Клас: 5 Дата: 12.02.2020
Тема уроку: Спілкування з дорослими. Повага до батьків та вчителів.
ХІД УРОКУ
Мета уроку:
Освітня: розширити уявлення про правила спілкування, повагу до батьків, учителів, взаємодопомогу членів родини.
Розвиваюча: розвивати комунікативну компетентність та емпатії, сформувати в учнів необхідність взаємодопомоги в родині.
Виховна: виховання поваги, взаєморозуміння з батьками та вчителями.
Базові поняття і терміни уроку: родинні стосунки, довіра, правила спілкування з дорослими.
Обладнання: підручник, робочий зошит.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
№ етапу |
Етап уроку |
Час(хв) |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Перевірка виконання домашнього завдання |
4 |
3 |
Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів |
3 |
4 |
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку |
4 |
5 |
Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного |
17 |
6 |
Узагальнення і систематизація знань |
13 |
7 |
Підведення підсумків уроку |
2 |
8 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання учнів та перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання
Перевірка індивідуальних домашніх завдань
Фронтальна бесіда
- Яке спілкування є ефективним?
- Як впливає настрій на спілкування?
- Як впливає поведінка на здоров’я?
- Назвіть ознаки пасивної поведінки.
- Назвіть ознаки упевненої поведінки.
- Назвіть ознаки агресивної поведінки.
- Як подолати невпевненість?
ІІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів
Вправа «Ланцюжок»
Дітям потрібно продовжити «ланцюжок» по черзі: - Дорослі у вашому житті – це батьки, учителі….
Тобто це ті людьми з якими Ви часто спілкуєтесь.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання
— Чи можливе однакове спілкування з однолітками й дорослими?
Спілкування з дорослими – невід'ємна частина життя в будь-якому віці. Це спілкування збагачує досвідом, учить мудрості, від дорослої людини можна отримати пораду чи допомогу в різних життєвих ситуаціях. Головна умова при цьому – повага, толерантне ставлення до співрозмовника.
Для того, щоб досягти успіху у спілкуванні з дорослими та членами родини, кожен повинен знати та дотримуватися правил спілкування.
Тому тема сьогоднішнього уроку: «Спілкування з дорослими. Повага до батьків і вчителів».
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного
1. Особливості спілкування з дорослими
Вас всіх оточують дорослі - це твої мама і тато, брати і сестри, дідусі й бабусі та інші родичі. А ще — твої вчителі і люди, з якими щодня зустрічаєшся: сусіди, знайомі. Стосунки, що склалися в тебе з ними, можуть бути досить тісними чи, навпаки, прохолодними. Вони залежать від вміння спілкуватися, знань і сили духу. Тому вчитися спілкуватися потрібно із самого дитинства.
Робота з підручником
Виконай завдання на сторінці 114. Намалюй у зошиті Сонячну систему і розмісти на орбітах людей, з якими спілкуєшся. Найближче постав тих, з якими в тебе склалися найтісніші стосунки, кому ти довіряєш.
Завжди важливо знати, від кого можна отримати пораду чи допомогу в різних життєвих ситуаціях. Звісно, Ви найперше звернеться до своїх батьків — тата або мами. Але коли їх немає поруч або потрібна порада дорослого щодо стосунків з ними Ви звернетеся до того, кому довіряєте. Це може бути старший брат, сестра, тітка, дядько, бабуся чи дідусь або до учителя та шкільного психолога.
- Як правильно спілкуватися з дорослими, щоб добре з ними порозумітися?
До дорослих слід звертатися з повагою, обов'язково на Ви, а при зустрічі потрібно привітатися. Коли йдете з дорослими, то слід вітатися з усіма, з ким вітаються дорослі, навіть якщо ви їх не знаєте. Коли дорослі розмовляють між собою, не можна втручатися в їхню розмову. Якщо ж треба терміново щось запитати, вибачтеся і попросіть дозволу звернутися. Перш ніж звернутися до людини, треба обміркувати, що саме хочете сказати, щоб не образити її. Коли ви правильно, з повагою звертаєтеся до людини, то і самі заслуговуєте на повагу від неї.
Робота в групах
1 група: спілкування з батьками.
2 група: учителями.
3 група: сусідами.
4 група: бабусями й дідусями.
Завдання групам:
1) Складіть 3–5 правил спілкування, що є важливими для стосунків саме із цією категорією дорослих, та записати їх на окремому аркуші.
2) Розіграйте невелику рольову сценку, де продемонструються ці правила спілкування.
2. Повага до батьків та вчителів
Проблемне запитання
— Що спільного у ставленні до дитини в батьків та вчителів?
— Чому необхідно виявляти повагу до батьків та вчителів?
Шанування старших поколінь і повага до них - закон нашого життя. Мир у домі панував лише тоді, коли стосунки батьків і дітей були гармонійними. У побуті вони з давніх часів регулювалися звичаями, ритуалами, моральними нормами. Поважати старших за віком треба тому, що вони мудріші, духовно багатші, передають нам свій досвід і знання. Обов'язок дітей – бути вдячними батькам за їхнє піклування, любов, відданість і також піклуватися, любити своїх батьків. Часто між дітьми та батьками виникають непорозуміння. Буває, дитина, не дослухавши поради або зауваження, бурхливо реагує на них. Дорослі також можуть помилятися, але, якщо ви спокійно спробуєте довести свою правоту, вони завжди зрозуміють вас.
Професія вчителя дуже відповідальна. Те, що одержують учні в спілкуванні з учителем, стає частиною їхньої особистості. Багато душевних сил, енергії, знань, умінь докладає вчитель, щоб вивчити і виховати справжніми людьми таких різних, не схожих між собою дітей. Тому вчитель заслуговує на особливу повагу і шанобливе ставлення.
3. Взаємодопомога членів родини
Родину нерідко порівнюють із командою, де всі піклуються і допомагають одне одному. Неприпустимо звалювати все на одного чи лише на дорослих. Це несправедливо стосовно них і шкодить самим дітям.
Робота в групах
1 група: допомога батьків дітям.
2 група: допомога дітей батькам.
Завдання групам:
1. Скласти перелік справ, де необхідна допомога, навести відповідні приклади.
2. Підготувати презентацію колективної роботи у вигляді невеликих сценок.
VI. Узагальнення і систематизація знань
1. Вправа «Моделювання ситуацій, звернення до батьків, учителів та інших дорослих»
Відпрацювання навичок упевненої поведінки: моделювання ситуацій звернення до батьків, учителів, інших дорослих. Учні об’єднуються в три групи.
1 група: «привітання» - (святкове звернення).
2 група: «прохання» - (робоче звернення).
3 група: «звертання» - (специфічне звернення).
Потім дітям потрібно висловитися з приводу тієї ролі, яку відіграють дорослі (батьки, вчителі, тренери) у їхньому житті. Наприклад: «Вчителі (батьки, тренер...) — це наші друзі (це люди, до яких можна звернутися по допомогу, які багато працюють задля нашого майбутнього...)».
2. Вправа «Фолькльорна скарбничка»
Обговорення прислів’їв.
- Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
- Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
- Син мій, а розум у нього свій.
- Вразливе слово від дітей гірш за болячку, бо не гоїться.
- Як батьки ставляться до своїх батьків, так і діти ставитимуться до них.
— Чому в народній творчості з давніх часів приділяється багато уваги стосункам батьків і дітей?
3. Рольова гра «Маршрутка»
Об'єднання у дві групи. Групам потрібно розіграти сценки:
Група 1 — «Антон їде в маршрутному таксі. У цьому виді транспорту посадка має здійснюватися лише на вільні сидячі місця. Та незважаючи на те, що маршрутка повна, на зупинці заходить чоловік напідпитку і каже хлопцеві: «Поступися місцем старшому». Антон встає, але йому нема за що триматися, і на крутому повороті він падає».
Група 2 — «Антон їде у маршрутному таксі з мамою. Посадка у цьому виді транспорту має здійснюватися лише на вільні сидячі місця. Та незважаючи на те, що маршрутка повна, на зупинці заходить чоловік напідпитку і каже хлопцеві: «Поступися місцем старшому». Мама говорить: «Ні, він не їхатиме у маршрутці стоячи». Чоловік відходить».
- У яких випадках дорослі захищають дітей?
- До кого діти звертаються по допомогу чи за порадою?
VII. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Повага в спілкуванні з друзями, рідними, знайомими, учителями, батьками, дозволить мені бути…
VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Опрацювати § 21.
Індивідуальне завдання:
- Чим я можу допомогти батькам та вчителям.
1