Урок. Спільнокореневі (споріднені) слова . Їх відмінність від слів, близьких за значенням (синонімів).

Про матеріал
ознайомити учнів з поняттям спільнокореневі (споріднені) слова; формувати уміння розрізнювати синоніми; удосконалювати навички каліграфічного письма; збагачувати словниковий запас; розвивати мовленнєві навички, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати, виховувати працьовитість, любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема.Спільнокореневі (споріднені) слова . Їх відмінність від слів, близьких  за  значенням (синонімів).

Мета.ознайомити  з  поняттям  спільнокореневі (споріднені)  слова; формувати в учнів уміння розрізнювати синоніми;

 навички каліграфічного письма;   збагачувати словниковий запас; розвивати мовленнєві навички, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати, виховувати працьовитість, любов до рідної мови.

Обладнання: презентація,  картки із завданнями для груп,підручник «Українська мова» М.Д. Захарійчука.

Нестандартний урок: засідання МАН

 

Хід  уроку

І.Розминка.

1.Налаштування  на  урок.(слайд № 1) (Звучить музика Е.Гріга»Ранок»)

*(Зв`язок з музичним мистецтвом)

Рано - вранці сонечко  встало,
нам  промінчик  свій  подало.

Нас  воно  вітає

на гарну  працю благословляє.

-Діти,  у вас  на  партах є  зображення  сонечок. І хоча  вони  паперові, та  жовтий  колір, колір  тепла, буде  вас  зігрівати  і  підтримувати  протягом  усього уроку.

То ж  урок розпочався!

 до праці мерщій.

 Усі перешкоди здолати зумій.

Девіз  уроку:

 Працюймо  наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилина не втратилась марно.(Слайд №2)

1.Сенкан .(Слайд №3)

1.Сонце.

2.Тепле,яскраве,лагідне.

3.Гріє, освітлює, оздоровлює.

4.Допомагає  всьому  живому.

5.Зірка (або небесне  тіло).

Як  можна  назвати  слова: сонце, зірка.

Складіть  декілька реченнь  про  сонечко, спираючись на знання з природознавства.

*(Зв`язок з природознавством)

-Ось  ви  вже  включилися  в роботу. І сонечко  вам посміхається.(слайд №4)

(Музика Гріга та девіз уроку створюють сприятливий психологічний клімат  та налаштовують на плідну працю)

ІІ.Обґрунтування  навчання.

Вчитель: Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми зібралися на засідання МАН, на якому присутні кращі знавці української мови – це ви діти. Як розшифрувати слово МАН? (слайд №5)

  якими іншими словами можна замінити слово розшифрувати ? (розгадати, розібрати написане, розкодувати)

- Сьогодні я хочу це слово розкодувати    так: Слайд №6,7,8           

М – мислення;

А – активність;

Н – наполегливість.

- Саме такої роботи чекаю від вас на нашому засіданні МАН.

1.Метод «Передбачення» 

А  про що  йтиме  мова  на  сьогоднішньому  уроці ви  спробуєте сказати  самі, коли  прослухаєте  казку. Слайд № 9

Казка.

Йшли  якось стежинкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм гусінь.

- Ви хто такі? – запитала гусінь?

- Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, ввічливо відповів гусак

- А ти хто?

- А я ваша тітка, - похвалилася гусінь.

Гуси ображено загелготали.

- Чому образилися гуси?Чи є гусінь їх  родичкою?

2.Оголошення  теми  і  мети. Слайд №10

Тема сьогоднішнього засідання МАН:

ознайомити  з  поняттям  спільнокореневі (споріднені)  слова; формувати в учнів уміння розрізнювати синоніми;   навички каліграфічного письма;   збагачувати словниковий запас; розвивати мовленнєві навички, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати, виховувати працьовитість, любов до рідної мови.

3.Прогнозування результатів уроку. ( Метод “Мікрофон”)

 -Чого ви очікуєте від уроку? (Міркування дітей)

( Прочитавши назву  ми можемо передбачити, що цікавого сьогодні дізнаємося .

 Учні відповідають, вчитель, узагальнюючи їх відповіді, прикріплює таблички – передбачення на дошку:

• навчитися  нового;

навчитися розрізняти слова синоніми та спільнокореневі слова;

 • вчитися влучно використовувати споріднені слова та синоніми;

 • цікаво та весело провести урок).

 -Я впевнена, якщо ви будете уважно слухати, правильно відповідати і старанно працювати,ваші сподівання не будуть марними.

- Щоб запам’ятати дату нашого засідання, давайте занотуємо її до своїх записників.

- Як по іншому сказати дата? (число, номер)

- Що таке записник? (зошит, блокнот)

- Що означає занотувати?(записати)

- Як називаються такі слова? Дати наукове обгрунтування.

- Обгрунтування – це... (правило).

- Де ми будемо виконувати роботу? (В класі)

- То яка робота? (Класна)

(Діти записують дату, класна робота)

2.Каліграфічна хвилинка (Слайд № 11)

- При перегляді ваших зошитів виявлено неправильне написання букви Мм та поєднання її з іншими буквами

- Тому внесемо до протоколу нашого засідання перше завдання – „Каліграфічна хвилинка”

Щоб слова і букви

правильно писати,

хвилинку каліграфії

треба починати

(Пояснення написання букви Мм та поєднання її з іншими буквами)

Загадка Слайд № 12,13

Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива.

Без неї пісні не співати,

Без неї й слова не сказати (Мова)

- Запишіть до зошита відгадку. На нашому засідання є доповідачі. Прошу уважно прослухати їх доповіді та записати до зошита слова, які тісно пов’язані з відгадкою.

(Підготовлені заздалегідь учні читають вірші про мову)

*(Зв`язок з літературним читанням)

1.Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

І народу без мови нема.

                   (В.Забаштанський)

2.Люби, шануй, піднось до зір

Цю українську мову.

Нема солодшої – повір,

За неї пречудову.

                     (Олександр Олесь)

3.І тихо мовляться слова,

І шепче зірка вечорова,

І чуть, як засина трава

У колисковій рідній мові.

                   (Олександр Олесь)

Складіть і  запишіть  речення  про  мову. .(Мова – душа  народу. Бережімо і плекаймо рідну мову, наше найбільше багатство!...)

ІІІ. Актуалізація навчання.

1.Робота в зошиті.

- Випишіть із  тексту вправи 1 підкреслені слова.

- Яка частина в них  спільна?

-Як можна назвати всіх цих птахів?(Вони родичі)

 - Що можна сказати  про слова?Вони теж родичі,рідня або, можна сказати, споріднені слова.

- Зверніть увагу, що в них є спільна частинка. Її називають коренем слова.

2.Метод «Мозкова  атака.» Слайд №14

- Спробуйте сформулювати правило,про споріднені слова і корінь слова.

- Порівняйте свої висновки з правилом у підручнику.

(Заучування правила)

  • Що можна сказати про виділене слово?

(Це слово не споріднене з даними,бо має інше значення. Воно –однозвучне, яке звучить подібно.)

ІV.Усвідомлення  змісту. Слайд №15

1).Робота за підручником.

-Наступний етап нашого засідання «Робота з допоміжною літературою».

а) Пошукова робота -«Довідкове бюро». Слайд № 16

Завдання1.Як інакше можна назвати споріднені слова,що мають спільний корінь.

Завдання 2. Як правильно визначати корінь?

б)Стратегія «Метод прес» слайд № 17

Вправа 2.(1 гр. –перший рядок,2 гр. – другий рядок.)

Спишіть,вилучивши слово, яке не є «родичем».

Поясніть за схемою:

«Я  вважаю…»

«Тому,що …»

«Наприклад…»

«Отже…», «Таким чином…».

в) Робота із словником. (Працює 1 учень.) «Довідкове бюро».

Знайти пояснення слова морелі.(сорт дрібних абрикос, плоди дрібних абрикос).

Зарядка  для  очей. Слайд №18

Робота в групах. Слайд № 19,20,21

 

(На слайді  два будиночки і розкидані слова: хоробрий, Україна, сміливий, українець, відважний,український, безстрашний, українка.) Слайд №19

- Давайте спробуємо заселити слова в їх будинки.

(Учні груп записують слова до зошита і розповідають за якими ознаками їх розподіляли на групи)

(записуємо  на  аркуші, про свою  роботу сигналізуємо міцним  рукостисканням, одна  группа  як  одна  сім`я)

1 група: хоробрий,сміливий,відважний, безстрашний.

(синоніми);

2 група: Україна, українець, український, українка. (спільнокореневі слова, позначити корінь). Слайд № 20

Висновок: Слайд №21

- Чим розрізнюються синоніми і споріднені слова?

(Синоніми – різні за звучанням та написанням, але схожі за значенням;

Споріднені слова – схожі за звучанням та смислом)

3.Хвилина  релаксації. Слайд №22,23.

(Танцюють під музику за  зразком.)

V. Рефлексія. Практикум . Слайд №24-30

1.Робота в групах.

І група.

Завдання №1.Відгадайте  загадку, до  слова – відгадки доберіть  спільнокореневі.

У  кожному  місті і  селі 

Головний  я  на  столі.

(Хліб, хлібний, хлібець,  хлібчик,хлібина …)

Завдання №2. «П`ятий   зайвий»

Підводний, водолаз, підвода,  вода, водяний.

*Доберіть синоніми  до  слова підвода.

ІІ.група.

Завдання №1.Відгадайте  загадку, до  слова – відгадки доберіть  спільнокореневі.

Хто  малюнок  на  вікні уночі  зробив  мені?

(мороз,морозець, морозний, морозити, заморозити…)

Завдання №2. «П`ятий   зайвий»

Гірський, міжгір`я, гора,  погоріле,гірка.

*Доберіть синоніми  до  слова  горіло.

ІІІ.група.

Завдання №1.Відгадайте  загадку, до  слова – відгадки доберіть  спільнокореневі.

Чим  більше  миється,  тим  меншим  стає.

Завдання №2. «П`ятий   зайвий»

Гірський,  гора,  горе,підгірний, гірка.

*Доберіть синоніми  до  слова.

2.Узагальнююче  тестування, оцінка  та  самооцінка діяльності учнів.Слайди №31,32.

Отже і нам настав час перевірити чи з користю ви провели сьогоднішній урок.  Адже  кожен  учень МАН отримує результат,захищаючи   свою  роботу.Зараз вам  надається  така  можливість

Тестування учнів.

 1. Слова, близькі за значенням називаються.. (1б.)

 а) синонімами;

 б) спільнокореневими.

 2. Слова, що мають спільну частину – корінь з однаковим значенням називаються… (1б.)

 а) синоніми;

 б) спільнокореневими.

 3. Хмарка, хмара, хмарно, захмарилося – це слова … (2б.)

а)синоніми

 б) спільнокореневі.

 4.Їли, підживлювалися, харчувалися- це слова … (2б.)

 а) синоніми;

 б) спільнокореневі

 5.У словах літак, літати, приліт, перелітні корінь слова (2б.)

 а) – літа-

 б) – літ-.

 Взамоперевірка за шаблоном.

- Підрахуйте кількість балів на ваших картках.

 Цей тест дає вам змогу зробити самоаналіз своїх досягнень за урок. Хто набрав менше 8 балів, зверніть увагу на помилки та опрацюйте їх. 3.Підведемо підсумки наших очікувань.

Подивіться скільки питань ми розглянули на цьому засіданні. Ви справжні знавці української мови! Слайд №33

1.Початок засідання

2.Каліграфічна хвилинка

3.Наукові дослідження

4.Робота з допоміжною літературою

5.Практикум.Робота в  групах.

6.Захист  робіт.

7.Підсумок засідання.

4. Домашнє завдання . Слайд №34.

Вивчити правила на ст.116, 117.

І група –ст.117 впр.3 (1 завд.)

І Ігрупа - ст.117 впр.3 (1 завд. і 2 завд.)

ІІІ група - ст.117 впр.3 (1 завд. і 3 завд.)

До слів казка,верба, береза дібрати спільнокореневі слова (усно на вибір (всі групи)).

 

 

 

 

docx
Додано
23 червня 2023
Переглядів
731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку