Урок "Сонце. Його значення"

Про матеріал
Формувати в учнів уявлення про Сонце як джерело світла і тепла на Землі, про його значення для життя; розвивати спостережливість і кмітливість, вміння аналізувати і роботи висновки, встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між висотою Сонця на горизонті та кількі¬стю тепла, яке воно посилає на Землю; виховувати повагу до традицій українського народу вшановувати Сонце; формувати потребу у пізнанні природи. Можна використовувати в дисттанційному навчанні.
Перегляд файлу

Розділ II

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

 

Тема. Яке значення для життя на Землі має Сонце?

Мета. Формувати в учнів уявлення про Сонце як джерело світла і тепла на Землі, про його значення для життя; розвивати спостережливість і кмітливість, вміння аналізувати і роботи висновки, встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між висотою Сонця на горизонті та кількі­стю тепла, яке воно посилає на Землю; виховувати повагу до традицій українського народу вшановувати Сонце; формувати потребу у пізнанні природи.

Обладнання. Дидактичні картки, дидактичні ігри, мультимедійний комплект, інтерактивні ігри та застосунки.

 

Хід уроку

 

  1.                 ОК (організація класу).

Створення позитивного психологічного клімату класу.

  1.               Хвилинка спостереження.

Аналіз стану неба, опадів, вітру.

  1.            АОЗ + МНД (актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності).
  •              Пригадайте, шо належить до природи.
  •              Якою природа буває? Виконання вправи «Жива та нежива природа».

  •              Закресли всі слова що належать до живої природи?(Хмара слів)

  •              Як ви гадаєте, що ми почнемо вивчати? Як буде називатися наш розділ?
  •              Ми розпочинаємо вивчати новий розділ — "Світ неживої природи”. Щоб дізнатися, який об’єкт природи вивчатимемо на сьогоднішньому уроці, складіть пазл.

  •              Це Сонце.

Чому вважають, що Сонце всім життя дає?

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про Сонце та його значення для життя на Землі.

  1.            ВНМ (вивчення нового матеріалу).
  1.                Бесіда з елементами розповіді

Пригадайте, які умови потрібні для життя живим організмам.

  •              Звідки живі організми на Землі отримують світло і тепло?
  •              Що ви знаєте про Сонце?
  •              Що ви бачите на екрані?     
  •              Так це зорі. А до чого, при вивчені Сонця, зорі?
  •              Тому що Сонце- це зоря!
  •              Але чому воно нам здається великою і яскравою кулею, а інші зірки — дріб­ними цяточками на небі?

Сонце найближча до Землі зоря, тому ми бачимо її як велику яскраву кулю. Інші зірки здаються нам маленькими, тому шо знаходяться далеко від Землі. Згадайте будинки на своїй вулиці. Ті, які розташовані близько до вас, видаються більшими, а будівлі, які вдалині — схожі на маленьку коробку.

Своїм світлом Сонце затьмарює інші зірки, тому ми бачимо їх лише вночі.

  1.                Хвилинка-цікавннка.
  •                  Коли б можна було прокласти шлях до Сонця, то до нього на кареті ми добиралися б 100 років, на машині приблизно 10 років, на ракеті 1 рік.
  •                  Маленькому промінчику Сонця потрібно всього-на-всього 8 хвилин, щоб спуститися до нас на Землю.

Висновок. Промені Сонця несуть на Землю світло і й тепло.

Отже. Сонце — джерело світла і тепла на Землі.

 Фізкультхвилинка

  1.                Бесіда з елементами розповіді з використанням відео з метою формування уявлення про значення Сонця для життя.
  •              Послухайте казку.

«Сонце, сонечко та соняшник».

Починався ліпшій день. На листі дерев переливалися всіма барвами райдуги крапельки роси. Співали птахи, тягнулися квіти до Сонця, а над ними басовито гудів Джміль:

  •              Ж-ж-жарко...

Йому й справді було жарко.

  •              Ж-ж-жорстоке Сонце, ж-ж-жорстоке.

Почуло Сонце та й каже:

  •              Кожен день я проміння на землю посилаю, щоб черешні скоріш дозрівали, щоб пташки співали, щоб діти смаглявими ставали, а він... він мене жорстоким назвав.

Образилося Сонце та й сховалося за хмару. Похмуро на світі стало, квіти пелюстки згорнули, птахи замовкли, мурахи входи та виходи своїх домівок закри­вати почали.

