Урок "Спостереження над засобами зв'язку речень у тексті. Лексичні засоби зв’язку речень у тексті. Навчальний діалог."

Про матеріал
Тема. Спостереження над засобами зв'язку речень у тексті. Лексичні засоби зв’язку речень у тексті. Навчальний діалог. Мета. Поглибити знання учнів про текст; вчити використовувати лексичні засоби зв'язку речень у тексті Обладнання: плакати або індивідуальні картки з уривками текстів (казки В. Сухомлинського, В. Нестайка «В країні Сонячних Зайчиків»).
Перегляд файлу

Тема. Спостереження над засобами зв'язку речень у тексті. Лексичні засоби зв’язку речень у тексті. Навчальний діалог. (Вправи 25—28).

Мета. Поглибити знання учнів про текст; вчити використовувати лексичні засоби зв'язку речень у тексті

Обладнання: плакати або індивідуальні картки з уривками текстів (казки В. Сухомлинського, В. Нестайка «В країні Сонячних Зайчиків»).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Аукціон».

— Що ви знаєте про текст?

2. Перевірка домашнього завдання.

— Який текст ви обрали для домашнього завдання?

— Який це тип тексту?

— Що таке діалог?

— Про що був діалог, який ви знайшли на домашнє завдання? Розкажіть (можна зіграти «Театр одного актора»).

III.  Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні ми продовжимо працювати над текстом, вчитимемось використовувати лексичні засоби зв’язку речень у тексті.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Колективне опрацювання вправи (вправа 25).

а) Читання тексту і бесіда за змістом.

— Прочитайте. З’ясуйте значення невідомих слів.

— Доведіть, що це текст. Яка його головна думка?

— Розгляньте виділену фразу.

б) Вправа «Поміркуй».

— Як пов’язаний малюнок з текстом вправи?

в) «Збагати своє мовлення!».

— Доберіть синоніми до слів половинить (ділить, розділяє); розтинає (розрізає, розділяє, розсікає, розрубує).

2. Вправа «Редактор».

а) Вивчення правила-поради (с. 15 підручника).

б) Самостійна робота на 2 варіанти (усно або на індивідуальних картках-текстах).

— Відредагуйте текст.

I варіант

Моя сестра — лікар. Сестра любить свою професію. До сестри звертаються по допомогу.

II варіант

Ведмежатко зупинилося на галявині. Ведмежатко злякано прислухається до шелесту дерев. Лячно ведмежаткові самому у лісі.

Висновок. Повторення у висловлюваннях одних і тих самих слів збіднює наше мовлення. Редагування допомагає уникнути одноманітності у мовленні.

3. Вправа про роль синонімів для зв’язку речень у тексті.

а) Правило-порада (с. 15).

б) Зачитування тексту з плаката або індивідуальних карток-текстів.

Жив у лісі Їжачок-Лісовичок. Знайшов він собі хатинку у дуплі старої липи. Приніс сухого листя до своєї кімнатки, розіслав. Тепло і затишно стало лісовому господарю. Але сумно самому. Захотілося йому знайти товариша.

Пішов він до лісу. Зустрів сіру Мишку. Не хоче сіра Мишка іти в хатинку до їжачка. І Ховрашок не хоче, бо в них свої нірки.

    Зустрів Лісовичок Цвіркуна. Сидить Цвіркун на сухій стеблині, тремтить від холоду.

— Йди до мене жити. Цвіркуне.

Пострибав Цвіркун у дім до Їжачка — радий-радий. Настала зима. Їжачок казки Цвіркунові розповідає, а Цвіркун пісню йому співає (За В. Сухомлинським).

— Спробуйте прочитати цей текст, вживаючи тільки слово їжачок замість вжитих у казці Лісовичок, лісовий господар, йому, він. Як сприймається такий текст?

Висновок. Під час розповіді потрібно добирати синоніми. Вони допомагають уникнути повторення тих самих слів.

Фізкультхвилинка.

4. Вправа-дослідження (вправа 26).

а) Визначення слів, ужитих у переносному значенні.

б) Спостереження за роллю виділених у тексті слів.

в) Рубрика «Слово про слово».

Ослін — переносна кімнатна лава для сидіння.

5. Розвиток мовлення.

а) Звернути увагу на роль синонімів у побудові тексту (завдання 2).

б) Гра «Відкритий мікрофон» (завдання 3).

6. Гра «Прочитай і відгадай ».

Спостереження за роллю однакових слів, що повторюються в тексті.

— Прочитайте текст, записаний на плакаті чи екрані. Відгадайте, які слова заклеєно рожевим папером. (Виділені слова необхідно заступити папером однакового кольору.)

...Ніхто не знав, де ця країна... Веснянка довго мріяв побачити сонячного зайчика. І одного разу...

Якось ранньої весни він прокинувся на світанку. Прокинувся, але очей ще не розплющив. І от відчув, ніби щось м’якеньке й ніжне злегка лоскоче йому обличчя. Веснянка ворухнув віями і... І що б ви думали? Він побачив, що в нього на щоці сидить маленький сонячний зайчик, в одній лапці тримає малюсінький золотий пензлик із сонячних промінців, у другій — золоте відерце з рудою фарбою. Зайчик умочав пензлик у відерце і малював на носі хлопчика веснянки. От тобі маєш — виявляється, що веснянки на обличчях малюють сонячні зайчики! Щоб краще роздивитися зайчика, хлопчик розплющив очі. І в ту ж мить сонячний зайчик зник — він-бо думав, що хлопчик спить, тому й був такий необачний. Відтоді хлопчик дуже пишався своїми веснянками і всім розповідав, як він бачив сонячного зайчика. Він так часто про це розказував і стільки говорив про веснянки, що його кінець кінцем так і назвали — Веснянка. Та ніколи він не думав, що йому пощастить побувати в самій Країні Сонячних Зайчиків.

В. Нестойко. «В Країні Сонячних Зайчиків»

Висновок. Роль слова у побудові тексту надзвичайно велика. Пропуск у висловлюванні основного слова, яке навіть повторюється, веде до втрати розуміння змісту цього тексту.

7. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

8. Тренувальний майданчик — «Діалог» (теми і ситуації вчитель пропонує учням на вибір).

V. Підсумок уроку.

1. Вправа «Інтерв’ю».

— Як називається тема сьогоднішнього уроку? (Засоби зв’язку речень у тексті.)

— То що ви повинні пам’ятати, щоб складений вами текст звучав як пісня? (Що однакові слова не повинні повторюватись, щоб мовлення не збіднію. Для збагачення мовлення треба вживати синоніми, слова в переносному значенні.)

2. Гра-казочка «А що ж далі?».

А тепер продовжуємо гру-казочку «Л що ж далі?» і спробуємо колективно скласти план цього уривка, щоб вам легше було переказати його батькам.

...Почав Вовк злізати в море, і стало його вовче серце мліти від захоплення, адже він ще ніколи не був усередині моря.

Довго він спускався, немало побродив морським дном, але свого синочка ніде не знайшов.

Раптом перед Вовком промайнула велика рибина, і тієї ж миті хтось як смикне його за хвоста! Вовк перелякався — хто це? що це?.. А то було Вовченятко, яке страшенно любило смикати свого татка за хвіст. Це воно, бачте, так жартувало.

— Привіт, татусю! Як гарно, що ти тут! Ми з друзями покажемо тобі затонулий корабель. Гайда з нами!.. Вовк тільки очима зачудовано кліпав... Луговик, І. Малкович. «Вовченятко, яке запливло далеко в море» План (орієнтовний)

1. По драбині в море.

2. Пошуки Вовченятка.

3. Несподівана зустріч.

4. Гайда в мандри.


VI. Повідомлення домашньою завдання з попереднім інструктажем.


 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку