Урок з українськоі мови у 5 класі
Федоревська Наталя Григорівна,
учитель української мови та літератури
НВК «Ерудит» міста Києва
Тема уроку: Змінювання і творення слів.
Основні способи словотвору.
Мета уроку:
навчальна – ознайомити учнів з основними способами словотворення;
розвиваюча – сформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова;
виховна – звернути увагу дітей на красу й багатство осені.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Діти записують дату в зошитах.
Опорні слова на дошці:
Словотвір
Афікс
Твірне слово (основа)
Похідне слово
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.
Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення нового розділу української мови, який має назву СЛОВОТВІР. Запишіть тему уроку.
Словотвір – це розділ мовознавчої науки, який вивчає творення слів. (Учні записують визначення у зошити.
Під час вивчення цього розділу ми познайомимось із основними способами словотворення, зі змінами приголосних при творенні іменників і прикметників, з творенням складних і складноскорочених слів.
А на сьогоднішній урок я висуваю перед вами такі завдання:
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
При творенні нових слів розрізняють твірну основу (твірне слово) й похідне слово. Розгляньте таблицю (на дошці) й дайте визначення:
Твірна основа |
Словотворчий суфікс |
Похідне слово |
заліз (о) залізн (ий) залізниц (я) залізничн (ий) |
-н (ий) -иц’ (а) -н (ий) -ик |
залізний залізниця залізничний залізничник |
Твірною називається основа, від якої утворено інше слово.
Утворене слово називається похідним.
Переможець перемога, землячка земляк, водопровід вода, проводити.
пох.сл. тв.сл. пох.сл. тв.сл. пох.сл. твірні слова
Отже, словниковий склад мови збагачується за рахунок утворення нових слів від спільнокореневих за допомогою афіксів, а також шляхом переходу з однієї частини мови в іншу.
Афікси – це значущі частини слова – префікс і суфікс.
Розгляньте таблицю «Основні способи словотворення» на стор.60 підручника та розкажіть про основні способи словотворення.
IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
Вибрала – брала (префіксальний)
Дев’ятилітньому – дев’ять літ (складання основ)
Надруковані – друк (префіксально-суфіксальний)
львівському – Львів (суфіксальний)
а) суфіксальним способом б) префіксальним способом (біля дошки)
горбочку притулилася
вишневому стиха
садочку вийшла
хатинка виглядати
дитинка засвітило
звеселило
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Руки - вгору, руки – вниз,
На сусіда подивись.
Руки – вгору, руки – вбоки,
І зроби чотири кроки.
Раз – присіли, два – устали,
Пострибали, пострибали.
За столи тепер сідаймо, у дорогу вирушаймо.
Заповніть таблицю. Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці. Розберіть ці слова за будовою.
Як вересніє, то й дощик сіє. У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько. Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою. Листопадовий день, що заячий хвіст. У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння. Сніг на Покрову – щастя молодим.
префіксальний |
префіксально-суфіксальний |
суфіксальний |
складання основ |
перехід слів з однієї частини мови в іншу |
Виореш Посієш
|
Вродиться |
Дощик Яблучками Капусткою Заячий Сонечка Бабці Чепуріння |
Листопадовий |
Навесні Молодим |
Вправа 133 (для середнього рівня).
Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ.
Чорне море – чорноморський, робити хліб – хлібороб, зорі падають – зорепад, вода грає – водограй, карі очі – кароокий, сім струн – семиструнна, три поверхи – триповерховий, трусити землю – землетрус, чорні брови – чорнобровий, варити сталь – сталевар.
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.
VІ. Підведення підсумків уроку.
То чи виконали ми завдання, поставлені до уроку:
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити способи словотворення (§13)
VІІІ. Оцінювання.
Завдання для учнів достатнього і високого рівня
Вибіроково-розподільна робота.
Заповніть таблицю. Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці. Розберіть ці слова за будовою.
Як вересніє, то й дощик сіє. У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько. Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою. Листопадовий день, що заячий хвіст. У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння. Сніг на Покрову – щастя молодим.
префіксальний |
префіксально-суфіксальний |
суфіксальний |
складання основ |
перехід слів з однієї частини мови в іншу |
|
|
|
|
|
Домашнє завдання:
Високий рівень – скласти твір-мініатюру на тему «Осінь – чарівна господарка», використовуючи слова, утворені різними способами. Розібрати їх за будовою і визначити спосіб творення.