Урок "Статеві клітини та запліднення"

Про матеріал
Мета. Навчальна: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини. Розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки. Виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності. Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань. Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація. Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда. Тип уроку: комбінований. Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні предметні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Перегляд файлу

Урок № 27

Клас: 9

Дата:

Тема. Статеві клітини та запліднення

Мета.

Навчальна: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання учнів про заплідненні; охарактеризувати процес запліднення у людини.

Розвиваючі: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Виховні: формувати вміння встановлювати взаємозв'язки, виховувати ставлення до життя як до найвищої цінності.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (ілюстрація, демонстрація); репродуктивні (бесіда); пошукові (створення та розв’язання проблемної ситуації). Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.

Матеріали та обладнання: проектор, підручники, таблиці, роздатковий матеріал, презентація.

Очікувані результати: учні характеризують будову статевих клітин, їх розвиток, процес запліднення, пояснюють взаємозв'язок між будовою і функціями яйцеклітини і сперматозоїда.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні предметні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, інформаційно-комунікаційна компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

 

Структура і зміст уроку

 

Етап уроку

Діяльність вчителя і учнів

І. Організаційний етап,

психологічний настрій

  •          привітання
  •          перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку;
  •          Вправа «Смайлик»

 Позначаємо свій настрій на початку уроку на полях зошита.

 

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/1-3-300x90.png

 

  •          Вправа «Іскра»/ вправа «Пандовий настрій»

ІІ. Актуалізація опорних знань,  перевірка  домашнього  завдання  і мотивація навчальної діяльності

 

Вправа  «Знайди мене»:

На дошці написані речення з пропущеними словами, а справа за межею записані слова з відсутніми термінами.

Учням потрібно віднайти пропущене  слово  і вставити  його в пропущене місце.

Вставте в текст пропущені слова:

Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.

Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.

Вставлені слова: процес поділу, зменшення, однією, чотирьох, двох, подвоєння, першого, двох, хроматид.

 

Метод «»Термінологічне лото»

На дошці прикріплюються паперові картки з прихованими термінами. Учні витягають один з них і дають йому визначення.

1. Клітинний цикл

2. Мітоз.

3. Мейоз.

4. Профаза.

5. Метафаза.

6. Анафазе.

7. Телофаза.

 

Метод  «Біологічний диктант»

Виберіть ознаки, які характеризують:

1 Мітоз

2 Мейоз

а. Після інтерфази клітина ділиться один раз

б. Після однієї інтерфази клітина ділиться двічі

в. У профазі першого поділу відбувається кон'югація хромосом

г. Кон'югація хромосом в профазі не відбувається

д. Утворюються дві клітини з таким же числом хромосом, як і в материнській клітині

е. Утворюються чотири клітини з зменшеним вдвічі числом хромосом

 Код відповідей:

1 варіант а, г, д

2 варіант б, в, е

 

Мотивація навчальної діяльності – бесіда, оголошення теми, мети та завдань уроку

Звідки беруться діти? Це нехитре питання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають правильно. І тут починаються вигадки ...

... Учитель дав учням завдання написати твір на тему: «Як з'являються на світ діти?». Дівчинка прийшла додому і запитала мати: «Мама, як ти з'явився на світ?» Мати відповіла «Мене знайшли в капусті». З цим питанням дівчинка звернулася до бабусі: «Мене принесла лелека», - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально…».

Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітини - яйцеклітина і сперматозоїд. Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову. А таїнство зачаття привертало увагу багатьох. Навіть Гіппократ (близько 370 р. до н.е.) Вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування батьківської сперми і крові матері. Але вже Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір «Про виникнення тварин», де вказав про наявність клітин чоловічої і жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову. Сьогодні на уроці ми з вами також дізнаємося всі таємниці статевих клітин.

Оголошення  теми (АНАГРАМА-переставлення літер у слові)

вістате

нктлиіи

ат

нняліпзадне

 

Проблемне  питання.

- Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде?

- Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда?

Сьогодні на уроці ми відповімо на всі ці питання.

  Вправа «Мозковий штурм» (формулювання  разом  з  учнями  мети  уроку  і  завдань, які  необхідно  виконати  для  досягнення  цієї  мети).

Запитання  до  учнів:

  •          Якою може бути основна мета  нашого  уроку?
  •          Які  завдання  можна  їй  підпорядкувати?

(дізнатися, що  таке…і які  вони  бувають…про значення 

навчитися  наводити  приклади…

розвивати  уміння  робити  висновки,

виховувати  взаємоповагу, взаєморозуміння)

 

 ІІІ. Засвоєння нових знань

Бесіда, розповідь, ілюстрування, термінологічна  робота:

1. Будова яйцеклітини і сперматозоїда.

2. Запліднення. (Бесіда, розповідь вчителя, складання опорного конспекту).

 

- Фізкультхвилинка

Для покращення кровообігу головного мозку,  а значить розумової діяльності на уроці, профілактики шийного остеохондрозу пропоную «виписати» своїми носиками цифри від 1 до 10.

 

ІV. Закріплення і систематизація знань

Вправа «Закінчи речення»

• Сперматозоїд складається з ... (головки, шийки і хвоста).

• У шийці розміщені ... (клітинний центр та мітохондрії).

• Форма яйцеклітини ... (куляста).

• Оболонки яйцеклітини ... (жовткова, прозора, зовнішня).

• Яйцеклітина рухається за допомогою ... (війок маткової труби).

• Акросома виробляє ... (фермент).

• Він сприяє ... (проникненню сперматозоїда в яйцеклітину).

• Хвіст забезпечує ... (рух сперматозоїда).

• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... (близько 64 днів).

• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... (кілька мільйонів).

• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).

• В результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).

• Запліднення відбувається в ... (матковій трубі).

• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... (один).

• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).

 

V. Підбиття підсумків уроку, домашнє завдання

• Проблемне  питання.

- Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде?

- Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда?

До чого спонукає вас?

• Рефлексія. Метод «6 капелюхів». Який капелюх я одягну  сьогодні?

• Оголошення та  пояснення домашнього завдання: опрацювати § 24, 25

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О.)
Додано
7 січня
Переглядів
15
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку