанизати намистинки. Для цього треба відповісти на запитання.
VІ. Підумок уроку
Солов’я здавна народ прославляє в піснях, віршах, скульптурах… У фольклорі він втілює образ волі, друга, подарунка. Часто соловейко виступає в ролі крилатого посла. Йому повіряли люди свої таємниці, розповідали про свої радості і горе.
Якщо ви втратили віру в себе і в свої сили, дуже втомилися, вам здається, що зло перемогло – зверніться до казок Андерсена і його герої допоможуть вам своєю вірою в силу добра.
VІІ. Домашнє завдання. Слайд 19
1. Дібрати прислів’я про солов’я.
2.За підручником прочитати статтю про О.Уайльда - ст. 92-93