Урок "Стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні. Негативні наслідки ранніх статевих стосунків"

Про матеріал
Розробка компетентнісного уроку основ здоров'я, який має на меті створити умови для формування основних життєвих компетентностей, продовжувати формувати поняття про стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативні наслідки ранніх статевих стосунків
Перегляд файлу

Автор: Кутинець Сергій, вчитель основ здоров’я закладу загальної середньої освіти «Залізницький ліцей ім. І.Пасевича» Любешівської селищної ради Волинської області, учитель-методист.

Предмет: основи здоров’я. 

Клас: 9

Тривалість: 45 хв.

Тема. Стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні. Негативні наслідки ранніх статевих стосунків.

Мета: створювати умови для формування основних життєвих компетентностей, продовжувати формувати поняття про стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативні наслідки ранніх статевих стосунків.

ДИДАКТИЧНІ ТА РОЗВИВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ УРОКУ

ЗАСОБИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ

Актуалізація опорних знань щодо стану репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативних наслідків ранніх статевих стосунків

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 123 підручника

Формування інформаційно-цифрової компетентності, уміння впевнено і критично здійснювати пошук, обробку й оцінку інформації щодо теми уроку, розвиток уміння працювати з різними джерелами інформації, різними видами й типами ресурсних матеріалів

Робота з інформацією на с. 123-126 підручника (текстом та схемою)

Формування комунікативної компетентності, створення умов для ефективного спілкування, активного змістовного діалогу між здобувачами освіти, у ході якого вони висловлюють і тлумачать поняття, думки, почуття, факти та погляди щодо теми уроку

Обговорення запитань на с. 124-126 підручника

Робота в групах «Аналізуємо наслідки ранніх статевих стосунків»

Формування навчально-пізнавальної компетентності

 

Робота в групах «Відповідальне батьківство»

Формування основних компетентностей у природничих науках і технологіях, наукового розуміння ознак і понять, здатності правильно їх застосовувати

Виконання завдань до малюнків на с. 124,126 підручника

Формування соціальної та громадянської компетентності, уміння ефективно працювати разом з іншими, попереджати й вирішувати конфлікти, досягати компромісів, уміти аналізувати свій спосіб життя та особисті цілі

Виконання завдань до малюнків, пошук відповідей на запитання, обговорення здобутих знань і формулювання висновків             (с. 123-126 підручника)

Узагальнення знань щодо стану репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативних наслідків ранніх статевих стосунків

Робота із запитаннями для повторення й обговорення на с. 127 підручника

Формування вміння формулювати висновки

Робота з рубрикою «Опорні точки» на с. 126 підручника

Очікувані результати:

Після закінчення уроку очікується збільшення обсягу знань  щодо стану репродуктивного здоров'я молоді в Україні і негативних наслідків ранніх статевих стосунків.

Знаннєвий компонент

Здобувачі освіти називають чинники ризику для репродуктивного здоров'я молоді в Україні та наслідки ранніх сексуальних стосунків для дівчат, хлопців і обох статей; критично аналізують вплив засобів масової інформації на статеву поведінку молоді.

Діяльнісний компонент

Здобувачі освіти вміють оцінювати ризики ранніх статевих стосунків, ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки.

Ціннісний компонент

Дев’ятикласники усвідомлюють роль родини в житті людини, значення моральних цінностей у профілактиці ІПСШ та важливість регулярних профілактичних оглядів для хлопців та дівчат.

Методи і техніки:

спрямоване опитування;

пояснення;

бесіда;

робота в групах з дидактичними завданнями;

тренувальні вправи;

дискусія;

презентація результатів діяльності.

Тип уроку: комбінований

Забезпечення уроку:  підручник «Основи здоров’я для 9 класу» (автор Тагліна О.В.), папір (А4, А3, А2), маркери, фломастери, стікери, старі журнали з рекламою товарів і послуг для немовлят, заготовка для мозкового штурму «Немовля». Наклеїти в центрі плаката картинку з немовлям.

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Завдання для роботи у групах  «Аналізуємо наслідки ранніх статевих стосунків».

Додаток  2. Завдання для роботи у групах  «Відповідальне батьківство».

Додаток 3.§24 «Стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні. Негативні наслідки ранніх статевих стосунків» (підручник «Основи здоров’я для 9 класу» (автор Тагліна О.В.)).

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Урок розпочинаю з обговорення конкретної життєвої ситуації на с. 123 підручника «Основи здоров’я для 9 класу» (автор Тагліна О.В.).

Після обговорення з'ясовую, що здобувачі освіти на недостатньому рівні знають про стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативні наслідки ранніх статевих стосунків. Стає зрозумілою тема уроку, яку записую на дошці, оголошую мету уроку та очікувані результати.

 

II. ФОРМУВАННЯ ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДЛЯ ЖИТТЯ

 Формування інформаційно-цифрової компетентності

Робота з текстом

Текст на с. 123-126 підручника обговорю, ставлю запитання за його змістом, звертаю увагу на ті чи інші уявлення про стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні і негативні наслідки ранніх статевих стосунків.

Робота зі схемою

Схема на с. 124 допоможе розвивати вміння здобувачів освіти «розгортати» інформацію, що дана у цій схемі, в усний текст, у якому вони розкривають зміст схеми і роблять відповідні висновки щодо чинників ризику для репродуктивного здоров'я молоді в Україні.

