2 клас Цікаві граматичні ігри та творчі завдання , які у захопливій формі закріплять уміння та знання дітей з теми: «Спільнокореневі слова». Ключові компетентності : *вчити добирати спільнокореневі слова за допомогою різних частин мови ; *показати багатозначність слова «корінь» ; *сприяти розвитку зв’язного мовлення; *збагачувати словниковий запас; *спонукати до міркувань та порівнянь. Корінь –це головна частина слова . Слова зі спільним коренем називають спільнокореневими. У корені міститься загальне значення усіх споріднених слів. Споріднені слова мають різні основи, але в основах є спільна частина – корінь. Випиши з тексту спільнокореневі слова , познач спільну частину. У лісі діти знайшли джерельце .Чиста й холодна джерельна вода . Діточки напились кухлем водички .На кілочку свій кухлик залишили подорожнім на згадку. Гра « Чарівники» . Добери споріднені слова з різних частин мови за зразком: ( іменник + прикметник + дієслово) Риба –рибалка –рибалити думка - вдумливий – думати добро –добрий – добрішати зима –зимовий – зимує розум - розумний - розуміє старість –старий –старіє . Гра «Знайди зайве ». Гусак ,гусеня, гусінь ,гуска . Літак, літо, літачок ,приліт. Гриб, грибний, гризун , грибник. Ріка, річковий, рік, річенька. Малинка, малиновий, маленький, малинник. Спиши казку, познач корінь у споріднених словах. Йшли колись стежкою гусак, гуска та гусенята. А на зустріч їм повзла гусениця. – Я гусак, це –гусочка і гусенята, - ввічливо відповів гусак. – А ти хто? - Я – ваша тітка, - похвалилась гусениця. Гусята поважно заґелґотали. Розшифруй слова за кодом та познач корінь. 6 , 24 , 2 дуб 6 , 24 ,2 ,19 ,15 дубок 6 , 24 ,2 ,19 ,3 ,11 ,14 дубовий. З’єднай спільнокореневі слова .
Вода водичка
питати
підводний
пити
питання гірський
спитає
горіти
гора гористий
водяний. Робота в парах з леґо « Калейдоскоп ».( Розбери слово за будовою) .
Приморський жовта цеглинка - закінчення червона цеглинка - корінь зелена цеглинка - суфікс синя цеглинка - префікс. Гра «Поверніть слова на місце » . (Які з них мають спільний корінь) . Сама собою …. ця тече. Маленька …. , вузенька , як долоня. Ця річечка –тихенька ,синя …. . (Доня, річенька ,річка ) Гра « Оживи слова » . (Познач корінь) . Стіл - столяр камінь - каменяр
пошта – поштар бібліотека - бібліотекар
ворота – воротар покупка –покупець годинник - годинникар будівля – будівельник. Гра « Саджанець » . ( Добери спільнокореневі слова до слова сад ). В народі кажуть : «Посадив дерево - себе прославив, посадив за життя сад – прославив рід » . (саджанець, садочок, пересадив, садівництво ,садовий, садити ). Гра « Поєднай » .( Запиши споріднені слова у три стовпчики ). Зерно, шелест, легкий, шелестить, легенько, зернистий, легше, зернятко, зашелестіли, зернина, легесенький. У спільнокореневих словах голосні та приголосні можуть змінюватися –чергуватися . « Встав пропущену букву ,використовуй пестливі слова ». Чергування приголосних в коренях слів. Пух – пушок муха - мушка бік – бочок рука – ручка нога – ніжка луг – лужок. Чергування голосних в коренях слів. Віз – возом стіл – столом щока – щічка гостя – гість папір – паперу ніс - носик . Підсумовуючи знання та уміння з теми використаєм метод « Мікрофон ». Корінь – це … (спільна частина споріднених слів ) Споріднені слова ще називають … (спільнокореневими) Щоб правильно визначити корінь, треба … (дібрати споріднені слова).