Додаток як другорядний член речення. Способи вираження додатка
Мета: подати теоретичні відомості про прямий і непрямий додаток; сформувати уміння і навички визначати додаток у реченні; відрізняти його від інших членів речення; будувати висловлювання, вживаючи правильно прямі і непрямі додатки; розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття, цікавість до історії культури рідного народу.
Тип уроку: сприйняття й засвоєння нових знань
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
День добрий, любі діти, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок.
Щоб знов пірнуть у мовную безодню.
Ось і дзвінок вам пролунав,
Для навчання вже час настав.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Гра «Ромашка». Кожен обирає пелюстку від квітки, кожна має свій номер, який відповідає запитанню.
Запитання на пелюстках:
1 Що таке синтаксис – це розділ мовознавчої науки…..( який вивчає будову та значення словосполучень і речень)
2 Що таке пунктуація – це…..( система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків)
3 Дати визначення. Речення – це … (основна інтонаційна і граматично оформлена одиниця людського спілкування, що виражає закінчену думку)
4 Що таке граматична основа речення - це
5 Другорядні члени речення – це….
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Діти, яка зараз пора року? Якими барвами її можна описати? Що вона нам принесла? Складіть речення з другорядними членами?
Золота, багряна осінь завітала до нас у гості і принесла свої солодкі подарунки.
ІV. Оголошення теми та мети уроку .
- Отже, сьогодні на уроці, діти, у нас піде мова про такий другорядний член речення як додаток. Розгорнули свої зошити та записали…
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з підручником
Опрацювання матеріалу на ст.72, 73
Вправа 118
2. Лінгвістичне дослідження
1) Відстань долає кінь, перешкоду поборює воля.
2) Мала лінь велике горе приносить.
3) Слухняного можна словом навчити, а неслуха й віжками не навчить.
4)0дин язик мед принесе, другий біду накличе,
5) Розум будинки зводить.
6) За одного вченого двох невчених дають.
Підсумок: отже розбираючи прислівʹя ми зʹясували, що виділені слова –це другорядний член речення – додаток.
3. Диктант-диспут
Визначте, які з виділених слів є додатком, а які
підметом.
Осінь любить жовтогарячі фарби. Небо заступили білосніжні перисті хмари.
4. Коментований диктант
( Зробити синтаксичний розбір речень) «Зверніть увагу на додаток – чим виражений, від яких членів речення залежить, які ви поставили питання.»
Кожен народ має свою мову. Без власної мови не може існувати нація і її культура. Кожна людина може додати мові сили і краси. Піклуймося разом про майбутнє нашої мови!
Фізкультхвилинка
VІ.Систематизація й узагальнення вивченого
Робота в групах
Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, визначити спосіб їх вираження.
1. Щастя (З.в, прямий)розум одбирає,. а нещастя повертає.
2. Хто горя ( Р.в,має заперечення, прямий) не бачив, той щастя ( те ж саме) не має.
3. Хто доброго(Р.в, прямий) чоловіка минає, той і щастя (Р.в, прямий, має заперечення) не зазнає.
4. Добре (кому? Д.в, непрямий)тому жить, чия доля не спить.
5. Щасливий у сорочці ( у чому? М.в, непрямий) родився
6. Долі (чого?Р.в має заперечення,прямий) ( ким? О.в непрямий) й конем не об'їдеш.
VІI. Підсумок уроку.
Закінчи речення:
Сьогодні я дізнався…
Тепер я можу…
1. Який другорядний член речення називається додатком? (Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків)
2. Якими частинами мови найчастіше виражається додаток? Навести приклади. ( іменником, займенниками, числівниками)
3. До яких членів речення, як правило, приєднується додаток? Відповідь проілюструвати власними прикладами. ( Додаток приєднується до дієслова, прикметника або іменника. До дна допито радощі і горе)
VIIІ. Домашнє завдання
Вивчити правила на ст.72-73
Виконати вправу 123 на ст. 75( 1,2,3р.)
І гр.
Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, визначити спосіб їх вираження.
ІІ гр.
Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, визначити спосіб їх вираження.
2. Хто, чоловіка, той, доброго, минає, не зазнає, і щастя
ІІІ гр.
Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, визначити спосіб їх вираження.
3. Родився, у, щасливий, сорочці
Додаток
Кого? Чого? Що?(Зн.в.)
Ким? Чим? На кому? На чому?
Ти помнож девʹять на пʹять. Мудрість поколінь укладено в приказки та прислівʹя.
Люби природу для неї.