СПІВВІДНОШЕННЯ ЗВУКІВ І БУКВ. ЗВУКОВЕ ПОЗНАЧЕННЯ БУКВ Я, Ю,Є,Ї,Щ
Мета: поглибити знання учнів про співвідношення між буквами та звуками, сформувати вміння визначати звукове значення букв я, ю, є, ї; навчити школярів визначати кількість букв і звуків; розвивати фонематичний слух; прищеплювати учням любов до рідної мови, культури.
Очікувані результати: учні розрізняють співвідношення звуків і букв; пояснюють звукове значення букв я, ю, є, ї; вимовляють звуки в словах відповідно до орфоепічних норм, збагачують свій словниковий запас.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Привітання (налаштування учнів на успішну роботу на уроці)
Доброго ранку, успішного дня!
Сьогодні ми в школі як дружна рідня.
Почався урок, не до пустощів нам.
Потрібно на поміч спішити словам.
Тож звуки і букви вивчатимем знову,
Вестимем спокійно приємну розмову.
Сьогодні на уроці ви
- Продовжите знайомство із фонетикою
- попрацюєте із терезами слів ( розрізняючи співвідношення звуків і букв)
- розглянете і навчитеся пояснювати пояснювати звукове значення букв Я, Ю, Є, Ї
- навчитеся вимовляти ці звуки в словах відповідно до орфоепічних норм.
Дізнаєтесь чимало нового та цікавого.
Отже, гаяти не будем час, звуки й букви ждуть вже нас.
2. Психологічна вправа «Намалюй настрій» за допомогою смайлика
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Діти, давайте пригадаємо:
1. Бесіда.
— Що таке фонетика?
Скільки звуків наявні в українській мові? (38)
Вони поділяються на: (голосні і приголосні)
Ми знаємо, що приголосні звуки утворюються з голосу і шуму та із шуму.
За наявністю голосу і шуму приголосні поділяються на: (сонорні – віроломний, шумні: дзвінкі- буде гоже ґедзю у джазі і глухі- цап хоче фісташки)
За ознакою твердості –м’якості поділяються на: (тверді і м’які , , напівпом’якшені — Колективне опрацювання теорії підручника...
Доберіть слово-синонім до слова звук (фонема)
Який розділ мовознавства вивчає знаки письма? (графіка)
Що таке алфавіт? Доберіть синоніми до цього слова.( абетка, азбука)
— Які ще існують графічні знаки? ( коми, крапки,тире...)
— Яка літера не позначає звука? (ь )
2. Установіть відповідність
1. Д, ж, з, м А. Глухі приголосні
2.А, о, и, і Б. Дзвінкі, приголосні звуки
3.К, п, т, х В. Тверді приголосні звуки
4. Р, л, т, ж Г. Голосні звуки
Д. М’які приголосні звуки
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (ЗАПИС У ЗОШИТ ДАТИ І ТЕМИ УРОКУ)
Темою сьогоднішнього уроку є : «Співвідношення звуків і букв. Звукове позначення букв я, ю,є, ї, щ»
Завдання сьогоднішнього уроку —спостереження за “двоїстою вдачею” літер я, ю, є. особливостями літер ї, щ. Привідкриємо завісу словесної таємниці.
Скажіть мені, будь ласка, а як ви розумієте значення слова співвідношення ( взаємне відношення, взаємна залежність, тобто ми будемо спостерігати чи співпадатиме кількість букв і звуків у словах, досліджуватимемо з яких причин порушується ця, умовно кажучи, рівність.) А допоможе нам вправа Фонетичні терези. Перед нами уявні терези. На одній шальці помістимо букви. На іншій- звуки. Будемо їх зважувати, тобто порівнювати.
Таємниця слова
До речі, шалька — це тарілка в терезах, на яку кладуть зважувану річ або гирі.
- Запишемо слово шалька, відтворимо його звучання за допомогою фонетичної транскрипції
шалька [ шал’ка ] - 6б. 5 зв.
Вимовимо слово гирі. Яку орфограму ви виділите в цьому слові ( г чи ґ ) слід писати?