  •              Що робити ? Що робити ? Як без Сонечка нам жити ? — зашепотіли Дерева.
  •              Я тут. Ось я, — сказав хтось тоненьким голоском і всі побачили маленького, червонокрилого жучка, якого й справді Сонечком звали.
  •              А ти можеш землю зігрівати ? — спитали Дерева.
  •              Ні.
  •              А можеш так зробити, щоб черешні поспіли?
  •              А щоб діти засмагали ?
  •              І цього не вмію. — зітхнуло Сонечко, — я тільки попелиць знищую, червців, кліщиків павутинних та інших дрібних шкідників.
  •              І за це тобі. Сонечко, спасибі, — вклонилися Дерева і знов зашепотіли:
  •              Що робити? Що робити? Як без Сонечка нам жити?
  •              Може, я зумію допомогти ?спитав Соняшник. Він теж був на Сонце схожий: кругла голівка у жовтогарячих променях.
  •              А ти можеш землю зігрівати ? — спитали Дерева.
  •              Ні.
  •              А зробити так, щоб черешні поспіли?
  •              Ні. Не можу...
  •              А щоб діти засмагали ?
  •              І цього не вмію,тихо мовив Соняшник,я тільки насінням людей годую.
  •              Це ж добре! Спасибі тобі. Соняшнику, — вклонилися Дерева. А Джміль знов гудів.
  •              Ж-ж-жаль, квіти пелюстки згорнули, ж-ж-жаль.
  •              Жаль! — обурилися Дерева. — А хто Сонце образив, хто його жорстоким назвав? Все ти, все ти. Джмелю!

Вони так розхвилювалися, так розгойдались, аж вітер знявся. Злякався Джміль, почав у Сонця пробачення просити:

  •              Ж-ж-жити без тебе не можна, пробач мені, пробач.

Виглянуло Сонце з-за хмари, посміхнулося привітно. Зраділи дерева, пташки защебетали, квіточки розкрилися, а Джміль над ними гудів:

  •              Ж-ж-жарко.., але не дуже, але не дуже...

І. Прокопенко

  •              Про що розповідається в казці?
  •              Чи можуть рослини жити без сонячного світла і тепла?
  •              Пропоную провести дослід з пдручника с.52. Візмемо картонну коробку і зробимо в ній отвір. Накриємо нею кімнатну рослинку і подивимося куди буде тягнутися рослина. Як ви гадаєте?
  •              А що відбувається восени з зеленими листками на деревах (березі, вербі)?
  •              Чи квітнуть квіти взимку? Чи дозрівають плоди? Чому?

Висновок. Без сонячного світла і тепла не зеленіють листки у рослин, не з’являються квіти, не достигають плоди, не проростає насіння. На світлі у зелених листках утворюються потрібні для рослим поживні речовини, у яких запасається сонячна енергія. Завдяки цим речовинам рослини можуть рости й розмножуватися.

  •              Чи зустрічали взимку ви комах. їжаків, лелек? А де вони? (Лелеки полетіли у теплі країни. Комахи та їжаки заснули.)

Завдяки сонячному світлу і теплу тварини активно рухаються в пошуках їжі, будують житло, розмножуються, доглядають малят.

  1.                Значення Сонця для людини.
  •              Яке значення має Сонце для людини?

Сонце є джерелом радості і здоров'я для людини. Завдяки сонячному світлу і теплу людина пізнає навколишній світ, комфортно себе почуває, впрошує рослини, доглядає за тваринами, виконує різну роботу, милується природою і отримує задоволення від життя.

  •                 А ще Сонце приносить велику користь людям в ХХІ столітті. А яку саме перегляньте мультфильм. (Перегляд мультфільму про сонячні батареї.)
  •              Чи завжди Сонце є для людини другом? Коли воно є ворогом? Сонце може бути небезпечним. Якщо тривалий час перебувати на сонці, можна отри­мати сонячні опіки і тепловий удар.
  •              Пропоную провести дослід. Візьміть смужки чорного і білого паперу. Покладіть їх на сонці. Через деякий час доторкніться до них. Чи однаково нагрілися смужки? Папір якого кольору краще брати для виготовлення капелюшка від сонця?
  •              Давайте виготовимо такий капелюшок за відеоінструкцією.
  •              А як ще можна захистити себе від Сонця, якщо немає капелюшка? Де я вам пропоную гратися, якщо ви без головного убору? (В тіні.) Виконайте завдання в зошиті на с. 44 (З’єднай лінією об’єкт з його тінню.)
  1.                Робота над заклинками.
  •              Люди здавна спостерігали за Сонцем, шанували ного. Тому й придумали різні заклинки.

Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір'ячко, на весняні квітоньки, на маленькі дітоньки.

там вони граються, тебе дожидаються.

  •              Про шо просять Сонце? Чому?

Взимку Сонце знаходиться низько над землею. Навесні підні­мається все вище. Влітку сонце світить звисока. Восени — з кожним днем все нижче і нижче.

Отже, чим вище Сонце над Землею, тим більше воно дає тепла і світла.

  1.                Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про при- чинно-наслідковий зв'язок між висотою Сонця над Землею і кількістю тепла і світла, шо воно дає.
  •              Кожен із вас спостерігав, як сходить і заходить Сонце, піднімається над Землею.

Як змінюється висота Сонця протягом дня на небосхилі (вранці, в полу­день, ввечері)?

