Урок "СРСР у 30-х роках. Масові репресії"

Про матеріал

Матеріал для профільного класу. Під час уроку учні отримують знання з питань особливостей тоталітарної держави в СРСР у 30-х роках, характеризують зміст політичних репресій як однієї з ознак тоталітаризму. Здобувачі освітніх послуг розвивають вміння працювати з різними джерелами інформації, висловлювати власні судження. Урок сприяє вихованню громадянських якостей європейського зразка (права людини, значимість свободи, толерантність).

Перегляд файлу

 

Всесвітня історія. 10 клас. Профільний рівень.

Тема: СРСР у 30-х роках. Масові репресії.

Мета: Сформувати знання учнів з питань особливостей тоталітарної держави в СРСР зразка 30-х років; розкрити зміст репресій як однієї з найважливіших ознак тоталітаризму. Розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, висловлювати власні судження. Сприяти вихованню громадянських якостей європейського зразка (права людини, значимість свободи, толерантність).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ (привітання).

ІІ. ЕТАП АКТУАЛІЗАЦІЇ.

Організація бесіди за питаннями:

  1. Які теми ми вивчали на попередніх уроках?
  2. Якими методами проводилися в СРСР індустріалізація та колективізація?
  3. А що, на Вашу думку, об’єднує дані теми?

ІІІ. ПЕРЕХІД ДО ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Учитель:

Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «СРСР у 30-х роках». Увагу акцентуємо на масових репресіях

Учні

записують у зошитах тему   

уроку «СРСР у 30-х роках.

Масові репресії.»

 

Як ви  розумієте термін «репресії»?

відповіді учнів;

учні записують у зошитах 

визначення «Репресії – це

комплекс каральних заходів з

арештів, розстрілів, і

переселення великих мас

людей»

Чи можна віднести розкуркулення та голодомор до репресивних заходів?

усні відповіді учнів

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Показ відео «Культ особи Сталіна. Масові репресії».

Бесіда за змістом відео:

(після фрагменту про вбивство С.Кірова)

  1. То чому було вбито С.Кірова?

(після фрагменту щодо Постанови ЦВК про боротьбу з тероризмом)

  1. А як здійснюється судочинство в наш час? (Після відповідей учнів) Учитель зачитує із книги Івана Козяра «Спогади» уривок про судовий процес над автором (місцевий матеріал).

(після фрагменту про боротьбу з церквою)

  1. То чому проводилась боротьба з церквою?

(після фрагменту про дітей із сімей ворогів народу)

  1. Розповідь учителя про перебування дітей Тухачевського та Якіра у дитячому будинку смт.Дашів (місцевий матеріал).

(після фрагменту про використання праці в’язнів ГУТАБу)

  1. То які підприємства були побудовані ув’язненими? Зверніть увагу на знаряддя праці.

(після фрагменту щодо культу особи Сталіна)

  1. Які факти свідчать про культ особи Сталіна?

(після фрагменту про терор)

  1. Проти яких верств населення проводились репресії?

(після фрагменту про автомобіль «чорний ворон»)

З чим порівнюється чорний ворон в усній народній творчості? (Після відповідей учнів) Учитель зачитує із книги Івана Козяра «Спогади» опис «чорного ворона» (місцевий матеріал). Учитель розповідає про арешти директорів Іллінецької школи, загострює увагу учнів  на те, що таким автомобілем відвозили заарештованих  майже з кожної української родини. 

(після закінчення перегляду відео)

  1. Як ви вважаєте, чому автор саме так закінчив фільм? (все залите кров’ю).

V. РОБОТА З ДОКУМЕНТАМИ

  1. Характеризуючи уроки «шахтинської справи», Л. Каганович підкреслював: «Навіть і до чесного спеца (спеціаліста із числа старої інтелігенції) слід виявити певний мінімум недовіри, адже спец все-таки не комуніст, не революціонер, не пролетарій і звихнутися йому дуже легко. Він недостатньо вболіває за господарство. Для того, щоб спец був чесним, потрібно завжди з ним працювати так, щоб господарник певною мірою мав до нього недовіру. Ця недовіра не повинна різко впадати в очі. Але спец повинен відчувати, що до його праці ставляться критично, тоді він працюватиме чесно».

