Термiнологiчний диктант Розділ науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… Розділ науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … Найменша одиниця людського спiлкування – це … . Граматична основа речення – це … . На питання х т о? що? вiдповiдає … Член речення, що означає предмет, про який iдеться в реченнi, – це … Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він робить? – це … Двома лiнiями пiдкреслюють …Найчастiше присудок виражається …Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням. Перевірка домашнього завдання.
Робота біля дошки. Записати, у кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення з двома головними членами та речення з одним головним членом. Вечоріє. В полі пахне вогким осіннім зіллям. Адже кожна пора року розливає по землі особливі пахощі. Ще вчора тут щебетали ластівки. Сьогодні немає жодної пташини. Тільки тихий вітер шелестить жухлою травою. Нудьга. За О. Копиленком.
Лінгвістична казка. Лінгвістична казка. Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите? - Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли посередині.- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати.- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова. – Ви вірно служите людям. А ви знаєте, як називаються ці речення?
Вивчення нового матеріалу. РозповідніПитальніСпонукальні Містять повідомлення, розповідь про щось. Містять запитання, на яке передбачається відповідь, або запитання, що не вимагає відповіді. Містять наказ, вимогу, заклик, прохання, побажання, пораду тощо Легенький вітерець повіяв. А. Камінчук Яка тобі найгарніша в цілім світі мова?Є. Лещук. Люби життя, люби людей, природу. (Б. Лепкий.) ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА ЕМОЦІЙНИМ ЗАБАРВЛЕННЯМОкличніРозповідні, питальні, спонукальніє окличними, якщо виражають емоційні переживання мовця або його емоційне ставлення до того, про що в реченнях йдеться. Погляньте! Погляньте! Яка благодать!Дивіться! Метелики з неба летять!Олександр Олесь. НеокличніРозповідні, питальні, спонукальніне виражають особливих емоційних переживань мовця. Погляньте, погляньте, яка благодать: метелики з неба летять і летять. Олександр Олесь.
Виконання вправ на закріплення. Подані розповідні речення реконструюйте на питальні і спонукальні, доповнюючи їх другорядними членами речення. Учні подякували за увагу. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. Усі були задоволені Євро баченням і пишалися своєю країною. Хлопці принесли найбільше макулатури. Дівчата змагаються в навчанні. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. Чорноморське узбережжя - одне з кращих в Україні. Ви записалися для придбання путівки в табір.
Диктант із коментуванням Підкреслити граматичну основу, вказати вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.1. Мамо, іде вже зима,Снігом травицю вкриває. 2. Мамо, чи кожна пташина. В вирій на зиму літає?3. Як швидко літо проминуло! (розповідне, окличне)4. Росла в гаю конвалія. Під дубом високим . 5. Спи ж ти , малесенький,Поки є час!
Запишіть подані речення, використовуючи код.1-розповідне. 2- питальне. 3 - спонукальне. Тішся, дитино, поки ще маленька. Поблискують черешеньки В листі зелененькім.3. Де ж я того розуму навчуся?4. Був собі горобець.5. Гетьте, думи, ви хмари осінні. Чом же вона не втіка?Нащо морозу чека? 8. Уже скотилось із неба сонце,Заглянув місяць в моє віконце. 9. Берімось краще до роботи, змагаймось за нове життя. Кодовий диктант
1.пізнають Птицю по людину пір′ю,а по мові.(Пізнають птицю по пір′ю,а людину по мові.)2.вилетить Слово – спіймаєш не горобець – не.(Слово - не горобець,вилетить – не спіймаєш)3.словечко Гостре сердечко коле .(Гостре словечко коле сердечко)4. Дурний не приятель язик – голові. (Дурний язик – голові не приятель)5. Будь своєму господарем слову.(Будь своєму слову господарем)6.і теплого розмерзає слова лід Від .(Від теплого слова і лід розмерзає)7.тобі говори пишно вийшло щоб,на Не зле не(Не говори пишно,щоб тобі на зле не вийшло)8.мови Без нема народу.(Без мови народу нема)Робота в парах. З поданих слів складіть та запишіть прислів′я, приказки. Вкажіть види речень.
Домашнє завдання. Уявіть, що ви зустрілися на відпочинку з групою дітей з різних країн і маєте розказати про себе, як представника України. Підготуйте й запишіть розповідь(5-7 речень) на тему «Я – українець (українка)». Використайте різні за метою висловлення речення, а також окличні речення.
Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, спонукальнi . Окличнi речення. Роздiловi знаки в кiнцi речень Дякую за роботу! Ми гарно попрацювали, тому завершимо наш урок одним словом, яке буде відображати ваше враження від уроку. Напишіть і презентуйте його. У мене це ЗАХОПЛИВО!!!