  •              У якій частині дня (вранці, опівдні, ввечері) Сонце піднімається найвище над Землею?
  •              Коли спекотніше надворі: вранці, в полудень чи ввечері? Чому?

Отже, Сонце гріє по-різному. Вранці і ввечері воно перебуває низько над землею і дає мало тепла. У полудень піднімається високо і дає більше тепла.

Пригадайте, коли тепліше: хмарного чи сонячного дня? Поміркуйте, чому. (Сонячного дня. Хмари затримують тепло сонячних променів.)

Фізкультхвилинка

Гра “Сонце сходить — усе оживає. Сонце заходить — усе завмирає”.

Встало вранці ясне сонце, зазирнуло у віконце.

Ми ло нього потяглися, за промінчики взялися.

Будем дружно присідати, сонечко розвеселяти.

 Всталн-сіли, встали-сіли.

Бачите, як розвеселили.

Стало сонце танцювати, нас до танию закликати:

— Нумо разом, нумо всі потанцюєм по росі.

  1.               Закріплення вивченого матеріалу.

Робота в групах.

  1.                Пазл «Сонце». Висновок: Сонце -це велика розпечена зірка.
  2.                Гра «Кому потрібно Сонце».
  3.                Гра «Сонце - добре, сонце – погано». Висновок: Сонце приносить користь, але може і зашкодити.
  4.                Гра « Що схоже на Сонечко»
  5.                Пояснити народну мудрість (прислів'я).

Сонце на всіх однаково світить.

Сонце світить, сонце сяє вся природа воскресає.

  1. Підсумок уроку.
  1.                Продовжити речення:
  •              Сонце належить до природи ....
  •              Сонце — це ... .
  •              Сонце дає живій природі ... .
  •              Чим вище Сонце над Землею, тим ... .
  1.                Складання сенкану.

Сонце
Ясне, приємне
Світить, кружляє , іскрить
Кожен ранок супроводжує мене
Сонечко

VII. Рефлексія.

  1.                Відповіді на запитання.
  •              Про шо ви дізналися на уроці?
  1.                Пофантазуйте.

Уявіть, шо кожен з вас — Сонечко. Візьміться за руки і подаруйте світлу посмішку своєму товаришу по парті.

  1.                Робота з батьками. Розкажіть батькам про значення Сонця для життя на Землі. Разом з ними перевірте народну прикмету "Сонце низько — вечір близько".

Виконайте завдання для друга природи. Придумайте продовження казки про те, як Сонце впливає на неживу і живу природу.


Використані джерела:

  1. Гра «Жива та нежива природа» https://learningapps.org/view16946376
  2. Хмара слів «Жива та нежива природа» https://wordart.com/ob7k8we1nc8e/%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0-%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0
  3. Пазл «Сонце» https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=164607d04719
  4. Відео до казки «Сонце, сонечко та соняшник» https://www.youtube.com/watch?v=dzH9Iwnc9L8&feature=emb_logo&ab_channel=%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%84%D1%96%D1%97%D0%B2
  5. 3D сцена «Сонце» з порталу https://ua.mozaweb.com/lexikon.php?cmd=getlist&let=3D&sid=FOL&pg=3
  6. Фізкультхвилинка «Сонечко» https://www.youtube.com/watch?v=klPugp6e-LI&ab_channel=%D0%93%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B0%D0%90%D0%BA%D1%81%D1%8C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0
  7. Фізкультхвилинка «Сонечко» https://www.youtube.com/watch?v=W7aqsZILjR0&ab_channel=%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B8%22%D0%A0%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%9A%22
  8. Натхнення для створення уроку https://gasminka.wixsite.com/gasminka/pryroda-kospect
  9. Мультфільм «Фіксики  - Сонячна батарея» https://www.youtube.com/watch?v=vLkx6_14Kzc&ab_channel=%D0%A4%D1%96%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%B8
  10. Відеоінструкція «Капелюшок з паперу своїми руками» https://www.youtube.com/watch?v=jlk1ST2EekE&ab_channel=%D0%9E%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%B8DIY%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D0%BA%D0%B8%D0%B8%D0%B7%D0%B1%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B8%D0%904
  11. Створений інтерактивний аркуш https://www.liveworksheets.com/c?a=s&t=5o0cuf60qeo&sr=n&ms=uz&l=ic&i=uucfdfn&r=oj&db=2&f=dzduuzds&cd=p8j2kxe12trjlokxxkeneljq5ngnxxgnpxg
  12. Відео «Яке значення на Землі має Сонце?» https://www.youtube.com/watch?v=gB0kTxguNF0&t=2s&ab_channel=%D0%92%D1%96%D1%80%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%D0%A8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0
  13. Гра «Сонце – добре, Сонце – погано» https://learningapps.org/view4428440
  14. Пазл «Сонце» https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=124dcba06f88
  15. Створена Padlet дошка для використання при дистанційному навчанні.
docx
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
2615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку