Урок " Спосіб вираження додатка"

Про матеріал
Подати теоретичні відомості про прямий і непрямий додаток; сформувати уміння і навички визначати додаток у реченні; відрізняти його від інших членів речення; будувати висловлювання, вживаючи правильно прямі і непрямі додатки
Перегляд файлу

Додаток як другорядний член речення. Способи вираження додатка

Мета: подати теоретичні відомості про прямий і непрямий додаток; сформувати уміння і навички визначати додаток у реченні; відрізняти його від інших членів речення; будувати висловлювання, вживаючи правильно прямі і непрямі додатки; розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття, цікавість до історії культури рідного народу.

Тип уроку: сприйняття й засвоєння нових знань

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

День добрий, любі діти, ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

Отож, давайте зробимо ще крок.

Щоб знов пірнуть у мовную безодню.

Ось і дзвінок вам пролунав,

Для навчання вже час настав.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Гра «Ромашка». Кожен обирає пелюстку від квітки, кожна має свій номер, який відповідає запитанню.

Запитання на пелюстках:

1 Що таке синтаксис – це розділ мовознавчої науки…..( який вивчає будову та значення словосполучень і речень)

2 Що таке пунктуація – це…..( система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків)

3 Дати визначення. Речення – це … (основна інтонаційна і граматично оформлена одиниця людського спілкування, що виражає закінчену думку)

4 Що таке граматична основа речення - це

5 Другорядні члени речення – це….

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Діти, яка зараз пора року? Якими барвами її можна описати? Що вона нам принесла? Складіть речення з другорядними членами?

Золота, багряна осінь завітала до нас у гості і принесла свої солодкі подарунки.

ІV. Оголошення теми та мети уроку .

- Отже, сьогодні на уроці, діти, у нас піде мова  про такий другорядний член речення як додаток. Розгорнули свої зошити та записали…

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота з підручником

Опрацювання матеріалу на ст.72, 73

Вправа 118

2. Лінгвістичне дослідження

1) Відстань долає кінь, перешкоду поборює воля.

2) Мала лінь велике горе приносить. 

3) Слухняного можна словом навчити, а неслуха й віжками не на­вчить.

4)0дин язик мед принесе, другий біду накличе,

5) Розум будинки зводить.

6) За одного вченого двох невчених дають.

Підсумок: отже розбираючи прислівʹя ми зʹясували, що виділені слова –це другорядний член речення – додаток.

3. Диктант-диспут

Визначте, які з виділених слів є додатком, а які
підметом.
Осінь любить жовтогарячі фарби. Небо заступили білосніжні перисті хмари.

4. Коментований диктант

( Зробити синтаксичний розбір речень) «Зверніть увагу на додаток – чим виражений, від яких членів речення залежить, які ви поставили питання.»

Кожен народ має свою мову. Без власної мови не може існувати нація і її культура. Кожна людина може додати мові сили і краси. Піклуймося разом про майбутнє нашої мови!

 Фізкультхвилинка

VІ.Систематизація й узагальнення вивченого

 Робота в групах  

Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, ви­значити спосіб їх вираження.

1. Щастя (З.в, прямий)розум одбирає,. а нещастя повертає.

2. Хто горя ( Р.в,має заперечення, прямий) не бачив, той щастя ( те ж саме) не має.

3. Хто доброго(Р.в, прямий) чоловіка минає, той і щастя (Р.в, прямий, має заперечення) не зазнає.

4. Добре (кому? Д.в, непрямий)тому жить, чия доля не спить.

5. Щасливий  у сорочці ( у чому? М.в, непрямий) родився

6. Долі (чого?Р.в має заперечення,прямий) ( ким? О.в непрямий) й конем не об'їдеш.

VІI. Підсумок уроку.

Закінчи речення:
Сьогодні я дізнався…
Тепер я можу…

1. Який другорядний член речення називається додатком? (Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків)

2. Якими частинами мови найчастіше виражається додаток? Навес­ти приклади. ( іменником, займенниками, числівниками)

3. До яких членів речення, як правило, приєднується додаток? Від­повідь проілюструвати власними прикладами. ( Додаток приєднується до дієслова, прикметника або іменника. До дна допито радощі і горе)

VIIІ. Домашнє завдання

Вивчити правила на ст.72-73

Виконати вправу 123 на ст. 75( 1,2,3р.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І гр.

Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, ви­значити спосіб їх вираження.

  1. Щастя, нещастя, а, повертає,  одбирає,  розум.

 

 

 

 

ІІ гр.

Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, ви­значити спосіб їх вираження.

2. Хто, чоловіка, той,  доброго, минає, не зазнає, і щастя

 

 

 

 

 

ІІІ гр.

Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження. Записати вислови. Виділити в них додатки, ви­значити спосіб їх вираження.

3. Родився,  у, щасливий, сорочці

 

 

 

 

 

 

Додаток

Кого? Чого? Що?(Зн.в.)

Ким? Чим? На кому? На чому?

 

 

Ти помнож девʹять на пʹять. Мудрість поколінь укладено в приказки та прислівʹя.

Люби природу для неї.

 

 

docx
Додано
11 вересня 2021
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку