Виховна бесіда з учнями початкових класів про усвідомлення ролі людини як частини природи, її взаємини з усім живим, мати уявлення про способи надання допомоги людиною природі.; дотримуватись правил гуманної поведінки у природі.
Виховнв бесіда на тему:
Будь вимогливим і ніжним: перед тобою природа
Мета: Вчити дітей усвідомлювати роль людини як частини природи, її взаємини з усім живим; мати уявлення про способи надання допомоги людиною природі. Навчити дітей орієнтуватись на народні традиції у ставленні людини до всього живого; дотримуватись правил гуманної поведінки у природі.
Обладнання: карточки для «Екологічного лото».
Хід заняття
I. Актуалізація знань.
Читання вчителем уривка, з вірша «Порада» Я.Щоголіва
природи згадує Я.Щоголів? Поміркуй над цим.
II. Слово вчителя.
Кожен для життя обирає своє місце. Людині необхідна земля, будинки, рибам - вода, птахові - небо, тваринам — ліс», та переліски, та безмежний степ.
І жити їх, допоки лісу та степу, допоки їх красу відчуваємо. Слухаємо таємничий гомін дерев та шелестючу розмову степових трав. У кожного від роду своя домівка і своє місце на Землі.
Ми з вами, діти, народились і живемо на чудовій землі України, багатющому і мальовничому краї. Кожен її прекрасний куточок має свою історію, неповторну красу. Мабуть, тому кожен з нас так любить, шанує свій рідний край.
Але, мабуть, недарма в народі у нас здавна вшановують птахів, з любов'ю ставляться до всього живого: дерев, рослин, квіток, тварин. Завдяки доброті народу ми маємо таку чудову землю.
III. Бесіда з учнями. Розповіді дітей.
А скільки легенд, казок склав наш народ про рослини, дерева, квіти, птахів і тварин? Може хтось з вас пригадає хоч деякі з них?
(Розповіді дітей за збірниками «Дванадцять місяців, книгою О.Бердника «Серце Матіоли» тощо.)
застереження, які засвідчують про бережливе ставлення в народі до всього живого.
Розповіді дітей.
IV. Гра «Екологічне лото» (можна виконувати по групам).
До природи … |
|
Ліс і вода… |
|
Хліб – батько … |
|
Криниця з водою … |
|
Зруйнуєш пташине гніздо … |
|
Хто в воді … |
|
Яка криниця, такий і господар… |
|
Не любіть ліс… |
|
Вода за … |
|
Зруйнуєш ластівчине гніздо … |
|
В лівому стовпчику наведені українські народні прислів’я, приказки, застереження, але неповністю. Закінчення їх – у стовпчику праворуч. Щоправда, всі вони переставлені місцями. Ваше завдання — поставити їх на свої місця.
(Діти колективно виконують завдання, хто швидше за змістом з'єднає потрібні частини у стовпчиках.)
Як ви розумієте зміст кожного з утворених нами прислів'їв, приказок, застережень?
Що їх всіх об'єднує? Чому вчить нас народ? Як треба ставитись до природи?
V. Підсумок заняття.
За що ми любимо свій рідний край? Його неповторну природу?
Як зберегти цю красу?
За якими законами повинна жити вихована людина, щоб жити у злагоді з усім живим?
Що, на жаль, доводиться часто нам спостерігати?
А що ж залежить від нас з вами у цій нелегкій справі?
Що можне зробити кожен з нас?
VI. Домашнє завдання (за бажанням).
Спробуйте скористатись почутими на уроці порадами. Успіхів і чудових вражень вам від «спілкування на одинці з природою»!
Можна запропонувати дітям створити кожному своє екологічне лото за окремим темами «Рослини», «Тварини», «Птахи», але добирати матеріал, пов'язаний із бережливим ставленням до природи.
VII. Ігрові форми.
а) давайте спробуємо провести розвідку, кого треба рятувати, наприклад, дерева біля школи чи мурашник у лісі, парку.
б) практичні завдання.
Кожен з вас може обрати собі справу, яка йому до душі:
Операція «Врятуймо деревце», «Весела шпаківня» (на початку весни розвісити шпаківні біля школи), «Чисте джерело» в ході екскурсії на природу.