Запитання до документа:

Чи підтримуєте ви  думку історичного діяча (наводять аргументи на користь власних поглядів).

  1. З «Відкритого листа Сталіну» повноважного представника СРСР у Болгарії Ф.Ф.Розкольникова

Сталін, ви оголосили мене «поза законом». Цим актом ви зрівняли мене у правах — точніше, в безправ’ї, — з усіма радянськими громадянами,   які під вашим владарюванням живуть поза законом.

Зі свого боку, відповідаю повною взаємністю: повертаю вам вхідний білет у побудоване вами «царство соціалізму» і пориваю з вашим режимом.

Ваш «соціалізм»,  за панування  якого його будівникам знайшлося місце лише за ґратами, так само далекий від справжнього соціалізму,   як свавілля вашої особистої диктатури не має нічого спільного з диктатурою пролетаріату…

Ніхто в Радянському Союзі не почуває себе у безпеці. Правий, винуватий, герой Жовтня і ворог революції, старий більшовик та безпартійний, колгоспник і повпред, народний комісар і робітник, інтелігент і Маршал Радянського Союзу — всіх рів ною мірою піддано ударам вашого батога, все обертається в диявольській кривавій каруселі…

Ви розпочали криваві розправи з колишніми троцькістами, зинов’євцями та бухарінцями, потім перейшли до винищення старих більшовиків, згодом знищили партійні та безпартійні кадри,  що виросли під час громадянської війни,   які винесли на своїх плечах будівництво перших п’ятирічок, і організували побиття комсомолу… З жорстокістю садиста ви знищуєте кадри корисні й потрібні країні: вони здаються вам небезпечними під кутом зору вашої особистої диктатури.

Напередодні війни ви знищуєте Червону Армію, любов і гордість країни, оплот її могутності…

У створеній вами гнилій атмосфері підозрілості, взаємної недовіри, загального розшуку і всемогутності наркому внут рішніх справ,   якому ви віддали на розправу Червону Армію і всю країну, будь-якому «перехопленому» документу вірять — або прикидаються,  що вірять,  як незаперечному доказові…

Слідом за Гітлером ви воскресили середньовічне спалювання книг. Я бачив на власні очі великі списки книг,   які розсилаються радянським бібліотекам, що їх належить негайно та безумовно знищити.

…Ви повністю зруйнували весь апарат Народного коміса ріату закордонних справ.

Знищуючи скрізь і всюди золотий фонд країни, її молоді кадри, ви винищили у розквіті літ талановитих і багатообіцяючих дипломатів.

Запитання до документа:

1. З яких позицій Ф.Розкольников викривав диктатуру Сталіна?

2. Які злочини Сталіна викриває у своєму листі Ф.Розкольников?

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

На екран проектується карта ГУТАБу та фото «Ешелон НКВД»

 

Учитель зачитує цитати із книги Івана Козяра «Спогади» та роману І.Багряного «Тигролови» (описи ешелону смерті).

Запитання:

  1. Як можна назвати шлях в’язнів 30-х рр. в СРСР?  (дорога в нікуди)
  2. Що таке репресії, якими були їх наслідки?

 

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

У другій половині 30-х pp. XX ст. в СРСР (УРСР) остаточно встановився тоталітарний режим, який характеризувався зміцненням особистої влади Сталіна, масовими репресіями, порушенням прав людини.

З точки зору міжнародного права (Лондонський статут Міжнародного військового трибуналу) репресії підлягають під юрисдикцію Міжнародного військового трибуналу.

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати матеріали про найбільші судові процеси 30-х років ХХ ст.

 

Олександра Вікторівна Письменна, учитель Іллінецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Іллінецької міської ради Вінницької області

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
1901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку