Урок № 27
Клас: 9
Дата:
Тема. Статеві клітини та запліднення
Мета.
Навчальна: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.
Розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.
Виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація.
Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні предметні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Структура і зміст уроку
Етап уроку |
Діяльність вчителя і учнів |
І. Організаційний етап, психологічний настрій |
Позначаємо свій настрій на початку уроку на полях зошита.
|
ІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання і мотивація навчальної діяльності
|
Вправа «Знайди мене»: На дошці написані речення з пропущеними словами, а справа за межею записані слова з відсутніми термінами. Учням потрібно віднайти пропущене слово і вставити його в пропущене місце. Вставте в текст пропущені слова: Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____. Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________. Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однією, чотирьох, двох, подвоєння, першого, двох, хроматид.
Метод «»Термінологічне лото» На дошці прикріплюються паперові картки з прихованими термінами. Учні витягають один з них і дають йому визначення. 1. Клітинний цикл 2. Мітоз. 3. Мейоз. 4. Профаза. 5. Метафаза. 6. Анафазе. 7. Телофаза.
Метод «Біологічний диктант» Виберіть ознаки, які характеризують: 1 Мітоз 2 Мейоз а. Після інтерфази клітина ділиться один раз б. Після однієї інтерфази клітина ділиться двічі в. У профазі першого поділу відбувається кон'югація хромосом г. Кон'югація хромосом в профазі не відбувається д. Утворюються дві клітини з таким же числом хромосом, як і в материнській клітині е. Утворюються чотири клітини з зменшеним вдвічі числом хромосом Код відповідей: 1 варіант а, г, д 2 варіант б, в, е
Мотивація навчальної діяльності – бесіда, оголошення теми, мети та завдань уроку Звідки беруться діти? Це нехитре питання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають правильно. І тут починаються вигадки ... ... Учитель дав учням завдання написати твір на тему: «Як з'являються на світ діти?». Дівчинка прийшла додому і запитала мати: «Мама, як ти з'явився на світ?» Мати відповіла «Мене знайшли в капусті». З цим питанням дівчинка звернулася до бабусі: «Мене принесла лелека», - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально…». Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітини - яйцеклітина і сперматозоїд. Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. А таїнство зачаття привертало увагу багатьох. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н.е.) Вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову. Сьогодні на уроці ми з вами також дізнаємося всі таємниці статевих клітин. Оголошення теми (АНАГРАМА-переставлення літер у слові) вістате нктлиіи ат нняліпзадне
Проблемне питання. - Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде? - Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда? Сьогодні на уроці ми відповімо на всі ці питання. • Вправа «Мозковий штурм» (формулювання разом з учнями мети уроку і завдань, які необхідно виконати для досягнення цієї мети). Запитання до учнів:
(дізнатися, що таке…і які вони бувають…про значення … навчитися наводити приклади… розвивати уміння робити висновки, виховувати взаємоповагу, взаєморозуміння)
|
ІІІ. Засвоєння нових знань |
Бесіда, розповідь, ілюстрування, термінологічна робота: 1. Будова яйцеклітини і сперматозоїда. 2. Запліднення. (Бесіда, розповідь вчителя, складання опорного конспекту).
- Фізкультхвилинка Для покращення кровообігу головного мозку, а значить розумової діяльності на уроці, профілактики шийного остеохондрозу пропоную «виписати» своїми носиками цифри від 1 до 10.
|
ІV. Закріплення і систематизація знань |
Вправа «Закінчи речення» • Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста). • У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії). • Форма яйцеклітини ... (куляста). • Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня). • Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби). • Акросома виробляє ... (фермент). • Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину). • Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда). • Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів). • Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів). • Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням). • В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота). • Запліднення відбувається в ... (матковій трубі). • Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один). • Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).
|
V. Підбиття підсумків уроку, домашнє завдання |
• Проблемне питання. - Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде? - Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда? До чого спонукає вас? • Рефлексія. Метод «6 капелюхів». Який капелюх я одягну сьогодні? • Оголошення та пояснення домашнього завдання: опрацювати § 24, 25
|