Про що вам скажуть слова: аґрус, ґуля, дзиґа , ґанок, ґава, ґедзь, ґелготати.
( Ці слова пишемо з ґ )
1.Робота з «Знання якісні працею здобуваються, мільярд надій з’являється»
- Як ви розумієте цей вислів?
( Навчання – це праця, але, доклавши зусилля, матимете багато можливостей для реалізації своїх мрій)
Сьогодні ми пригадаємо випадки , коли літери я, ю, є позначають один звук, а коли - два.
Подивіться на перше слово.
2. Пояснення вчителя
1.Букви я, ю, є позначають один звук [а],[ у],[ е] та м’якість попереднього приголосного після приголосних:
Знання - [знан': а́];
2.Букви я, ю, є позначають два звуки [йа], [йу], [йе]:
На початку слова:
Якісні - [йа́к’іс'н'і]; Якщо у слові є м’який або пом’якшений звук, а перед цим звуком стоїть [д], [т], [з], [c], [ц], [л], [н](Де ти з’їси ці лини), то ці звуки уподібнюються, тобто обоє стають м’якими.
2. Після голосного:
працею – [пра́цейу]
здобуваються - [здобува́йут'ц':а]
3.Після м’якого знака:
мільярд – [м’ілйа́рд]
4.Після апострофа:
з’являється – [зйавл'а́й’ец':а] (в першому складі)
Зверніть увагу! Літери я, ю, є ніколи не потрапляють в фонетичну транскрипцію. В[ ...] їх не пускають. Записують лише звуки, які ці літери позначають.
Наприклад, я - [йа ] або [а ]. Не можна [я].
Ї , щ– завжди позначає 2 звуки
Звичаї - [зви́чайі]
Їжак - [йіжа́к]
Щока- [шчока́]
Дощ - [до́шч]
Запишіть у зошит слова із літерами щ, ї, що позначають 2 звуки - [ш ч], - [йі]
Отже, ми розгадали таємницю букв я, ю, є (непостійність, двоїстість-1 або 2 звуки)
Ще хочу сказати вам, що загалом Сучасна абетка нараховує 10 букв, що позначають голосні звуки на письмі: А — Я, Е — Є, И, І — Ї, О, У — Ю. В українській мові букви «Я», «Ю», «Є», «Ї» називають йотованими.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота з підручником (Виконання вправи ст. біля дошки і в зошиті)
2. Диференційоване завдання : Дібрати і записати 3 слова, в яких я, ю, є позначають 2 звуки
1 в.- на початку слова, ІІ в. – після голосного, ІІІ в.– після м’якого знака чи апострофа
3. Фізкультхвилинка
Розпочався наш урок,
Пішли літери в танок,
Розгубився алфавіт,
Як же дам я мові звіт?
А- угору піднялась,
Те -у парту уп’ялась,
Я – побігла до дверей,
Ге – давай шукать гусей.
Ка- вже їсти захотіла,
Де- журилась, що без діла…
Щоб докупи їх зібрати,
Будем знову працювати!
4. Вибіркова робота Випишіть ті, в яких я,ю,є,ї та щ поначають 2 звуки. Пригадайте, в якій позиції вони позначають 2 звуки? Зачитайте їх. Людина, традиція, єдиний, вбрання, Україна, любов, щирий, , подвір’я, радіють, під’ їхати , пісня, ясна, зашию.
5. Розподільча робота.
Запишіть, однією рискою підкресліть слова, у яких звуків більше, ніж букв, двома – у яких звуків менше, ніж букв.
Ощасливити, рятувати, порожньо, щипають, ясновидець, вирубують, боєць, маяк, море, ходжу, дзьоб, синє, альянс, фоє, ґедзь, в’юн, пояс.
V. Узагальнення та систематизація вивченого.
1. Дослідницька робота. (Дослідити: скільки букв і звуків у своєму прізвищі та імені).
2. Вправа «Знайди зайве»
А) людина, мрія, ягода, сіяч;
Б) п’єса, м'ясо, їжа, маля;
В) пояс, диня, Софія, юрта;
Г) свиня, юшка, дитя, кутя.
3. Запишіть речення
Яблучне варення стояло в ящиках у ятці. Підрахуйте загальну кількість приголосних звуків. Свою думку аргутентуйте.
Таємниця слова
ЯТКА 1. легка будівля для тимчасового користування (торгівлі виставки)
2. Накриття, зроблене з хмизу,очерету, полотна для захисту від вітру, дощу.
-------------В країні фразеологізмів
Вчитель. Ми вже знаємо, якими влучними є Фразеологізми – стійкі словосполучення, які сприймаються як єдине ціле і вживаються носіями мови в усталеному оформленні.
Про букви теж є фразеологізми. Чи чули ви вислів альфа й омега?
Ні, тоді давайте ознайомимось із ним.
Фразеологізм Альфа й омега
Вислів має біблійне походження. В одному із текстів Бог каже: «Я є альфа й омега, початок і кінець».
Альфа є першою, а омега — останньою буквами грецького алфавіту. Тому фразеологізм означає початок і кінець; основу, найголовніше.
- Складіть речення із цим фразеологізмом.
Чи /// поясніть про які ситуації йде мова в реченнях.
( Моя бабуся вже знала і альфу й омегу вчорашньої пригоди. Вчителька сказала, що я не бачу альфи й омеги речення. «Сказав альфу, кажи й омегу»,- сумно докоряла мама. )
VI. Підсумок
Отже, на уроці ми поглибили знання про співвідношення між буквами та звуками, сформували вміння визначати звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; удосконалювали вміння визначати кількість букв і звуків.
А чи вдалося вам розгадати таємницю двоїстої вдачі літер Я, Ю, Є?
Психологічна вправа «Намалюй настрій»
Vll. Колективне оцінювання учнів за допомогою «дерева успіхів»
VIІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника, виконати вправу .
Як ти вже знаєш, в українській мові є 38 звуків і 33 літериv для передачі цих звуків на письмі.
Чому така різниця між кількістю звуків і букв?
Деякі букви (я, ю, є) позначають два звуки у певних позиціях.
Букви ї, щ завжди позначають два звуки.
Буквосполучення дж, дз інколи позначають два звуки, а інколи — один.
В українській мові розрізняють тверді приголосні звуки (22) й м'які приголосні (10), голосні звуки (6). Тому звуків більше, ніж букв.
Коли я, ю, є позначають два звуки і коли такого не відбувається?
Букви я, ю, є позначають два звуки [йа], [йу], [йе] на початку слова, після голосного, після апострофа, після знака м'якшення.
Приклад:
Яструб [йаструб], юшка [йушка], Юлія [йул'ійа], від'ємний [в’ідйемний], мільярд [м’іл'йард].
Букви я, ю, є позначають один звук [а], [у], [е] та м'якість (напівпом'якшеність) приголосного, коли стоять після букви на позначення приголосного.
Приклад:
Земля [зеим’л'а], рюші [р'уш’і], дятел [д'атеил].
Зверни увагу!
Буква ї завжди позначає два звуки [йі], тому що стоїть або після голосного, або на початку слова: їхати [йіхати], колії [кол'ійі].
Якщо літера ї займає позицію після приголосних, то за орфографічним правилом перед нею слід ставити апостроф і позначати попередній звук як твердий: [п'ідйізд] під'їзд, [п’ірйіна] пір’їна.
Що потрібно знати про букву щ?
Буква щ завжди позначає два звуки [шч]: щур — [шчур].
Для чого слугує знак м'якшення?
Буква ь не позначає звук, а слугує тільки для пом'якшення попереднього приголосного: корабель [корабел'].
Коли дж, дз позначають два звуки і коли один?
Слід розрізняти звуки [дж], [дз], [дз'], які на письмі передаємо буквосполученням дж, дз, і збіг приголосних [д] і [ж], [д] і [з] на межі префікса і кореня.
Порівняймо: 1. Джміль [джм’іл'], дзвонити [дзвонити]; 2. Віджим [в'іджим], підземка [п'ідземка].
У першому випадку [дж], [дз] є частиною кореня, тому позначає один звук.
У другому — [д] є частиною префікса, а [ж] і [з]— частиною кореня, тому позначає два звуки.