Робота із запитаннями

Організовую діалог щодо щасливого материнства по запитаннях на с.126 підручника.

Формування комунікативної компетентності

Для формування комунікативної компетентності використовую завдання до фото на с. 124 підручника.

Згодом організовую роботу в групах «Аналізуємо наслідки ранніх статевих стосунків» (с. 125-126 підручника). Пропоную назвати негативні наслідки ранніх статевих стосунків для підлітків.

Об’єдную дітей у три групи. Зачитую ситуації і пропоную їм уявити себе в ролі сценаристів телесеріалу (Додаток 1). Запитую, які є можливі варіанти розвитку подій у наведених ситуаціях та «плюси» і «мінуси» заданого варіанту розвитку подій.

Запитання для обговорення:

  • Чи існує ідеальний варіант (без негативних наслідків)?
  • Який варіант, на вашу думку, є найкращий? Чому?

Формування навчально-пізнавальної компетентності

Робота в групах «Відповідальне батьківство» (Додаток 2).

Дев’ятикласники продовжують працювати у трьох групах. Використовую заготовку плаката «Немовля» пропоную поміркувати про потреби дитини у перший рік життя та записати ці потреби на стікерах (або вирізати зі старих журналів відповідні картинки).

Пропоную окремим здобувачам освіти оцінити (у відсотках) їхню готовність у найближчому майбутньому стати матір’ю або батьком на цьому етапі свого життя (за шкалою: 0 - абсолютно не готова(ий), 50 - більш-менш готова(ий), 100 – повністю готова(ий).

Формування основних компетентностей у природничих науках і технологіях, наукового розуміння ознак і понять, здатності правильно їх застосовувати

Організовую дискусію з метою надання вихованцям можливості висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди щодо теми уроку. Для дискусії використовую, наприклад, запитання зі с. 127 підручника.

Під час дискусії відстежую правильне застосовування наукових понять здобувачами освіти.

Додатковий матеріал для формування основних компетентностей у природничих науках і технологіях, наукового розуміння ознак і понять, здатності правильно їх застосовувати подано в електронному додатку до підручника.

Формування соціальної та громадянської компетентності

Обговорюючи тему уроку, звертаю увагу на те, що відмова від ранніх статевих стосунків є запорукою збереження власного репродуктивного здоров'я і здоров'я нащадків.

 

III. УЗАГАЛЬНЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ. ФОРМУВАННЯ ВМІННЯ РОБИТИ ВИСНОВКИ

Не роблю висновки замість дітей, але даю орієнтир щодо їх формулювання («Опорні точки» на с. 126 підручника). До висновків, що їх зробили здобувачі освіти, ставлюся з повагою, не критикую їх, але пропоную дев'ятикласникам обґрунтувати свої думки, якщо вони суттєво відрізняються від тих, на які очікували.

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати  текст § 24, виконати завдання 1-3 в робочому зошиті на с. 47-48.

Виконати завдання 4 в робочому зошиті на с.48 або знайти інформацію про «Клініки, дружні до молоді», соціальні центри, у яких можна отримати анонімну безкоштовну кваліфіковану допомогу медичного, психологічного, соціального та юридичного характеру (на вибір).

Сформулювати власні правила щодо збереження репродуктивного здоров’я. Скласти пам’ятку. Оформити її за власним бажанням (для дітей з високим рівнем навчальних досягнень).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Робота в групах

«Аналізуємо наслідки ранніх статевих стосунків»

 

 

Група 1: під тиском батьків Олена і Максим погоджуються одружитися.

• Які психологічні і матеріальні проблеми постануть перед ними?

• Чи готові вони розв’язувати їх?

• Чи вдасться їм продовжити навчання?

• Чи великі шанси зберегти цей шлюб?

 

Група 2: Олена зважується на аборт — штучне переривання вагітності.

• Як це вплине на її фізичне здоров’я?

• Як це вплине на психічний стан Олени і Максима?

 

Група 3: Олена вирішує народити дитину.

• Які можливі наслідки для здоров’я її та дитини?

• Які шанси має Олена продовжити навчання?

• Які наслідки цього рішення для Максима?

 

Які є можливі варіанти розвитку подій у наведених ситуаціях та «плюси» і «мінуси» заданого варіанту розвитку подій.

Запитання для обговорення:

  • Чи існує ідеальний варіант (без негативних наслідків)?
  • Який варіант, на вашу думку, є найкращий? Чому?

 

 

 

 

Додаток 2

 Робота в групах 

«Відповідальне батьківство»

 

 Використовую заготовку плаката «Немовля» пропоную поміркувати про потреби дитини у перший рік життя та записати ці потреби на стікерах (або вирізати зі старих журналів відповідні картинки):

Група 1: матеріальне забезпечення (колиска, багато одягу, підгузки, спеціальне харчування …).

Група 2: фізична праця (не спати вночі, купати, міняти підгузки, прати, возити до лікаря …).

Група 3: емоційна турбота (розмовляти, читати книжки, вкладати у ліжечко …).

Представники від груп по черзі зачитують потреби немовлят і прикріплюють стікери чи картинки до плаката «Немовля».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Винник Ірина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Гущина Н. Г., Василенко С. В., Колотій Л.П.)
Додано
19 березня 2021
Переглядів
1382
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку