Мета:
-навчальна: поглибити знання учнів про сполучники; формувати вміння правильно писати сполучники; помічати й виправляти помилки в їх написанні, використовувати сполучники у власних висловленнях відповідно до функціонального призначення, складаючи прості й складні речення; редагувати речення, доцільно замінюючи сполучники синонімічними;
-розвивальна: розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, логічне мислення, пам'ять, пізнавальну активність учнів, самостійність, збагачувати словниковий запас учнів;
-виховна: виховувати повагу до духовних скарбів українського народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія й фразеологія (сполучники-синоніми й антоніми, фразеологізми й крилаті вислови зі сполучниками); синтаксис (сполучник як засіб зв'язку однорідних членів речення, частин складносурядного й складнопідрядного речень); культура мовлення й стилістика (використання в мовленні сполучників‑синонімів); текст (риторичний аспект) (використання сполучників для зв'язку речень у тексті і як засобу створення антитези).
Міжпредметні зв'язки: використання похідних складених сполучників у наукових текстах (історія, географія, біологія, хімія, фізика, математика).
Тип уроку: урок формування умінь і навичок (урок-практикум).
Тема. СПОЛУЧНИКИ Й СПОЛУЧНІ СЛОВА. НАПИСАННЯ СПОЛУЧНИКІВ РАЗОМ ТА ОКРЕМО. РОЗРІЗНЕННЯ СПОЛУЧНИКІВІ ОДНОЗВУЧНИХ СЛІВ
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія й фразеологія (сполучники-синоніми й антоніми, фразеологізми й крилаті вислови зі сполучниками); синтаксис (сполучник як засіб зв’язку однорідних членів речення, частин складносурядного й складнопідрядного речень); культура мовлення й стилістика (використання в мовленні сполучників‑синонімів); текст (риторичний аспект) (використання сполучників для зв’язку речень у тексті і як засобу створення антитези).
Міжпредметні зв’язки: використання похідних складених сполучників у наукових текстах (історія, географія, біологія, хімія, фізика, математика).
Тип уроку: урок формування умінь і навичок (урок-практикум).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Проблемне питання
1. Гетьте, думи, ви хмари осінні!
Тож тепера весна золота!
Леся Українка
2. Народна пісня — то ж вона усій землі окраса.
Ми продовжуємо вивчення сполучників, і на цьому уроці ви дізнаєтесь, як їх правильно писати.
Очікувані результати
III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ, ЗАСТОСУВАННЯ ЯКИХ БУДЕ ПОТРІБНИМ НА УРОЦІ
Бліцопитування
«Пригадай-Розкажи»
(похідні/непохідні, одиничні/повторювані/парні, прості/складні/складені, сурядні/підрядні)
Спостереження над мовним матеріалом
Але, і, через що, та, щоб, тому що, якби, проте, немовби, як тільки.
Робота в парах
Порівняйте власні висновки з правилом у підручнику. Прочитайте теоретичний матеріал про групи сполучників за будовою та їх написання. Поставте один одному по три питання з теми.
Групова робота
Розподільний диктант
Дослідження-спостереження
Прочитайте речення. Проведіть дослідження: з’ясуйте, чому в одних реченнях зате, проте, щоб, якби пишуться разом, а в інших окремо? Під час спостережень дайте відповіді на запитання, записані на дошці.
Стратегія «Позначки»
Необхідно вміти розрізняти складні сполучники зате, проте, щоб, якби, якщо, притому, причому та однозвучні слова, що пишуться окремо: за те, про те, що б, як би, як що, при тому, при чому. Для того щоб дізнатися, як писати, треба сполучник замінити синонімічним сполучником:
На те й лихо, щоб (аби) з тим лихом боротись.
Що б не вишивали, вишивайте з любов’ю.
Завдання на розвиток лінгвістичного мислення
притому — при тому; тож — то ж; якже — як же; щоб — що б; зате — за те; якби — як би; причому — при чому.
IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Диктант з обґрунтуванням
1. Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 2. Якби не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. 3. Щоб руки вміли, треба працювати головою. 4. Що б вода не принесла, вона ж колись і забере. 5. Що б у серці не таїлось, на лиці усе б відбилось. 6. Щоб лиха не мати, треба рано вставати. 7. Що б улітку не вродило, зимою не зашкодить. 8. Листопад не лютий, проте спитає, чи взутий.
Творчий диктант
Вибачте мені за те…
…зате прогулявся.
Треба згадати про те…
Проте згадати…
Гра «Четвертий зайвий» (усно)
1. Немовби, також, мов, зате. 2. Але, та, що, проте. 3. Коли б, тому що, немовбито, в міру того як. 4. Отож-бо, тому-то, тільки-но, хоч би.
Словниковий диктант
Адже, дарма що, хоча б, отже ж, отож-бо, нібито, абощо, тому що, тільки-но, втім-то, втім, також.
V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Розподільний диктант
Аби пішов дощ, немовби так і треба, якби почути ліс, нібито замало літ, начебто моя земля.
Хоч би хто один, бо ж це Україна, коли б то діло йшло на лад, хоч би уві сні, все ж це моя мрія.
Якби-то в Рим, тому-то всі мовчали, отож-бо й кобзар.
(Щастя, надія, мир)
Робота за варіантами
1. Якщо ви хочете, що/б рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини, стало її багатством, не забувайте про рідну пісню (В. Сухомлинський). 2. Ну що/б, здавалося, слова (Т. Шевченко). 3. Довго співали дівчата, довго гуляли хлопці, незважаючи на/те/що другого дня треба рано було вставати (І. Нечуй-Левицький). 4. Ніч мине, як вже не раз минала, — то/ж недарма темрява тремтить (Леся Українка). 5. Як/би я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти (Д. Павличко).
1. Прогуло прокляте лихо, та/й заснуло (Т. Шевченко). 2. Ніч була темна, про/те тиха. 3. Даю тобі цей меч, дарма/що ти не сильна (Леся Українка). 4. Ще вітер хмари не розвіяв, ще гай від жалощів поник, та знов чоло підводить Київ, що/б не хилить чола повіки (М. Рильський). 5. Вода палахкотіла гарячим вогнем, наче/б/то горіло ціле море (В. Шевчук).
Творче конструювання з елементами зіставлення
Ділова гра «Іспит»
Білет № 1
1. Яка частина мови називається сполучником?
2. На які групи за будовою поділяються сполучники?
Білет № 2
1. Для чого служать сполучники сурядності? На які види вони поділяються?
2. Для чого служать сполучники підрядності? На які види вони поділяються?
Білет № 3
1. Які сполучники пишуться разом, окремо, через дефіс?
2. Як розрізнити сполучники та інші співзвучні з ними частини мови?
VI. ПІДСУМОКУРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
Бліцопитування
Очікувані результати
Мікрофон
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